Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 16
Offentligt
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 15. november 2018 har udvalget efter ønske fra MF Mette Reissmann (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 7
Vil ministeren oplyse, om dokumentationskravene bliver indrettet på en smidig
måde?
23. november 2018
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
18/059559-02
Svar
I forbindelse med implementeringen af lovændringerne vil der være fokus på, at
administrationen af befordringsordningerne i videst muligt omfang bliver digitalt
understøttet.
De nye regler vil f.eks. indebære, at der skal indhentes oplysninger, som doku-
menterer befordringens varighed. Det er derfor hensigten at etablere en digital løs-
ning, som i forbindelse med ansøgning om ret til befordringsrabat (Ungdomskort),
kontrollerer rejsetiden med offentlig befordring.
Dokumentationen for rejsetid forventes derfor fuldt ud digitaliseret. Der vil dog
blive tale om en manuel sagsbehandling i de - formentlig få - grænsetilfælde, hvor
en studerende ønsker rejsetiden beregnet manuelt.
Ansøgning om befordringsgodtgørelse (kilometerpenge) foregår i dag manuelt.
Det er ligeledes hensigten, at ansøgningsprocessen skal digitaliseres. Det forven-
tes herunder, at dokumentation for rejsens varighed vil indgå som en del af den
dokumentation, den studerende skal uploade (vedhæfte) i et selvbetjeningssy-
stem.
Det er således målet, at dokumentationskravene indrettes smidigt og hensigts-
mæssigt for både studerende og uddannelsessteder.
Med venlig hilsen
Tommy Ahlers
Side 1/1