Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 153 Bilag 6
Offentligt
DN og DN København
Dato: 18. februar 2019
Til: Medlemmer af Folketingets Transport, Bygnings- og Boligudvalg og Folketingets Miljø-
udvalg
Fredningsleder Birgitte Bang Ingrisch, Danmarks Naturfredningsforening, 61 69 18 22,
Spørgsmål til L 153
Danmarks Naturfredningsforening har en række spørgsmål, som vi finder relevante at få be-
svaret til behandlingen af L 153 (Forslag til lov om ændring af lov om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S). Spørgsmålene nr. 1-5 stilles af både Danmarks Naturfred-
ningsforening (landsorganisationen) og Danmarks Naturfredningsforening København.
Spørgsmålene 6-10, der har udgangspunkt i lokale forhold, stilles af Danmarks Naturfrednings-
forening København.
Det vil derfor glæde os, hvis medlemmer af Transport, Bygnings- og Boligudvalget vil stille
spørgsmålene til ministeren i forbindelse med behandlingen af lovforslaget. Og tilsvarende for
medlemmer af Miljøudvalget, idet vi går ud fra at Miljøudvalget også bliver inddraget i behand-
lingen af sagen.
Spørgsmål og motivering
Spørgsmål 1
Hvor mange gange har Folketinget ophævet en fredning med lov, og hvilket samfundshensyn
har begrundet at fredningerne er blevet ophævet, og er der eksempler på ophævelser ved lov,
hvor der ikke har været en fysisk nødvendighed?
Spørgsmål 2
Hvilke forhold anses ifølge naturbeskyttelsesloven og dens praksis
at udgøre ”Tungtvejende
samfundsmæssige hensyn”
og i hvilket omfang indgår der i kendelserne en fysisk nødvendig-
hed?
Motivering
Naturklagenævnet har i en sag (2004) om affredning af et område i Amager Strandpark præci-
seret, hvornår det i henhold til lovgivningen er legitimt at affrede et område. De skriver i en
kendelse:
”Ophævelse af en fredning bør kun ske, når
tungtvejende samfundsmæssige hensyn gør det
påkrævet, når området ikke mere indeholder så væsentlige fredningsmæssige værdier, at der
er grundlag for at opretholde fredningen af arealet, eller når området er fredet ved en fejl.”
Spørgsmål 3
Er der eksempler på kendelser i fredningsnævn og
–klagenævn,
at der er ophævet fredning for
at tilvejebringe midler til en offentlig investering, og hvad bygger ministeriet sin vurdering på,
når det skriver at det mener, at investering i Metro i fredningsforstand
er ”tungtvejende
sam-
fundshensyn”?
Motivering
I Transport-, Bygnings- og Boligministeriets høringsnotat står der følgende:
”For
så vidt angår anbringendet om, at der ikke er tungtvejende samfundsmæssige
hensyn for en ophævelse af fredningen, er det Ministeriets vurdering, at en udvidelse af den
Københavnske metrocityring udgør et tungtvejende samfundsmæssigt hensyn.”
Det er derfor relevant at få belyst, hvorpå denne vurdering bygger.
1