Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 154 Bilag 1
Offentligt
2012598_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
25. januar 2019
2018-2600
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om DSB (Kommerciel ejendomsudvikling) L154
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet hørte den 21. december 2018 en
række myndigheder og organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over
udkast til forslag til lov om ændring af lov om DSB (Kommerciel ejendomsud-
vikling). Høringsfristen udløb den 22. januar 2019.
Lovforslaget har endvidere været offentliggjort på
www.høringsportalen.dk
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger: Cyklist-
forbundet og Dansk Erhverv.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til
lovforslaget: Banedanmark, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Jernbanefor-
bund, DSB, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Rigsrevisionen.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til
lovforslaget: Advokatsamfundet, Ankenævnet for Bus, tog og Metro, Arbejder-
bevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik, Arriva,
BAT, Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik, Brancheforeningen Danske
Advokater, Bus & Togsamarbejdet, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Byggeri, Dansk Industri, Dansk Transport og Logistik (DTL), Danske Handi-
caporganisationer, Danske Regioner, Danske Speditører, Det Centrale Handi-
capråd, DI Transport, Erhvervsstyrelsen, Faglig Fælled Forbund 3F, FOA, HK
Trafik og Jernbane, Hovedstadens Letbane I/S, Håndværkerrådet, ITD, Jern-
banenævnet, Kommunernes Landsforening (KL), Landsorganisationen i Dan-
mark (LO), Lokaltog A/S, Midttrafik, Metroselskabet I/S, Movia, NOAH-trafik,
Nordjyllands Trafikselskab, Offentlig Ansattes Organisationer (OAO), Rådet for
Bæredygtig Trafik, Sydtrafik, Trafikselskaberne i Danmark, Udviklingsselska-
bet By & Havn I/S og Aarhus Letbane I/S.
------------
L 154 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2012598_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Cyklistforbundet bemærker, at lovslaget bør åbne op for, at der tænkes cykel-
parkering med ind i projekterne fra starten både i relation til stationerne og
ejendomme.
Transport
bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at udvikling
og indhold af de enkelte ejendomsprojekter vil blive nærmere fastlagt ud fra,
hvad der vurderes hensigtsmæssigt i de enkelte tilfælde. Det må forventes, at
arealanvendelsen vil blive anvendt til mange forskelligartede projekter, her-
under boliger - og erhvervsprojekter. Det vil derfor være svært på forhånd at
lægge sig fast på det eventuelle omfang af cykelparkering. På den anden side
vil projekter typisk skulle igennem en planproces, som indebærer en lokal
høring. Her vil der være mulighed for, at Cyklistforbundet og andre vil kunne
stille forslag til projekterne.
Dansk Erhverv bemærker, at årsresultatet fra DSB Ejendomsudvikling A/S vil
indgå i DSB’s samlede årsresultat
og at dette er en regnskabsmæssig korrekt
behandling, men at det principielt er bekymrende, at der dermed gives et inci-
tament til at overskudsmaksimere i eventuel konkurrence med private aktører
og at der dermed sker en sammenblanding af kommerciel drift og tilskudsbe-
rettiget aktivitet. Efter Dansk Erhvervs opfattelse mangler der gennemsigtig-
hed, og indtægter fra et område bør ikke kunne benyttes til at dække omkost-
ninger på et andet område.
Transport
bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at det i det
stillede lovforslag indgår, at DSB Ejendomsudvikling A/S skal kunne gennem-
føre ejendomsprojekterne i samarbejde med private investorer. Det forudsæt-
tes i lovforslaget,
at der er ”vandtætte økonomiske skotter” mellem modersel-
skabet DSB SOV og datterselskabet, DSB Ejendomsudvikling A/S, således at
DSB SOV ikke hæfter for gæld eller aktiviteter i DSB Ejendomsudvikling A/S.
Lån som optages af DSB SOV med statsgaranti kan ikke benyttes til finansie-
ring af kommercielle ejendomsaktiviteter.
Det er svært for ministeriet at genkende billedet af, at lovforslaget skulle
mangle gennemsigtighed omkring DSB Ejendomsudvikling A/S
tværtimod
er det i lovforslaget formuleret helt klart, at DSB SOV og DSB Ejendomsudvik-
ling skal holdes skarpt adskilt. Dertil kommer, at projekterne forudsættes
gennemført i samarbejde med private med henblik på at sikre, at projekterne
er rentable. Der lukkes således ikke af for branchen, tværtimod åbnes der op
for, at branchen kan deltage i projekterne. At overskud fra DSB Ejendomsud-
vikling A/S i sidste ende indgår i det samlede årsresultat for DSB SOV, svarer
til den måde, som koncernregnskaber aflægges på.
Side 2/3
L 154 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2012598_0003.png
Ændringer i det fremsatte lovforslag i forhold til det lovudkast som
har været i høring
De to indkomne høringsforslag har ikke givet anledning til ændringer i lov-
forslaget.
Lovforslaget er blevet justeret på side 4, 2. sidste afsnit og side 10, 7. og 9. af-
snit. Baggrunden er, at der kan være situationer, hvor DSB Ejendomsselskab
A/S allerede har oprettet et selskab uden aktivitet og den private investor der-
for vil blive medejer af selskabet, ved at DSB Ejendomsudvikling A/S overdra-
ger 50 % af kapitalandelene til investoren.
Lovforslaget er endvidere blevet præciseret øverst på side 5 og på side 10, 6.
afsnit. Baggrunden er, at den private investor i langt overvejende tilfælde ind-
skyder kontanter, men en del af indskuddet kan også være i form af f.eks. en
værdi af et ”projekt” eller f.eks. en mindre grund, byggeret eller rettighed, som
skal indgå i projektet.
Lovforslagets pkt. 4 (
Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.)
er blevet præciseret, idet p
rincipperne for agil erhvervs-
Side 3/3
rettet regulering ikke er relevante i forhold til dette lovforslag.