Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 158 Bilag 12
Offentligt
2038742_0001.png
Til lovforslag nr.
L 158
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den [2. april 2019]
2. udkast
(ÆF fra Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og Alternativet)
Betænkning
over
Forslag til lov om forbrugslånsvirksomheder
[af erhvervsministeren (Rasmus Jarlov)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringforslag til lovforslaget. Erhvervs‐
ministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-6 og 8 og En‐
hedslistens, Socialistisk Folkepartis og Alternativets med‐
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 7, 9 og 10.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 13
1)
I
stk. 1
indsættes som
3. pkt.:
5)
I
stk. 2, 2. pkt.,
ændres »den ansattes ansættelsestid« til:
»den ansattes eller den tidligere ansattes ansættelsestid«.
[Præcisering af, at beskyttelsen mod ufordelagtig behand‐
ling eller ufordelagtige følger også omfatter tidligere ansat‐
te]
3)
I
stk. 1
indsættes som
2. pkt.:
»Det samme gælder ved fastsættelse, tildeling og udbeta‐
ling af variabel løn til ansatte eller tidligere ansatte.«
[Tydeliggørelse af forbuddet mod ufordelagtig behandling
eller ufordelagtige følger]
4)
I
stk. 2, 1. pkt.,
ændres »Ansatte« til: »Ansatte eller tid‐
ligere ansatte«.
[Præcisering af, at beskyttelsen mod ufordelagtig behand‐
ling eller ufordelagtige følger også omfatter tidligere ansat‐
te]
»Virksomheden skal følge op på indberetninger til ord‐
ningen og skriftligt kunne dokumentere, hvordan virksom‐
heden har fulgt op på indberetningerne.«
[Krav om dokumenteret opfølgning på henvendelser til virk‐
somhedens whistleblowerordning]
Til § 14
2)
I
stk. 1
ændres »udsætte ansatte for ufordelagtig be‐
handling« til: »udsætte ansatte eller tidligere ansatte for
ufordelagtig behandling«, og »den ansatte har indberettet«
ændres til: »den ansatte eller den tidligere ansatte har indbe‐
rettet«.
[Præcisering af, at beskyttelsen mod ufordelagtig behand‐
ling eller ufordelagtige følger også omfatter tidligere ansat‐
te]
DokumentId
Journalnummer
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
2038742_0002.png
2
6)
I
stk. 3
ændres »den ansatte« til: »den ansatte eller den
tidligere ansatte«.
[Præcisering af, at beskyttelsen mod ufordelagtig behand‐
ling eller ufordelagtige følger også omfatter tidligere ansat‐
te]
Af et
mindretal
(EL, SF og ALT), tiltrådt af <>:
Til § 16
7)
Paragraffen med tilhørende overskrift udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 10]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 31
8)
I
stk. 2
indsættes efter »§ 13, stk. 1,«: »og § 14, stk. 1,«
[Strafbelæggelse af overtrædelse af forbuddet mod ufordel‐
agtig behandling eller ufordelagtige følger for ansatte og tid‐
ligere ansatte]
Af et
mindretal
(EL, SF og ALT), tiltrådt af <>:
Til § 33
9)
Stk. 2
udgår.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
[Fjernelse af overgangsbestemmelsen, hvorefter § 35 ikke
finder anvendelse på sager, der er under behandling hos For‐
brugerombudsmanden ved lovens ikrafttræden, som konse‐
kvens af ændringsforslag nr. 10]
Til § 35
10)
Paragraffen udgår.
[Fjernelse af ændringen af markedsføringslovens § 1, stk. 2
og 3, vedrørende ændring af anvendelsesområdet for den
gældende markedsføringslov for så vidt angår forbrugslån‐
svirksomheder, således at Forbrugerombudsmanden opret‐
holder sine nuværende kompetencer]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget til § 13, stk. 1, vil bestemmelsens
ordlyd svare til de tilsvarende bestemmelser i den finansielle
lovgivning, der vedrører whistleblowerordninger, med hen‐
blik på at gennemføre dele af den nationale strategi til be‐
kæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering.
Det betyder bl.a., at forbrugslånsvirksomheder skal følge
op på indberetninger til ordningen og skriftligt kunne doku‐
mentere, hvordan virksomhederne har fulgt op på indberet‐
ninger til virksomhedens whistleblowerordning. Det fremgår
af § 31, stk. 2, at overtrædelse af § 13, stk. 1, kan straffes
med bøde. Med indsættelsen af dokumentationskravet i be‐
stemmelsens 3. pkt. vil også overtrædelse heraf kunne straf‐
fes med bøde.
Ansvarssubjektet i forhold til overtrædelse af det foreslå‐
ede § 13, stk. 1, 3. pkt., være forbrugslånsvirksomheden.
Det betyder, at en forbrugslånsvirksomheds manglende op‐
fyldelse af dokumentationskravet vil kunne straffes med bø‐
de, jf. § 31, stk. 2.
En forbrugslånsvirksomhed vil f.eks. kunne straffes med
bøde i de tilfælde, hvor virksomheden undlader at følge op
på henvendelser til virksomhedens whistleblowerordning el‐
ler undlader at dokumentere opfølgningen, jf. det foreslåede
§ 13, stk. 1, 3. pkt.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget til § 14, stk. 1, må tidligere ansat‐
te, ligesom nuværende ansatte, i virksomhederne heller ikke
udsættes for ufordelagtig behandling eller ufordelagtige føl‐
ger, som følge af at den tidligere ansatte har indberettet virk‐
somhedens overtrædelse eller potentielle overtrædelse af
den finansielle regulering til Finanstilsynet eller til en ord‐
ning i virksomheden. Bestemmelsen vil herefter svare til de
tilsvarende bestemmelser i den finansielle lovgivning, der
vedrører whistleblowerordninger.
I forlængelse heraf foreslås det, at en tidligere ansat, der
mener at have været udsat for repressalier m.v. som følge af
en indberetning til en whistleblowerordning, skal have mu‐
lighed for at politianmelde en overtrædelse af forbuddet
mod ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger,
hvorfor overtrædelser af forbuddet foreslås strafbelagt, jf.
den foreslåede ændring af § 31, stk. 2, jf. ændringsforslag
nr. 8.
Til nr. 3
Det foreslås at indsætte et nyt punkttum i § 14, stk. 1,
hvorefter en forbrugslånsvirksomhed ikke ved fastsættelse,
tildeling og udbetaling af variabel løn må udsætte tidligere
ansatte for ufordelagtig behandling eller ufordelagtige føl‐
ger, som følge af at den tidligere ansatte har indberettet virk‐
somhedens overtrædelse eller potentielle overtrædelse af
den regulering, som Finanstilsynet fører tilsyn med, til Fi‐
nanstilsynet eller til en ordning i virksomheden.
Den forslåede bestemmelse er en tydeliggørelse af for‐
buddet mod ufordelagtig behandling eller ufordelagtige føl‐
ger og vil indebære, at en forbrugslånsvirksomhed ikke må
begrænse den tidligere ansattes variable løndele på grundlag
af, at den tidligere ansatte har indberettet virksomhedens
overtrædelse eller potentielle overtrædelse af den regulering,
som Finanstilsynet fører tilsyn med, til Finanstilsynet eller
til en ordning i virksomheden.
Bestemmelsen vil herefter svare til de tilsvarende be‐
stemmelser i den finansielle lovgivning, der vedrører whist‐
leblowerordninger.
I forlængelse heraf foreslås det, at en tidligere ansat, der
mener at have været udsat for repressalier m.v. som følge af
en indberetning til en whistleblowerordning, skal have mu‐
lighed for at politianmelde en overtrædelse af forbuddet
mod ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger,
hvorfor overtrædelser af forbuddet foreslås strafbelagt, jf.
den foreslåede ændring af § 31, stk. 2, jf. ændringsforslag
nr. 8.
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
2038742_0003.png
3
Til nr. 4 og 5
Med ændringsforslaget til § 14, stk. 2, 1. pkt., foreslås, at
tidligere ansatte, hvis rettigheder er blevet krænket, vil kun‐
ne tilkendes en godtgørelse i overensstemmelse med prin‐
cipperne i lov om ligebehandling af mænd og kvinder med
hensyn til beskæftigelse m.v.
Med ændringsforslaget til § 14, stk. 2, 2. pkt., foreslås, at
godtgørelsen i så fald vil skulle fastsættes under hensyn til
vedkommendes ansættelsestid og sagens omstændigheder i
øvrigt.
Ændringerne er med til at sikre, at det ikke er afgørende
for, om en person kan få tilkendt en godtgørelse i henhold til
bestemmelsen, om den pågældende person fortsat er ansat
på det tidspunkt, hvor vedkommende bliver udsat for ufor‐
delagtig behandling eller ufordelagtige følger.
Bestemmelsen vil herefter svare til de tilsvarende be‐
stemmelser i den finansielle lovgivning, der vedrører whist‐
leblowerordninger.
Til nr. 6
Det foreslås at ændre § 14, stk. 3, for at sikre, at § 14, stk.
1 og 2, ikke ved aftale kan fraviges til ugunst for den tidlige‐
re ansatte i en finansiel virksomhed. Bestemmelsen vil her‐
efter svare til de tilsvarende bestemmelser i den finansielle
lovgivning, der vedrører whistleblowerordninger.
Til nr. 7, 9 og 10
Ændringsforslagene medfører, at Forbrugerombudsman‐
den opretholder sine nuværende kompetencer til at udøve sit
generelle forbrugerbeskyttende tilsyn efter markedsførings‐
loven med, at forbrugslånsvirksomhederne overholder god
skik-reglerne. Formålet er at sikre, at Forbrugerombudsman‐
dens generelle forbrugerbeskyttende tilsyn efter markedsfø‐
ringsloven, der omfatter alle erhvervsdrivende, ikke ændres
med lovforslaget.
Ændringsforslagene ændrer ikke i øvrigt på lovforslagets
forslag om, at Finanstilsynet fremover skal føre tilsyn med
forbrugslånsvirksomheder (herunder i forhold til kreditvær‐
dighedsvurderinger).
Til nr. 8
Det følger af § 14, stk. 1, at en forbrugslånsvirksomhed
ikke må udsætte ansatte for ufordelagtig behandling eller
ufordelagtige følger, som følge af at den ansatte har indbe‐
rettet virksomhedens overtrædelse eller potentielle overtræ‐
delse af den regulering, som Finanstilsynet fører tilsyn med,
til Finanstilsynet eller til en ordning i virksomheden. Det
foreslås i ændringsforslag nr. 2, at § 14, stk. 1, udvides til
også at omfatte tidligere ansatte, ligesom det ved ændrings‐
forslag nr. 3 foreslås at indsætte et 2. pkt. i § 14, stk. 1,
hvorefter det præciseres, at forbuddet mod at udsætte tidli‐
gere ansatte for ufordelagtig behandling eller ufordelagtige
følger også gælder ved fastsættelse, tildeling og udbetaling
af variabel løn.
Det foreslås at ændre § 31, stk. 2, således at også over‐
trædelse af § 14, stk. 1, straffes med bøde.
Det foreslåede bødeansvar har bl.a. til formål at forebyg‐
ge, at ansatte eller tidligere ansatte udsættes for ufordelagtig
behandling eller ufordelagtige følger, som følge af at den
ansatte eller den tidligere ansatte har indberettet virksomhe‐
dens overtrædelse eller potentielle overtrædelse af den regu‐
lering, som Finanstilsynet fører tilsyn med, til Finanstilsynet
eller til en ordning i virksomheden, idet der med strafansva‐
ret skabes et incitament for virksomhederne til at undgå så‐
dan adfærd.
Ændringsforslaget vil medføre, at en overtrædelse af for‐
buddet mod at udsætte tidligere ansatte for ufordelagtig be‐
handling eller ufordelagtige følger, som følge af at den tidli‐
gere ansatte har indberettet virksomhedens overtrædelse el‐
ler potentielle overtrædelse af den regulering, som Finanstil‐
synet fører tilsyn med, til Finanstilsynet eller til en ordning i
virksomheden, vil kunne straffes med bøde.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af § 14, stk. 1, vil være
den forbrugslånsvirksomhed, som udsætter sine tidligere an‐
satte for ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følger,
herunder ved fastsættelse, tildeling og udbetaling af variabel
løn, som følge af at den ansatte eller tidligere ansatte har
indberettet virksomhedens overtrædelse eller potentielle
overtrædelse af den regulering, som Finanstilsynet fører til‐
syn med, til Finanstilsynet eller til en ordning i virksomhe‐
den.
Det strafbare gerningsindhold i § 14, stk. 1, vil være rea‐
liseret, når virksomheden udsætter en tidligere ansat for en
ufordelagtig behandling eller ufordelagtige følge, f.eks. ved
fastsættelse, tildeling og udbetaling af variabel løn til tidli‐
gere ansatte, som følge af at den tidligere ansatte har indbe‐
rettet virksomhedens overtrædelse eller potentielle overtræ‐
delse af den regulering, som Finanstilsynet fører tilsyn med,
til Finanstilsynet eller til en ordning i virksomheden. Det be‐
mærkes, at der vil skulle være årsagssammenhæng mellem
den tidligere ansattes indberetning og den ufordelagtige be‐
handling eller følge.
Det bemærkes, at det følger af § 15, stk. 1, at Finanstilsy‐
net påser overholdelsen af loven, undtagen lovens § 14 om
forbuddet mod ufordelagtig behandling eller ufordelagtige
følger. Finanstilsynet fører dermed ikke et målrettet tilsyn
med forbuddet mod at udsætte tidligere ansatte for ufordel‐
agtig behandling eller ufordelagtige følger, som følge af at
den ansatte har indberettet virksomhedens overtrædelse eller
potentielle overtrædelse af den regulering, som Finanstilsy‐
net fører tilsyn med, til Finanstilsynet eller til en ordning i
virksomheden. Dette er begrundet i, at reglerne herom retter
sig til kredsen af ansatte og ikke virksomhederne som sådan.
Tilsyn med ansættelsesretlige anliggender falder uden for
Finanstilsynets kompetencer og tilsynsvirksomhed. En tidli‐
gere ansat, der mener at have været udsat for repressalier
m.v. som følge af en indberetning om overtrædelse eller en
potentiel overtrædelse af den regulering, som Finanstilsynet
fører tilsyn med, til en virksomheds whistleblowerordning
eller til Finanstilsynet, skal derfor gøre krav på godtgørelse
gældende ved de almindelige domstole.
Det vil således i praksis oftest være den forurettede ansat‐
te eller tidligere ansatte, der vil være bekendt med en over‐
trædelse af forbuddet og på den baggrund have mulighed for
at foretage en politianmeldelse af virksomheden, eventuelt
parallelt med en civilretlig erstatningssag. Skulle Finanstil‐
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
2038742_0004.png
4
synet dog i forbindelse med et tilsyn blive bekendt med, at
der er grundlag for at antage, at forbuddet i konkrete tilfælde
har været overtrådt, vil Finanstilsynet dog også have mulig‐
hed for at indgive politianmeldelse herfor med det foreslåe‐
de bødestrafansvar.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. februar 2019 og var til
1. behandling den 19. februar 2019. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 29. novem‐
ber 2018 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
81. Den 6. februar 2019 sendte erhvervsministeren hørings‐
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <11> bilag på lov‐
forslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <1> skrift‐
lig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa‐
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor‐
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 14 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Merete Dea Larsen (DF)
Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Carl Holst (V)
Hans Christian Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) May-Britt Kattrup (LA) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
Anders Johansson (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S)
Morten Bødskov (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Malou Lunderød (S) Pelle Dragsted (EL)
Rune Lund (EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1