Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 172 Bilag 9
Offentligt
2046616_0001.png
Lovforslag skal nedbringe sagsbehandlingstiden i
Erstatningsnævnet. Men kommer det til at ske?
15. april 201913. april 2019 Andet
,
erstatning
,
Retssikkerhed
Baggrund
Efter mange års uafbrudt kritik nedsatte justitsministeren i foråret 2018 en intern arbejdsgruppe, der skulle
fremkomme med forslag til ændringer, der kan nedbringe sagsbehandlingstiden i sager om erstatning til voldsofre.
Arbejdet blev fulgt af referencegruppe med repræsentanter fra advokatorganisationerne og de to største
voldsofrerådgivninger. Jeg deltog som en af de to advokatrepræsentanter. Som grundlag for dette arbejde valgte
ministeriet at bede konsulentfirmaet Implement om at udarbejde en analyse. Den har taget udgangspunkt i
behandlingen af de godt 2.700 sager, der blev afsluttet i 2017. Det er der kommet en omfattende rapport ud af
(170 sider), der blev afleveret til Retsudvalget i oktober 2018, og den kan læses via dette link
Analyse af
offererstatningssager
. Rapporten indeholder en masse meget interessante analyser, forslag til forbedringer og
anbefalinger.
Det mest interessant er, at der i rapporten angives et reelt alternativ til at lade sagsbehandlingen fortsætte uændret
i Erstatningsnævnet under Justitsministeriet; nemlig at overlade den til Patienterstatningen, der årligt håndterer ca.
10.000 ny anmeldte sager om ret til erstatning for behandlings- og lægemiddelskader. Disse sager håndteres i en
særdeles veletableret organisation, der både fagligt og organisatorisk
herunder ikke mindst hvad angår
elektronisk sagsbehandling
i rapporten blev skønnet til at kunne overtage behandlingen af de langt færre sager
om erstatning til ofre for vold. Det er ærgerligt, at Justitsministeren ikke har ønsket at arbejde videre med det
forslag.
Lovforslag
I stedet er der nu fremsat lovforslag
L 172
om “nedbringelse af sagsbehandlingstiden i Erstatningsnævnet m.v.”,
der blev første behandlet den 26. marts 2019, og på baggrund af de politiske tilkendegivelser må forventes
vedtaget med det fremsatte indhold. Der er programsat 2. og 3. behandling den 23. og 25. april 2019. De dele af
forslaget, der er tiltænkt at nedbringe sagsbehandlingstiden er følgende:
1. Hurtig og mindre formel behandling og tilkendelse af erstatning for krav indtil 3.500 kr.
2. Mulighed for at fastsætte regler om obligatorisk anvendelse digital selvbetjening, når der skal ansøges om
erstatning.
3. Mulighed for at få terminaladgang til oplysninger i indkomstregistreret.
4. Tilkendegivelse til Nævnet om i øget omfang at træffe afgørelse om erstatning inden straffesagen er afsluttet
og inden, der er klarhed over, om skaden dækkes fra anden side (om skadevolders forsikring dækker).
5. Mulighed for at indhente udtalelse om mén og erhvervsevnetab fra andre end Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring (der i dag anvendes).
Kritik
Der er isoleret set ikke noget galt med de foreslåede ændringer bortset fra, at de kun vil få marginal betydning for
Erstatningsnævnets sagsbehandlingstid og dermed for, hvor længe særligt de hårdest ramte voldsofre skal vente på
at få tilkendt erstatning. Den hurtigere tilkendelse af erstatning for mindre krav på indtil 3.500 kr. (nr. 1) vil for
disse sager angiveligt forkorte sagsbehandlingstiden med ca. 30 dage. Men viser det sig, at ofret har krav på mere
i erstatning end først ansøgt, skal der foretages ny og fuld sagsbehandling. Det vil formindske effekten af
forslaget.
De to forslag, der angår digitaliseret ansøgning og sagsbehandling (nr. 2 og 3), vil ikke nødvendigvis forkorte
sagsbehandlingstiden, og de er afhængige af, at Erstatningsnævnet indkøber og udvikler de nødvendige IT-
løsninger. De har nemlig ikke nogen nu. Det kommer til at tage tid og koste penge. Det er helt uoplyst, om de
nødvendige ressourcer er sat af, og hvornår en digitaliseret sagsbehandling forventes at være klar. Mit bud er, at
L 172 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Henvendelse af 15/4-19 fra Karsten Høj, Elmer Advokater, om debatindlæg i "Rule of Law"
2046616_0002.png
der går minimum 2 år og med erfaring fra lignende IT-projekter er succesen meget afhængigt af, at dem der skal
anvende de nye digitale løsninger inddrages i processen. Jeg er meget skeptisk overfor, om et så lille
nævnssekretariat (bestående af ca. 15 årsværk, når man ser bort fra de ekstra ressourcer, der i 2019 og 2020 er sat
af til “bunke-bekæmpelse”) har den nødvendige faglighed og ressourcer til at bidrage til at få effektive IT-
løsninger på plads.
Henstillingen, der fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, om i højere grad at træffe afgørelse om tilkendelse
af erstatning inden straffesagen er afsluttet (nr. 4), er fortsat fakultativ, og dermed er det overladt til Nævnet at
beslutte, i hvilke tilfælde dispensationsadgangen skal anvendes. Med min mangeårige erfaring med
Erstatningsnævnets meget restriktive praksis (helt generelt), skal politikkerne ikke have de store forhåbninger om,
at dette forslag vil ændre på praksis i noget større omfang. Hvis man har et ønske om, at et offer skal have
tilkendt erstatning, så snart det ligger fast, at vedkommendes personskade skyldes en straffelovsovertrædelse, skal
det være skrevet ind i loven, som noget Nævnet “skal” og ikke bare “kan”.
Muligheden for at anmode om udtalelser om mén og erhvervsevnetab fra andre end Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring (der i dag har opgaven med hjemmel i erstatningsansvarsloven § 10) kan aktuelt kun ske hos
Patienterstatningen. Der eksisterer ikke andre alternativer. Patienterstatningens sagsbehandlingstid er skønnet til at
være væsentligt kortere end den nuværende er i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Men der er ingen garanti for,
at Erstatningsnævnet vil gøre brug af denne mulighed. Men det afgørende er uanset, hvordan Nævnet indretter
denne del af sagsbehandlingen, at Nævnet har de nødvendige faglige ressourcer; altså medarbejdere der er
specialister i personskadeerstatning til at træffe korrekte afgørelser. Den udfordring er slet ikke adresseret i
lovforslaget, og løsningen af den forudsætter efter min opfattelse, at Nævnets medarbejdere ikke hovedsageligt
består af helt nyuddannede jurister, der som led i deres ansættelse i Justitsministeriet har Erstatningsnævnet som
midlertidig arbejdsplads i 2 år.
Det er med andre ord ikke disse lovændringer, der væsentligt kommer til at nedbringe sagsbehandlingstiden. Det
er helt andre forhold, der er afgørende. Jeg er ret sikker på, at landets næste justitsminister (den nuværende eller
en ny) fortsat kommer til at skulle forklare, hvorfor det tager så lang tid at behandle og afgøre voldsofres ret til
erstatning.
Hvad skulle man i stedet have gjort?
Jeg vil nøjes med fremhæve to helt grundlæggende ændringer, der skulle være taget fat på i stedet for de
foreslåede lappeløsninger.
1. Det ene er at gøre erstatning for personskade forårsaget af en straffelovsovertrædelse primær. Med det
forstås flere ting. Der skal (1) tilkendes erstatning (såvel foreløbige krav og endelige), så snart det uden
rimelig tvivl kan konstateres, at skaden skyldes en straffelovsovertrædelse. Er der tvivl, må man vente på
afslutning af straffesagen, men i rigtigt mange tilfælde er der ingen tvivl. Der skal samtidig (2) indsættes en
bestemmelse i offererstatningsloven således, at der i tilfælde af, at volden er udøvet under arbejde, kan
tilkendes erstatning selvom arbejdsskadesagen ikke er afsluttet. I det omfang, der senere tilkendes
arbejdsskadeerstatning for det samme, som Nævnet har tilkendt for, indtræder Nævnet (Statskassen) blot i
retten til den erstatning, så der ikke ydes dobbelterstatning. Det bringer helt den lange sagsbehandlingstid i
arbejdsskadesager ud af spil. På samme måde vil Nævnet (3) skulle have regres, hvis erstatningen rettelig
burde være dækket af skadevolderens forsikring, skadelidtes arbejdsgiver eller andre.
2.
Voldsofferordningen skal ændres til en “anmeldeordning“, som det kendes for arbejdsskader og
patientskader. Den skal
træde i stedet for den nuværende, hvor det enkelte voldsoffer skal “ansøge” om
erstatning og i princippet skal gøre det for hver enkelt krav/erstatningspost. Det må efter anmeldelse af krav
efter voldsofferordningen, være op til Nævnet at oplyse sagen, så der kan træffes korrekte afgørelser om
erstatning for de krav, som skaden giver anledning til. Det vil sagsbehandlingen selvsagt skulle indrettes
efter, men bliver den det, vil det helt oplagt nedbringe den samlede sagsbehandlingstid. En sådan
grundlæggende ændring af ordningen vil også øge voldsofrenes retssikkerhed, idet der skabes klarhed over,
at oplysningspligten påhviler Nævnet.
Når jeg indledningsvis skrev, at det er ærgerligt, at Justitsministeren ikke har haft mod til at se på en overflytning
af sagsbehandlingen
til Patienterstatningen ved at etablere “Voldsoffererstatningen”, så skyldes det væsentligst, at
Patienterstatningen allerede råder over alle de digitale løsninger, som Nævnet først skal i gang med at planlægge
L 172 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Henvendelse af 15/4-19 fra Karsten Høj, Elmer Advokater, om debatindlæg i "Rule of Law"
2046616_0003.png
anskaffelse af. For det andet har de den nødvendige juridisk faglige viden og erfaring med at tilkende erstatning
for personskader. Det sker nemlig efter samme lov (erstatningsansvarsloven), som den Erstatningsnævnet skal
udmåle efter. For det tredje har Patienterstatningen et stort antal speciallægekonsulenter, der kan bedømme
årsagssammenhæng og ikke mindst fastsætte størrelsen af det varige mén. Deres juridiske medarbejdere har
endvidere stor erfaring med selv at fastsætte erhvervsevnetab. Patienterstatningen bruger aldrig tid på at spørge
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring om mén og erhvervsevnetab. Det kan og gør det selv, og det ville det nye
“Voldsoffererstatningen” også kunne gøre.
Jeg håber, at mine mange ind- og forudsigelser bliver gjort til skamme. Ikke for min skyld men for de voldsofre,
der i dag venter alt for længe på deres erstatning. Men jeg er oprigtigt talt ikke særlig optimistisk, fordi
lovforslaget og de underliggende tiltag i Erstatningsnævnet er de forkerte og vil vise sig utilstrækkelige.
FacebookTwitterLinkedInEmailFacebook Messenger
digitalisering erstatning Erstatningsnævnet lovgivning Voldsoffererstatning
Karsten Høj
Borgernes ret til at få ret Karsten Høj er partner hos Elmer Advokater og formand for bl.a. Foreningen for
Erstatnings- og Forsikringsret. Karsten har i mere end 25 år som advokat beskæftiget sig med personskade og
forsikring med vægt på retssager, og har ført mere end 25 sager på disse områder i Højesteret. På bloggen vil
Karsten primært behandle emner inden for civilretten så som borgernes mulighed for at få prøvet deres krav -
herunder fri proces, retshjælpsforsikring mm.