Tak for det.
Det her er min første førstebehandling som minister, og faktisk også min første førstebehandling af et lovforslag i det hele taget som politiker.
Og så er det jo en stor fornøjelse at have fremsat et lovforslag, som flere har brugt ordene sund fornuft om.
Det synes jeg egentlig også er overskriften på det her lovforslag:
at det er sund fornuft.
Jeg vil gerne sige tak for en god debat og nogle gode kommentarer og gode spørgsmål.
Jeg er jo helt enig i, at det, vores befordringsrabatordning skal gøre, er at understøtte, at alle unge, uanset hvor de bor, og uanset hvor de ønsker at uddanne sig, har lige ret til det.
Så det er en god ordning, vi har.
Vi skal bruge penge på de studerende i hele landet, så de kan transportere sig mellem deres hjem og deres uddannelsessted.
Det er også meget vigtigt, fordi mange studerende har en stram økonomi, og med det her har de mulighed for at købe et togkort med rabat, så de netop kan transportere sig.
Det er også fornuftigt, at vi har regler om, at dem, for hvem det at tage et tog eller en bus ikke er en mulighed eller det er meget, meget besværligt, kan få godtgørelse til transport med bil efter en kilometersats.
Men, som der blev sagt flere gange, sund fornuft gør også, at de her penge skal bruges fornuftigt, og hensigten med det her har været, at det er daglig befordring til uddannelsesstedet, der skal understøttes.
Men det er ikke sådan, ordningerne er indrettet i dag.
Derfor er det, at vi med det her lovforslag lægger op til at rydde op, så vi får nogle regler, der passer til virkeligheden.
Så vi sætter nogle rimelige og fornuftige grænser.
Der blev nævnt et enkelt ord her i debatten, som jeg godt lige vil skyde ned, og det er ordet snyd.
Der er jo ikke nogen, der har snydt.
Der er lavet nogle regler, som gør, at du bare helt pr.
automatik, når du går på en uddannelse, som du måske bor rigtig langt fra, får for alle dage, selv om du måske kun med den måde, som uddannelsen er indrettet på, har behov for at være der 5 eller 7 dage.
Så vi siger ikke med det her, at der er nogen, der har snydt.
De har egentlig bare brugt reglerne, og de har engang haft mulighed for at sige:
Jamen jeg er der kun 5 dage og ikke de 23 dage eller de 30 dage.
Så det er altså os, der lige skal gøre det lidt nemmere og faktisk gøre det her på en fornuftig måde for de studerende.
Så var der et par andre kommentarer til debatten her.
Der blev snakket om bureaukrati, og hvor simpelt det her kan gøres.
Jamen formålet med det her er, at det skal være meget, meget simpelt, både for uddannelsesinstitutionerne og for de studerende.
Så det bliver en nem digital løsning, hvor man går ind og siger:
Jeg har været på mit uddannelsessted x antal dage, og det er på tro og love.
Så har der været lidt debat om lønnet praktik.
Jeg tror, vi kommer nærmere ind på det i udvalgsarbejdet, men bare lige et par enkelte kommentarer:
Det, vi gør, er netop, som der også blev sagt, at vi sidestiller dem, der er i lønnet praktik på de videregående uddannelser, med dem, der er i lønnet praktik på ungdomsuddannelserne.
Og som det er i dag, er der faktisk dobbelt op på det.
Man kan både få et tilskud under de regler, vi diskuterer i dag, og man kan få et befordringsfradrag.
Det, vi lægger op til, er, at man i fremtiden kun skal kunne få et befordringsfradrag, og så vidt jeg forstår, er der jo altså en vis parallelitet mellem de her to regelsæt på den måde, at for de første 24 km får man ikke noget.
Så det skulle gerne rent økonomisk være det samme.
Så jeg er enig i det, der blev nævnt af flere af ordførerne, nemlig at vi skal prøve med en rådgivningsindsats at gøre det sådan, at dem, der er i lønnet praktik, ikke pludselig kan sige, at de troede, de fik tilskud, for det havde de hørt fra de andre studerende – sådan er det jo tit ude på uddannelsesstederne, at de andre studerende har fortalt om det og der aldrig er nogen, der har snakket om et fradrag – og så vi egentlig kan sikre, at de studerende, som de måske ikke altid er så gode til, får planlagt det lidt bedre.
Så var der spørgsmålet om, hvor mange det her drejer sig om.
Jamen hvis vi kigger bag om tallene, kan vi se, at der faktisk er 750 personer, der får tilskud for en rejsestrækning, der er over 300 km.
Og igen, og det er nok lidt en formodning:
Der er mange, der gør det her, nemlig tager sådan en lang rejse 20-30 dage om måneden.
Så var der spørgsmålet om, om det er alle aktiviteter, der er omfattet af det her, og der vil gerne bekræfte, at ja, det er alle aktiviteter.
Så vi siger ikke, hvornår du skal være på uddannelsen, at det kun er de dage, hvor du har været til undervisning.
Nej, det er de dage, hvor du føler at der er et behov for det.
Det kan være projektarbejde på skolen; det kan være, der er en god læsesal, som du gerne vil bruge.
Det skal vi ikke gøre os til dommer over.
Jeg ser frem til en fortsat god diskussion om det her lovforslag.