Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 151 Bilag 15, L 151 A Bilag 15, L 151 B Bilag 15, L 151 C Bilag 15, L 151 D Bilag 15
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 151
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 23. april 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Udmøntning af regeringens udspil om styrket rekruttering af udenlandsk arbejdskraft m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 44 ændringsforslag til lovforslaget. Udlæn‐
dinge- og integrationsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1, 3-21, 23-33 og 36-43, herunder om deling af lovforsla‐
get. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2, 22, 34 og 35, herunder om en yderli‐
gere deling af lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af ud‐
valget har stillet ændringsforslag nr. 44.
2. Indstillinger
Udvalget vil stemme for ændringsforslag nr. 1 og 2 om
deling af lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (V, LA og KF) indstiller de under
A og C nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de af ministe‐
ren stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det
under D nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret.
Et
andet mindretal
i udvalget (S) indstiller det under A
nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindre‐
tallet vil dog stemme for de af ministeren stillede ændrings‐
forslag. Mindretallet indstiller det under C nævnte lovfor‐
slag til
vedtagelse
med de af ministeren stillede ændrings‐
forslag. Mindretallet indstiller det under D nævnte lovforslaf
til
vedtagelse uændret.
Et
tredje mindretal
i udvalget (DF) indstiller de under A
og C nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling.
Mindretallet vil dog stemme for de stillede ændringsforslag.
Mindretallet indstiller det under D nævnte lovforslag til
ved‐
tagelse uændret.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (ALT og RV) indstiller de
under A og C nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de af mi‐
nisteren stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det
under D nævnte lovforslag til
vedtagelse
med det stillede
ændringsforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (EL) vil redegøre for sin
stilling til de under A, C og D nævnte lovforslag ved 3. be‐
handling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændrings‐
forslag.
Et
sjette mindretal
i udvalget (SF) indstiller det under A
nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindre‐
tallet vil dog stemme for de af ministeren stillede ændrings‐
forslag. Mindretallet indstiller det under C nævnte lovfor‐
slag til
vedtagelse
med de af ministeren stillede ændrings‐
forslag. Mindretallet indstiller det under D nævnte lovfor‐
slag til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget mener ikke,
at Danmark skal åbnes for mere arbejdskraft fra Kina og In‐
dien. Vi har i dag en beløbsordning, som sikrer, at danske
virksomheder kan hente højt specialiseret arbejdskraft til
landet, uden at det går ud over almindelige danskeres løn og
arbejdsvilkår. Det eneste krav er, at virksomhederne tilbyder
en månedsløn på ca. 30.000 kr. om måneden (ekskl. pension
og feriepenge). Det vil regeringen sætte ned til ca. 23.000
kr. om måneden (ekskl. pension og feriepenge). Det vil be‐
tyde, at virksomhederne fremover kan importere arbejds‐
kraft til faglærte stillinger som lagerarbejder, buschauffør,
truckfører, lastbilchauffør, asfaltarbejder, postbud og kloak‐
arbejder. Konsekvensen bliver, at selv lønmodtagere med en
relativt beskeden løn fremover vil skulle konkurrere med
f.eks. kinesere og thailændere om de ledige job.
AX023521