Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 153
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. marts 2019
2019-1216
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 11. marts 2019 stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L 153 - Forslag til lov om ændring af lov om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Erstatning for ud-
vikling af Ørestad Fælled Kvarter), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF) og Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 48:
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at det
foreslåede § 16, stk. 2, om naturpleje og anlæg af stier, udgår? Ændringsforsla-
get skal sikre, at loven ikke unødvendigt foregriber, at der kan etableres stier og
foregå naturpleje på Strandengen.
Svar:
Ja, ministeriet har udarbejdet det ønskede ændringsforslag, som vedlægges.
Jeg bemærker samtidig at jeg ikke kan støtte dette ændringsforslag af følgende
grunde:
I lovforslaget foreslås det, at Ørestad Fælled Kvarter (Strandengen) bliver en
del af bilag 1, hvor der ikke må bygges mv., men alene foretages naturpleje og
anlæg af stier. Hermed gælder de samme regler, som gælder for det omgræn-
sende naturområde, som heller ikke må bebygges. Herved tilgodeser lovforsla-
get, at området fredes for byggeri. Men samtidig sikres det, at publikum kan
færdes på området.
Det er korrekt, at lovforslaget herved fratager fredningsmyndighederne mulig-
hed for at bestemme, at der ikke må anlægges stier på området. Lovforslaget
fratager dog ikke fredningsmyndighederne mulighed for at bestemme, hvor
disse stier kan etableres, deres nærmere udformning, etablering af eventuelle
publikumsfaciliteter m.v.
Når denne løsning er valgt, skyldes det, at området ligger mellem metrostatio-
nen og den kommende byudvikling på området nord for Vejlands Allé (cam-
pingarealet). Det skal med andre ord være trygt for fremtidige beboere, herun-
der børn, at bevæge sig fra boligområdet til metrostationen og tilbage igen. Den
pågældende metrostation er i øvrigt anlagt for at betjene dette udviklingsområ-
de (dvs. oprindeligt Strandengen).