Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 155 Bilag 8
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 155
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 4. april 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af adoptionsloven, lov om social service og
forskellige andre love
(Kontinuitet og enkle forløb for børn, der adopteres uden samtykke)
[af børne- og socialministeren (Mai Mercado)]
1. Ændringsforslag
Børne- og socialministeren har stillet 2 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA, RV og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF og ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL og SF) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
lovforslaget er en opfølgning på et lovforslag fra 2015 om
lempelse af betingelserne for adoption uden samtykke m.v.
(folketingsåret 2014-15, 1. samling, L 121, Forslag til lov
om ændring af adoptionsloven, lov om social service, foræl-
dreansvarsloven og lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område (Lempelse af betingelserne for adop-
tion uden samtykke m.v.)). I 2015 var der et flertal i Folke-
tinget, der lempede reglerne om adoption uden samtykke,
tvangsbortadoption, fordi man mente, at der var for få
tvangsbortadoptioner. Formålet med lovforslaget var bl.a., at
der skulle være flere tvangsbortadoptioner. Dengang stemte
DF imod lovforslaget og dermed lempelsen af betingelserne
for adoption uden samtykke m.v.
Det er DF’s holdning, at en tvangsbortadoption er et
voldsomt indgreb i familiers og ikke mindst børns rettighe-
der. Børns ret til deres forældre er helt grundlæggende, og
derfor bør et indgreb som adoption uden samtykke ikke
foretages uden en høj grad af sikkerhed for, at det er absolut
det bedste for barnet, eller uden en høj grad af sikkerhed for,
at andre og mindre indgreb ikke er tilstrækkelige til at sikre
barnets trivsel. Barnets tarv er altid det vigtigste. En tvangs-
bortadoption er et definitivt brud med barnets biologiske op-
hav, og samtidig er det fra adoptionsområdet generelt kendt,
at mange adopterede senere i livet får et behov for at have
kendskab til deres eget ophav og historie.
Baggrunden for det tidligere lovforslag, L 121 fra 2015,
var ifølge bemærkningerne, at der havde været for få tvangs-
bortadoptioner, og med lovforslaget skulle det desuden
fremover kun sandsynliggøres og ikke længere godtgøres, at
forældrene varigt var uden forældreevne. Under udvalgsbe-
handlingen af lovforslaget dengang var det ikke muligt at få
afklaret, hvilke kriterier der skulle benyttes for at afklare,
om det var sandsynliggjort, at forældre varigt var uden for-
ældreevne.
I DF mener vi, at det er bydende nødvendigt at forstå, at
man ikke blot kan viske et barns biologiske ophav og rødder
væk, og at en familie trods problemer ikke blot kan erstattes
med en ny. Det bekymrer DF, at grundlaget for så vidtgåen-
de indgreb som en tvangsbortadoption, dvs. børnefaglige
undersøgelser og forældrekompetenceundersøgelser, er af så
vidt forskellig kvalitet og udførelse fra kommune til kom-
mune, og at der hidtil er set rigtigt mange fejl i sådanne sag-
ers oplysninger. Tænk, hvis Cathrine og Kevins datter var
blevet tvangsbortadopteret, mens hun var anbragt ved en fejl
AX023419