Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 158 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
6. februar 2019
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om forbrugslåns-
virksomheder
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at styrke tilsynet med udbydere af forbrugslån,
der ikke har en tilladelse som enten finansiel virksomhed eller som ejen-
domskreditselskab. Det styrkede tilsyn skal understøtte, at udbydere af
forbrugslån foretager en reel kreditværdighedsvurdering af de forbrugere,
der ønsker at optage et lån.
Lovforslaget gennemfører initiativet ”Øget tilsyn med kviklån” fra rege-
ringens forbrugerpolitiske strategi, ”Forbrugere i en digital verden”.
Det foreslås med lovforslaget, at virksomheder, der udbyder forbrugslån til
forbrugere, skal have en tilladelse hos Finanstilsynet og underlægges en
række forbrugerbeskyttende regler.
Det foreslås endvidere, at Finanstilsynet skal føre tilsyn med forbrugs-
lånsvirksomhederne. Det vil medføre, at Finanstilsynets sædvanlige til-
synsbeføjelser finder anvendelse i forhold til disse virksomheder.
Med lovforslaget vil Forbrugerombudsmanden have samme tilsynsbefø-
jelser over for udbydere af forbrugslån, som Forbrugerombudsmanden har
over for finansielle virksomheder i dag. Forbrugerombudsmanden vil
således fortsat have mulighed for at anlægge retssager vedrørende hand-
linger, der strider mod god skik efter den finansielle lovgivning, således
som Forbrugerombudsmanden kan over for finansielle virksomheder i dag.
Lovforslaget blev sendt i høring den 29. november 2018 med frist for af-
givelse af høringssvar den 2. januar 2019. Der er modtaget 23 hørings-
svar, hvoraf de 13 indeholder konkrete bemærkninger til lovforslaget.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i
lovforslaget gennemgås og kommenteres nedenfor.