Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
L 153 Bilag 13
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 153
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 12. marts 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S
(Erstatning for udvikling af Ørestad Fælled Kvarter)
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis og Radikale Venstres medlem-
mer af udvalget har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF og RV) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan ikke støtte
lovforslaget. Lovforslaget vil efter EL’s opfattelse betyde, at
værdifuld bynær natur lider skade. Samtidig ødelægger man
et område, der har historisk og kulturel betydning for Kø-
benhavn.
Lovforslaget står efter EL’s opfattelse i skarp kontrast til
alle de lokale ønsker og til en generel bevægelse i befolknin-
gen om at bevare naturværdier. Lovforslaget trækker på den
måde i den helt forkerte retning, da en vedtagelse af forsla-
get betyder, at fredningerne af Lærkesletten og Stejlepladsen
fjernes.
EL kan konstatere, at det er hensigten med lovforslaget,
at der skal rejses fredningsforslag vedrørende Strandengen.
Imidlertid giver lovforslaget mulighed for, at der på Lærke-
sletten umiddelbart vest for Strandengen opføres boliger
med helt op til 4.500 nye indbyggere. Det er uundgåeligt, at
de nye indbyggere kommer til at få deres daglige gang hen
over Strandengen for at nå hen til den nærmeste metrostati-
on. Sandsynligvis kommer det til at ske via asfalterede og
belyste stier, så der kan ikke efter Enhedslistens opfattelse
være tale om, at Strandengen og dens sårbare dyre- og plan-
tearter reelt og i praksis fredes. Dertil kommer, at belysnin-
gen i og uden for det nye boligområde på Lærkesletten sand-
synligvis vil være til skade for flere lysfølsomme insektar-
ter, der i dag findes på Strandengen.
EL konstaterer, at der med lovforslaget gives mulighed
for at bebygge den indtil nu fredede Stejleplads i Køben-
havns Sydhavn. Området er efter EL’s opfattelse et unikt
område, som er en af de sidste rester af det gamle Køben-
havn. Det fortæller en vigtig del af byens historie – nemlig
historien om, at København er anlagt, ikke af Absalon, men
af fiskere. Dette historiske åndehul skal nu fjernes, hvis lov-
forslaget vedtages. Det vil efter EL’s opfattelse være et
kæmpe tab.
Grønne områder i København og naturværdier er generelt
en knap ressource, som EL ønsker at værne om. EL kan
konstatere, at denne prioritering deles af mange af de orga-
nisationer, der har udtalt sig om lovforslaget. De samme or-
ganisationer har gentagne gange demonstreret for at vise de-
res modstand og gjort indsigelser til lovforslaget.
Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre
Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre har gennem
årene prioriteret genfredning af Strandengen højt. Sociali-
stisk Folkepartis og Radikale Venstres medlemmer af udval-
AX023258