Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 159 Bilag 1
Offentligt
2011474_0001.png
Parcelhusejernes
Landsforening
Dato:
18. december 2018
Emne: Høringssvar, terrorforsikringsordning på skadesforsikringsområdet
Parcelhusejernes Landsforening (PL) skal hermed fremkomme med sin generelle holdning til
nærværende høring.
PL er fuldt forstående for, at der bør være en sådan ordning, der løser en række problemer
specielt i forsikringsbranchen.
PL finder det dog uacceptabelt, at det, der opfattes som en samfundsopgave at afdække, ikke
placeres som en statslig forpligtigelse men ”privatiseres”.
PL hæfter sig ved, at man igen vil forsøge at sætte en finansiering op, der knytter sig til blandt
andet brandforsikringerne, og gør opmærksom på, at parcelhusejere alt andet lige har en højere
grad af forsikring og højere præmiesum end andre befolkningsgrupper.
Hertil kommer at forsikringsprocenten er højere - også fordi en boligejer har direkte eller indirekte
pligt til at have tegnet en række forsikringer.
Det samme koncept er tidligere set i forhold til blandt andet Stormflodsordningen, og de samme
betænkeligheder gør sig for PL gældende i denne relation.
I nærværende løsningsforslag er der angivet et 5%´s tillæg til præmien. Men det forhold, at der
ikke er tale om et fast beløb, vil åbne for, at der kan ske en skævvridning også i
forsikringsmarkedet, idet forskellig dækningsgrad og selvrisiko mv. indebærer en præmieforskel.
Vi har tidligere set politikerne ”løse” problemer for en befolkningsgruppe, der var ramt af
stormflod, men som ikke betalte til brandforsikringspuljen, ved at lade brandforsikringspuljen
holde for.
PL kan frygte, at det samme vil kunne gøre sig gældende i forhold til denne
terrorforsikringsordning på skadesforsikringsområdet.
Parcelhusejernes Landsforening
Sekretariatet
Kirke Værløsevej 24, 1.C.
3500 Værløse
Telefon: 70 20 19 77 (9-15)
Mail: [email protected] - WEB: www.parcelhus.dk
L 159 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
PL finder det urimeligt, at man foreslår en finansieringsmodel, hvor det er boligejersegmentet, der
kommer til at betale en relativ større del af de eventuelle udgifter, mens det endog er således, at
de der vælger at være helt eller delvist uforsikrede skal bære en mindre andel.
Strengt taget bør en eventuel begivenhed, når det er en samlet samfundsopgave, finansieres via
Finansloven.
Med venlig hilsen
Parcelhusejernes Landsforening
Allan Malskær
Cand.polit., landsformand
L 159 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011474_0003.png
Finanstilsynet
Att.: Morten Koppel, [email protected]
Høringssvar vedrørende udkast til lov om en terrorforsikringsord-
ning på skadesforsikringsområdet
Hermed bekræftes modtagelsen af Finanstilsynets høringsbrev af 5. no-
vember 2018 vedrørende ovennævnte lovforslag.
Danske Rederier er positiv over for, at der etableres en obligatorisk statslig
ordning, der også dækker skader på skibe som følge af et terrorangreb på
dansk territorium med nukleare, biologiske, kemiske og radioaktive våben
(NBCR-terror), og hvor staten har likviditetsrisikoen dog med en sumbe-
grænsning.
Det er dog Danske Rederiers forståelse, at alene kaskoskader dækkes.
Det vil sige, at skader på skibet og driftstab dækkes men ikke umiddelbart
ansvar overfor tredjemand i forbindelse med skaden (f.eks. ved forure-
ning, kollisionen eller personskade på besætningen), som heller ikke er
forsikringsbart i det omfang, det er afledt af et NBCR-terror angreb. Det
betyder, at ordningen har begrænset rækkevidde, og Danske Rederier op-
fordrer til, at i hvert ifald kollisionsansvaret dækkes under kaskoforsikrin-
gen.
Danske Rederier bemærker derudover, at loven om krigsforsikring for
skibe
1
, som trådte i kraft i 1997, endnu ikke er gennemført til trods for
forslag fra rederierhvervet om begrænsning af statens likviditetsrisiko.
Det er yderst beklageligt, at Danmark, som førende søfartsnation, er i en
situation, hvor danske skibe kan risikere ikke at kunne sejle fx forsyninger
i en krigssituation
(”9/11”,
stormagtskrig), hvis det kommercielle
1
15. november 2018
Lov om krigsforsikring af skibe nr. 387 af 10. juni 1997.
1/2
L 159 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011474_0004.png
forsikringsmarked bryder samme eller opsiger krigsdækningerne i eksiste-
rende policer.
Dette er også særlig uforståeligt, idet krigsforsikringsordninger i fx Norge
og Sverige dækker disse skader. Singapore har også et krigsforsikrings-
institut, som de bruger til at gøre sig selv attraktiv som maritim hub. Dan-
ske skibe bør stilles tilsvarende.
Danske Rederier står naturligvis til rådighed for en uddybning af hørings-
svaret eller spørgsmål til samme.
Med venlig hilsen
Henriette Ingvardsen
Erhvervsjuridisk chef
M: +45 20 33 06 09
hei@danishshipping
.dk
2/2
L 159 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011474_0005.png
Finanstilsynet
Att. Morten Koppel
[email protected]
Udkast til lov om en terrorforsikringsordning på skadesforsik-
ringsområdet - Forsikringsbranchens bemærkninger
Terrorforsikringspool for Skadesforsikring og Forsikring & Pension takker for
lovudkastet til en ændret terrorforsikringsordning, hvor skadesforsikringsselska-
bernes opgave indskrænkes til at taksere skader under loven, at træffe afgørelse
om erstatningens størrelse og anvise erstatningen til udbetaling via Terrorforsik-
ringsrådet.
Forsikringsbranchen støtter lovudkastet
Forsikringsbranchen kan generelt støtte udkastet til lovtekst og de tilhørende
lovbemærkninger. Den eksisterende lov har flere - heraf også nogle ikke forud-
sete - negative konsekvenser for forsikringskunderne og forsikringsselskaberne
og tillige nogle uhensigtsmæssigheder, som forsikringsbranchen meget gerne og
gerne snarest muligt ønsket fjernet og erstattet af det foreliggende lovudkast.
Forsikringsbranchen har bl.a. på baggrund af den løbende uformelle dialog med
Finanstilsynet og Erhvervsministeriet om udarbejdelsen af lovudkastet nogle
bemærkninger til lovudkastet, som dog ikke skal tilsløre branchens overordnede
uforbeholdne støtte til lovudkastet og den valgte model.
Generelle bemærkninger
Forsikringsbranchen finder anledning til at understrege, at den kommende lov –
i lighed med den hidtil gældende terrorforsikringslov for skadesforsikring – har
til opgave at sætte rammer for skadelidtes ret til erstatning på et område, hvor
der (heldigvis) stort set mangler skadeserfaringer. Hertil kommer, at der af-
hængigt af den pågældende skadebegivenheds karakter og størrelse, vil kunne
være tale om en egentlig national katastrofe, hvor områder, bygninger mv. kan
være utilgængelige i kortere eller længere tid eller endda for altid, og hvor der
tillige kan være alvorlige personskader. Der vil derfor i skadesituationer – især
hvis de er mere omfattende – være behov for et omfattende og effektivt samar-
bejde med mange aktører i samfundet, herunder det nationale og kommunale
beredskab og øvrige myndigheder, som har det brede ansvar for håndteringen
sådanne situationer.
Der skal ikke herske tvivl om, at forsikringsbranchen vil gøre alt hvad den kan
for at være forberedt på at kunne løfte branchens opgaver efter situationer, hvor
terrorister har anvendt nukleare, biologiske, kemiske eller radiologiske våben,
således at de personer og virksomheder, hvis genstande er blevet beskadigede,
26.11.2018
Insurance & Pension Denmark
Philip Heymans Allé 1
DK-2900 Hellerup
Phone: +45 41 91 91 91
Fax:
+45 41 91 91 92
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Claus Tønnesen
Legal advisor
Dir.
+4541919047
[email protected]
Case No.
DocID
GES-2018-00267
372791
L 159 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
forurenede eller ligefrem uanvendelige, kan få deres erstatning hurtigst muligt
og dermed økonomisk set kan komme videre på den bedst mulige måde.
Insurance & Pension Denmark
Case No.
DocID
GES-2018-00267
372791
Konkrete bemærkninger
Lovens forrang
Det foreslås, at det klart kommer til at fremgå af lovteksten eller af lovbemærk-
ningerne, at retten til erstatning efter loven har forrang i forhold til en eventuel
ret til erstatning efter en tegnet forsikring for samme interesse. Dette resultat
følger indirekte af det såkaldte berigelsesforbud i forsikringsaftalelovens § 39,
men foreslås alligevel præciseret i terrorforsikringsloven. Bestemmelsen vil især
have betydning i den første tid efter ikrafttræden af loven, hvor det på grund af
forsikringsaftalernes uopsigelighed kan være umuligt for forsikringsselskabet at
ændre de aftalte forsikringsbetingelser.
Af samme grund foreslås det endvidere, at der indsættes en bestemmelse i lov-
udkastets kapitel 7 med følgende indhold:
”En forsikringstager kan ikke opsige en forsikringsaftale, som alene er begrundet
i bortfald eller begrænsning af dækningen på en tegnet forsikring for NBCR-
terrorskader, der følge af denne lov.”
En bestemmelse af denne art blev indsat i erstatningsansvarsloven i forbindelse
med ændringen af loven i 2002.
Erstatning af forurenet grund bør omfattes af loven
Det foreslås, at det enten af § 1, stk. 2 eller af bemærkningerne til denne be-
stemmelse kommer til at fremgå, at loven også giver ret til erstatning af udgifter
til rensning af forurenet jord eller om nødvendigt til bortkørsel og destruktion af
jorden. Det foreslå endvidere, at der kan ydes erstatning for en grunds værdi,
hvis grunden som følge en begivenhed, der er omfattet af loven, må betragtes
uanvendeligt og dermed værdiløs.
Præcisering af, hvilke skibe der er omfattet af loven
Det fremgår af lovbemærkningerne til § 1 (s. 21 midt), at der med skibe ”menes
større fartøjer, der kan sejle på vand.”
Det foreslås, at lovbemærkningerne på dette punkt gøre mere præcise, f.eks.
således at kun fartøjer over en bestemt størrelse eller vægt er omfattet af retten
til erstatning.
Ekspertudvalg i relation til lovens erstatningsprincipper
Det følger af § 1, stk. 5, at erhvervsministeren fastsætter nærmere regler og
betingelser for erstatning efter loven.
Efter aftale med Finanstilsynet og Erhvervsministeriet forbereder forsikrings-
branchen pt. et første udkast til supplerende principper for erstatningsberegnin-
gen under loven.
De manglende erfaringer med NBCR-terrorskader gør det imidlertid ikke muligt
og formentlig heller ikke hensigtsmæssigt at udarbejde meget detaljerede er-
statningsprincipper.
På den baggrund foreslås det, at af lovbemærkningerne til § 4, stk. 4 kommer til
at fremgå, at Terrorforsikringsrådet bl.a. kan nedsætte et udvalg af eksperter
med aktuelle erfaringer fra skadebehandling, der kan fastsætte supplerende
principper for opgørelse af erstatningskrav efter loven.
Samarbejde mellem selskaberne om taksation og skadeopgørelse
Page 2
L 159 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Da flere skadesforsikringsselskaber har faste aftaler, hvor de overlader skade-
behandlingen til andre selskaber, foreslås det, at det af lovbemærkningerne til §
11, stk. 3 kommer til at fremgå, at Terrorforsikringsrådet efter bestemmelsen
kan forhåndsgodkende aftaler om et andet selskabs varetagelse af skadebe-
handlingen.
Selskabernes skadebehandling – frister
Flere forsikringsselskaber er bekymrede for de relativt korte frister for selska-
bernes taksationer og skadeopgørelser. De efterlyser eksempler på, hvilke for-
hold der kan begrunde en fristudsættelse, idet det ikke er hensigtsmæssigt først
at skulle foretage sådanne vurderinger i en skadesituation.
Tilbagebetaling af statslige genudlån
Opmærksomheden henledes på, at bestemmelsen i § 15, stk. 5, hvorefter der
skal betales 5 pct. af hele forsikringspræmien på en forsikring, selvom den på-
gældende forsikring udover at dække brandrisikoen også dækker andre typer af
risici, kan medføre, at nogle selskaber efter en mere omfattende skade – for at
mindske kundernes samlede præmie – vil opdele flerrisikoforsikringer i en forsik-
ring mod brand og en forsikring omfattende øvrige risici.
Det fremgår af § 15 stk. 4 og 5, at opkrævning af tilbagebetalingsbidrag hos
kunderne skal ske i forbindelse med første præmieopkrævning i kalenderåret,
efter en skade er indtruffet. Skifter kunden selskab, skal det nye selskab ikke
opkræve afgiften for det pågældende kalenderår, da den er opkrævet i det gam-
le selskab.
Forslaget virker imidlertid administrativt tungt, og kræver en væsentlig kommu-
nikation mellem de involverede selskaber. Det vil administrativt være simplere
at tillægge alle præmieopkrævninger i et kalenderår afgift og ristornere ved
førtidigt ophør af forsikringen. Spørgsmålet kan evt. reguleres i bekendtgørel-
sesform.
Insurance & Pension Denmark
Case No.
DocID
GES-2018-00267
372791
Nedsættelse og bortfald af eventuel erstatning
Det foreslås, at det klarere fremgår af lovbemærkningerne i næstsidste afsnit på
side 22, hvad der menes med, at erstatningen eventuelt kan nedsættes eller
bortfalde.
Underskrift på selskabernes indberetninger af forfaldne afgifter
Det foreslås, at kravet om underskrift af selskabets ansvarlige ledelse blødes op,
således at andre i selskabet, der efter selskabet interne retningslinjer er bemyn-
diget hertil, kan underskrive anmeldelserne.
Skader skal være indtrådt i Danmark
Det foreslås, at indholdet af 6. nye afsnit på side 20 præciseres, således at tek-
sten bliver følgende:
”Det er endvidere en forudsætning for at være omfattet af loven, at den fysiske
skade er indtrådt hér i landet. Det betyder, at den beskadigede genstand skal
være i Danmark på tidspunktet for skadens indtræden. Det er ikke en forudsæt-
ning, at selve angrebet har fundet sted i Danmark. Fysiske skader på genstande
i Danmark, der som følge af angreb sket i eksempelvis Tyskland, vil således
være omfattet af loven.”
Page 3
L 159 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
Selskabernes håndtering af forsikringssvindel i forbindelse med taksati-
on og skadeopgørelse
Det foreslås, at der i lovbemærkningerne medtages oplysninger om forventnin-
gerne til selskabernes håndtering af mistanke om svindel fra de skadelidtes side,
herunder om hvem der konkret skal håndtere sådanne tilfælde og om honore-
ring af selskabernes eventuelle indsats på dette område.
Kontanterstatning i stedet for reparation/genanskaffelse
Det foreslås, at det overvejes enten i lovteksten og/eller i lovbemærkningerne at
omtale muligheden for, at skadelidte kan få kontanterstatning i stedet for at få
dækket udgifter til reparation og genanskaffelse af beskadigede genstande, jf. §
4, stk. 7 i lov om stormflod og stormfald og §§ 16 – 18 i Bekendtgørelse om
erstatning for skader forårsaget af stormflod og oversvømmelse fra vandløb og
søer.
Præcisering af begrebet motorkøretøjer
Det foreslås, at det i relation til 4. nye afsnit på side 21 i lovbemærkningerne
overvejes, om skader på eksempel vis campingvogne, trailere og rullende ar-
bejdsredskaber skal meddækkes under loven.
Nogle redaktionelle forslag
I sidste afsnit på 16 bør bemærkningen om, at selskaberne varetager udbetaling
af forsikringssummer udgå, da staten v. Terrorforsikringsrådet varetager denne
opgave.
Henvisningen i første afsnit på side 17 skal vist være til § 5, stk. 4 og ikke § 6,
stk. 4.
I sidste sætning på side 10 i lovbemærkninger foreslås det at ”…brand eller ka-
skoforsikringer…” udgår og erstattes af ”…der har tegnet forsikring, som dækker
brandrisikoen….”
Det foreslås, at det klart kommer til at fremgå af 3. afsnit på side 22 i lovbe-
mærkningerne, at argumentet om hensynet til panthaverne også gælder i for-
hold til erhvervsvirksomheder.
I § 6 mangler der et ”som” foran ”..er omfattet af § 1”
Sidste ord i § 7, stk. 2 foreslås ændret til ”erstatningsberettigede.”
Insurance & Pension Denmark
Case No.
DocID
GES-2018-00267
372791
Med venlig hilsen
Claus Tønnesen
Page 4
L 159 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011474_0009.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
[email protected]
Høringer
Morten Koppel (FT)
SV: Høring over udkast til forslag til lov om en terrorforsikringsordning på skadesforsikringsområdet
14. november 2018 13:14:05
image002.png
Security Marking.txt
Til Finanstilsynet.
Finanstilsynet har den 5. november 2018 sendt udkast til forslag til lov om en terrorforsikringsordning
på skadesforsikringsområdet i høring.
Rigsrevisionen har gennemgået lovforslaget med fokus på bestemmelser vedrørende statslige
revisions- og/eller regnskabsforhold jf. Rigsrevisorlovens §§ 7 og 10 og har kun en enkelt kommentar
til forslaget.
På side 27 – 1. linje henvises til § 4 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. Henvisningen bør
være til § 2.
 
Med venlig hilsen
Mette E. Matthiasen
Ledelsessekretariatet
 
 
 
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf. +45 33 92 84 00
Dir.+45 33 92 85 73
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
 
 
Fra: Morten Koppel (FT) 
Sendt: 5. november 2018 14:14
Til: [email protected][email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected];
L 159 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011474_0010.png
[email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected]; Peter.Hecht-
[email protected][email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected]; corporate-centre-
[email protected][email protected][email protected][email protected];
[email protected]; Rigsrevisionen ; [email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected][email protected]; Jan.Persson-
[email protected][email protected][email protected];
[email protected][email protected]
Cc: Høringer 
Emne: Høring over udkast til forslag til lov om en terrorforsikringsordning på
skadesforsikringsområdet
 
Til høringsparterne
 
Vedhæftet fremsendes udkast til forslag til lov om en terrorforsikringsordning på
skadesforsikringsområdet.
 
Formålet med loven er at etablere en ny ordning, der yder erstatning for skader, som opstår på
dansk territorium som følge af et terrorangreb ved anvendelse af nukleare, biologiske, kemiske
og radioaktive våben (kaldet NBCR-terror).
 
Vedhæftet fremsendes også høringsbrev samt høringsliste.
 
Høringen kan findes på Høringsportalen via dette link:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/details/62404
 
Høringsperiode og bemærkninger:
Finanstilsynet modtager gerne bemærkninger til lovforslaget, før det skal behandles i
Folketinget. Finanstilsynet skal bede om at modtage eventuelle bemærkninger til lovforslaget
senest mandag den
17. december 2018
 
Bemærkninger bedes sendt til [email protected] med kopi til [email protected]. Eventuelle
spørgsmål til lovforslaget kan rettes til Morten Koppel på tlf. 61 93 07 44.
 
Eventuelle høringssvar offentliggøres på Høringsportalen.
 
 
Med venlig hilsen
Morten Koppel
L 159 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011474_0011.png
Juridisk kontor
______________________________________________­
­
____
Århusgade 110, 2100 København Ø
Tlf.: +45 33 55 82 82 / Fax: +45 33 55 82 00
Direkte tlf.: +45 61 93 07 44
[email protected]
www.finanstilsynet.dk