Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 172 Bilag 8
Offentligt
2046204_0001.png
Til lovforslag nr.
L 172
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 9. april 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for
forbrydelser
(Nedbringelse af sagsbehandlingstiden i Erstatningsnævnet m.v.)
[af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1, 3 og 4, og justitsministeren har stillet ændringsforslag nr.
2 til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med det af justitsministeren stille-
de ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af EL stil-
lede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT, SF og IA) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller po-
litiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Ændringsforslag
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget ønsker med æn-
dringsforslag nr. 3 at imødekomme forslaget fra Offerråd-
givningen i Danmark om at udvide muligheden for, at ofre
kan få beskikket en bistandsadvokat, dels så der efter straf-
fesagen kan ske en forlængelse af beskikkelsen som bi-
standsadvokat under sagens behandling i Erstatningsnævnet,
dels så offeret kan få beskikket en bistandsadvokat, selv om
gerningsmanden er ukendt. Da justitsministeren har svaret
udvalget, at ministeren ikke på nuværende tidspunkt kan ta-
ge stilling til, om han vil kunne støtte ændringsforslaget, kan
Enhedslisten kun opfordre ministeren til at støtte det.
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT, SF og
IA):
Til titlen
1)
I titlen indsættes efter »ofre for forbrydelser« ordene:
»og retsplejeloven«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Offerrådgivningen i Danmark har i sit høringssvar bl.a.
også foreslået, at domstolene i højere grad får mulighed for
at tage stilling til erstatningskrav. Enhedslisten er enig i det-
te forslag, men anerkender også ministerens argument om,
at forslaget kræver grundige overvejelser, og at en sådan
ændring af retsplejeloven bør være undergivet sædvanlig
høring, så relevante parter kan være med til at sikre forslaget
den fornødne kvalitet, ligesom forslaget bør være genstand
for tre behandlinger i Folketinget. Enhedslisten vil derfor
opfordre ministeren til at påbegynde de grundige overvejel-
ser snarest muligt og ser frem til resultatet af ministerens
overvejelser.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at
RV støtter ønsket bag EL’s ændringsforslag, men finder det
uansvarligt at stemme for ændringsforslag uden at kende de
økonomiske konsekvenser.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
AX023470
L 172 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Betænkning afgivet 9/4-19
2046204_0002.png
2
Til § 1
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 12, stk. 2,
ændres »§ 14, stk. 1, 1. pkt., og stk. 3« til:
»§ 14, stk. 1, 1. pkt., og stk. 4«.«
[Konsekvensændring som følge af den foreslåede ændring i
§ 1, nr. 5]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT, SF og
IA):
Ny paragraf
3)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14.
november 2018, som ændret senest ved lov nr. 370 af 9.
april 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 741 a
indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
En advokat beskikket for den forurettede efter stk.
1, 2 og 4-6, skal også bistå den forurettede under behandlin-
gen af dennes erstatningskrav ved Erstatningsnævnet, i det
omfang erstatningskravet udspringer af den lovovertrædelse,
der dannede grundlag for beskikkelsen. Det samme gælder
for de advokater, som politiet har tilkaldt eller kontaktet ef-
ter § 741 b, stk. 3, i tilfælde, hvor straffesagen ikke kan gen-
nemføres ved domstolene, f.eks. fordi gerningsmanden er
ukendt eller ikke kan findes.««
[Udvidelse af bistandsadvokatens opgaver under behandlin-
gen af erstatningskrav ved Erstatningsnævnet]
Til § 3
4)
I paragraffen indsættes efter »Grønland, men«: »§ 1«.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 3]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvens af, at det i ændringsforsla-
gets nr. 3 foreslås at foretage ændringer af retsplejeloven.
Der er derfor behov for, at det af lovforslagets titel også
fremgår, at der med lovforslaget ændres i retsplejeloven.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 5, der indsætter et nyt stykke i lovens § 14, hvorefter
stk. 2 og 3 bliver stk. 3 og 4. Det gældende § 12, stk. 2, hen-
viser bl.a. til § 14, stk. 3, og skal efter ændringen af stk. 2 og
3 til stk. 3 og 4 henvise til stk. 4.
Til nr. 3
Det foreslås at indsætte en bestemmelse i retsplejelovens
§ 741 a, stk. 7, hvorefter en advokat beskikket for den for-
urettede efter retsplejelovens § 741 a, stk. 1, 2 og 4-6, skal
bistå den forurettede under behandlingen af dennes erstat-
ningskrav ved Erstatningsnævnet, i det omfang erstatnings-
kravet udspringer af den lovovertrædelse, der dannede
grundlag for beskikkelsen. Det samme gælder for de advo-
kater, som politiet har tilkaldt eller kontaktet efter § 741 b,
stk. 3, i tilfælde, hvor straffesagen ikke kan gennemføres
ved domstolene, f.eks. fordi gerningsmanden er ukendt eller
ikke kan findes.
Den foreslåede bestemmelse tager for det første sigte på
de straffesager, hvor erstatningskravet ikke påkendes af ret-
ten under straffesagens behandling. Det kan f.eks. skyldes,
at det ikke er muligt at opgøre erstatningskravet på tids-
punktet for hovedforhandlingen af straffesagen.
Det er en betingelse for, at advokatens bistand under sa-
gens behandling ved Erstatningsnævnet er omfattet af be-
skikkelsen, at erstatningskravet udspringer af den lovover-
trædelse, der dannede grundlag for advokatens beskikkelse.
Det indebærer, at den eller de strafbare overtrædelser, der
har givet anledning til beskikkelse af advokaten, skal have
forvoldt den skade, som den forurettede søger erstattet ved
Erstatningsnævnet.
Den foreslåede bestemmelse tager for det andet sigte på
de tilfælde, hvor en advokat er blevet tilkaldt eller kontaktet
af politiet, men hvor efterforskningen indstilles, inden sagen
indbringes for retten, eller hvor der af andre grunde ikke af-
siges dom i straffesagen. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis
gerningsmanden er afgået ved døden, er ukendt eller ikke
kan findes af politiet.
I de tilfælde er det en betingelse for, at advokatens bi-
stand under sagens behandling ved Erstatningsnævnet er
omfattet af beskikkelsen, at de strafbare overtrædelser, som
har fået politiet til at tilkalde eller kontakte advokaten, skal
have forvoldt den skade, som den forurettede søger erstattet
ved Erstatningsnævnet.
Det forudsættes med den foreslåede bestemmelse, at den
forurettede kan vælge, at den beskikkede advokat ikke skal
bistå den forurettede under sagens behandling i Erstatnings-
nævnet.
Der er med den foreslåede bestemmelse ikke i øvrigt til-
sigtet nogen ændringer af opgaverne for den forurettedes ad-
vokat i henhold til retsplejelovens kapitel 66 a.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvens af, at det i ændringsforsla-
gets nr. 3 foreslås at foretage ændringer af retsplejeloven,
som hverken skal gælde eller kunne sættes i kraft for Færø-
erne og Grønland. Det skyldes, at retsplejeloven ikke gælder
for Grønland og Færøerne, da der for Færøerne og Grønland
gælder særlige retsplejelove.
Der er derfor behov for, at det af lovforslagets territorial-
bestemmelse fremgår, at det alene er lovforslagets § 1 om
ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydel-
ser, der ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
L 172 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 8: Betænkning afgivet 9/4-19
2046204_0003.png
3
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. februar 2019 og var til
1. behandling den 26. marts 2019. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 21. december
2018 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 121.
Den 27. februar 2019 sendte justitsministeren høringssvare-
ne og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov-
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Peter Skaarup (DF)
fmd.
Peter Kofod (DF) Susanne Eilersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Lise Bech (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Marcus Knuth (V)
Michael Aastrup Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader (KF) Simon Kollerup (S)
Lars Aslan Rasmussen (S) Mette Reissmann (S) Mogens Jensen (S)
nfmd.
Trine Bramsen (S) Rasmus Prehn (S)
Morten Bødskov (S) Eva Flyvholm (EL) Søren Søndergaard (EL) René Gade (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV)
Lotte Rod (RV) Karsten Hønge (SF) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1