Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 155
Offentligt
2030166_0001.png
Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 144
Doknr.
675055
Dato
14-03-2019
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 27. februar 2019 stillet
følgende spørgsmål nr. 6 (L 155) til børne- og socialministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 6:
”Vil ministeren redegøre for, om forslagets element
om at flytte et barn til adop-
tivfamilien under en eventuel domsstolsprøvelse indebærer, at et barn risikerer
at blive flyttet fra en velfungerende plejefamilie, selvom domstolene efterføl-
gende finder, at der ikke var grundlag for dette?”
Svar:
Ved ændringen af adoptionsloven i 2015 blev det lagt til grund, at barnet kan
flytte ind hos den kommende adoptivfamilie, når der er truffet en endelig afgø-
relse om adoption uden samtykke i det administrative system, uanset at afgø-
relsen indbringes for domstolene.
Ankestyrelsen har ved principafgørelse 16-17 af 31. marts 2017 truffet afgø-
relse om, at det forhold, at der er truffet en endelig administrativ afgørelse om,
at barnet skal adopteres uden samtykke, ikke i sig selv kan begrunde en æn-
dring af anbringelsessted.
Ankestyrelsens principafgørelse medfører, at barnet i praksis i alle tilfælde,
hvor det ikke er barnets plejefamilie, der ansøger om at adoptere barnet, vil
være placeret hos en midlertidig plejefamilie eller på et opholdssted under sa-
gens behandling.
Forslaget har således til hensigt at gennemføre intentionerne i lovændringen
fra 2015 med henblik på at skabe stabilitet og kontinuitet i barnets opvækst.
Der vil være en usikkerhed for den kommende adoptivfamilie og barnet forbun-
det med den midlertidige placering, da der endnu ikke er truffet endelig afgø-
relse i domsstolssystemet. I de sager om adoption uden samtykke, der er rejst
efter lovændringen i 2015, har den endelige afgørelse ved domstolene i alle sa-
ger været en stadfæstelse af den administrative afgørelse. Det er derfor min
opfattelse, at denne usikkerhed opvejes af muligheden for, at barnet kan knytte
bånd til adoptivfamilien og få en tryg og stabil hverdag hos en familie, som øn-
sker barnet.
1
L 155 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om det at flytte et barn til adoptivfamilien under en eventuel domstolsprøvelse indebærer risiko for, at et barn kan blive flyttet fra en velfungerende plejefamilie, til børne- og socialministeren
2030166_0002.png
Perioden fra den administrative afgørelse er truffet, til sagen er endeligt afslut-
tet ved domstolene kan være lang, hvilket øger risikoen for, at barnet i forløbet
skal skifte anbringelsessted og løbende have genbehandlet sin sag. Med for-
slaget minimeres denne risiko.
Der henvises til lovforslagets afsnit 2.2.1 og 2.2.2 samt afsnit 2.3 i høringsnotat
af 22. januar 2019, som er sendt til Folketingets Social-, Indenrigs- og Børne-
udvalg den 6. februar 2019.
Afslutningsvist kan jeg generelt oplyse, at det er en grundlæggende betingelse
for at gennemføre en adoption, at adoptionen vurderes at være bedst for bar-
net. Dette følger af adoptionslovens § 2.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2