Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2018-19 (1. samling)
L 158 Bilag 1
Offentligt
2011493_0001.png
NOTAT
6. februar 2019
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om forbrugslåns-
virksomheder
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at styrke tilsynet med udbydere af forbrugslån,
der ikke har en tilladelse som enten finansiel virksomhed eller som ejen-
domskreditselskab. Det styrkede tilsyn skal understøtte, at udbydere af
forbrugslån foretager en reel kreditværdighedsvurdering af de forbrugere,
der ønsker at optage et lån.
Lovforslaget gennemfører initiativet ”Øget tilsyn med kviklån” fra rege-
ringens forbrugerpolitiske strategi, ”Forbrugere i en digital verden”.
Det foreslås med lovforslaget, at virksomheder, der udbyder forbrugslån til
forbrugere, skal have en tilladelse hos Finanstilsynet og underlægges en
række forbrugerbeskyttende regler.
Det foreslås endvidere, at Finanstilsynet skal føre tilsyn med forbrugs-
lånsvirksomhederne. Det vil medføre, at Finanstilsynets sædvanlige til-
synsbeføjelser finder anvendelse i forhold til disse virksomheder.
Med lovforslaget vil Forbrugerombudsmanden have samme tilsynsbefø-
jelser over for udbydere af forbrugslån, som Forbrugerombudsmanden har
over for finansielle virksomheder i dag. Forbrugerombudsmanden vil
således fortsat have mulighed for at anlægge retssager vedrørende hand-
linger, der strider mod god skik efter den finansielle lovgivning, således
som Forbrugerombudsmanden kan over for finansielle virksomheder i dag.
Lovforslaget blev sendt i høring den 29. november 2018 med frist for af-
givelse af høringssvar den 2. januar 2019. Der er modtaget 23 hørings-
svar, hvoraf de 13 indeholder konkrete bemærkninger til lovforslaget.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i
lovforslaget gennemgås og kommenteres nedenfor.
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011493_0002.png
2/22
Visse høringssvar har alene givet anledning til redaktionelle og tekniske
ændringer samt præciseringer i lovtekst og bemærkninger. Disse ændrer
ikke ved den tilsigtede forståelse og substans i lovforslaget og omtales
derfor ikke nærmere i nærværende notat.
2. Generelle bemærkninger
2.1. Overordnede bemærkninger
Generelt har høringsparterne taget godt imod udkastet til lov om for-
brugslånsvirksomheder.
Dansk Industri anerkender udfordringen omkring overgældssætning blandt
nogle forbrugere. DI anfører, at de ved flere lejligheder har påpeget
behovet for at fokusere på lånevirksomhedernes kreditværdigheds-
vurderinger som det mest effektive middel til at undgå overgældssætning.
DI støtter derfor regeringens fokus herpå i lovforslaget.
Dansk Erhverv anerkender, at der på markedet for forbrugslån findes
produkter, der via deres opbygning og sammensætning kan være sværere
for forbrugerne at gennemskue og hvor forbrugerne derfor får en betyde-
lig risiko for at ende i en gældsspiral. Dansk Erhverv finder, at det er rig-
tigt, at der sættes ind overfor denne type af uigennemsigtige lån.
Dansk Industri og Dansk Erhverv finder, at det er uheldigt, at der ikke er
muligheder for at håndhæve loven overfor udenlandske udbydere. Dansk
Industri anfører, at det bør medføre, at regeringen arbejder for at få reg-
lerne ændret på EU-niveau og at uddanne forbrugerne, så de har de bedste
forudsætninger for at gennemskue omkostningerne ved at optage et lån.
Dansk Erhverv finder, at den manglende håndhævelsesadgang skaber en
urimelig konkurrencefordel for virksomheder, der er etableret i udlandet.
Dansk Kreditråd bakker i det store hele op om ændringerne, som Dansk
Kreditråd forventer, vil være med til at luge ud i ”brodne kar”, styrke
selvjustitsen i branchen og ikke mindst skubbe på for, at den ansvarlige
långivning, som mange låneudbydere står for i dag, bliver en standard i
hele branchen. Dansk Kreditråd hilser det velkomment, at man nu skal søge
Finanstilsynet om tilladelse til at drive forbrugslånsvirksomhed, samt at
denne tilladelse kan fjernes igen.
Dansk Industri og Dansk Kreditråd finder, at der ikke bør indføres yderli-
gere tiltag på dette område, før lovforslaget har haft tid til at virke.
Finans og Leasing støtter også generelt lovforslaget ud fra intentionen om
at underlægge kviklåneselskaberne større kontrolmuligheder og krav til
produktgodkendelse. Finans og Leasing stiller spørgsmålstegn ved, hvor-
dan loven skal håndhæves i tilfælde af grænseoverskridende aktivitet
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011493_0003.png
3/22
målrettet danske forbrugere. Finansforbundet støtter ligeledes generelt
lovforslaget.
Finans Danmark finder, at der med lovudkastet er fundet et godt niveau
for, hvorledes forbrugslånsvirksomheder kommer under finansielt tilsyn.
Det betyder, at der vil komme en ensartet forbrugerbeskyttelse på for-
brugslånsmarkedet, og at der bliver skabt lige konkurrencevilkår mellem
udbydere af forbrugslån, uanset om dette sker via en forbrugslånsvirk-
somhed eller en bank.
Ligeledes støtter Forbrugerrådet Tænk lovforslagets formål om øget og
skærpet tilsyn med alle forbrugslån.
Kommentar
Regeringen har løbende fokus på at sikre den bedst mulige håndhævelse af
den finansielle lovgivning på tværs af grænserne. Samtidig er der fokus på
at fremme forbrugernes finansielle forståelse, sådan at de er bedst mulig
rustet til at træffe beslutninger om deres finansielle forhold. Til det formål
drives blandt andet en hjemmeside: raadtilpenge.dk og facebook- sider,
hvor forbrugerne kan få oplysninger og hjælp til at forstå finansielle
forhold.
Der er nedsat en arbejdsgruppe i forlængelse af Regeringens forbruger-
politiske strategi ”Forbruger i en digital verden”, som skal undersøge,
hvorledes den ønskede beskyttelse af forbrugerne ved optagelse af kviklån
kan sikres. Dette vil kunne medføre yderligere initiativer.
2.2. Flytning af tilsynet fra Forbrugerombudsmanden til Finanstilsy-
net
Forbrugerrådet Tænk støtter lovforslagets formål om øget og skærpet til-
syn med alle forbrugslån, herunder kravet om skærpet kreditværdigheds-
vurdering, reglerne om identifikation af målgrupper og krav om forret-
ningsgange. Forbrugerrådet Tænk kan dog ikke støtte flytningen af tilsy-
net med forbrugslånsvirksomheder fra Forbrugerombudsmanden til Fi-
nanstilsynet. Forbrugerombudsmanden kan føre retssager på forbrugernes
vegne, mens Finanstilsynet kan udstede påbud og bøder. Et påbud eller
bøde medfører ikke, at forbrugeren får erstatning. Forbrugerrådet Tænk
finder, at forbrugslånsvirksomheder kan underlægges krav om tilladelser
fra Finanstilsynet og et særligt tilsyn med hensyn til kreditværdigheds-
vurderinger og andre særlige brancheforhold, uden at undtage forbrugs-
lånsvirksomheder fra Forbrugerombudsmandens generelle tilsyn med
overholdelse af lovgivningen om forbrugerbeskyttelse.
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011493_0004.png
4/22
Dansk Erhverv finder, at Forbrugerombudsmanden fortsat bør have mu-
lighed for at føre tilsyn med hele markedsføringsloven af hensyn til at sikre
en fair og lige konkurrence mellem virksomhederne. Dansk Erhverv
fremhæver, at Forbrugerombudsmanden har stor indsigt og lang erfaring
med forbrugerbeskyttelsessager. Organisationen finder det ikke hen-
sigtsmæssigt, at Forbrugerombudsmanden mister kompetence til at gribe
ind over for sager, der ville være omfattet af markedsføringsloven.
Forbrugerombudsmanden finder, at en eventuel vedtagelse af lovforslaget
vil medføre en betydelig begrænsning af Forbrugerombudsmandens
kompetence til at føre tilsyn. Lovudkastet anfører imidlertid, at det har til
formål at øge forbrugerbeskyttelsen.
Forbrugerombudsmanden oplyser, at Forbrugerombudsmanden på bag-
grund af en undersøgelse efter revisionen af sine retningslinjer har med-
delt en række af forbrugslånsvirksomhederne, at de har handlet i strid med
god skik og anmodet virksomhederne om at afgive et tilsagn til For-
brugerombudsmanden om at overholde forpligtelsen til at kreditvurdere
låneansøgere. Hvis lovforslaget vedtages i den form, der er sendt i høring,
vil Forbrugerombudsmanden derfor ikke kunne fortsætte det beskrevne
tilsynsarbejde.
Forbrugerombudsmanden anfører, at hvis forslaget skal indebære en styr-
kelse af forbrugerbeskyttelsen, må styrkelsen af Finanstilsynets kompe-
tence til at gribe ind og føre tilsyn med disse virksomheder ikke ske på
bekostning af Forbrugerombudsmandens tilsynsmuligheder på området
eller på bekostning af forbrugernes mulighed for at få deres klager be-
handlet af Forbrugerombudsmanden, der i dag både fører et offentligret-
ligt tilsyn og har kompetence til at forfølge civilretlige krav på forbruger-
nes vegne.
Forbrugslånsvirksomheder kan ifølge Forbrugerombudsmanden under-
lægges Finanstilsynet tilsyn
som foreslået i lovudkastet
uden at und-
tage forbrugslånsvirksomheder fra Forbrugerombudsmandens uafhængi-
ge tilsyn ud fra hensynet til forbrugerne. Det er således sædvanligt, at
virksomheder, der er underlagt et sektorspecifikt tilsyn, også er underlagt
Forbrugerombudsmandens generelle tilsyn med overholdelse af god skik
efter markedsføringsloven.
Kommentar
Lovforslaget bygger på den kompetencefordeling mellem Finanstilsynet og
Forbrugerombudsmanden, der allerede i dag gælder for finansielle
virksomheder, det vil sige f.eks. banker, realkreditinstitutter og forsik-
ringsselskaber. Det medfører, at reglerne i markedsføringsloven om god
skik og prisoplysning ikke finder anvendelse, i det omfang erhvervsmini-
steren har udstedt specifikke regler for forbrugslånsvirksomheder på det
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011493_0005.png
5/22
pågældende område. Hertil kommer, at reglerne om gebyrer og fakture-
ring ikke finder anvendelse for disse virksomheder. Forbrugerombuds-
manden kan derimod fortsat føre tilsyn med markedsføringslovens øvrige
regler, herunder reglerne om vildledning, ligesom Forbrugerombuds-
manden kan føre tilsyn med alle strafbelagte regler udstedt efter § 7, stk.
2, om redelig forretningsskik og god praksis og om prisoplysninger.
Forbrugerombudsmanden har endvidere adgang til efter lovforslaget at
anlægge retssager, herunder udpeges som grupperepræsentant i gruppe-
søgsmål. Lovforslaget sikrer, at Forbrugerombudsmanden ikke afskæres
fra at indbringe en sag for domstolene, hvis denne i særlige tilfælde måtte
finde, at der er behov for et sådant skridt. Det kan eksempelvis være til-
fældet, hvor Finanstilsynet vælger ikke at tage en sag op, der af Forbru-
gerombudsmanden vurderes at være principiel eller af vidtgående betyd-
ning.
Lovforslaget sikrer endvidere, Forbrugerombudsmanden har adgang til at
anlægge sager om civilretlige krav, herunder krav om erstatning og
tilbagebetaling af uretmæssigt opkrævede beløb m.v.
Lovforslagets kompetencefordeling mellem Forbrugerombudsmanden og
Finanstilsynet bør derfor opretholdes.
Der indsættes dog en overgangsbestemmelse i lovforslaget, så Forbru-
gerombudsmanden kan færdigbehandle igangværende sager efter mar-
kedsføringsloven, som er taget op før 1. juli 2019.
2.3. Forslag om indsættelse af regler om kaution
Finans Danmark foreslår, at kautionsreglerne fra lov om finansiel virk-
somhed indsættes i lovforslaget, så forbrugerne opnår den beskyttelse, der
ligger i disse regler.
Kommentar
Lovforslaget indeholder ikke regler om kaution, da det vurderes, at denne
form for sikkerhed sædvanligvis ikke anvendes i forbindelse med for-
brugslån og dermed de lån, som er omfattet af denne lov.
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011493_0006.png
6/22
2.4. Penge og Pensionspanelet
Finans og Leasing finder, at Penge- og Pensionspanelet bør holde øje med,
hvilke muligheder der er for at forbedre grundlaget for kreditvær-
dighedsvurderingen og komme med anbefalinger herom, ligesom Finans
og Leasing som repræsentant for forbrugslånsbanker og finansieringssel-
skaber beskæftiget med billån og forbrugsfinansiering, som er omfattet af
nærværende lovudkast, får en plads i panelet.
Kommentar
Penge- og Pensionspanelet skal fremme den finansielle forståelse hos
borgerne og ikke udarbejde forslag til, hvordan reglerne kan efterleves.
Herudover falder spørgsmål om Penge- og Pensionspanelets sammen-
sætning uden for dette lovforslag.
2.5. Ressourcer
Finans Danmark har noteret, at det nye tilsyn med forbrugslånsvirksom-
heder ikke medfører, at der tilføres yderligere ressourcer til Finanstilsy-
net. Finans Danmark finder, at det er vigtigt, at der er tilstrækkelige res-
sourcer til at varetage de nye opgaver. Manglende ressourcetilførsel kan
betyde nedprioritering af andre lige så relevante opgaver.
Kommentar
Der forventes, at ca. 60 virksomheder vil være omfattet af lovforslaget. Det
fremgår af lovforslagets bemærkninger, at lovforslaget medfører res-
sourcemæssige konsekvenser for Finanstilsynet, der vurderes at udgøre ét
årsværk i 2019 og ét årsværk i 2020 og frem. Omkostningerne vil blive
holdt inden for Finanstilsynets egen ramme.
3. Bemærkninger til konkrete emner
De enkelte høringssvar behandles nedenfor med udgangspunkt i følgende
overordnede opdeling:
3.1. Anvendelsesområde
3.2. Undtagelser fra lovens anvendelsesområde for særlige udbydere af
lån
3.3. Øvrige undtagelser fra lovens anvendelsesområde
3.4. Betingelser for en tilladelse som forbrugslånsvirksomhed
3.5. Indberetning af oplysninger
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011493_0007.png
7/22
3.6. God skik mv.
3.7. Kreditværdighedsvurdering
3.8. Identifikation af målgrupper
3.9. Tilsynsbeføjelser
3.10. Databeskyttelse
3.10.1. Ansøgning, registrering og tilsyn
3.10.2. Kreditværdighedsvurdering
3.1. Anvendelsesområde
Forbrugerrådet Tænk finder, at det bør præciseres, at de nye låneformer på
Facebook og på låneplatforme, hvor ”private” systematisk udbyder el-
ler
formidler meget dyre lån, kan betragtes som erhvervsvirksomhed. Det bør
derfor tydeliggøres i forslaget, at disse typer af virksomheder under-
lægges tilsyn.
Finans og Leasing støtter generelt lovforslaget ud fra intentionen om at
underlægge kviklåneselskaberne større kontrolmuligheder og krav til
produktgodkendelse. Finans og Leasing har dog meget svært ved at se, at
det er nødvendigt at lade bilfinansiering af såvel brugte som nye biler el-
ler finansiering af andre varige forbrugsgoder så som elektronik, cykel,
briller, hårde hvidevarer m.v. være omfattet af loven. Finans og Leasing
finder endvidere, at de nye låneplatforme bør være omfattet af loven, så-
ledes, at platformene kan komme under tilsyn. Det vil være mere praktisk
end at føre tilsyn med de långivere, der udbyder lån via disse platforme.
Finans og Leasing er bekymret over bemærkningerne til § 1, stk. 1, nr. 3,
hvorefter virksomheder, der udbyder kreditaftaler med henblik på erhver-
velse af varer eller tjenesteydelser hos virksomheden, og hvor kreditgiv-
ningen udgør et selvstændigt forretningsområde i virksomheden, skal ha-
ve en tilladelse. Finans og Leasing finder, at det er vigtigt, at detailhand-
lere, som yder lån af et sådant omfang, at de er i konkurrence med rene
udlånsvirksomheder, også skal være omfattet af loven. På den baggrund er
Finans og Leasing blandt andet bekymret over formodningsreglen, der
medfører, at såfremt en detailhandlers indgåelse af kreditaftaler holder sig
på under 10 pct. af omsætningen, er det ikke at anse som et selvstændigt
forretningsområde, hvorfor det ikke kræver tilladelse. Tilsvarende er or-
ganisationen bekymret over, at det fremgår af bemærkningerne, at virk-
somheder med få ansatte som udgangspunkt ikke vil være omfattet af § 1,
stk. 1, nr. 3. Der findes således finansieringsselskaber med meget få an-
satte, og det ikke findes rimeligt, at en detailhandler kan undgå tilsyns-
kravet, blot med henvisning til, at der er få ansatte. Det lige må behandles
lige.
Finans og Leasing finder desuden, at det bør præciseres i bemærkninger-
ne, at sælger i et oprindeligt trepartsforhold ikke er omfattet af lovforsla-
get.
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011493_0008.png
8/22
Dansk Kredit Råd finder, at det grå lånemarked, der er opstået bl.a. gen-
nem Facebook-grupper, bør forhindres og omfattes af krav og tilladelser.
Dansk Kredit Råd fremhæver endvidere, at dette lovforslag kan omgås ved
at etablere sig som pengeinstitut, da disse virksomheder er undtaget fra
loven.
Teleindustrien har tilkendegivet, at teleselskabernes rente- og omkost-
ningsfri rateordninger på mobiltelefoner falder ind under undtagelsen i
lovforslagets § 1, stk. 3, nr. 1.
Dansk Industri og Dansk Erhverv finder, at bagatelgrænsen for, hvornår
undtagelsen i lovforslagets § 1, stk. 1, nr. 3, finder anvendelse, er passen-
de. Dansk Erhverv finder at denne bagatelgrænse gør det muligt for de-
tailhandelsbutikker at udøve kundeservice ved i begrænset omfang at yde
deres kunder kredit.
Kommentarer
Lovforslaget har til formål at styrke forbrugerbeskyttelsen gennem en
stramning af tilsynet med alle udbydere af forbrugslån, der ikke har en
tilladelse som enten finansiel virksomhed eller ejendomskreditselskab. Det
skærpede tilsyn skal understøtte, at udbydere af forbrugslån foretager en
reel kreditværdighedsvurdering af de forbrugere, der ønsker at optage et
forbrugslån, og at udbyderne driver deres virksomhed i overens-
stemmelse med redelig forretningsskik og god praksis inden for virksom-
hedsområdet. Lovforslaget omfatter derfor både gentandsbestemte lån og
lån, der ydes uafhængigt af køb af en vare eller tjenesteydelse.
Virksomheder, der udbyder kreditaftaler med henblik på erhvervelse af
varer eller tjenesteydelser hos virksomheden, og hvor kreditgivningen
udgør et selvstændigt forretningsområde i virksomheden, skal have en til-
ladelse. Denne bestemmelse har til formål at sikre, at detailhandlere, der
yder kredit i konkurrence med rene forbrugslånsvirksomheder, bliver om-
fattet af lovforslaget. Det er derfor afgørende ved vurderingen af om dis-
se skal have en tilladelse, om kreditgivningen udgør et selvstændigt for-
retningsområde i virksomheden. Det fremgår af lovforslaget, at denne
vurdering er en konkret vurdering. De nævnte formodningsregler er ude-
lukkende bidrag til brug for denne vurdering. Det er derfor muligt, at en
virksomhed med en stor omsætning anses for at have kreditgivning som et
selvstændigt forretningsområde, selvom kreditgivningen kun udgør 5 % af
forretningsområdet, fordi kreditgivningen efter en konkret vurdering må
anses for et selvstændigt forretningsområde.
Det bør præciseres i lovforslaget, at hvis en långiver via låneplatforme
eller f.eks. Facebook systematisk udbyder lån i et sådant omfang, at dette
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011493_0009.png
9/22
kan anses for at være erhvervsmæssig virksomhed, vil det kræve en tilla-
delse efter dette lovforslag. Formidling af lån er derimod ikke omfattet af
dette lovforslag, men vil være reguleret af bl.a. markedsføringsloven.
Det vurderes, at spørgsmålet om, hvorvidt og givet fald hvordan låneplat-
forme skal reguleres, ikke skal afgøres i forbindelse med dette lovforslag.
Dette spørgsmål bør i stedet vurderes af den arbejdsgruppe, som i for-
længelse af Regeringens
forbrugerpolitiske strategi ”Forbruger i en digi-
tal verden”, skal undersøge, hvorledes den ønskede beskyttelse af forbru-
gerne ved optagelse af kviklån i øvrigt kan sikres.
Det vil bero på en konkret vurdering om et teleselskab, der tilbyder en
kredit, kan anses for at være rentefri og uden omkostninger, og dermed
være undtaget fra loven, jf. lovforslagets § 1, stk. 3, nr. 1.
Pengeinstitutter er ikke omfattet af lovforslaget, da disse virksomheder
allerede er underlagt en tilsvarende lovgivning. Undtagelsen for pengein-
stitutter medfører derfor ikke en omgåelsesmulighed.
Et oprindeligt trepartsforhold er ifølge kreditaftalelovens § 4, nr. 15, litra
b, et kreditkøb, hvor der indgås en kreditaftale med henblik på køb af løs-
øre, hvorefter købesummen helt eller delvis dækkes ved lån indrømmet
køberen af en tredjemand på grundlag af en aftale herom mellem denne og
sælgeren. Kreditten ydes i dette tilfælde af en tredjemand. Det bør derfor
præciseres i bemærkningerne, at sælger i et oprindeligt trepartsforhold
ikke er omfattet af lovforslaget.
3.2. Undtagelser fra lovens anvendelsesområde for særlige udbydere
af lån
Tjenestemændenes Låneforening og Låneforeningen af 1883 finder, at
disse organisationer bør undtages fra lovens anvendelsesområde. Det
skyldes, at organisationerne er godkendt efter § 57 i tjenestemandsloven
og kan yde lån mod lønforskrivning. Lån ydet af disse organisationer kan
kun ydes under særlige betingelser, herunder betingelser om lånestørrel-
sen.
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011493_0010.png
10/22
Danmarks Lærerforening finder, at konfliktlån bør undtages fra lovens
anvendelsesområde. Konfliktlån ydes alene i det tilfælde, at der i forbin-
delse med en overenskomstforhandling er strejke eller lockout. Konflikt-
lånene optages til at dække de daglige fornødenheder og faste omkost-
ninger, mens de konfliktramte ikke får udbetalt løn.
Danmarks Lærerforening finder endvidere, at de lån, som foreningen yder
som medlemslån, bør undtages fra lovens anvendelsesområde. Disse lån
administreres af et pengeinstitut, der bl.a. foretager kreditværdighedsvur-
deringen. Danmarks Lærerforening finder, at disse lån ikke er omfattet af
lovforslagets formål og derfor bør undtages fra lovens anvendelsesområ-
de.
Forbrugerombudsmanden finder, at anvendelsesområdet for kreditaftale-
lovens § 7 c til at kreditvurdere låneansøgere bør ændres så forpligtelsen
også omfatter pengeinstitutter. I modsat fald vil pengeinstitutter
der er
undtaget fra lovforslagets bestemmelser
ikke blive underlagt en forplig-
telse til at foretage kreditvurderinger for så vidt angår lån på under 3 må-
neder, som kun er forbundet med ubetydelige omkostninger.
Finans og Leasing finder, at det er vigtigt, at der er sikkerhed for, at her-
værende filialer af udenlandske banker hjemmehørende i EU ikke omfat-
tes af loven. Det bør for god ordens skyld præciseres i bemærkningerne
gerne ved brug af et eksempel.
Kommentar
Lovforslaget har til formål at styrke forbrugerbeskyttelsen på forbrugs-
lånsmarkedet. Derimod har det ikke været tanken at regulere lån, der ydes
i forbindelse med en overenskomstmæssig konflikt. Derfor bør lån ydet i
forbindelse med en overenskomstmæssig konflikt undtages fra lo- vens
anvendelsesområde.
Derimod vurderes det, at lån ydet af fagforeninger uden for konfliktsitua-
tioner og lån ydet af organisationer godkendt efter tjenestemandslovgiv-
ningen ikke bør undtages fra loven, da disse lån ydes til forbrug, herun-
der til køb af biler og andre varige forbrugsgoder. Lovforslaget skal sik-
re, at alle långivere, der ikke er under tilsyn, bliver underlagt Finanstil-
synets tilsyn.
Lovforslagets § 9 indeholder en forpligtelse til at foretage en kreditvær-
dighedsvurdering af kreditaftaler, der ikke er omfattet af § 7 c i lov om
kreditaftaler. Denne forpligtelse bør gælde for alle virksomheder for at
sikre, at lovens intention om en reel kreditværdighedsvurdering gennem-
føres fuldt ud også for kortvarige lån. Herved sikres det, at der gælder de
samme spilleregler for pengeinstitutter og forbrugslånsvirksomheder. Det
foreslås derfor, at § 1, stk. 2, ændres så finansielle virksomheder og ejen-
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011493_0011.png
11/22
domskreditselskaber er omfattet af § 9 om kreditværdighedsvurdering. Det
vil derfor ikke være nødvendigt at ændre anvendelsesområdet for
kreditaftalelovens § 7 c.
Lovforslaget undtager finansielle virksomheder, jf. § 1, stk. 2, nr. 1, fra
lovens anvendelsesområde. Denne bestemmelse omfatter bl.a. pengeinsti-
tutter. Det vil blive præciseres i bestemmelsen, at denne undtagelse også
omfatter pengeinstitutter (kreditinstitutter) fra udlandet.
3.3. Øvrige undtagelser fra lovens anvendelsesområde
Dansk Industri og Dansk Erhverv finder, at det bør præciseres i lovbe-
mærkningerne, at rente- og omkostningsfri kreditaftaler, der alene ved
misligholdelse tilskrives renter og gebyrer efter renteloven, ikke er omfat-
tet af lovens anvendelsesområde jf. forslagets § 1, stk. 3, nr. 1. Dansk In-
dustri fremhæver, at mange erhvervsdrivende, blandt andet i byggevare-
branchen, yder deres kunder rente og omkostningsfri kreditter, men op-
kræver renter og gebyrer efter renteloven ved misligholdelse af aftalerne.
Dansk Erhverv fremhæver, at en række danske butikker tilbyder kunder-
ne at opdele betalingen i 10 lige store betalinger uden omkostninger.
Finans og Leasing foreslår, at lån ydet til en virksomheds ansatte undta-
ges fra lovens anvendelsesområde, da det vurderes uhensigtsmæssigt, hvis
sådanne virksomheder skal have en tilladelse.
Kommentar
Det vil blive præciseret i lovforslagets bemærkninger, at rente- og om-
kostningsfri kreditaftaler, der alene ved misligholdelse tilskrives renter og
gebyrer efter renteloven, ikke er omfattet af lovens anvendelsesområde.
Som det allerede fremgår af bemærkningerne, gælder denne undtagelse
ikke for lån, der ved misligholdelse omdannes til en kredit, hvor der skal
betales løbende rente og eventuelt et oprettelsesgebyr.
Det vurderes, at lån ydet til en virksomheds ansatte bør undtages fra lo-
vens anvendelsesområde. Det vurderes, at sådanne lån typisk ydes som et
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011493_0012.png
12/22
medarbejdergode, hvorfor det vurderes, at der ikke er behov for at lade
disse kreditaftaler være omfattet af loven.
3.4. Betingelser for en tilladelse som forbrugslånsvirksomhed
Finans Danmark finder, at der bør stilles krav om, at forbrugslånsvirk-
somheder skal have en ansvarsforsikring eller tilsvarende garanti fra for-
brugere. Dette gælder f.eks. efter lov om finansielle rådgivere.
Finans Danmark finder endvidere, at der i lighed med reglerne for finan-
sielle rådgivere bør indsættes en bestemmelse om, at en forbrugslånsvirk-
somhed er forpligtet til snarest muligt at indberette eventuelle ændringer i
forhold til § 5 til Finanstilsynet. Det bør tillige overvejes, om forbrugs-
lånsvirksomheder skal afgive en årlig erklæring om, at virksomheden op-
fylder betingelserne for at få meddelt tilladelse.
Kommentar
Lovforslaget indeholder ikke et krav om ansvarsforsikring som betingelse
for at opnå en tilladelse som forbrugslånsvirksomhed. Det svarer til, hvad
der gælder for ejendomskreditselskaber efter lov om ejendomskre-
ditselskaber.
Lovforslagets § 5 fastlægger hvilke oplysninger, der skal fremgå af Fi-
nanstilsynets register over forbrugslånsvirksomheder. Registeret skal in-
deholde oplysninger om navn, adresse og cvr-nummer på virksomheden
samt navn på personer i ledelsen for virksomheden. Det fremgår allerede
af lovforslagets § 4, stk. 2, at Finanstilsynet skal have oplysninger om le-
delsesmedlemmer i forbindelse med deres indtræden i en forbrugslåns-
virksomheds ledelse. Oplysninger om en virksomheds adresse mv. er i dag
tilgængeligt i CVR-registeret. Det vurderes ikke nødvendigt at ind sætte en
bestemmelse om en forpligtelse til at indberette eventuelle ændringer i
forhold til § 5 til Finanstilsynet.
3.5. Indberetning af oplysninger
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011493_0013.png
13/22
Forbrugerrådet Tænk, finder at det er vigtigt løbende og systematisk at
kunne følge forbrugslånemarkedet statistisk. De statistikker, der lægges op
til i forslaget, bør derfor offentliggøres f.eks. på linje med de markeds-
rapporter, der i dag udarbejdes for andre finansielle virksomheder.
Kommentarer
Lovforslaget indeholder en forpligtelse for forbrugslånsvirksomhederne til
at indberette oplysninger om virksomhedens kreditaftaler. Efter lov-
forslagets bemærkninger vil disse oplysninger bl.a. omfatte oplysninger om
antal indgåede kreditaftaler, volumen på misligholdte låne, tab på lån og
antal låneansøgninger, der afvises på grund af kreditværdighedsvur-
deringen. Disse oplysninger skal anvendes til brug for planlægning af Fi-
nanstilsynets tilsyn med forbrugslånsvirksomheder og vil derfor ikke være
egnet til generel offentliggørelse. Der vil dog kunne offentliggøres aggre-
gerede tal på dette område.
3.6. God skik mv.
Finansforbundet hilser lovforslaget velkomment, men finder, at lov-
forslaget på et punkt bør styrkes ved at sikre forbrugerne adgang til indi-
viduel rådgivning forud for låneoptagelse, idet mange forbrugere, der op-
tager denne form for lån, kan have særlige privatøkonomiske problemer.
Finans og Leasing finder, at den kommende bekendtgørelse om god skik
for forbrugslåneselskaber, bør afspejle, at den altovervejende hovedregel
på området for forbrugslån er, at der ikke ydes rådgivning. Derfor bør den
eksisterende god skik bekendtgørelse ikke blot kopieres, da det alt andet
lige vil give et unaturligt billede af situationen.
Dansk Kredit Råd finder, at reglerne om prisoplysninger i forbindelse med
markedsføring bør omfatte de samlede kreditomkostninger i stedet for
ÅOP, som er vildledende for forbrugere.
Kommentarer
Der vil blive udstedt en bekendtgørelse om god skik for forbrugslånsvirk-
somheder efter lovens vedtagelse. Denne bekendtgørelse vil være baseret
på den gældende bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomhe-
der. Bekendtgørelsen vil dog være tilpasset de forhold, der gælder for
forbrugslån i dag, hvor der typisk ikke ydes rådgivning. Det er i overens-
stemmelse med den eksisterende god skik bekendtgørelse, der gør det mu-
ligt at udbyde produkter med standardiseret information med lille eller
ingen tilknyttet individuel rådgivning. Det præciseres i bemærkningerne til
lovforslaget, at den kommende god skik bekendtgørelse vil være tilpas-
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011493_0014.png
14/22
set de forhold, der gælder for forbrugslån i dag, hvor der typisk ikke ydes
rådgivning.
Det vurderes ikke nødvendigt i lovforslaget at indføre en rådgivnings-
pligt, da forbrugslånsvirksomheder er forpligtet til at gennemføre en kre-
ditværdighedsvurdering, som skal sikre, at forbrugerne kun optager lån,
som de har råd til at betale tilbage.
Det fremgår i dag af markedsføringsloven, at markedsføring af kreditaf-
taler skal indeholder oplysninger om ÅOP og de samlede kreditomkost-
ninger. Disse regler er baseret på forbrugerkreditdirektivet, og det er
derfor ikke muligt at fjerne dette krav. Regeringen har imidlertid fokus på
at sikre, at forbrugerne får de rigtige oplysninger i forbindelse med mar-
kedsføring og vil inddrage dette i sin dialog med EU-Kommissionen.
3.7. Kreditværdighedsvurdering
Dansk Erhverv, Dansk Industri og Finans og Leasing finder, at der bør
skabes yderligere klarhed over, hvad der skal til for, at reglerne om gen-
nemførelse af en kreditværdighedsvurdering er opfyldt. Dette skal sikre, at
det er så let som muligt for virksomhederne at overholde reglerne. Finans
og Leasing finder, at dette bør ske ved, at der udarbejdes en ny vejledning
på området.
Dansk Kredit Råd finder, at der bør gennemføres en central samling af al
gældsdata i Danmark, så forbrugere kan give pengeinstitutter, finansie-
rings- og leasingselskaber adgang til deres gældsdata. Dette vil være et
værktøj til brug for mere ansvarlig långivning og bedre kreditvurderinger.
Finans og Leasing finder, at der bør etableres en række værktøjer til brug
for forbrugslånsvirksomheders kreditværdighedsvurdering. Dette bør
blandt andet ske ved, at erhvervsministeren henstiller til, at alle kviklåns-
selskaber anvender Kreditstatus, som er et register over eksisterende gæld
oprettet af Finans og Leasing i samarbejde med Experian. Registeret in-
deholder dog kun oplysninger om eksisterende lån for de långivere, der har
tilsluttet sig systemet. Tilsvarende bør erhvervsministeren indgå i
drøftelser med Domstolsstyrelsen for at give adgang til de insolvenser-
klæringer, forbrugere har afgivet i fogedretten.
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011493_0015.png
15/22
Finans og Leasing finder, at det er uhensigtsmæssigt, at Forbrugerom-
budsmandens nuværende retningslinjer for kviklån citeres i lovforslagets
bemærkninger, uden at det fremgår tydeligt, at det er tilfældet. Det kom-
mer på denne måde til at fremstå, som om det citerede er fra de oprindeli-
ge bemærkninger til implementeringen af forbrugerkreditdirektivet tilba-
ge i 2009, som der i lovudkastet er henvist til andre steder, hvor kreditaf-
talelovens bestemmelser er brugt. Det citerede bør derfor udgå.
Kommentar
Lovforslagets § 9, stk. 2, er enslydende med kreditaftalelovens § 7 c, stk.
2. Bestemmelsen gennemfører forbrugerkreditdirektivets artikel 8. Direk-
tivet er udtryk for totalharmonisering, jf. direktivets artikel 22.
Finanstilsynet vil som tilsynsmyndighed indgå i en løbende dialog med
forbrugslånsvirksomhederne med henblik på at afklare fortolkningstvivl
omkring forståelsen af loven. Dette omfatter også i forhold til at skabe
klarhed over, hvad der skal til for, at reglerne om gennemførelse af en
kreditværdighedsvurdering er opfyldt.
I Regeringens forbrugerpolitiske strategi ”Forbruger i en digital ver-
den”, er der nedsat en
arbejdsgruppe, som skal undersøge, hvordan for-
brugerne ved optagelse af kviklån kan beskyttes yderligere. Spørgsmålet
om gennemførelse af en central samling af alt gældsdata og øvrig adgang
til eksisterende gæld, herunder adgangen til insolvenserklæringer, bør
afvente dette arbejde.
Bemærkningerne til lovforslagets § 9 er udbygget i forhold til bemærk-
ningerne til kreditaftalelovens § 7 c. Det er blandt andet sket med inspi-
ration fra Forbrugerombudsmandens retningslinjer for kviklån. Sigtet
hermed er at sikre vejledning til forståelsen af bestemmelsens indhold og
bør fastholdes.
3.8. Identifikation af målgrupper
Dansk Kredit Råd finder, at der ikke bør udstedes lån til personer, som er
registreret i RKI eller som på anden vis er registeret som dårlig betaler.
Dette gælder allerede i dag for Dansk Kredit Råds medlemmer. I den for-
bindelse henvises der til, at der findes nye låneudbydere, som tilbyder lån
til personer, der er registeret i RKI.
Finans Danmark kan ikke se en logisk forklaring på, at en forbrugslåns-
virksomheds ledelse ikke skal godkende virksomhedens politik for pro-
dukter. Det fremgår således af lovforslagets bemærkninger, at det ikke
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011493_0016.png
16/22
vurderes nødvendigt at stille krav om f.eks. etablering af særlige procedu-
rer for produktgodkendelse, herunder et udtrykkeligt krav om forankring
af disse krav i virksomhedens ledelsesorgan.
Finans og Leasing ønsker kravene til identifikation af målgrupper mere
klart beskrevet i lovforslaget og kommer i den forbindelse med en række
forslag. Det foreslås f.eks. at denne passus: ”Såfremt forbrugeren bliver
pålagt omkostninger i overensstemmelse med reglerne i renteloven, vil
typen af kreditaftale være hensigtsmæssig for målgruppen” bør revurde-
res, fordi den ikke giver mening. Som et andet eksempel på opstamninger
foreslås det, at der kommes med eksempler på, hvordan en individuel
vurdering kan føre til, at man alligevel giver et lån til en person, der ellers
ikke tilhører den relevant målgruppe.
Finans og Leasing finder, at generalklausulen i kreditaftalelovens § 22 bør
nævnes i lovbemærkningerne, idet generalklausulen bør indgå som et
støttesynspunkt i tilsynets vurdering af kviklåneselskabernes forret-
ningsmodel og ved produktgodkendelsen. Bestemmelsen medfører, at hvis
det beløb, som forbrugeren efter aftalen skal betale som vederlag el- ler
omkostninger, er urimeligt, skal det nedsættes til, hvad der skønnes
rimeligt.
Kommentar
Det fremgår af lovforslagets § 10, stk. 2, at en forbrugslånsvirksomhed skal
sikre, at en kreditaftale er hensigtsmæssig for den identificerede
målgruppes interesser formål og karakteristika. Det vil som udgangs-
punkt ikke være hensigtsmæssigt for forbrugere, der er registreret i RKI,
at optage et lån, fordi disse ofte vil have en dårlig betalingsevne. Det vil
derfor som udgangspunkt være i strid med § 10, stk. 2, at målrette lån mod
forbrugere, der er registreret i RKI. En kreditværdighedsvurdering bør
også som udgangspunkt medføre, at der ikke tilbydes forbrugere lån, når
disse er registreret i RKI. De nævnte bestemmelser vil dog ikke for- hindre
at der tilbydes lån til låntagere, der er registreret i RKI, hvis dette sker med
henblik på at samle dyr gæld med henblik på afvikling.
Det præciseres derfor i lovforslagets bemærkninger, at det som udgangs-
punkt vil være i strid med § 10, stk. 2, at målrette lån mod forbrugere, der
er registreret i RKI.
Det fremgår af lovforslagets § 3, stk. 2, nr. 3, at en forbrugslånsvirksom-
hed skal have forretningsgange for bl.a. identifikation af målgrupper.
Disse forretningsgange skal indsendes til Finanstilsynet i forbindelse med
ansøgningen om tilladelse som forbrugslånsvirksomhed. På den bag-
grund vurderes det ikke nødvendigt at indsætte en udtrykkelig bestemmel-
se om, at disse forretningsgange skal være godkendt af virksomhedens le-
delse.
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011493_0017.png
17/22
Det vurderes, at bemærkningerne til reglerne om identifikation af mål-
grupper kan præciseres yderligere bl.a. i overensstemmelse med de for-
slag, der er nævnt af Finans og Leasing. Endvidere bør det fremgå, at
kreditaftalelovens generalklausul § 22 vil kunne indgå i vurderingen af om
en kreditaftale lever op til kravene til § 10.
3.9. Tilsynsbeføjelser
Forbrugerrådet Tænk anfører, at Finanstilsynet hidtil i praksis stort set al-
drig har anvendt muligheden for at fratage en virksomhed sin tilladelse til
at drive virksomhed, hvis denne ikke lever op til kravene i lovgivningen.
Advokatrådet finder at bestemmelser, der fraviger grundlovens § 72 om
boligens ukrænkelighed, af retssikkerhedsmæssige årsager klart bør have
undtagelsens karakter, og at det nøje bør undersøges, om hver enkelt be-
stemmelse er proportional, dvs. om der er et reelt og nødvendigt behov for
en kontrolbestemmelse eller om samme formål kan opnås med mindre
indgribende midler. Det anføres i den forbindelse, at Finanstilsynet har
mulighed for at inddrage en forbrugslånsvirksomheds tilladelse, hvis den
ikke efterlever lovens krav, herunder antageligt også, hvis virksomheden
ikke meddeler de oplysninger Finanstilsynet efterspørger. Advokatrådet
stiller sig således tvivlende over for, om en fravigelse af grundlovens
principper er nødvendig.
Finans og Leasing foreslår, at det bør præciseres i § 19, stk. 1, nr. 6, at
overtrædelser af reglerne om identifikation af målgrupper kan begrunde
inddragelse en forbrugslånsvirksomheds tilladelse. Det skyldes, at regler-
ne om kreditværdighedsvurdering i forvejen er nævnt ved denne bestem-
melse.
Finans og Leasing foreslår endvidere, at der bør indføres en regel om, at
kreditaftaler, der er indgået med virksomheder, der ikke har fået en tilla-
delse af Finanstilsynet bør være ugyldige og bør ikke kunne håndhæves.
Dette skal sikre et effektivt værn imod, at selskaber/personer agerer på
markedet uden fornøden tilladelse.
Kommentar
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
18/22
Finanstilsynet skal som forvaltningsmyndighed overholde proportionali-
tetsprincippet. Adgangen til at inddrage en virksomheds tilladelse forud-
sætter derfor, at sanktionen vurderes at være proportional med overtræ-
delsens karakter m.v., hvilket er en konkret vurdering i det enkelte tilfæl-
de.
Finanstilsynets hovedlove indeholder bestemmelser om, at Finanstilsynet
kan foretage tilsyn- og kontrolbesøg uden retskendelse hos virksomhe-
derne og kan indhente de oplysninger hos virksomhederne, som tilsynet
skønner nødvendige. Det skal sikre muligheden for at føre et effektivt til-
syn med de tilsynsbelagte virksomheder, og vurderes at svare til, hvad der
gælder for tilsyn i andre sammenlignelige lande.
Finanstilsynet vil altid anvende beføjelsen til at indhente oplysninger, før
tilsynet eventuelt anvender beføjelsen til at foretage tilsyns- og kontrolbe-
søg. Tilsyns- og kontrolbesøg uden forudgående varsel anvendes således
kun som den allersidste mulighed. Finanstilsynet har imidlertid behov for
at kunne udøve sin virksomhed også i de særlige tilfælde, hvor en virk-
somhed måtte nægte at afgive de nødvendige oplysninger eller modvirker
et tilsyns- og kontrolbesøg.
Den foreslåede beføjelse er således nødvendig for, at Finanstilsynet kan
føre en effektiv kontrol med, at forbrugslånsvirksomhederne overholder
bestemmelserne i medfør af dette lovforslag.
Forslaget om at medtage overtrædelser af reglerne om identifikation af
målgrupper, som en af de overtrædelser, der kan begrunde inddragelse en
forbrugslånsvirksomheds tilladelse i § 19, stk. 1, nr. 6, imødekommes.
En stillingtagen til spørgsmålet om ugyldighed af kreditaftaler indgået med
virksomheder, der ikke har fået en tilladelse hos Finanstilsynet, bør afvente
initiativerne fra den arbejdsgruppe, som skal undersøge, hvorledes den
ønskede beskyttelse af forbrugerne ved optagelse af kviklån kan sikres.
3.10. Databeskyttelse
3.10.1. Ansøgning, registrering og tilsyn
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011493_0019.png
19/22
Datatilsynet anfører, at da en betingelse for at opnå tilladelse fra Finans-
tilsynet er, at betingelserne i udkastets § 4 er opfyldt, lægger Datatilsynet
til grund, at der vil blive behandlet personoplysninger i forbindelse med
Finanstilsynets behandling af en ansøgning om tilladelse efter udkastets §
3.
Datatilsynet skal i den forbindelse henstille til, at Finanstilsynet nærmere
overvejer, hvorvidt behandlingen af personoplysninger kan ske under
iagttagelse af reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttel-
sesloven, herunder databeskyttelseslovens § 8.
Datatilsynet skal endvidere henstille til, at Finanstilsynet overvejer, hvor-
vidt en sådan offentliggørelse af personoplysninger om personer i ledel-
sen for virksomhederne og om enkeltmandsvirksomheder i Finanstilsy-
nets register kan ske under iagttagelse af databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven.
Datatilsynet skal henlede opmærksomheden på databeskyttelsesforord-
ningens artikel 5, litra c, hvorefter personoplysninger skal være tilstræk-
kelige, relevante og begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til de
formål, hvortil de behandles (”dataminimering”). Finanstilsynet skal
dermed i forbindelse med tilsynet være opmærksom på, at der alene må
behandles nødvendige personoplysninger i forbindelse med indhentelse af
oplysninger, jf. lovforslagets § 17, stk. 1.
Datatilsynet anfører, at Finanstilsynet ikke i bemærkningerne til udkastets
§ 21 ses at have taget stilling til, hvorvidt en eventuel videregivelse af
personoplysninger i medfør af disse bestemmelser vil kunne ske i over-
ensstemmelse med databeskyttelsesforordningen eller databeskyttelseslo-
ven, herunder om det samtykke der nævnes i § 21, stk. 3, er et databe-
skyttelsesretligt samtykke i overensstemmelse med databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 4, nr. 11, og 7 og dermed et behandlingsgrundlag.
Kommentar
Det er korrekt, at der vil ske behandling af personoplysninger i forbindel-
se med en behandling af en ansøgning om tilladelse som forbrugslåns-
virksomhed og efterfølgende registrering i Finanstilsynets register. Den-
ne behandling sker med hjemmel i lovforslaget og er derfor nødvendig for
at opretholde en retlig forpligtelse, jf. persondataforordningens artikel 6
og databeskyttelseslovens § 8, stk. 2, nr. 3.
Lovforslagets specielle bemærkninger til §§ 3 og 5 tilpasses i overens-
stemmelse med ovenstående.
Lovforslagets specielle bemærkninger til § 17 vil endvidere blive tilpasset
som foreslået af Datatilsynet.
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011493_0020.png
20/22
Det er en betingelse for, at Finanstilsynet kan videregive personoplysnin-
ger om en kunde, at denne har givet samtykke til videregivelsen. Samtyk-
ke fra den berørte kunde er et databeskyttelsesretligt samtykke og vil bli-
ve indhentet i overensstemmelse med de databeskyttelsesretlige regler,
herunder databeskyttelsesforordningen.
Lovforslagets specielle bemærkninger til § 21, stk. 3, tilpasses i overens-
stemmelse med ovenstående.
3.10.2. Kreditværdighedsvurdering
Datatilsynet henstiller til, at Finanstilsynet overvejer, hvorvidt den for
forbrugslånsvirksomhederne lovpligtige behandling af personoplysninger
i forbindelse med kreditværdighedsvurderingen kan ske under iagttagelse
af de databeskyttelsesretlige regler.
Kommentar
I forbindelse med en kreditværdighedsvurdering vil der ske behandling af
personoplysninger. Denne behandling sker med hjemmel i lovforslaget og
er derfor nødvendig for at opretholde en retlig forpligtelse, jf. personda-
taforordningens artikel 6.
Lovforslagets specielle bemærkninger til § 9 tilpasses i overensstemmelse
med ovenstående.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 29. november 2018 med frist
for afgivelse af høringssvar den 2. januar 2019 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Organisationer:
Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening, Andelskassen, Arbejderbe-
vægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring
(AES), Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Arbejdsskadestyrelsen,
Intertrust (Denmark), Danish Venture Capital and Private Equity Asso-
ciation, Danmarks Nationalbank, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Skibskredit A/S, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring
(DFIM), Dansk Industri, Dansk Investor Relations Forening
DIRF,
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2011493_0021.png
21/22
Dansk Kredit Råd, Dansk Metal, Dansk Pantebrevsforening, Danske Ad-
vokater, Danske Forsikringsfunktionærers Landsforening, Danske Mari-
time, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Aktuarforening, Den
Danske Dom- merforening, Den Danske Finansanalytikerforening, Den
danske Fonds- mæglerforening, Ejendomsforeningen, Energi og
Olieforum, FDFA
Foreningen af Danske Forsikringsmæglere og
Forsikringsagenturer, FDIH
Foreningen for Distance- og Internethandel,
FinansDanmark, Finans og Leasing, Finansforbundet, Finanshuset i
Fredensborg
A/S,
Finansiel
Stabilitet,
Finanssektorens
Arbejdsgiverforening,
Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet,
Forbrugsforeningen, Foreningen af Forretningsførere for Udenlandske
Forsikringsselskaber, Foreningen af Interne Revisorer v/ Kim Stormly
Hansen, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for platformsøkonomi,
FOREX, Forsikring & Pension, Forsikringsmæglerforeningen, v/ Direktør
Flemming Kosakewitsch, Frivilligrådet, FSR
danske revisorer,
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Garantiformuen,
Garban-Intercapital Scandinavia, Horesta Arbejdsgiverorganisation,
Håndværksrådet, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation
(ISOBRO), ISACA Denmark Chapter, IT-branchen, KommuneKredit,
Kommunernes Landsforening, Kuratorforeningen, Købmandsstandens
OplysningsBureau, Landbrug & Fødevarer, Landsdækkende banker,
Landsforeningen af forsvarsadvokater, Landsforeningen for Bæredygtigt
Landbrug, Landsorganisationen i Danmark (LO), Lokale Pengeinstitutter,
Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), Mybanker, NASDAQ Copenhagen
A/S, Nets, Nordic Blockchain Association, Parcelhusejernes
Landsforening,
Postnords
Juridiske
afdeling,
Revisornævnet,
Rigsrevisionen, Skibs- og Bådebyggeriets Arbejdsgiverforening, Te-
lekommunikationsindustrien i Danmark, Udbetaling Danmark, VP Secu-
rities A/S, Western Union, Thomson Reuters Nordic, Transparency Inter-
national Danmark, Ørsted.
Færøerne og Grønland
Færøernes Hjemmestyre via Rigsombudsmanden på Færøerne
Grønlands Selvstyre via Rigsombudsmanden i Grønland
L 158 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
22/22
Følgende organisationer m.v. har haft bemærkninger med indhold:
Forbrugerrådet Tænk
Finans Danmark
Datatilsynet
Advokatsamfundet
Tjenestemændenes Låneforening og Foreningen af 1883
Finansforbundet
Dansk Industri
Teleindustrien
Danmarks Lærerforening
Dansk Kreditråd
Dansk Erhverv
Finans og Leasing
Forbrugerombudsmanden