Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 159 Bilag 1
Offentligt
2011473_0001.png
NOTAT
Høringsnotat vedrørende udkast til lovforslag om en terrorforsik-
ringsordning på skadesforsikringsområdet
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at etablere en ny ordning, der yder erstat-
ning for skader opstået som følge af et terrorangreb på dansk territorium
ved anvendelse af nukleare, biologiske, kemiske og radioaktive våben
(kaldet NBCR-terror). Lovforslaget erstatter den gældende lov om en
terrorforsikringsordning på skadesforsikringsområdet, jf. lov nr. 469 af
17. juni 2008.
Lovforslaget indebærer, at staten i tilfælde af et NBCR-terrorangreb yder
et genudlån til Terrorforsikringsrådet, der gennem forsikringsselskaberne
formidler betaling til de skadesramte. Genudlånet tilbagebetales efterføl-
gende via opkrævninger hos alle forsikringstagere, indtil statens udlæg er
tilbagebetalt.
Udkast til lovforslaget blev sendt i høring den 5. november 2018 med frist
for svar den 17. december 2018. Der er modtaget fire høringssvar med
materielt indhold fra hhv. Rigsrevisionen, Danske Rederier, Parcelhus-
ejernes Landsforening og Forsikring & Pension samt en række hørings-
svar fra organisationer, der ikke har bemærkninger til lovforslaget. De
væsentligste bemærkninger til de enkelte emner i lovforslaget gennemgås
og kommenteres nedenfor. Rigsrevisionens bemærkninger er af lovtek-
nisk karakter og imødekommet, hvorfor de ikke behandles yderligere.
Høringssvar fra Forsikring & Pension har givet anledning til redaktionelle
og tekniske ændringer samt præciseringer i lovtekst og bemærkninger,
som gennemgås og kommenteres i afsnit 3 og 4. Disse ændrer dog ikke
ved substansen i det pågældende forslag til lovbestemmelser. Desuden
indeholder høringssvaret fra Forsikring & Pension bemærkninger til ind-
holdet af de bekendtgørelser, som skal udstedes med hjemmel i loven, når
denne er vedtaget. Disse bemærkninger vil blive taget i betragtning i for-
bindelse med udarbejdelse af bekendtgørelserne og kommenteres derfor
kun i begrænset omfang nedenfor i afsnit 4.
L 159 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011473_0002.png
2/12
2. Generelle bemærkninger
Bemærkninger af mere konkret karakter behandles i afsnit 3. Følgende
emner behandles i dette afsnit:
2.1. Kollisionsansvar
2.2. Forsikringsprocent
2.1. Kollisionsansvar
Danske Rederier bemærker, at lovforslaget i sin nuværende form medfø-
rer, at ansvar over for tredjemand i forbindelse med en skade, herunder
f.eks. ved forurening, kollisionen eller personskade på besætningen, ikke
dækkes, men alene kaskoskader og driftstab dækkes. Danske Rederier
opfordrer derfor til, at kollisionsansvaret dækkes under kaskoforsikringen.
Kommentar
Det har med lovforslaget været hensigten, at den nye ordning dækker
samme typer skader som den eksisterende ordning. Efter den eksisterende
ordning dækkes udelukkende kaskoskader i henhold til forsikringsaftalen.
Kollisionsansvar er således ikke dækket af den eksisterende ordning. Det
er foreslået, at de nærmere regler og betingelser for erstatning fastsættes
af erhvervsministeren i en bekendtgørelse. Disse betingelser vil tage ud-
gangspunkt i dækningen for en typisk forsikringsaftale, der dækker
NBCR-terrorrisici.
Udgangspunktet er således, at lovforslaget ikke skal udvide dækningsom-
fanget i forhold til den eksisterende ordning. Lovforslaget indeholder
hjemmel til, at erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler og betin-
gelser for erstatning. Det forventes, at der ved bekendtgørelse vil blive
udarbejdet et sæt standardiserede dækningsbetingelser for erstatninger
efter NBCR-terrorangreb.
2.2. Tilbagebetalingsbidrag fra de forsikrede
Parcelhusejernes Landsforening finder det urimeligt, at afdækningen ikke
placeres som en statslig forpligtelse, men at finansieringen knytter sig til
brandforsikringerne. Parcelhusejernes Landsforening bemærker hertil, at
parcelhusejere alt andet lige har en højere grad af forsikring end andre
befolkningsgrupper, hvorfor det er boligejersegmentet, der kommer til at
betale en relativ større del af de eventuelle udgifter. Parcelhusejernes
Landsforening finder samtidig, at en tilbagebetalingsprocentsats (5 %)
frem for et fast beløb, vil medføre en potentiel skævvridning i forsik-
ringsmarkedet, idet forskellig dækningsgrad og selvrisiko indebærer en
præmieforskel. Parcelhusejernes Landsforening opfordrer derfor til, at
NBCR-terrorbegivenheder finansieres udelukkende via Finansloven.
L 159 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011473_0003.png
3/12
Kommentar
Lovforslaget er opbygget efter samme overordnede principper som den
eksisterende stormflodsordning, der dækker skader forvoldt ved stormflod
eller oversvømmelse fra vandløb og søer på fast ejendom og løsøre. Lov-
forslaget baseres således på, at risikoen bæres af en særlig enhed etable-
ret ved lov, understøttet af den danske stat og finansieret via et præmietil-
læg fra alle danske forsikringstagere. Dermed sikres det, at erhvervsdri-
vende og personer fortsat har mulighed for at få erstatning for økonomi-
ske følger af NBCR-terrorangreb.
I den nye ordningen bæres risikoen i først omgang af staten, men tilbage-
betaling af ordningens udlæg finansieres ligesom i stormflodsordningen -
ved kollektive tilbagebetalinger fra alle forsikringstagere, uanset at risiko
for skader af denne type ikke er ens for alle husstande og virksomheder. I
stormflodsordningen betaler alle forsikringstagere nominelt samme bi-
drag, uanset størrelsen af værdier, der kan dækkes af ordningen.
Tilbagebetalingspligten påhviler alle forsikringer, der dækker brandrisici
på de i lovforslaget nævnte genstande. Det vil sige, at løsøre og kasko på
for eksempel biler også er omfattet. Det er således ikke kun ejere af fast
ejendom med bygningsbrandforsikringerne, der er omfattet af tilbagebe-
talingspligten. Det er også for eksempel lejere, der har forsikret deres
indbo mod brand samt bilejere med kaskoforsikringer på motorkøretøjer,
der skal medvirke til at tilbagebetale genudlånet.
Da der er valgt en tilbagebetalingsprocentsats og ikke et fast beløb, vil
forsikringstagere med de dyreste omfattede forsikringer bidrage for-
holdsmæssigt mest til tilbagebetalingen. Dermed vil tilbagebetalingens
størrelse for den enkelte i højere grad afspejle størrelsen af de værdier,
den enkelte har mulighed for at få erstattet med ordningen.
3. Bemærkninger til konkrete emner
Forsikring & Pension har afgivet høringssvar til følgende konkrete emner,
der behandles nedenfor:
3.1. Lovens forrang
3.2. Erstatning af forurenet grund
3.3. Taksation og skadesopgørelse
3.4. Tilbagebetaling af statslige genudlån
3.1. Lovens forrang
Forsikring & Pension bemærker, at der kan opstå et overgangsproblem i
forbindelse med lovens ikrafttræden. Ved lovens ikrafttræden vil der be-
stå forsikringsaftaler med NBCR-terrordækninger, som er omfattede af
den eksisterende terrorforsikringsordning. Hvis disse forsikringer på
grund af forsikringsaftalernes umiddelbare uopsigelighed ikke kan ændres
L 159 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011473_0004.png
4/12
fra forsikringsselskabets side, vil selskaberne hæfte for en dækning, som
ikke længere er omfattede af den eksisterende ordning, herunder tabsud-
jævningsmekanisme og genforsikring indkøbt af Terrorpoolen samt stats-
lig genforsikringsgaranti. Forsikring & Pension opfordrer derfor til, at det
af lovforslaget fremgår, at retten til erstatning efter loven har forrang i
forhold til en eventuel ret til erstatning efter en tegnet forsikring. Forsik-
ring & Pension foreslår endvidere, at der indsættes en bestemmelse om, at
en forsikringstager ikke kan opsige en forsikringsaftale, som alene er be-
grundet i bortfald eller begrænsning af dækningen på en tegnet forsikring
for NBCR-terrorskader.
Kommentarer
Det følger af lovforslagets § 1, stk. 4, at en forsikring er omfattet af ord-
ningen, hvis den dækker risikoen for brand. Det forventes, at genstande,
der er særskilt forsikret mod NBCR-terror efter den nuværende ordning,
også er forsikret mod brand.
Med den foreslåede ordnings ikrafttræden ophæves den eksisterende ord-
ning og dermed forsvinder også de muligheder, som forsikringsselskaber-
ne havde for i samarbejde med resten af skadesforsikringsselskaberne at
udjævne skader i Terrorpoolen og at afdække NBCR-terrorrisikoen via
fælles indkøb af genforsikring og den statslige genforsikringsgaranti. Den
risiko, selskaberne herefter hæfter for, er betydelig. Det er derfor hen-
sigtsmæssigt, at det fremgår udtrykkeligt af loven, at forsikringsselskaber
i denne situation er omfattet af ordningen, fordi selskaberne bærer risiko-
en for genstanden, så længe selskaberne ikke har nået at justere deres
forsikringspolicer på baggrund af den nye lov. Dette skal også ses i lyset
af, at der ikke er et ønske om, at selskaberne begynder processen med at
ændre deres policer, førend den nye ordning er trådt i kraft, så forsik-
ringstagerne ikke oplever en periode uden dækning.
Det foreslås derfor, at det tilføjes til § 2, at ordningen dækker forsikrings-
selskaber, der har indgået forsikringsaftaler, der særskilt dækker NBCR-
terror. Det betyder, at disse forsikringsselskaber kan få erstatning gen-
nem den foreslåede ordning. Erstatningen begrænses til den erstatning,
som forsikringstageren ville kunnet have fået gennem den foreslåede ord-
ning. Det vil også sige, at såfremt ordningen kun kan dække en forholds-
mæssig del af tabet, jf. § 4, stk. 2, mens den private forsikringsdækning
dækker 100 pct., vil selskabet fortsat selv bære restrisikoen. Dette giver
selskaberne et incitament til hurtigst muligt at få deres forsikringspolicer
bragt i overensstemmelse med de nye lovgivningsmæssige rammer.
I forbindelse med opsigelse af forsikringsaftalen vil de almindelige aftale-
retlige regler finde anvendelse. Lovforslaget påvirker således ikke de al-
L 159 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011473_0005.png
5/12
mindelige aftaleretlige regler i forbindelse med opsigelse af en forsik-
ringsaftale.
3.2. Erstatning af forurenet grund
Forsikring & Pension bemærker, at det bør fremgå, at loven også giver ret
til erstatning af udgifter til rensning af forurenet jord eller bortkørsel og
destruktion af jorden samt erstatning for en grunds værdi i tilfælde af
uanvendelighed.
Kommentar
Lovforslagets § 1, stk. 2, nr. 1, fastsætter, at erstatning kan ydes for ska-
der på bygninger og løsøre, herunder driftstab.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at skader ifølge den
eksisterende ordning dækkes i henhold til de forsikringsbetingelser, som
gælder for den tegnede forsikring, og som dækker NBCR-terrorrisici.
Udgifter til f.eks. oprydning, oprensning, lovliggørelse og genhusning vil i
dag typisk være omfattet af forsikringsdækningen i forbindelse med en
brandskade.
Da det ikke med lovforslaget har været hensigten at ændre på dæknings-
omfanget i forhold til den eksisterende ordning vil erstatning for udgifter
forbundet med håndteringen af forurenet jord dermed ligeledes vil være
dækket fremover.
Med henblik på at undgå, at lovforslagets dækningsomfang ændres eller
indskrænkes, tilføjes det i lovforslagets § 1, stk. 2, nr., 1, at erstatning
desuden kan ydes for skader på jord.
Hermed sikres det, at lovforslaget i videst muligt omfang ikke medfører
ændringer i den hidtidige adgang til erstatning.
3.3. Taksation og skadesopgørelse
Forsikring & Pension bemærker, at det af lovbemærkningerne til § 11,
stk. 3, bør fremgå, at Terrorforsikringsrådet kan forhåndsgodkende aftaler
om et andet selskabs varetagelse af skadesbehandlingen.
Kommentar
Lovforslagets § 11, stk. 3, indebærer, at skadesforsikringsselskabet kan
lade et andet skadesforsikringsselskab varetage selskabets opgaver i hen-
hold til denne lov. Sådanne aftaler skal godkendes af Terrorforsikrings-
rådet inden det andet skadesforsikringsselskab påbegynder varetagelse af
opgaver efter denne lov.
L 159 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011473_0006.png
6/12
Det følger således allerede af bestemmelsen, at Terrorforsikringsrådet
skal godkende sådanne aftaler inden det andet skadesforsikringsselskab
påbegynder varetagelsen af opgaverne. Der er dermed tale om en for-
håndsgodkendelse, som allerede er indeholdt i bestemmelsen.
For at tydeliggøre dette og gøre bestemmelserne i § 11 mere overskueli-
ge, opdeles bestemmelsen i tre separate paragraffer, således at § 11, stk.
3, bliver til en ny § 8.
3.4. Tilbagebetaling af statsligt genudlån
Forsikring & Pension bemærker, at bestemmelsen i § 15, stk. 5, kan med-
føre, at nogle skadesforsikringsselskaber vil opdele forsikringer, der dæk-
ker flere typer af risici, i en forsikring mod brand og en forsikring omfat-
tende øvrige risici for at mindske kundernes samlede præmie. Forsikring
& Pension bemærker endvidere, at det forhold, at opkrævning af tilbage-
betalingsbidrag ikke skal opkræves af det nye forsikringsselskab i forbin-
delse med forsikringsskifte, hvis kunden kan godtgøre, at afgiften er be-
talt til tidligere selskab, er administrativt tung. Forsikring & Pension fore-
slår derfor, at tillægge alle præmieopkrævninger afgift og i stedet tilbage-
betale ved førtidigt ophør af forsikringen.
Kommentar
Tillægget på 5 pct., som udgør et tillæg til forsikringspræmien pr. police
på forsikringer mod brand tegnet for ejendomme og genstande omfattet af
§ 1, opkræves sammen med den første præmie i kalenderåret efter udbeta-
lingen.
En opsplitning af flerrisikoforsikringerne, så brandrisikoen tegnes som en
særskilt brandforsikring, vil alt andet lige blot medføre en længere tilba-
gebetalingsperiode af statens genudlån, idet forsikringspræmien og der-
med afgiften må formodes at blive lavere. En sådan opdeling må i det
omfang, den markant sænker prisen på en forsikring, forventes at brede
sig på forsikringsmarkedet pga. konkurrencepres. Dermed afbødes en
eventuel skævvridning af tilbagebetalingen mellem forsikringstagerne.
Medfører forsikringsopdeling, at tilbagebetalingen bliver forlænget uri-
meligt, vil tillægssatsen kunne sættes op ved lov, således at tilbagebeta-
lingsperioden afkortes.
Ønsker en forsikringstager at skifte forsikringsselskab i løbet af forsik-
ringsperioden, og efter udbetalinger i medfør af ordningen har fundet
sted, indebærer lovforslaget, at det nye forsikringsselskab ikke skal op-
kræve afgiften, såfremt forsikringstageren kan dokumentere over for det
nye selskab, at afgiften er betalt.
L 159 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011473_0007.png
7/12
Da forsikringsselskabet, som har opkrævet afgiften, efter udgangen af
hvert kvartal og senest den 15. i den følgende måned, skal anmelde stør-
relsen af forfaldne afgiftsbeløb til Terrorforsikringsrådet, vil lovforslaget
sikre, at afgiften, som skal indbetales til Terrorforsikringsrådet, jf. lov-
forslagets § 13, stemmer overens med det allerede anmeldte afgiftsbeløb,
jf. lovforslagets § 12.
Høringssvarets metode til afgiftsopkrævning anses ikke for samlet set at
være administrativt simplere end lovforslagets metode.
4. Øvrige bemærkninger
Forsikring & Pension har desuden haft bemærkninger til følgende emner,
som behandles i dette afsnit:
4.1. Præcisering af skibe
4.2. Ekspertudvalg
4.3. Skadesbehandlingsfrister
4.4. Nedsættelse og bortfald
4.5. Skader skal være indtrådt i Danmark
4.6. Håndtering af forsikringssvindel
4.7. Præcisering af motorkøretøjer
4.1. Præcisering af skibe
Forsikring & Pension foreslår, at det i lovbemærkningerne præciseres,
hvad der menes med skib, således at for eksempel kun fartøjer over en
bestemt størrelse eller vægt er omfattet af retten til erstatning.
Kommentar
For at præcisere, hvilke skibe der er omfattet af retten til erstatning, tilfø-
jes det i bemærkningerne til lovforslagets § 1, stk. 2, nr., 4, at der med
skibe menes flydende materiel, der anvendes eller kan anvendes som
transportmiddel på vandet, med en skroglængde over 5 meter eller over
1000 kg egenvægt. Det er således ikke hensigten, at småbåde, joller,
windsurfere og lignende er omfattet af ordningen.
4.2. Ekspertudvalg
Forsikring & Pension er efter aftale med Finanstilsynet og Erhvervsmini-
steriet i gang med at forberede et udkast til principper for erstatningsbe-
regningen. Forsikring & Pension bemærker i den forbindelse, at manglen-
de erfaringer med NBCR-terrorskader ikke gør det muligt at udarbejde
meget detaljerede erstatningsprincipper. Forsikring & Pension foreslår
derfor, at det af lovbemærkningerne fremgår, at Terrorforsikringsrådet
kan nedsætte et udvalg af eksperter med aktuelle erfaringer fra skadesbe-
handling, der kan fastsætte supplerende principper for opgørelse af erstat-
ningskrav efter loven.
L 159 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011473_0008.png
8/12
Kommentar
Da erhvervsministeren med hjemmel i lovforslagets § 4, stk. 5, fastsætter
nærmere regler for Terrorforsikringsrådets virke, vil muligheden for ned-
sættelse af et ekspertudvalg forventes at fremgå af bekendtgørelse udstedt
i medfør af denne bestemmelse.
4.3. Skadesbehandlingsfrister
Forsikring & Pension bemærker, at flere forsikringsselskaber er bekymre-
de for de relativt korte frister for selskabernes taksationer og skadesopgø-
relser og efterlyser eksempler på, hvilke forhold der kan begrunde en
fristudsættelse.
Kommentar
For at imødekomme denne bekymring, tilføjes det i lovbemærkningerne til
lovforslagets nu § 7, stk. 1, 2. pkt., at også svære skader på infrastruktur
kan være årsag til, at taksation ikke kan foretages, da de nødvendige op-
lysninger ikke er tilgængelige. Fristen på 30 arbejdsdage begynder først,
når taksator er besiddelse af de nødvendige oplysninger til at foretage
taksationen.
4.4. Nedsættelse og bortfald
Forsikring & Pension foreslår, at det klarere fremgår af lovbemærknin-
gerne, hvad der menes med, at erstatningen eventuelt kan nedsættes eller
bortfalde.
Kommentar
De nærmere regler og betingelser for erstatning forventes fastsat i be-
kendtgørelse udstedt i medfør af lovens § 1, stk. 5.
Det forventes således, at det af bekendtgørelsen kommer til at fremgå, at
undladelse af at foretage rimelig skadesbegrænsning kan medføre nedsæt-
telse. Endvidere vil et eventuelt erstatningskrav efter ordningen, som en
person måtte have i medfør af loven, bortfalde, såfremt vedkommende
dømmes for at have deltaget i det pågældende terrorangreb.
4.5. Skader skal være indtrådt i Danmark
Forsikring & Pension foreslår, at det præciseres i bemærkningerne til lov-
forslagets § 1, at skader på genstande i Danmark, der opstår som følge af
angreb, der er fundet sted i eksempelvis Tyskland, også vil være omfattet
af loven.
Kommentar
Denne bemærkning tages til efterretning. Det tilføjes derfor i bemærknin-
gerne til lovforslagets § 1, at også skader på genstande i Danmark, der
L 159 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011473_0009.png
9/12
opstår som følge af angreb, der er fundet sted i eksempelvis Tyskland, vil
være omfattet af loven.
4.6. Håndtering af forsikringssvindel
Forsikring & Pension foreslår, at der i lovbemærkningerne medtages op-
lysninger om forventningerne til forsikringsselskabernes håndtering af
mistanke om svindel fra de skadelistes side, herunder honorering af sel-
skabernes eventuelle indsats på dette område.
Kommentar
Bemærkningen tages til efterretning. Det tilføjes således i bemærkninger-
ne til lovforslagets nu § 17, at taler særlige omstændigheder herfor, kan
forsikringsselskaberne få bevilget flere afregnede timer for at sikre en
ordentlig sagsbehandling og for at tilskynde selskaber til at afdække for-
holdene, hvis der er mistanke om svindel.
4.7. Præcisering af motorkøretøjer
Forsikring & Pension foreslår, at det i lovbemærkningerne overvejes, om
skader på eksempelvis campingvogne, trailere og rullende arbejdsredska-
ber skal meddækkes.
Kommentar
Det er ikke hensigten med lovforslaget at udvide dækningsomfanget i for-
hold til den eksisterende ordning. Den eksisterende ordning dækker ude-
lukkende motordrevne køretøjer, hvorfor lovforslaget ikke vil udvides med
de foreslåede genstande.
5. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 5. november 2018 til den
17. december 2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Organisationer:
Advokatrådet
Akademisk Arkitektforening
Andelskassen
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES), Arbejdsmarkedets
Tillægspension (ATP)
Arbejdsskadestyrelsen
Intertrust (Denmark)
Danish Venture Capital and Private Equity Association
Danmarks Nationalbank
Danmarks Rederiforening
L 159 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
10/12
Danmarks Skibskredit A/S
Dansk Aktionærforening
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Byggeri
Dansk Ejendomsmæglerforening
Dansk Energi
Dansk Erhverv
Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring (DFIM)
Dansk Industri
Dansk Investor Relations Forening
DIRF
Dansk Kredit Råd
Dansk Metal
Dansk Pantebrevsforening
Danske Advokater
Danske Forsikringsfunktionærers Landsforening
Danske Maritime
Danske Regioner
Den Danske Aktuarforening
Den Danske Dommerforening
Den Danske Finansanalytikerforening
Den danske Fondsmæglerforening
Ejendomsforeningen
Energi og Olieforum
FDFA
Foreningen af Danske Forsikringsmæglere og Forsikrings
Agenturer
FDIH
Foreningen for Distance- og Internethandel
FinansDanmark
Finans og Leasing
Finansforbundet
Finanshuset i Fredensborg A/S
Finansiel Stabilitet
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
Forbrugerombudsmanden
Forbrugerrådet
Forbrugsforeningen
Foreningen af Forretningsførere for Udenlandske Forsikringsselskaber
Foreningen af Interne Revisorer v/ Kim Stormly Hansen
Foreningen Danske Revisorer
Foreningen for platformsøkonomi
FOREX
Forsikring & Pension
Forsikringsmæglerforeningen, v/ Direktør Flemming Kosakewitsch
L 159 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011473_0011.png
11/12
Frivilligrådet, (OBS
kun hvis det er relevant for den frivillige sektor)
FSR
danske revisorer
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF)
Garantiformuen
Garban-Intercapital Scandinavia
Horesta Arbejdsgiverorganisation
Håndværksrådet
Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation (ISOBRO)
ISACA Denmark Chapter
IT-branchen
KommuneKredit
Kommunernes Landsforening
Kuratorforeningen
KøbmandStandens OplysningsBureau
Landbrug & Fødevarer
Landsdækkende banker
Landsforeningen af forsvarsadvokater
Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug
Landsorganisationen i Danmark (LO)
Lokale Pengeinstitutter
Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD)
Mybanker
NASDAQ Copenhagen A/S
Nets
Parcelhusejernes Landsforening
Postnord Juridiske afdeling
Revisornævnet
Rigsrevisionen
Skibs- og Bådebyggeriets Arbejdsgiverforening
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet
Telekommunikationsindustrien i Danmark
Udbetaling Danmark
VP Securities A/S
Western Union
Thomson Reuters Nordic
Transparency International Danmark
Ørsted
Færøerne og Grønland
Færøernes Landsstyre via Rigsombudsmanden på Færøerne, Grønlands
Selvstyre via Rigsombudsmanden i Grønland.
L 159 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011473_0012.png
12/12
Ministerier
Beskæftigelsesministeriet, Børne- og Socialministeriet, Energi-, Forsy-
nings- og Klimaministeriet, Erhvervsministeriet, Finansministeriet, For-
svarsministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Kulturministeriet,
Miljø- og Fødevareministeriet, Skatteministeriet, Statsministeriet, Sund-
heds- og Ældreministeriet, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet,
Uddannelses- og Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet, Udlændin-
ge- og Integrationsministeriet, Undervisningsministeriet, Økonomi- og
Indenrigsministeriet.
Styrelser, tilsyn m.v.
Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen, Moderniseringsstyrelsen, Patent- og Varemærkestyrelsen, Sik-
kerhedsstyrelsen, Søfartsstyrelsen, Datatilsynet, Nævnenes Hus.
Følgende organisationer m.v. har haft bemærkninger med indhold:
Forsikring & Pension (F&P)
Danske Rederier
Parcelhusejernes Landsforening
Rigsrevisionen