Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 172
Offentligt
2041755_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. april 2019
Formueretskontoret
Malene Lejbach
2019-0037-0060
1076277
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Nedbrin-
gelse af sagsbehandlingstiden i Erstatningsnævnet m.v.) (L 172), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. april 2019.
Søren Pape Poulsen
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 172 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag i forhold til de tre forslag, der fremgår af henvendelsen fra Offerrådgivningen, jf. L 172 – bilag 2, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om erstat-
ning fra staten til ofre for forbrydelser (Nedbringelse af sagsbehand-
lingstiden i Erstatningsnævnet m.v.) (L 172) fra Folketingets Retsud-
valg:
”Vil ministeren stille ændringsforslag, der indebærer, at de tre
forslag, der fremgår af henvendelsen fra Offerrådgivningen, jf.
L 172 – bilag 2, om at flere erstatningskrav afgøres ved domsto-
lene, om oprettelse af en særlig liste over bistandsadvokater og
om udvidelse af muligheden for at få beskikket en bistandsad-
vokat, og vil ministeren i benægtende fald yde teknisk bistand
til sådanne ændringsforslag?”
Svar:
1.
Et ændringsforslag, som indebærer, at flere erstatningskrav afgøres som
retskrav ved domstolene, og at bistandsadvokatens opgaver under behand-
lingen af erstatningskrav ved Erstatningsnævnet udvides, kan formuleres på
følgende måde:
Ȯ n d r i n g s f o r s l a g
til
Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for
forbrydelser (Nedbringelse af sagsbehandlingstiden i Erstatningsnæv-
net m.v.) (L 172)
Af (…):
Til titlen
1)
I titlen indsættes efter »ofre for forbrydelser« ordene: »og retspleje-
loven«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Ny paragraf
2)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ӥ 01
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. november 2018, som
ændret senest ved lov nr. 329 af 30. marts 2019, foretages følgende ændrin-
ger:
2
L 172 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag i forhold til de tre forslag, der fremgår af henvendelsen fra Offerrådgivningen, jf. L 172 – bilag 2, til justitsministeren
1.
I
§ 741 a
indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:
»Stk.
7.
En advokat beskikket for den forurettede efter stk. 1, 2 og 4-6, skal
også bistå den forurettede under behandlingen af dennes erstatningskrav ved
Erstatningsnævnet, i det omfang erstatningskravet udspringer af den lo-
vovertrædelse, der dannede grundlag for beskikkelsen. Det samme gælder
for de advokater, som politiet har tilkaldt eller kontaktet efter § 741 b, stk.
3, i tilfælde hvor straffesagen ikke kan gennemføres ved domstolene, f.eks.
fordi gerningsmanden er ukendt eller ikke kan findes.«
[Udvidelse af bistandsadvokatens opgaver under behandlingen af erstat-
ningskrav ved Erstatningsnævnet]
2.
I
§ 993
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Er forurettedes krav omfattet af lov om erstatning fra staten til ofre
for forbrydelser, kan forurettede forlange, at retten efterprøver forurettedes
krav, selv om tiltalte ikke har indsigelser mod kravet.«
[Efterprøvelse af forurettedes krav, selv om tiltalte ikke har indsigelser mod
krave]
Til § 3
3)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men § 1 kan ved kongelig an-
ordning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som
de grønlandske forhold tilsiger.«
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvens af, at det i ændringsforslagets nr. 2 foreslås at
foretage ændringer af retsplejeloven. Der er derfor behov for, at det af lov-
forslagets titel også fremgår, at der med lovforslaget ændres i retsplejeloven.
Til nr. 2
3
L 172 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag i forhold til de tre forslag, der fremgår af henvendelsen fra Offerrådgivningen, jf. L 172 – bilag 2, til justitsministeren
Det foreslås at indsætte en bestemmelse i
retsplejelovens § 741 a, stk. 7,
hvorefter en advokat beskikket for den forurettede efter retsplejelovens §
741 a, stk. 1, 2 og 4-6, skal bistå den forurettede under behandlingen af den-
nes erstatningskrav ved Erstatningsnævnet, i det omfang erstatningskravet
udspringer af den lovovertrædelse, der dannede grundlag for beskikkelsen.
Det samme gælder for de advokater, som politiet har tilkaldt eller kontaktet
efter § 741 b, stk. 3, i tilfælde hvor straffesagen ikke kan gennemføres ved
domstolene, f.eks. fordi gerningsmanden er ukendt eller ikke kan findes.
Den foreslåede bestemmelse tager for det første sigte på de straffesager,
hvor erstatningskravet ikke påkendes af retten under straffesagens behand-
ling. Det kan f.eks. skyldes, at det ikke er muligt at opgøre erstatningskra-
vet på tidspunktet for hovedforhandlingen af straffesagen.
Det er en betingelse for, at advokatens bistand under sagens behandling ved
Erstatningsnævnet er omfattet af beskikkelsen, at erstatningskravet udsprin-
ger af den lovovertrædelse, der dannede grundlag for advokatens beskik-
kelse. Det indebærer, at den eller de strafbare overtrædelser, der har givet
anledning til beskikkelse af advokaten, skal have forvoldt den skade, som
den forurettede søger erstattet ved Erstatningsnævnet.
Den foreslåede bestemmelse tager for det andet sigte på de tilfælde, hvor en
advokat er blevet tilkaldt eller kontaktet af politiet, men hvor efterforsknin-
gen indstilles, inden sagen indbringes for retten, eller hvor der af andre
grunde ikke afsiges dom i straffesagen. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis
gerningsmanden er afgået ved døden, er ukendt eller ikke kan findes af po-
litiet.
I de tilfælde er det en betingelse for, at advokatens bistand under sagens be-
handling ved Erstatningsnævnet er omfattet af beskikkelsen, at de strafbare
overtrædelser, som har fået politiet til at tilkalde eller kontakte advokaten,
skal have forvoldt den skade, som den forurettede søger erstattet ved Erstat-
ningsnævnet.
Det forudsættes med den foreslåede bestemmelse, at forurettede kan vælge,
at den beskikkede advokat ikke skal bistå den forurettede under sagens be-
handling i Erstatningsnævnet.
Der er med den foreslåede bestemmelse ikke i øvrigt tilsigtet nogen ændrin-
ger af opgaverne for forurettedes advokat i henhold til retsplejelovens kapi-
tel 66 a.
4
L 172 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag i forhold til de tre forslag, der fremgår af henvendelsen fra Offerrådgivningen, jf. L 172 – bilag 2, til justitsministeren
Det fremgår af retsplejelovens § 993, at når et borgerligt krav behandles un-
der en straffesag, fastsættes størrelsen af en erstatning, som tilkendes foru-
rettede, af retten.
Med ændringsforslaget foreslås det endvidere at indsætte en ny bestem-
melse som
retsplejelovens § 993, stk. 2,
om, at hvis forurettedes krav er om-
fattet af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser, kan forurettede
forlange, at retten efterprøver forurettedes krav, selv om tiltalte ikke har ind-
sigelser mod kravet.
Ændringsforslaget indebærer, at i tilfælde, hvor forurettedes krav er omfat-
tet af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser, kan forurettede
forlange, at retten foretager en materiel prøvelse af forurettedes krav, selv
om tiltalte ikke har indsigelser mod kravet. Forurettede får dermed også i
tilfælde, hvor tiltalte ikke har indsigelser mod kravet, mulighed for at få en
materiel prøvelse af kravet i retten, således at rettens afgørelse om kravet er
bindende for Erstatningsnævnet.
Det vil skulle fremgå af dommen, at retten har foretaget en sådan materiel
prøvelse af forurettedes krav.
Det er en forudsætning for bestemmelsens anvendelse, at forurettedes krav
tages under pådømmelse under straffesagen i medfør af retsplejelovens
§§ 991 og 992, som ikke foreslås ændret.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvens af, at det i ændringsforslagets nr. 2 foreslås at
foretage ændringer af retsplejeloven, som hverken skal gælde eller kunne
sættes i kraft for Færøerne og Grønland. Det skyldes, at retsplejeloven ikke
gælder for Grønland og Færøerne, da der for Færøerne og Grønland gælder
særlige retsplejelove.
Der er derfor behov for, at det af lovforslagets territorialbestemmelse frem-
går, at det alene er lovforslagets § 1 om ændring af lov om erstatning fra sta-
ten til ofre for forbrydelser, som ved kongelig anordning helt eller delvis
kan sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske for-
hold tilsiger.«
5
L 172 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag i forhold til de tre forslag, der fremgår af henvendelsen fra Offerrådgivningen, jf. L 172 – bilag 2, til justitsministeren
2.
Ændringsforslag af denne karakter rejser væsentlige spørgsmål i forhold
til både lovkvalitet og økonomi, som det ikke har været muligt at afklare in-
den for tidsfristen. For så vidt angår forslaget om, at flere erstatningskrav
afgøres ved domstolene som retskrav, er der tale om en ændring af nogle
helt grundlæggende regler, der kræver grundige overvejelser. Hertil kom-
mer, at en sådan ændring af retsplejeloven bør være undergivet sædvanlig
høring, så relevante parter, herunder navnlig domstolene, kan være med til
at sikre forslaget den fornødne kvalitet, ligesom forslaget bør være genstand
for tre behandlinger i Folketinget.
Med hensyn til forslaget om at udvide bistandsadvokatens opgaver under
behandlingen af erstatningskrav ved Erstatningsnævnet bemærkes, at for-
slagets økonomiske konsekvenser kræver nærmere udboring, men det vur-
deres umiddelbart, at forslaget kan have betydelige merudgifter, som der
ikke umiddelbart kan findes finansiering til. Hertil kommer, at bistandsad-
vokatens opgaver ikke er nærmere reguleret i retsplejeloven. Justitsministe-
riet vurderer på den baggrund, at det vil være uhensigtsmæssigt at fastsætte
regler om bistandsadvokatens pligt til at bistå forurettede under Erstat-
ningsnævnets behandling af forurettedes erstatningskrav, uden at der i øv-
rigt fastsættes bestemmelser om bistandsadvokatens opgaver i forbindelse
med straffesagen.
Jeg kan derfor ikke på nuværende tidspunkt tage stilling til, om jeg vil kunne
støtte ændringsforslaget. Jeg anerkender dog fuldt ud, at det kan virke ufor-
ståeligt for et offer, at Erstatningsnævnet ikke kan lægge rettens afgørelse
om erstatning til grund i de tilfælde, hvor gerningsmanden under straffesa-
gen ikke gør indsigelse mod erstatningskravet, ligesom jeg har forståelse
for, at der kan være et behov for at få bistand i forbindelse med erstatnings-
sagens behandling i Erstatningsnævnet.
I den analyse af offererstatningsområdet, der ligger til grund for lovforsla-
get, indgår bl.a. et forslag om, at domstolene forpligtes til at tage stilling til
de erstatningspåstande, som den forurettede nedlægger under straffesagen,
uanset om tiltalte gør indsigelse mod kravene eller ej. Forslaget vurderedes
i analysen imidlertid ikke i nævneværdig grad at kunne medvirke til at ned-
bringe sagsbehandlingstiden i nævnet og blev på den baggrund ikke taget
med i lovforslaget.
Det bemærkes i den forbindelse, at fokus for lovforslaget har været at ned-
bringe sagsbehandlingstiden i Erstatningsnævnet til gavn for ofrene, og jeg
har derfor prioriteret at gennemføre de anbefalinger, som forventes at have
6
L 172 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag i forhold til de tre forslag, der fremgår af henvendelsen fra Offerrådgivningen, jf. L 172 – bilag 2, til justitsministeren
den største effekt på sagsbehandlingstiden. Vi skal nu til at tage næste skridt,
hvor vi vil se på andre initiativer, der kan være med til at styrke offererstat-
ningsområdet yderligere til gavn for ofrene.
Som det fremgår af min besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende lovforsla-
get, nedsatte jeg i oktober 2018 et ekspertpanel, som skal se nærmere på sa-
ger om voldtægt, herunder bl.a. bedre forhold for ofre for voldtægt. Ekspert-
panelet har identificeret en række udfordringer på bl.a. bistandsadvokatom-
rådet, herunder bistandsadvokaternes uddannelse, rolle og beføjelser, som
panelet forventeligt ønsker at se nærmere på. Bemærkningerne fra Offerrå-
dgivningen i Danmark er på den baggrund videregivet til ekspertpanelet,
hvor de vil kunne indgå i det videre arbejde.
3.
Det bemærkes, at det efter Justitsministeriets vurdering ikke kræver
lovændring at oprette en særlig liste over bistandsadvokater. Justitsministe-
riet finder på den baggrund ikke anledning til at yde teknisk bistand til et
ændringsforslag herom. Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 3 vedrørende lovforslaget, hvoraf det fremgår, at der i alle po-
litikredse allerede er oprettet lister over bistandsadvokater, som kan anven-
des i alle sager, hvor der skal beskikkes en bistandsadvokat. Listerne er så-
ledes ikke forbeholdt sager om voldtægt.
7