Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 166
Offentligt
2027174_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 1. marts 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 til L 166 efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1 til L 166:
Vil ministeren som teknisk bistand udarbejde et ændringsforslag med tilhørende
bemærkninger, der indsætter en solnedgangsklausul i lovforslaget, så Folketinget
efter et år skal forholde sig til, om lovforslaget skal fortsætte?
Svar:
Spørgsmålet er besvaret med udgangspunkt i, at der anmodes om bistand til at
udarbejde et ændringsforslag, der indsætter en bestemmelse, hvorefter Folketin-
get efter et år skal forholde sig til, om loven fortsat skal være i kraft. Der er ved
udarbejdelsen taget højde for, at loven foreslås sat i kraft via en bemyndigelses-
bestemmelse og ikke på en på forhånd fastsat dato.
1.
Et ændringsforslag vil kunne udformes således:
”Ny
paragraf
1)
Efter § 32 indsættes i
kapitel 9
som ny paragraf:
Ȥ
01.
Udlændinge- og Integrationsministeren fremsætter forslag om revision af
denne lov senest i folketingsåret efter lovens ikrafttrædelse.«
[Forpligtelse til at tage loven op til revision]
Bemærkninger
Til § 01
Det foreslås, at Udlændinge- og Integrationsministeren fremsætter forslag om
revision af denne lov senest i folketingsåret efter lovens ikrafttrædelse.
8. marts 2019
EU-ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 3593
674202
Side
1/2
L 166 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag med bemærkninger, der indsætter en solnedgangsklausul i lovforslaget, til udlændinge- og integrationsministeren
Revisionsbestemmelsen vil således indebære, at loven, hvis den sættes i kraft den
30. marts 2019, vil skulle tages op til fornyet overvejelse inden udløbet af folke-
tingsåret 2019-20.
Det følger af den foreslåede § 32 stk. 1, 2. pkt., at udlændinge- og integrationsmi-
nisteren kan fastsætte, at dele af loven træder i kraft på forskellige tidspunkter. I
relation til fristen for den foreslåede revisionsbestemmelse lægges det tidligste
ikrafttrædelsestidspunkt for lovens bestemmelser til grund.
I forbindelse med revisionen vil det bl.a. indgå i overvejelserne, at formålet med
lovforslaget er at modvirke de alvorligste konsekvenser af, at Det Forenede Kon-
gerige forlader EU uden en aftale, herunder afbøde den usikkerhed som situatio-
nen afføder for de af forslaget omfattede personer. I det omfang forholdet mel-
lem EU og Det Forenede Kongerige fortsat er uafklaret, og den nuværende usik-
kerhed består, forudsættes det, at de samme hensyn til de af lovforslaget omfat-
tede personer vil gøre sig gældende på det tidspunkt.”
2.
I relation til det ønskede ændringsforslag bemærkes, at det allerede fremgår af
lovforslaget, herunder af formålsbestemmelsen i § 1 og de indledende bemærk-
ninger, at der lægges op til en midlertidig videreførelse af rettigheder i tilfælde af,
at Det Forenede Kongerige forlader EU uden en udtrædelsesaftale.
Det fremgår også af lovforslagets indledende bemærkninger, at det ikke vurderes
hensigtsmæssigt at fastsætte en specifik dato for ordningens ophør, da tidspunk-
tet og omstændighederne for Det Forenede Kongeriges udtræden fortsat er for-
bundet med stor usikkerhed - en situation, der således også indebærer stor usik-
kerhed for de af lovforslaget omfattede borgere.
Det fremgår endvidere klart af lovforslaget, at hensigten er, at den midlertidige
ordning skal erstattes af en permanent løsning, når der er større klarhed over
situationen efter Det Forenede Kongeriges udtræden af EU. Erfaringerne fra den
midlertidige ordning vil naturligt indgå i overvejelserne om en permanent løsning,
herunder forberedelsen af den lovgivning, der erstatter den midlertidige løsning.
Af ovenstående grunde vurderes det hverken nødvendigt eller hensigtsmæssigt at
indsætte en revisionsbestemmelse i lovforslaget, og jeg kan derfor ikke bakke op
om ændringsforslaget.
Inger Støjberg
/
Charlotte Barslev
Side
2/2