Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 155 Bilag 1
Offentligt
2012244_0001.png
Enhed
Familier
Sagsnr.
2018 - 144
Doknr.
645963
Dato
22-01-2019
Kommenteret høringsnotat
over
Lov om ændring af adoptionsloven, lov om social service og forskellige
andre love (Kontinuitet og enkle forløb for børn der adopteres uden sam-
tykke)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. oktober 2018 til den 21. no-
vember 2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Universitet (Juridisk Institut),
Adoption & Samfund, Adoptionsnævnet, Adoptionspolitisk Forum, Adoptions-
trekanten, Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation (AC), Ankestyrel-
sen, Arbejdsløshedskassen ASE, Arbejdsmarkedets TillægsPension (ATP),
Business Danmark, Byretterne, Børn og Familier, Børne- og Kulturchefforenin-
gen, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Centralorganisationer-
nes Fællesudvalg (CFU), Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Artistfor-
bund, Dansk Erhverv, Dansk Handicapforbund, Dansk Industri (DI), Dansk
Journalistforbund (DJ), Dansk Kvindesamfund, Dansk Psykolog Forening,
Dansk Skuespillerforbund, Dansk Socialrådgiverforening, Danske A-kasser,
Danske Advokater, Danske Familieadvokater, Danske Handicaporganisationer,
Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det Centrale
Handicapråd, Det Etiske Råd, Det Faglige Hus, Det grønlandske Departement
for Sociale Anliggender og Justitsvæsenet, DIA – Danish International Adopti-
on, Digitaliseringsstyrelsen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes Tje-
nestemandsforening, Domstolsstyrelsen, Familieplejen i Danmark, Finanssek-
torens Arbejdsgiverforening (FA), FOA - Fag og Arbejde, Foreningen af Advo-
kater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af Danske Døgninstitutioner, For-
eningen af social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD), For-
eningen af DJØF’ere i Statsforvaltningen, Forhandlingsfællesskabet, Frie Funk-
tionærer, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Gartneri-,
Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A), Håndværksrådet, Ingeniørfor-
eningen (IDA), Institut for Menneskerettigheder, KL, Koreaklubben, Køben-
havns Universitet (Det Juridiske Fakultet), Kristelig Arbejdsgiverforening (KA),
Kristelig Fagbevægelse (KRIFA), Kvinderådet, KVINFO, Landsforeningen
Spædbarnsdød, Landsorganisationen af Sociale Tilbud (LOS), Landsforenin-
gen BOPAM, Landsorganisationen i Danmark (LO), Lederne, Mødrehjælpen,
Plejefamiliernes Landsforening, Producentforeningen, Red Barnet Danmark,
Retssikkerhedsfonden, Rigsombudsmanden i Grønland, Røde Kors, Rådet for
Socialt Udsatte, Selveje Danmark, Socialpædagogerne, Statsforvaltningen,
Sundhedskartellet, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), TABUKA, Tænke-
tanken Adoption, Udbetaling Danmark, Unicef Danmark, Vestre Landsret,
VISO og Østre Landsret.
Børne- og Socialministeriet har modtaget høringssvar fra følgende:
1
L 155 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2012244_0002.png
Adoption & Samfund, Adoptionsnævnet, Adoptionspolitisk Forum, Advokatrå-
det, Ankestyrelsen, Byretterne, Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet,
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Socialrådgiverforening, Danske A-
kasser, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Datatilsynet, Det
grønlandske Departement for Sociale Anliggender og Justitsvæsenet, Forenin-
gen af social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD), Forhand-
lingsfællesskabet, Institut for Menneskerettigheder, KL, Landsorganisationen af
Sociale Tilbud (LOS), Lederne, Rigsombudsmanden i Grønland, Rådet for
Socialt Udsatte, Socialpædagogerne, Statsforvaltningen, Vestre Landsret, og
Østre Landsret.
Børne- og Socialministeriet har desuden modtaget høringssvar fra følgende,
som ikke er opført på høringslisten:
Politiforbundet og en anonym adoptivfamilie.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
2. Høringssvarene
Dansk Arbejdsgiverforeningen, Danske A-kasser, Danske Regioner, Det grøn-
landske Departement for Sociale Anliggender og Justitsvæsenet, Forhandlings-
fællesskabet, Lederne, Landsorganisationen for Sociale Tilbud (LOS), Politifor-
bundet, Rigsombudsmanden i Grønland, Rådet for Socialt Udsatte og Statsfor-
valtningen har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Byretterne, Vestre Landsret og Østre Landsret har ikke ønsket at udtale sig om
lovforslaget.
2.1. Flytning af afgørelseskompetencen i sager om adoption uden sam-
tykke
Adoption og Samfund, Advokatrådet, Børnerådet, Dansk Socialrådgiver-
forening, FSD
og
KL
er positive over for den foreslåede flytning af afgørelses-
kompetencen til Ankestyrelsen.
Adoptionspolitisk Forum
finder, at afgørelser om adoption uden samtykke
skal træffes af domstolene ikke ved administrative afgørelser.
Børne- og Kulturchefforeningen
kan tilslutte sig forslaget om, at kompeten-
cen om børn, der adopteres uden samtykke, overgår til kommunens børn og
unge-udvalg.
Danske Handicaporganisationer
mener ikke, at den foreslåede ændring
svækker retssikkerheden, da muligheden for at indbringe den administrative
afgørelse for domstolene er uændret. Danske Handicaporganisationer finder
det afgørende, at Ankestyrelsen har den nødvendige viden om forældre med
handicap og finder, at den børnesagkyndige skal have viden om handicap.
Danske Handicaporganisationer opfordrer til, at ændringen evalueres om tre
år.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger
Ministeriet skal til bemærkningen fra Adoptionspolitisk Forum understrege, at
lovforslaget ikke ændrer ved muligheden for at indbringe sagen for domstolene.
Efter § 11, stk. 3, i adoptionsloven kan den administrative afgørelse indbringes
for domstolene. Efter § 475 c, stk. 2, i retsplejeloven får parterne i sagen be-
skikket en advokat.
Ministeriet skal til bemærkningen fra Børne- og Kulturchefforeningen under-
strege, at lovforslaget ikke indeholder forslag om overførsel af afgørelseskom-
petence til de kommunale børn og unge-udvalg.
2
L 155 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2012244_0003.png
Ministeriet skal til bemærkningen fra Danske Handicaporganisationer bemær-
ke, at Ankestyrelsen findes at have de nødvendige kompetencer, herunder den
nødvendige handicapfaglige viden, til at træffe afgørelse i sager om adoption
uden samtykke. Ankestyrelsen er således generelt klagemyndighed for kom-
munernes afgørelser efter serviceloven, herunder afgørelser om støtte til per-
soner med handicap.
2.2. Flytning af kompetencen til at beskikke advokater i sager om adopti-
on uden samtykke
Adoption og Samfund, Advokatrådet, Dansk Socialrådgiverforening
og
FSD
er positive over for den foreslåede flytning af opgaven med beskikkelse af
advokater for parterne til kommunerne.
Advokatrådet
finder dog, at ordlyden af den foreslåede bestemmelse er uhel-
dig og foreslår en alternativ formulering, således at det fremgår klart af be-
stemmelsen, at der beskikkes en advokat for parterne.
KL
undrer sig over forslaget, da kommunerne ikke har afgørelseskompetencen
i sager om adoption uden samtykke.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger
Ministeriet har ændret lovforslagets bestemmelse vedrørende beskikkelse af
advokater for parterne i overensstemmelse med forslaget fra Advokatrådet.
Ministeriet skal til bemærkningen fra KL bemærke, at kompetencen til at be-
skikke advokat for parterne ikke er knyttet til afgørelseskompetencen. Ministe-
riet finder det endvidere hensigtsmæssigt, at kommunerne varetager opgaven
med beskikkelse af advokater, da sagerne om adoption uden samtykke indle-
des i kommunerne, og ændringen derved fjerner risikoen for, at sagen går i stå,
mens kommunerne skal kontakte en anden myndighed for at få beskikket ad-
vokater for parterne. Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget læg-
ges endvidere vægt på, at kommunerne har erfaring med opgaven med advo-
katbeskikkelse, idet kommunerne i dag beskikker advokater for parterne i sager
om anbringelse uden samtykke.
2.3. Midlertidig placering af barnet under sagens behandling i domstols-
systemet
Adoption og Samfund, Børnerådet, Dansk Socialrådgiverforening
og
FSD
er positive over for forslaget om, at barnet kan placeres hos den kommende
adoptivfamilie under behandlingen af en sag om adoption uden samtykke i
domstolssystemet.
Adoption og Samfund
lægger i den forbindelse vægt på,
at jo færre skift et barn oplever, jo bedre.
Dansk Socialrådgiverforening
læg-
ger vægt på, at forslaget sikrer, at barnet tidligst muligt kan knytte sig til sin
kommende familie.
Adoptionsnævnet
og
Ankestyrelsen
bemærker, at den foreslåede ordning,
hvor den midlertidige placering indtræder, når Ankestyrelsen har truffet afgø-
relse om adoption uden samtykke, ikke harmonerer med den praktiske match-
ningsproces mellem barnet og adoptanterne. Adoptionsnævnets matchning vil
således først finde sted, efter at Ankestyrelsen har truffet afgørelse.
Adoptionspolitisk Forum
er kritisk over for forslaget.
Advokatrådet
ser grundlæggende forslaget om midlertidig placering som et
positivt tiltag, men påpeger, at man skal være opmærksom på risikoen for, at
barnet udsættes for unødige skift, da der ikke foreligger en endelig afgørelse.
Advokatrådet finder dog efter en samlet vurdering, at hensynet til barnets mu-
lighed for at påbegynde tilknytningen til adoptivfamilien og opnåelse af en stabil
hverdag opvejer risikoen. Advokatrådet finder dog, at fastsat samvær mellem
3
L 155 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2012244_0004.png
barnet og de biologiske forældre efter lov om social service ikke automatisk bør
bortfalde ved den midlertidige placering.
Ankestyrelsen
bemærker, at der bør tages stilling til, hvordan den kommende
adoptivfamilies anonymitet opretholdes under behandlingen af en sag om
adoption uden samtykke i domstolssystemet, hvis barnet er placeret midlerti-
digt hos den kommende adoptivfamilie, da den kommende adoptivfamilie i kraft
af deres forældremyndighed vil være part i sagen.
Børnerådet
finder det særdeles positivt, at den kommende adoptivfamilie un-
der den midlertidige placering af barnet har ret til adoptionsrådgivning.
Børnerådet, Dansk Socialrådgiverforening
og
FSD
finder det positivt, at den
kommende adoptivfamilie, hvor barnet har været midlertidigt placeret, kan blive
godkendt som barnets netværksplejefamilie, hvis domstolene ikke er enige i
Ankestyrelsens afgørelse om adoption uden samtykke.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger
Ministeriet har ændret lovforslaget på baggrund af Adoptionsnævnets og Anke-
styrelsens bemærkninger om den praktiske tilrettelæggelse af matchningspro-
cessen mellem barn og adoptanter. Det fremgår således af bemærkningerne til
lovforslaget, at den midlertidige placering hos den kommende adoptivfamilie vil
finde sted, når Ankestyrelsen har truffet afgørelse om adoption uden samtykke,
og Adoptionsnævnet har foretaget matchningen mellem barn og adoptanter.
Ministeriet skal til Advokatrådets bemærkninger vedrørende ophøret af samvær
efter lov om social service bemærke, at samvær mellem barnet og de biologi-
ske forældre efter § 71 i lov om social service er knyttet til barnets anbringelse
efter lov om social service. Denne anbringelse ophører, når barnet flytter til den
midlertidige adoptivfamilie efter den foreslåede bestemmelse om midlertidig
placering, og et eventuelt fastsat samvær under anbringelsen ophører derfor
også. Ophøret er endvidere begrundet i behovet for at opretholde den kom-
mende adoptivfamilies anonymitet, og i at den kommende adoptivfamilie i
modsætning til en plejefamilie ikke er uddannet til at samarbejde med barnets
biologiske forældre. Ministeriet bemærker endvidere, at der er mulighed for, at
Familieretshuset kan træffe afgørelse om, at der under den midlertidige place-
ring skal være samvær mellem barnet og de biologiske forældre efter § 20 a i
forældreansvarsloven. Afgørende for vurderingen af, hvorvidt der skal fastsæt-
tes samvær efter denne bestemmelse, er, hvad der er bedst for barnet.
Ministeriet har på baggrund af bemærkningerne fra Ankestyrelsen om behovet
for opretholdelse af den kommende adoptivfamilies anonymitet ændret den i
lovforslagets § 5, nr. 2, foreslåede § 475 c, stk. 1, i retsplejeloven, således at
den kommende adoptivfamilie ikke er part i retssagen.
2.4. Øvrige bemærkninger
Adoptionspolitisk Forum
finder, at adoption uden samtykke er i strid med
FN’s konvention om barnets rettigheder (Børnekonventionen), og kan ikke støt-
te, at Familieretshuset tildeles beslutningsbemyndigelse. Adoptionspolitisk
Forum er stærkt kritisk over for den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 7,
stk. 2. Derudover påpeger organisationen, at man efter lovgivningen skal sen-
de et barn til tvangsadoption inden barnets sjette måned.
Advokatrådet
er positiv over for den foreslåede afskaffelse af kravet om ind-
hentning af samtykke i flere instanser, da forslaget vil betyde, at et manglende
samtykke ikke forhindrer Ankestyrelsen i at træffe afgørelse. Forslaget vil der-
med sikre fremdrift i sagen og en kortere sagsbehandlingstid. Tilsvarende anfø-
res af
Dansk Socialrådgiverforening,
der hæfter sig ved, at det vil forkorte
sagsbehandlingstiden og samtidigt er retssikkerhedsmæssigt forsvarligt i for-
hold til forældrene.
Socialpædagogerne
finder det derimod væsentligt, at man
4
L 155 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2012244_0005.png
opretholder princippet om, at man i alle instanser forsøger at indhente samtyk-
ke fra forældrene.
Advokatrådet
er af retssikkerhedsmæssige årsager betænkelig ved den
manglende klageadgang i relation til afgørelser om godkendelse af netværks-
plejefamilier.
Ankestyrelsen
opfordrer til en tydeliggørelse af den foreslåede bestemmelse i
§ 1, nr. 3, der vedrører situationen, hvor en forælder under behandlingen af en
sag om adoption uden samtykke ønsker at afgive et samtykke til adoptionen.
Dansk Socialrådgiverforening
finder, at lovforslaget bør træde i kraft samti-
digt med de lovforslag, der skal udmønte aftalen om ét samlet familieretligt
system.
Institut for Menneskerettigheder
opfordrer til, at lovgivningen om adoption
uden samtykke evalueres.
KL
opfordrer til, at der ses på en forenkling af lovgivningen vedrørende adopti-
on uden samtykke, da kommunerne oplever lovgivningen som besværlig, svær
og kompleks.
Socialpædagogerne
ser hellere et øget fokus på professionel socialpædago-
gisk støtte til de biologiske forældre fremfor en øget tilgang til adoption uden
samtykke af hensyn til barnet. Socialpædagogerne mener, at den rette indsats
for mange af børnene i målgruppen er en plejefamilie.
Børne- og Socialministeriets bemærkninger
Ministeriet skal understrege, at lovforslaget ikke indeholder forslag om ændring
af betingelserne for gennemførelse af en adoption uden samtykke.
Ministeriet skal til bemærkningerne fra Adoptionspolitisk Forum bemærke, at
lovforslaget ikke indeholder forslag om, at Familieretshuset skal træffe afgørel-
se i sager om adoption uden samtykke, men derimod at afgørelseskompeten-
cen lægges hos Ankestyrelsen.
Ministeriet skal til Adoptionspolitisk Forums bemærkninger til lovforslagets § 7,
stk. 2, bemærke, at der er tale om en overgangsbestemmelse. Med bestem-
melsen gives mulighed for, at Familieretshuset kan færdigbehandle sager om
adoption uden samtykke efter lovforslagets ikrafttræden og flytningen af afgø-
relseskompetencen til Ankestyrelsen, hvis det efter en konkret vurdering er til
barnets bedste i den konkrete sag, herunder hvis sagen er så tæt på at kunne
afsluttes, at en overdragelse til Ankestyrelsen vil medføre en urimelig forsinkel-
se af sagen. Den foreslåede bestemmelse skal sikre, at der ikke er sager, der
til skade for barnet forsinkes unødigt på grund af myndighedsskiftet.
For så vidt angår Adoptionspolitisk Forums bemærkning om, at lovgivningen
indeholder et krav om, at et barn sendes til tvangsadoption inden barnets 6.
måned, skal ministeriet understrege, at lovgivningen ikke indeholder et sådant
krav.
Ministeriet skal til Advokatrådets bemærkninger vedrørende den manglende
klageadgang i forbindelse med afgørelse om godkendelse som netværkspleje-
familie bemærke, at lovforslaget ikke ændrer ved reglerne om klageadgang for
personer, der ansøger om godkendelse som netværksplejefamilie.
Ministeriet har på baggrund af Ankestyrelsens bemærkninger tydeliggjort den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 3, således at det fremgår, at det
er Ankestyrelsen, der beslutter, hvorvidt samtykke til adoption skal afgives over
for Ankestyrelsen eller Familieretshuset.
5
L 155 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
2012244_0006.png
Ministeriet skal til bemærkningerne fra Socialpædagogerne henvise til, at det
fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at den foreslåede ændring ikke
berører forpligtelsen efter forvaltningsloven til at høre forældrene som parter i
sagen og yde vejledning til forældrene eller forældrenes ret til at få beskikket
en advokat. I lighed med efter gældende ret skal kommunen, inden der rejses
en sag om adoption uden samtykke, søge at indhente samtykke fra forældrene
og vejlede dem om retsvirkningerne ved en adoption. Det fremgår endvidere, at
Ankestyrelsen i forbindelse med sin vejledning og partshøring ligeledes kan
søge at indhente samtykke fra forældrene, men manglende svar fra forældrene
herom vil ikke forhindre Ankestyrelsen i at træffe afgørelse. Dette er væsentligt
for, at sagen ikke går i stå til skade for barnet, fordi myndighederne ikke kan
komme i kontakt med en forælder.
6