Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 153
Offentligt
2025123_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. marts 2019
2019-1216
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 21. februar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L153
Forslag til lov om ændring af lov om
Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Erstatning for ud-
vikling af Ørestad Fælled Kvarter), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Øjvind Vilsholm (EL).
Spørgsmål nr. 15:
Vil et intensivt byggeri på arealerne, der med lovforslaget tillades byudviklet,
være i overensstemmelse fingerplanens principper om stationsnærhed?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Erhvervsministeren, som har oplyst følgende:
”Jeg
har forelagt spørgsmålet for Erhvervsstyrelsen, som oplyser, at Køben-
havns Kommune vil kunne planlægge for intensive byfunktioner på de arealer,
der med lovforslaget tillades byudviklet, hvis planlægningen er i overensstem-
melse med Fingerplanens regler om stationsnærhed for det indre storbyområ-
de.
Ifølge den gældende Fingerplan 2017 og Forslag til revideret Fingerplan (Fin-
gerplan 2019), som aktuelt er i offentlig høring, kan der i det indre storbyom-
råde afgrænses stationsnære kerneområder i op til 600 meters gangafstand og
udvidede stationsnære områder i op til 1.000 meters luftlinje fra eksisterende
og besluttede stationer på det overordnede banenet bestående af S-banerne,
Kystbanen, Vestbanen, Øresundsbanen, metroen og letbanen.
Ifølge Fingerplanen skal kommuneplanlægningen i det indre storbyområde
sikre, at intensive byfunktioner
fx større kontorbyggerier på over 1.500 eta-
gemeter, hoteller og konferencecentre og større idrætshaller
fortrinsvis place-
res i det stationsnære kerneområde.
Ifølge Fingerplanen kan kommunerne endvidere lokalisere intensive byfunkti-
oner i det udvidede stationsnære område, men uden for det stationsnære ker-
neområde, hvis kommunen kan redegøre for, hvordan der vil blive arbejdet
med supplerende virkemidler med henblik på at sikre trafikale effekter svaren-
de til i det stationsnære kerneområde. Det kan være et begrænset udbud af
parkeringspladser suppleret med forskellige former for mobility management,
som fx direkte tilbringer service til og fra stationen, firmacykelordninger til og
fra stationen mv.
L 153 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: MFU spm., om et intensivt byggeri på arealerne, der med lovforslaget tillades byudviklet, vil være i overensstemmelse fingerplanens principper om stationsnærhed, til transport-, bygnings- og boligministeren
2025123_0002.png
Kommunen kan uden videre planlægge for intensive byfunktioner i det udvide-
de, stationsnære område, hvis den fx fastlægger normer for maksimalt antal
parkeringspladser: For Københavns og Frederiksberg Kommuner er denne
norm i Fingerplanen sat til højst 1 parkeringsplads pr. 100 m² etageareal er-
hvervsbyggeri.
De arealer, der med lovforslaget tillades byudviklet, ligger alle i det område,
hvor der i den kommunale planlægning kan udpeges udvidede stationsnære
områder (luftlinje 1.000 m). En del af arealet nord for Vejlands Allé ligger des-
uden indenfor det område, hvor der i den kommunale planlægning kan afgræn-
ses stationsnære kerneområder (600 m gangafstand).
Det bemærkes, at Fingerplanen ikke indeholder regler om, at tæt boligbyggeri
skal
placeres stationsnært.”
Jeg har ikke yderligere at tilføje hertil.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen