Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 172 Bilag 2
Offentligt
2023985_0001.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Pr. e-mail til [email protected], [email protected]
Fredericia, den 25. januar 2019
Deres Sagsnr. 2018-702-0015
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af offer-
erstatningsloven (Nedbringelse af sagsbehandlingstiden i Erstatningsnævnet m.v.)
Offerrådgivningen i Danmark (OID) skal indledningsvis gøre opmærksom på, at de personer, der søger
erstatning i Erstatningsnævnet (EAN), er personer, der ikke er dækket af andre former for forsikring,
hverken egen forsikring eller forsikring gennem f.eks. arbejdsgiver. Det vil typisk være personer, der i
forvejen er svage økonomisk. De har været udsat for personfarlig kriminalitet og er berettiget til erstat-
ning.
De har først skullet afvente straffesagens afslutning, hvilket kan tage lang tid. Det er derfor helt uac-
ceptabelt, at de derefter risikerer at vente, i nogle tilfælde i endog meget lang tid, før EAN behandler
deres krav på grund af lange sagsbehandlingstider. Det kan i værste fald være ødelæggende for offerets
mulighed for at komme videre i sit liv.
Det er på den baggrund positivt, at Justitsministeriet (JM) har taget initiativ til at ændre herpå. OID har
deltaget i den referencegruppe, JM nedsatte i begyndelsen af 2018, og det er vores oplevelse, at der er
arbejdet seriøst med problemerne både i JM og i det konsulentfirma, der lavede en analyse af EAN.
OID kan tilslutte sig lovudkastet, men som det fremgår af analyserapporten, kræves der også mange
administrative ændringer. OID går ud fra, at disse også gennemføres.
OID har 3 vigtige tilføjelser:
1. Vi foreslår, at domstolene i højere grad får mulighed for at tage stilling til erstatningskrav
2. Vi foreslår, at der oprettes en særlig liste over bistandsadvokater
3. Bistandsadvokatens opgave er i dag begrænset til selve straffesagen
Forslag 3a:
Der burde være mulighed for at forlænge beskikkelsen i de sager, hvor erstatningskravet ikke kan
gøres endeligt op under straffesagen på grund af de skader, ofret har pådraget sig.
Forslag 3b:
I sager, hvor politiet konstaterer ukendt gerningsmand og derfor stopper efterforskningen, bør ofret
kunne få en bistandsadvokat til at opgøre sit erstatningskrav, som det havde været tilfældet, hvis der
var fundet en gerningsmand.
1/4
Landsformand for Offerrådgivningen i Danmark | Knut A. Gulbrandsen| Vesterballevej 5 | 7000 Fredericia | Tlf. 2925 4335
L 172 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Henvendelse af 11/2-19 fra Offerrådgivningen i Danmark om administrative ændringer i forbindelse med nedbringelse af sagsbehandlingenstiden i Erstatningsnævnet
2023985_0002.png
Ad 1
OID foreslår, at domstolene i højere grad får mulighed for at tage stilling til erstatningskrav
OID er af den opfattelse, at forslaget i analyserapportens punkt 5.9, om at flere erstatningsspørgsmål
afgøres som retskrav, bør gennemføres.
Vi tror på, at det kan lade sig gøre, ligesom det vil opleves som en klar forbedring set fra offerets side.
Det grundlæggende juridiske problem er, at sådan som loven er i dag, så skal EAN foretage en fuld
prøvelse af mange af de krav, der allerede er behandlet i retten, nemlig i de tilfælde, hvor tiltalte ikke
har bestridt kravet størrelse.
Et eksempel:
Sofie har været udsat for personfarlig kriminalitet. Hun har været sygemeldt i en periode
og har haft et antal psykologsamtaler. Hun har et samlet krav på svie og smerte, tabt arbejdsfortjeneste
og udgift til psykolog på i alt 27.000 kr. samt et krav på godtgørelse for tort på 20.000, i alt 57.000 kr.
Hendes krav er endeligt opgjort ved hovedforhandlingen. Hendes bistandsadvokat har sendt opgørelsen
+ dokumentation til retten og forsvarsadvokaten i god tid før hovedforhandlingen. Kravene svarer til
praksis på området. Tiltalte nægter sig skyldig, og hans forsvarer bestrider derfor erstatningspligten,
MEN
såfremt han dømmes, har han ingen indsigelser mod kravene.
Han dømmes, og i dommen står: Tiltalte betaler inden 14 dage til Sofie kr. 57.000.
Og så kunne man jo tro, at det ville være nemt for Sofie at få de 57.000 kr. fra EAN. Men nej. Det må
EAN ikke. For retten har jo ikke taget stilling til kravet. Så EAN skal begynde forfra.
For Sofie (og mange andre) virker dette helt uforståeligt.
Hvis vi lige går tilbage ovenfor til MEN’et, og i stedet forestiller os, at tiltalte siger,
OG
såfremt han
dømmes, er han desuden uenig i opgørelsen. Så vil retten nå frem til det samme resultat, idet kravene
jo
som nævnt svarer til praksis. Og så ville EAN ”bare” skulle udbetale beløbet, for nu har
retten jo taget
stilling.
I virkelighedens verden bruges der faktisk ofte en del tid i retten på at drøfte erstatningskravene og nå
til enighed om dem, hvilket er fuldstændigt overflødigt, når EAN alligevel ikke kan bruge det til noget.
Det er vores opfattelse, at det faktisk ikke er almindelig viden hos alle parter i retten, at det forholder
sig sådan.
Vi er derfor ikke enige i konklusionen i analyserapporten, der afviser forslaget.
Løsningen
kunne meget simpelt være den, at retten i begge eksempler kunne tage stilling og skrev: Der
er foretaget fuld efterprøvelse af
Sofies krav, som tilkendes kr. 57.000….
Og hvis retten ikke kan foretage fuld efterprøvelse, at der så i stedet stod det, og at kravet blev sendt
til EAN. Der er ingen
ej heller i dag
der forestiller sig, at tiltalte kan betale, så det er blændværk at
skrive, at ”Tiltalte betaler..”. Kravet sendes direkte til EAN, og når/hvis de gør regres, er det alligevel
ikke på grundlag af dommen.
Ad 2
Der oprettes en særlig liste over bistandsadvokater
Et andet vigtigt problem, der slet ikke er omtalt rapporten, men som er nævnt overfor JM i reference-
gruppen, er kvaliteten af bistandsadvokater.
OID har længe gjort opmærksom på, at der bør oprettes en særlig liste over bistandsadvokater.
2/4
Landsformand for Offerrådgivningen i Danmark | Knut A. Gulbrandsen| Vesterballevej 5 | 7000 Fredericia | Tlf. 2925 4335
L 172 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Henvendelse af 11/2-19 fra Offerrådgivningen i Danmark om administrative ændringer i forbindelse med nedbringelse af sagsbehandlingenstiden i Erstatningsnævnet
2023985_0003.png
Det er velkendt, at mange forsvarsadvokater ikke er glade for at være bistandsadvokater. Dertil kommer,
at der i lidt mere komplicerede sager forudsættes en høj faglig viden om erstatningsretslige problemstil-
linger, som den almindelige forsvarer typisk ikke har. De fleste organisationer, der hjælper ofre for
personfarlig kriminalitet, har derfor deres egne lister med advokater, der gerne vil være bistandsadvo-
kater
og som regel ikke vil være forsvarsadvokater.
Det vil heller ikke være dyrere for det offentlige at have dedikerede bistandsadvokater, da salæret er
det samme, og det vil måske også gøre det nemmere for alle parter, fordi sagerne og dermed ofrene
bliver behandlet bedre.
De såkaldte særlister med bistandsadvokater, der kan tilkaldes akut til afhøringer i voldtægtssager, har
et andet formål. Det synes ikke rimeligt, at man skal være voldtaget for at få en god bistandsadvokat!
Ad 3
Bistandsadvokatens opgave er i dag begrænset til selve straffesagen
Forslag 3a
Disse forslag er også nævnt i referencegruppen.
Vi vender tilbage til eksemplet med Sofie og forudsætter nu, at hun er kommet alvorligt til skade, hvorfor
hendes situation er uafklaret ved hovedforhandlingen. Der er både risiko for varigt mén og andre følger.
Sofies bistandsadvokat har igen opgjort, hvad der kan opgøres nu og sørget for dokumentation til hoved-
forhandlingen, men tager forbehold for yderligere krav, hvilket også står i dommen.
Og så må Sofie tage afsked med sin bistandsadvokat!
Bistandsadvokatens opgave, som den er i dag, slutter nemlig med straffesagens afslutning. Men Sofies
behov for en bistandsadvokat slutter bestemt ikke. Hun har jo ikke forstand på at opgøre sit - nogle
gange - særdeles kompliceret krav. Det var jo også en af begrundelser for, at hun skulle have en bi-
standsadvokat under retssagen, at denne skulle opgøre erstatningskravet. OG Sofie har jo typisk ikke
penge til at betale en advokat. Og selvom EAN kan tildele et salær for advokatbistand, ved man det ikke
før bagefter. Derfor er der ikke mange advokater, der vil hjælpe uden sikkerhed for et salær. Og der kan
ovenikøbet være risiko for, at dem, der tager disse sager, aftaler salærkrav, som er urimelige for offeret.
OID foreslår derfor, at der i sager med (alvorlige) personskader, som ikke kan opgøres endeligt ved
hovedforhandlingen, kan ske forlængelse af beskikkelsen som bistandsadvokat under sagens behand-
ling i EAN.
Det vil tilgodese ofrenes behov, og det vil formentlig også lette EAN’s arbejde.
Forslag 3b
Som nævnt er bistandsadvokatens opgave begrænset til straffesagen. Det betyder, at hvis politiet ikke
kan finde gerningsmanden, så kan ofret ikke få en bistandsadvokat og dermed heller ikke hjælp til at
opgøre sit krav overfor EAN.
Men behovet for at få hjælp er der jo stadig, og her har der ikke engang været hjælp i forbindelse med
retssagen. Derfor mener OID, at ofret bør kunne få beskikket en bistandsadvokat, som det havde været
tilfældet, hvis der var fundet en gerningsmand.
3/4
Landsformand for Offerrådgivningen i Danmark | Knut A. Gulbrandsen| Vesterballevej 5 | 7000 Fredericia | Tlf. 2925 4335
L 172 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Henvendelse af 11/2-19 fra Offerrådgivningen i Danmark om administrative ændringer i forbindelse med nedbringelse af sagsbehandlingenstiden i Erstatningsnævnet
2023985_0004.png
Det er heller ikke her tilstrækkeligt, at EAN kan tildele advokatsalær, når sagen i EAN er afsluttet.
Konsekvenserne af denne praksis er, at den måske slet ikke kommer i gang, fordi ofret ikke engang har
fået den første hjælp og vejledning om, hvilke krav ofret har.
Vi stiller os naturligvis til rådighed for eventuelle spørgsmål og uddybninger.
Med venlig hilsen
Knut A. Gulbrandsen
Landsformand
Offerrådgivningen i Danmark
4/4
Landsformand for Offerrådgivningen i Danmark | Knut A. Gulbrandsen| Vesterballevej 5 | 7000 Fredericia | Tlf. 2925 4335