Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 161 Bilag 1
Offentligt
2012114_0001.png
6. februar 2019
J.nr. 2018 - 5799
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov
om afgift af elektricitet og forskellige andre love (Nedsættelse af elafgiften for liberale er-
hverv og EU-retlig tilpasning af visse miljø- og energiafgifter).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
L 161 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2012114_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Advokatsamfundet har ikke be-
mærkninger til forslaget.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri støtter forslaget, da
det er et vigtigt skridt mod større
ligestilling i reglerne om energiaf-
gifter og bemærker, at bygge- og
anlægssektoren betaler en ufor-
holdsmæssig stor energiafgift.
Dansk Byggeri bemærker, at der er
store administrative byrder for-
bundet med energiafgiftsområdet,
da det er meget bøvlet at måle og
adskille procesenergi fra rumvarme
på byggepladser.
Det er et fokusområde, at reglerne
skal indrettes så enkelt som muligt
for virksomhederne. Bemærknin-
gen vil derfor indgå i de videre
overvejelser på området.
Dansk Byggeri er enig med skatte-
ministeren i, at lovforslaget på
grund af EU´s statsstøtteregler
medfører en særdeles uheldig rets-
tilstand med forskelsbehandling
mellem samme type virksomheder.
Dansk Energi
Dansk Energi støtter lovforslaget,
da der er tale om en regelforenk-
ling. I tillæg hertil finder Dansk
Energi det positivt, at der tages et
skridt i retning af en mere hen-
sigtsmæssig elafgift, som er kon-
form med de lave eksternaliteter
ved grøn elproduktion.
Dansk Energi bemærker, at reduk-
tionen af elafgiften for liberale er-
hverv udstiller, at det er uhensigts-
mæssigt og samfundsøkonomisk
Det er som led i energiaftalen af
29. juni 2018 aftalt at nedsætte el-
afgiften med i alt 14 øre pr. kWh
frem mod 2025 (2018-priser), såle-
Side 2 af 7
L 161 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2012114_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
problematisk, at elafgiften for hus-
holdninger fortsat er høj.
des at den almindelige elafgift ud-
gør 77,4 øre pr. kWh i 2025 i
2018-priser. Dermed fremmes
elektrificeringen af samfundet, og
der sikres en bedre udnyttelse af
de stigende mængder vedvarende
energi.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv hilser lovforslaget
yderst velkomment, da det sikrer
lavere afgifter og en tiltrængt regel-
forenkling, men opfordrer til, at
bilaget til elafgiftsloven ophæves
tidligere end 2023.
Det er som led i energiaftalen af
29. juni 2018 aftalt at ophæve bila-
get til elafgiftsloven fra 2023. En
fremrykning af ophævelsen vil øge
finansieringsbehovet betydeligt.
Dansk Industri
Dansk Industri kvitterer for den
foreslåede nedsættelse af elafgiften
for liberale erhverv.
Det Økologiske Råd
(DØR)
DØR vurderer, at risikoen for, at
kriseramte virksomheder potentielt
skal betale fuld afgift ikke er så
problematisk, at det berettiger til
en nedsættelse af elafgiften for alle
virksomheder til 0,4 øre pr. kWh,
som vil betyde et årligt provenutab
for staten på omkring 350-400
mio. kr. DØR bemærker, at beløb i
denne størrelsesorden i stedet
skulle bruges til at styrke forsk-
nings-, udviklings- og demonstrati-
onsindsatsen eller til at styrke ener-
gieffektiviseringsindsatsen, da så-
danne initiativer ville have langt
større positive fordele for Dan-
marks grønne omstilling og for
danske virksomheders konkurren-
ceevne.
Det er som led i energiaftalen af
29. juni 2018 prioriteret at ned-
sætte elafgiften for at undgå, at kri-
seramte virksomheder potentielt
skal betale en højere elafgift end i
dag. Det ligger uden for lovforsla-
gets rammer at omprioritere de af-
satte midler til andre formål.
I relation hertil bemærkes, at der
som led i energiaftalen af 29. juni
2018 er afsat midler til forskning,
udvikling og demonstration inden
for energiteknologi og klima.
Side 3 af 7
L 161 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2012114_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DØR bemærker, at lovforslaget
misvisende angiver, at den øgede
udledning af CO
2
klares i EU´s
kvotesystem. DØR bemærker, at
der på grund af indretningen af
kvotesystemet er en tidsforskyd-
ning på omkring 30 år mellem den
øgede udledning og den opståede
mangel på kvoter. DØR bemærker
på denne baggrund, at der bør
iværksættes reelle kompenserende
besparelser i udledninger, som er
tidsmæssigt sammenfaldende med
de forøgede udledninger.
Elementet er en del af energiafta-
len, hvor der samlet set sker en re-
duktion af CO
2
-udledningerne
både inden for og uden for det
kvoteomfattede område.
DØR bemærker, at lovforslaget
ikke beskriver, hvordan en forøget
udledning fra de liberale erhverv
vil kræve en forøget dansk indsats
for reduktion af energiforbruget
hos andre slutbrugere via kravene
herom i EU´s energieffektivitetsdi-
rektiv. DØR bemærker, at lov-
forslaget burde gøre rede for i
hvilket omfang der er foretaget
kompenserende tiltag i forhold til
yderligere at reducere energifor-
bruget hos slutforbrugerne.
Elementet er en del af energiafta-
len, hvor der samlet set sker en re-
duktion af energiforbruget.
Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering
(TER)
TER vurderer, at lovforslaget ikke
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
FSR
FSR har ikke bemærkninger til for-
slaget
Kommunernes Landsfor-
ening (KL)
KL har ikke bemærkninger til for-
slaget
Side 4 af 7
L 161 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2012114_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Landbrug og Fødevarer
(LF)
LF bemærker, at organisationen
generelt ser positivt på det frem-
lagte lovforslag.
LF bemærker, at afskaffelsen af el-
afgiftslovens bilag 1 begrundes
med, at skærpelserne af retstilstan-
den for kriseramte virksomheder
medfører, at virksomhederne kan
blive afskåret fra adgangen til den
lavere elafgift på proces, og at det i
det lys er ærgerligt, at man har
valgt at udskyde afskaffelsen af bi-
laget til 2023, mens implemente-
ringen af bekendtgørelsen om ef-
terlevelse af regler for tildeling af
statsstøtte på skatteområdet er
gældende fra 1. juli 2019. LF be-
mærker, at dette stiller de danske
virksomheder i en unødvendig
usikker situation i tidsrummet fra
1. juli 2019 frem til 2023.
Det er som led i energiaftalen af
29. juni 2018 aftalt at ophæve bila-
get til elafgiftsloven fra 2023. En
fremrykning af ophævelsen vil øge
finansieringsbehovet betydeligt.
LF opfordrer på baggrund hertil,
at man fremskynder afskaffelsen af
bilaget.
LF ser afskaffelsen af elafgiftslo-
vens bilag 1 som et positivt skridt
på vejen mod en normalisering af
de danske energiafgifter. LF be-
mærker, at rumvarmesondringen
ikke er hensigtsmæssig, da forde-
ling og måling indebærer store om-
kostninger for virksomhederne.
LF anfører en række eksempler på
situationer, som organisationen
mener bør betragtes som proces-
forbrug frem for rumvarme.
Det ligger uden for lovforslagets
rammer at ændre i elafgiftslovens
sondring mellem proces og rum-
varme.
De skitserede situationer vil dog
indgå i de videre overvejelser om
reglerne på området.
Side 5 af 7
L 161 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2012114_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
LF bemærker, at Kommissionens
regelsæt vedrørende statsstøtte er
uhensigtsmæssig i forbindelse med
ordninger, der ellers må anses som
helt generelle erhvervsvilkår, som
ikke er rettet mod bestemte virk-
somheder eller brancher. LF hen-
stiller til, at man i højere grad end
tidligere undersøger mulighederne
for, at lovgivningen kan indrettes
på en måde, så den ikke kategori-
seres som statsstøtte.
Det anerkendes, at Kommissio-
nens regelsæt vedrørende forenelig
statsstøtte på visse punkter er
uhensigtsmæssig, når det kommer
til meget generelle afgiftslempelser.
Skatteministeren har gennem en
længere periode været i dialog med
Kommissionen herom, men Kom-
missionen har stået fast på, at kri-
seramte virksomheder skal afskæ-
res fra at modtage de samme af-
giftsnedsættelser, som deres kon-
kurrenter, der ikke er kriseramte.
Det er derfor et fokusområde, at
reglerne på sigt gøres mere smi-
dige, så sådanne ordninger frem-
over ikke omfattes af kravet om, at
kriseramte virksomheder skal af-
skæres fra at modtage denne form
for statsstøtte.
Lederne
Lederne bemærker, at de deler
skatteministerens bekymring om-
kring den del af lovforslaget, der
tilpasser miljø- og energibeskat-
ningslovene, således at kriseramte
virksomheder afskæres fra at mod-
tage statsstøtte, og som medvirker
til, at virksomhederne afskæres fra
at benytte sig af afgiftslempelser på
lige fod med konkurrenter. Le-
derne bemærker, at de bakker op
om regeringens videre bestræbel-
ser på at smidiggøre reglerne om
kriseramte virksomheder.
Miljøstyrelsen
Miljøstyrelsen har ikke bemærk-
ninger til forslaget.
Side 6 af 7
L 161 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2012114_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Foreningen Rejsearbej-
dere.dk
Foreningen Rejsearbejdere.dk har
ikke bemærkninger til forslaget.
Skatterevisorforeningens
Skatteudvalg
Skatterevisorforeningens Skatteud-
valg har ikke bemærkninger til for-
slaget.
Ældresagen
Ældresagen har ikke bemærknin-
ger til forslaget.
Side 7 af 7