Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 158 Bilag 5
Offentligt
2029959_0001.png
14-03-2019
|
ERHVERVS-, VÆKST- OG EKSPORTUDVALGET
Forslag til lov om forbrugslånsvirksomheder
Christina Toftegaard Nielsen
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Præsentation fra Forbrugerombudsmandens foretræde for udvalget den 14/3-19 vedrørende tilsynsmodellen efter markedsføringsloven
2029959_0002.png
Forbrugerombudsmandens høringssvar til L 158
Undtagelse af forbrugslånsvirksomheder fra Forbrugerombudsmandens
generelle kompetence i
lovforslagets § 35
1.
2.
rejser et principielt spørgsmål om
tilsynsmodellen
efter
markedsføringsloven
medfører en
unødvendig svækkelse
af tilsynet med forbrugslån, navnlig
fsva. den civilretlige lovgivning
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Præsentation fra Forbrugerombudsmandens foretræde for udvalget den 14/3-19 vedrørende tilsynsmodellen efter markedsføringsloven
2029959_0003.png
Forbrugerombudsmandens tilsyn
Markedsføringsloven
Vildledning mv.
God markedsføringsskik
(på nær finansielle virksomheder)
Sektorspecifik
lovgivning
Forbruger-
aftaleloven
Civilretlig
lovgivning
Kreditaftale-
loven
Øvrige
love
Aftaleloven
Renteloven
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Præsentation fra Forbrugerombudsmandens foretræde for udvalget den 14/3-19 vedrørende tilsynsmodellen efter markedsføringsloven
2029959_0004.png
”Inden
for markedsføringslovens anvendelsesområde er Forbrugerombudsmandens
tilsyns-
kompetence generel og omfatter alle typer af erhvervsdrivende.
Tilsynskompetence prøvet ved Højesteret
I overensstemmelse med forudsætningerne herom i forarbejderne til markedsføringsloven
finder Højesteret, at
sektorspecifik lovgivning med et særskilt tilsyn er uden betydning for
Forbrugerombudsmandens kompetence
efter markedsføringsloven, medmindre andet er fast-
sat ved lov.
[…] Forbrugerombudsmanden har således kompetence til at føre tilsyn med de aftalevilkår, som
en inkassovirksomhed anvender, herunder efterlevelsen af bestemmelserne i renteloven og
inkassoomkostningsbekendtgørelsen.”
UfR 2013.2941 H
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Præsentation fra Forbrugerombudsmandens foretræde for udvalget den 14/3-19 vedrørende tilsynsmodellen efter markedsføringsloven
2029959_0005.png
Øvrige virksomheder
Anden lovgivning
Nuværende
tilsynsmodel for ”alle typer af erhvervsdrivende”
Spillevirksomheder
Spilleloven
Spillemyndigheden
Teknologi-
/datavirksomheder
Databeskyttelsesloven+GDPR
Datatilsynet
Forbrugerombudsmanden
Markedsføringsloven
Inkassovirksomheder
Inkassoloven
Rigspolitiet
Sundhedsvirksomheder
Lov om markedsføring af
sundhedsydelser
Sundhedsstyrelsen
Fødevarevirksomheder
Fødevareloven
Fødevarestyrelsen
Forbrugslånsvirksomheder
Finansielle virksomheder
Lov om finansiel virksomhed
Finanstilsynet
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Præsentation fra Forbrugerombudsmandens foretræde for udvalget den 14/3-19 vedrørende tilsynsmodellen efter markedsføringsloven
2029959_0006.png
Det forbrugerbeskyttende tilsyn med finansielle virksomheder
Lov om finansiel
virksomhed
Vildledning mv.
God markeds-
føringsskik
God skik for finansielle
virksomheder
Retssagskompetence
Forbrugerombudsmanden
Vildledning mv.
(markedsførings-
loven)
Forbruger-
ombudsmanden
Offentligretligt tilsyn
Finanstilsynet
Aftale-
loven
Forbruger-
aftaleloven
Kredit-
aftale-
loven
Rente-
loven
Øvrige
love
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Præsentation fra Forbrugerombudsmandens foretræde for udvalget den 14/3-19 vedrørende tilsynsmodellen efter markedsføringsloven
2029959_0007.png
Eksempel omtalt i høringssvarets s. 6
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Præsentation fra Forbrugerombudsmandens foretræde for udvalget den 14/3-19 vedrørende tilsynsmodellen efter markedsføringsloven
2029959_0008.png
Eksempler på klager
Hej
Har prøvet at bruge jeres kontaktformular, men kan ikke rigtig finde ud af det
Min henvendelse er meget simpel, vi har et Billån igennem AL Finans, de opkræver 50 kr. pr. PBS overførsel, og
synes det er en relativt høj pris for dette, især at de ikke tilbyder muligheder for indbetaling, evt. kontonummer
mv. For mig er det bare en skjult indtægt, da det ikke stemmer i overensstemmelse med deres udgifter til denne
opkrævning. Se nedenstående.
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Præsentation fra Forbrugerombudsmandens foretræde for udvalget den 14/3-19 vedrørende tilsynsmodellen efter markedsføringsloven
2029959_0009.png
Forbrugerombudsmandens undersøgelse af
kreditværdighedsvurderinger
» I 2015 var kviklånsselskabernes kreditvurderinger baseret på algoritmer, der vurderede
selskabernes risiko for misligholdelse, men ikke låneansøgerens kreditværdighed
» Forhandlede retningslinjer om præcisering af KAL § 7 c med forbruger- og
brancheorganisationer, 2017
» Undersøgt 9 forbrugslånsvirksomheders kreditvurderinger og markedsføring:
» Selskabernes frivillige indberetning til Forbrugerombudsmanden viser markant fald i kortfristede lån. Afløst af
”afdragsfrit” lån med ubestemt løbetid?
» Grove overtrædelser af KAL § 7 c og dermed god skik
» Politianmeldt seks selskaber for vildledende markedsføring og manglende kreditoplysninger
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Præsentation fra Forbrugerombudsmandens foretræde for udvalget den 14/3-19 vedrørende tilsynsmodellen efter markedsføringsloven
2029959_0010.png
”Resten”
Markedsføringsloven
(Forbrugerombudsmanden)
Spillevirksomheder
Spilleloven
(Spillemyndigheden)
Teknologi-/datavirksomheder
Persondataloven+GDPR
(Datatilsynet)
Inkassovirksomheder
Inkassoloven
(Rigspolitiet)
Fremtidig tilsynsmodel?
Sundhedsvirksomheder
Lov om markedsføring af sundhedsydelser
(Sundhedsstyrelsen)
Bilbranchen
Bkg. om energimærkning
(Trafikstyrelsen)
Fødevarevirksomheder
Fødevareloven
(Fødevarestyrelsen)
Forbrugslånsvirksomheder
Lov om forbrugslånsvirksomheder
(Finanstilsynet)
Finansielle virksomheder
Lov om finansiel virksomhed
(Finanstilsynet)
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Præsentation fra Forbrugerombudsmandens foretræde for udvalget den 14/3-19 vedrørende tilsynsmodellen efter markedsføringsloven
2029959_0011.png
Hvordan ser fremtiden ud?
Tendenser:
Nye teknologier ændrer markeder markant (disruption)
Højere grad af sammenvævning mellem varer og tjenesteydelser
Højere grad af lånefinansiering af varer, som markedsføres samtidig med varerne
Grænseoverskridende markedsføring og forretningskoncepter
Øger behovet for:
- at
der ikke opstår ”silofortolkninger”, som kan være konkurrenceforvridende
- at sektortilsynene suppleres af en generel tilsynsmyndighed
- at man værner om den tilsynsmodel, Folketinget indførte i 1974
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Præsentation fra Forbrugerombudsmandens foretræde for udvalget den 14/3-19 vedrørende tilsynsmodellen efter markedsføringsloven
2029959_0012.png
Tak for opmærksomheden