Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling), Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 151 Bilag 15, L 151 A Bilag 15, L 151 B Bilag 15, L 151 C Bilag 15, L 151 D Bilag 15
Offentligt
2048274_0001.png
Til lovforslag nr.
L 151
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 23. april 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Udmøntning af regeringens udspil om styrket rekruttering af udenlandsk arbejdskraft m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 44 ændringsforslag til lovforslaget. Udlæn‐
dinge- og integrationsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1, 3-21, 23-33 og 36-43, herunder om deling af lovforsla‐
get. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2, 22, 34 og 35, herunder om en yderli‐
gere deling af lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af ud‐
valget har stillet ændringsforslag nr. 44.
2. Indstillinger
Udvalget vil stemme for ændringsforslag nr. 1 og 2 om
deling af lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (V, LA og KF) indstiller de under
A og C nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de af ministe‐
ren stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det
under D nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret.
Et
andet mindretal
i udvalget (S) indstiller det under A
nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindre‐
tallet vil dog stemme for de af ministeren stillede ændrings‐
forslag. Mindretallet indstiller det under C nævnte lovfor‐
slag til
vedtagelse
med de af ministeren stillede ændrings‐
forslag. Mindretallet indstiller det under D nævnte lovforslaf
til
vedtagelse uændret.
Et
tredje mindretal
i udvalget (DF) indstiller de under A
og C nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling.
Mindretallet vil dog stemme for de stillede ændringsforslag.
Mindretallet indstiller det under D nævnte lovforslag til
ved‐
tagelse uændret.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (ALT og RV) indstiller de
under A og C nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de af mi‐
nisteren stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det
under D nævnte lovforslag til
vedtagelse
med det stillede
ændringsforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (EL) vil redegøre for sin
stilling til de under A, C og D nævnte lovforslag ved 3. be‐
handling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændrings‐
forslag.
Et
sjette mindretal
i udvalget (SF) indstiller det under A
nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindre‐
tallet vil dog stemme for de af ministeren stillede ændrings‐
forslag. Mindretallet indstiller det under C nævnte lovfor‐
slag til
vedtagelse
med de af ministeren stillede ændrings‐
forslag. Mindretallet indstiller det under D nævnte lovfor‐
slag til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget mener ikke,
at Danmark skal åbnes for mere arbejdskraft fra Kina og In‐
dien. Vi har i dag en beløbsordning, som sikrer, at danske
virksomheder kan hente højt specialiseret arbejdskraft til
landet, uden at det går ud over almindelige danskeres løn og
arbejdsvilkår. Det eneste krav er, at virksomhederne tilbyder
en månedsløn på ca. 30.000 kr. om måneden (ekskl. pension
og feriepenge). Det vil regeringen sætte ned til ca. 23.000
kr. om måneden (ekskl. pension og feriepenge). Det vil be‐
tyde, at virksomhederne fremover kan importere arbejds‐
kraft til faglærte stillinger som lagerarbejder, buschauffør,
truckfører, lastbilchauffør, asfaltarbejder, postbud og kloak‐
arbejder. Konsekvensen bliver, at selv lønmodtagere med en
relativt beskeden løn fremover vil skulle konkurrere med
f.eks. kinesere og thailændere om de ledige job.
AX023521
L 151a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Betænkning afgivet d. 23/4-19
2048274_0002.png
2
For Socialdemokratiets medlemmer af udvalget er det af‐
gørende, at vi i stedet bruger de gode tider og den lave le‐
dighed til at få alle med. Der er stadig over 100.000 ledige
herhjemme, og mere end 10.000 unge mangler en praktik‐
plads. Lad os i stedet bruge kræfterne på at få opkvalificeret
vores ufaglærte og sørge for, at de unge kan få en praktik‐
plads og en sikker fremtid.
Danske virksomheder skal selvfølgelig fortsat have nem
adgang til højt specialiseret arbejdskraft. Heldigvis har vi al‐
lerede i dag en række velfungerende ordninger for uden‐
landsk arbejdskraft. Der har faktisk aldrig været mere uden‐
landsk arbejdskraft i Danmark end i dag. Forrige år rundede
antallet af udenlandske lønmodtagere for første gang
200.000. Der er i dag 17 millioner arbejdsløse inden for
EU’s grænser, som virksomhederne frit kan ansætte på dan‐
ske løn- og arbejdsvilkår. Læg dertil, at Socialdemokratiet,
sidst vi var i regering, gennemførte en række reformer, som
bidrager til, at arbejdsstyrken ventes at stige med mere end
100.000 fuldtidspersoner i de kommende år.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke støtte
hovedparten af lovforslaget. Den 3. oktober 2018 præsente‐
rede regeringen et udspil om styrket rekruttering af uden‐
landsk arbejdskraft. DF har fra starten tilkendegivet, at vi
gerne diskuterede mindre justeringer, som kunne imøde‐
komme nogle af de ønsker, som regeringen og dele af er‐
hvervslivet havde. Men DF ser ikke noget behov for gene‐
relt at lempe adgangen for udenlandsk arbejdskraft, hvorfor
vi sagde nej til at indgå en aftale med regeringen.
Dansk Folkeparti har siden Folketingsvalget i 2015 arbej‐
det på at gennemføre stramninger over for udenlandsk ar‐
bejdskraft, og heldigvis er der vedtaget flere nødvendige
stramninger med et flertal uden om regeringen. Det arbejde
ønsker DF at fortsætte, og vi mener derfor, at regeringens
lovforslag trækker i den forkerte retning. DF ønsker yderli‐
gere stramninger på det samlede udlændingeområde, herun‐
der over for udenlandsk arbejdskraft. Det handler bl.a. om at
varetage danske lønmodtageres interesser.
Dansk Folkeparti kan ikke støtte det samlede lovforslag,
da vi grundlæggende ikke ønsker at øge arbejdsudbuddet
ved at øge indvandringen. DF deler ikke opfattelsen af, at
Danmark i alvorlig grad mangler arbejdskraft. Konkret har
de seneste mange års reformer af bl.a. efterløn og pension
været med til at øge arbejdsudbuddet, hvilket alt andet lige
mindsker behovet for udenlandsk arbejdskraft. Det er også
værd at bemærke, at selv om arbejdsløsheden er lav, er den
set med Dansk Folkepartis øjne ikke alarmerende lav, hvil‐
ket også kan ses, ved at der ikke er kraftige lønstigninger på
det danske arbejdsmarked. Ved mangel på arbejdskraft bur‐
de lønningerne stige, fordi arbejdskraften bliver mere efter‐
tragtet. Dertil kommer, at hvis arbejdsudbuddet udvides ved
øget indvandring, kan det true sammenhængskraften i Dan‐
mark. Det er DF grundlæggende imod. Dansk Folkeparti har
ved flere politiske aftaler medvirket til at skabe bedre vilkår
for dansk landbrug og dansk erhvervsliv. Det arbejde vil vi
fortsætte, men vi kan ikke imødekomme ønsket om mere
indvandring. Der er fortsat mange danske ledige, og der er
adgang til arbejdskraft fra andre EU-lande.
Udlændinge- og integrationsministeren har over for ud‐
valget bekræftet, at en del af formålet med lovforslaget er at
sikre mere udenlandsk sundhedspersonale. Dansk Folkeparti
finder, at for meget udenlandsk sundhedspersonale risikerer
at sænke det faglige niveau og potentielt true patientsikker‐
heden. DF ønsker i højere grad at uddanne dansk sundheds‐
personale.
Dansk Folkeparti kan imidlertid godt støtte de hårdere
straffe for brug af illegal arbejdskraft. DF kan derfor efter
opdelingen af lovforslaget stemme for denne del. Efter 1.
behandling er lovforslaget delt. DF har stillet en række æn‐
dringsforslag. Der henvises til de enkelte ændringsforslag og
tilhørende bemærkningerne samt til ordførertalen ved 1. be‐
handling.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af
udval‐
get:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ny lan‐
despecifik beløbsordning, udvidelse af positivlisten, afskaf‐
felse af kravet om dansk bankkonto, nedsættelse af antallet
af ansatte som betingelse for virksomhedscertificering og et
ensrettet og lavere selvforsørgelseskrav)« omfattende § 1,
nr. 1-4, 7, 9-11, 13, 14, 16, 18-24, 31, 33, 34, 45-47, 49, 50
og 52, § 2 og § 3.
B.
»Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Æn‐
dring af fast track-ordningen og certificeringsbetingelserne,
ændring af reglerne om indgivelse af ansøgning om op‐
holdstilladelse, forenkling af reglerne for forskere, ph.d.-stu‐
derende og etableringskortet, mere enkel ordning for autori‐
sationsophold for læger og tandlæger, ny ordning for autori‐
sationsophold for sygeplejersker, hjælp til arbejdsgivere og
skærpet bødeniveau m.v.)« omfattende § 1, nr. 5-8, 12, 15,
17, 18, 23, 25-30, 32, 33, 35-48 og 51-56, § 2 og § 3.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af
udvalget:
b
Ændringsforslag om deling af det under B nævnte lovforslag
2)
Det under B nævnte lovforslag deles i to lovforslag
med følgende titler og indhold:
C.
»Forslag til lov om ændring af udlændingeloven. (Æn‐
dring af fast track-ordningen og certificeringsbetingelserne,
ændring af reglerne om indgivelse af ansøgning om op‐
holdstilladelse, forenkling af reglerne for forskere, ph.d.-stu‐
L 151a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Betænkning afgivet d. 23/4-19
2048274_0003.png
3
derende og etableringskortet, mere enkel ordning for autori‐
sationsophold for læger og tandlæger, ny ordning for autori‐
sationsophold for sygeplejersker og hjælp til arbejdsgivere
m.v.)« omfattende § 1, nr. 5-8, 12, 15, 17, 18, 23, 25-30, 32,
33, 35-48 og 51-53, § 2 og § 3.
D.
»Forslag til lov om ændring af udlændingeloven. (Skær‐
pet bødeniveau)« omfattende § 1, nr. 54-56, § 2, stk. 1, og §
3.
[Forslag om deling af det under B nævnte lovforslag]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af
udval‐
get:
c
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
3)
I indledningen ændres »§ 3 i lov nr. 743 af 8. juni
2018 og senest ved § 38 i lov nr. 1711 af 27. december
2018« til: »§ 3 i lov nr. 743 af 8. juni 2018 og § 1 i lov nr.
173 af 27. februar 2019 og senest ved lov nr. 208 af 5. marts
2019«.
[Konsekvensændring som følge af lov nr. 173 af 27. februar
2019 og lov nr. 208 af 5. marts 2019]
4)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 9 a, stk. 2, nr. 2,
ændres
»jf. stk. 23« til: »jf. stk. 21«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
5)
Nr. 7
affattes således:
»7.
I
§ 9 a, stk. 2, nr. 11, litra a,
der bliver nr. 12, litra a,
ændres »jf. nr. 2« til: »jf. nr. 3«, og i
nr. 11, litra b,
der bli‐
ver nr. 12, litra b, ændres »jf. nr. 3« til: »jf. nr. 4«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
6)
I
nr. 16
udgår »der bliver stk. 10, 1. pkt.,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
7)
Nr. 18
affattes således:
»18.
I
§ 9 a, stk. 10, 1. pkt.,
ændres »stk. 2, nr. 1 eller 2 eller
nr. 11, litra a-c« til: »stk. 2, nr. 1 eller 3 eller nr. 12, litra a-
c«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
8)
I
nr. 19
udgår »der bliver stk. 12,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
9)
I
nr. 20
udgår »der bliver stk. 13,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
10)
I
nr. 21
udgår »der bliver stk. 13,«, og i det foreslåede
§ 9 a, stk. 12, 2. pkt.,
ændres »jf. stk. 23« til: »jf. stk. 21«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
11)
I
nr. 22
udgår »der bliver stk. 14 og 15«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
12)
Nr. 23
affattes således:
»23.
I
§ 9 a, stk. 15, nr. 2,
ændres »stk. 2, nr. 11« til: »stk. 2,
nr. 12«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
13)
I
nr. 24
udgår »der bliver stk. 17, nr. 3,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
14)
I
nr. 31
udgår »der bliver stk. 22,«, det foreslåede nye
»stk. 23«
ændres til:
»stk. 21«,
og den angivne konsekvens
affattes således:
»Stk. 21 og 22 bliver herefter stk. 22 og 23.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
15)
I
nr. 33
ændres »der bliver stk. 25« til: »der bliver stk.
23«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
16)
Nr. 45
affattes således:
»45.
I
§ 9 m, stk. 1,
ændres »nr. 1-11« til: »nr. 1-12«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
17)
Nr. 46
affattes således:
»46.
I
§ 14, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 9 a, stk. 2, nr. 3 og 4 og
nr. 11, litra b,« til: »§ 9 a, stk. 2, nr. 4 og 5 og nr. 12, litra
b,«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
18)
Nr. 47
affattes således:
»47.
I
§ 17, stk. 5,
ændres »§ 9 a, stk. 2, nr. 3 og 11« til: »§ 9
a, stk. 2, nr. 4 og 12«, og »§ 9 a, stk. 2, nr. 11« ændres til: »§
9 a, stk. 2, nr. 12«.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
19)
I den under
nr. 52
foreslåede ændring af
§ 48 h, stk. 2,
1. pkt.,
ændres »§ 9 a, stk. 2, nr. 11, og stk. 15« til: »§ 9 a,
stk. 2, nr. 11, og stk. 14«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Til § 2
20)
Stk. 2, 3.
og
4. pkt.,
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
d
Ændringsforslag til det under C nævnte forslag
Til § 1
21)
I indledningen ændres »§ 3 i lov nr. 743 af 8. juni
2018 og senest ved § 38 i lov nr. 1711 af 27. december
2018« til: »§ 3 i lov nr. 743 af 8. juni 2018 og § 1 i lov nr.
173 af 27. februar 2019 og senest ved lov nr. 208 af 5. marts
2019«.
[Konsekvensændring som følge af lov nr. 173 af 27. februar
2019 og lov nr. 208 af 5. marts 2019]
L 151a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Betænkning afgivet d. 23/4-19
2048274_0004.png
4
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(EL):
22)
Før nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 9 a, stk. 2, nr. 2,
udgår », som udbetales til en dansk
bankkonto«.«
[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 34]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af
udval‐
get:
23)
I
nr. 5
udgår »der bliver nr. 7,«, og det affattede num‐
mer betegnes nr. 6.
[Konsekvens af deling af det under B nævnte lovforslag]
24)
I
nr. 6
udgår »der bliver nr. 11,«.
[Konsekvens af deling af det under B nævnte lovforslag]
25)
Nr. 7
affattes således:
»7.
I
§ 9 a, stk. 2, nr. 11,
ændres »stk. 16« til: »stk. 17«.«
[Konsekvens af deling af det under B nævnte lovforslag]
26)
I
nr. 8
udgår »der bliver nr. 12, litra d,«.
[Konsekvens af deling af det under B nævnte lovforslag]
27)
I det under
nr. 15
foreslåede
§ 9 a, stk. 9,
ændres »stk.
2, nr. 1-3, 5-9 og 12« til: »stk. 2, nr. 2«.
[Forslaget om mere fleksible regler for arbejdstid (ansættel‐
se minimum 30 timer om ugen) ændres, så forslaget kun
omhandler beløbsordningen]
28)
I det under
nr. 17
foreslåede
§ 9 a, stk. 9, 3. pkt.,
der
bliver stk. 10, 3. pkt., ændres »§ 9 a, stk. 2, nr. 10« til: »§ 9
a, stk. 2, nr. 9«.
[Konsekvens af deling af det under B nævnte lovforslag]
29)
Nr. 18
affattes således:
»18.
I
§ 9 a, stk. 10, 2. pkt.,
der bliver stk. 11, 2. pkt., ændres
»Stk. 4 og 9« til: »Stk. 4 og 10«.«
[Konsekvens af deling af det under B nævnte lovforslag]
30)
Nr. 23
affattes således:
»23.
I
§ 9 a, stk. 15,
der bliver stk. 16, ændres »stk. 16« til:
»stk. 17«.«
[Konsekvens af deling af det under B nævnte lovforslag]
31)
I
nr. 26
affattes den angivne konsekvens således:
»Stk. 17-22 bliver herefter stk. 19-24.«
[Konsekvens af deling af det under B nævnte lovforslag]
32)
I
nr. 32
ændres »der bliver stk. 24« til: »der bliver stk.
23«.
[Konsekvens af deling af det under B nævnte lovforslag]
33)
Nr. 33
affattes således:
»33.
I
§ 9 a, stk. 22,
der bliver stk. 24, indsættes som
2. pkt.:
»Det regulerede beløb afrundes til det nærmeste beløb,
som er deleligt med 1.000.««
[Konsekvens af deling af det under B nævnte lovforslag]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(EL):
34)
I
§ 9 a
indsættes efter stk. 22, der bliver stk. 24, som
nyt stykke:
»Stk. 01.
Opholdstilladelse til en udlænding efter stk. 2,
nr. 1-3, 5 og 8 og nr. 11, litra a og b, skal betinges af, at løn
udbetales til en bankkonto i Danmark.«
[Udvidelse af kravet om, at løn skal udbetales til en dansk
bankkonto]
35)
I
§ 9 a
indsættes efter stk. 22, der bliver stk. 24, som
nyt stykke:
»Stk. 02.
Opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 2, skal betinges
af, at den ansættende virksomhed dokumenterer, at der ikke
er tilgængelig arbejdskraft med opholdstilladelse i Danmark,
som på kvalificeret vis vil kunne varetage det pågældende
arbejde.«
[Dokumentation af forsøg på rekruttering i Danmark]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af
udval‐
get:
36)
I det under
nr. 39
forslåede
§ 9 i, stk. 3, 2. pkt.,
ændres
»og« til: »samt«.
[Fastholdelse af det gældende selvforsørgelseskrav for auto‐
risationsophold]
37)
I det under
nr. 44
foreslåede
§ 9 i, stk. 11,
ændres to
steder »§ 9 a, stk. 2, nr. 10« til: »§ 9 a, stk. 2, nr. 9«.
[Konsekvens af deling af det under B nævnte lovforslag]
38)
Nr. 45
affattes således:
»45.
I
§ 9 m, stk. 1,
ændres »stk. 3 eller 10« til: »stk. 3 eller
11«.«
[Konsekvens af deling af det under B nævnte lovforslag]
39)
Nr. 46
affattes således:
»46.
I
§ 14, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 9 a, stk. 2, nr. 3 og 4«
til: »§ 9 a, stk. 2, nr. 3 og 4, nr. 6, litra a og b,«.«
[Konsekvens af deling af det under B nævnte lovforslag]
40)
Nr. 47
affattes således:
»47.
I
§ 17, stk. 5,
ændres »og § 9 m, stk. 1, hvis udlændin‐
gen har familiemæssig tilknytning til en udlænding med op‐
holdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 11« til: »§ 9 m, stk. 1,
hvis udlændingen har familiemæssig tilknytning til en ud‐
lænding med opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 3 og 11,
og § 9 n, stk. 1, hvis udlændingen har familiemæssig tilknyt‐
ning til en udlænding med opholdstilladelse efter § 9 i, stk.
2«.«
[Konsekvens af deling af det under B nævnte lovforslag]
L 151a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Betænkning afgivet d. 23/4-19
2048274_0005.png
5
41)
I det under
nr. 51
foreslåede
§ 44 a, stk. 13,
ændres
»Statsforvaltningen« til: »Styrelsen for International Rekrut‐
tering og Integration«, og i det foreslåede
§ 44 a, stk. 14,
ændres »Udlændingestyrelsen, Styrelsen for International
Rekruttering og Integration og Statsforvaltningen« til: »Ud‐
lændingestyrelsen og Styrelsen for International Rekrutte‐
ring«.
[Konsekvensændring, som følge af at Styrelsen for Interna‐
tional Rekruttering og Integration som følge af nedlæggel‐
sen af Statsforvaltningen pr. 1. april 2019 overtager visse
dele af Statsforvaltningens opgaver, jf. lov nr. 173 af 27. fe‐
bruar 2019]
42)
Nr. 52
affattes således:
»52.
I
§ 48 h, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »stk. 14« til: »stk. 15«.«
[Konsekvens af deling af det under B nævnte lovforslag]
Til § 2
43)
Stk. 2
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 35]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT, RV og
SF):
e
Ændringsforslag til det under D nævnte lovforslag
Til § 1
44)
Nr. 55
og
56
udgår.
[Fastholdelse af forskellen på ulovligt ophold og ulovligt ar‐
bejde]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op i to lovforslag (A og
B).
Det foreslås, at de elementer fra lovforslaget, der om‐
handler forslaget om en ny landespecifik beløbsordning, for‐
slaget om udvidelse af positivlisten og forslaget om afskaf‐
felse af kravet om dansk bankkonto, udskilles til lovforsla‐
get under A. Det foreslås endvidere, at forslaget om at ned‐
sætte antallet af ansatte som betingelse for virksomhedscer‐
tificering fra 20 til 5 ansatte og forslaget om et ensrettet og
lavere selvforsørgelseskrav udskilles til lovforslaget under
A.
Herudover foreslås det, at de elementer fra lovforslaget,
der i øvrigt omhandler betingelserne for virksomhedscertifi‐
cering, samt forslagene om ændring af fast track-ordningen,
om ændring af reglerne om indgivelse af ansøgning om op‐
holdstilladelse, om forenkling af reglerne for forskere, ph.d.-
studerende og etableringskortet, om afrunding af beløbsord‐
ningens mindstebeløb, om en mere enkel ordning for autori‐
sationsophold for læger og tandlæger, om en ny ordning for
autorisationsophold for sygeplejersker, om hjælp til arbejds‐
givere, om skærpet bødeniveau og om en mere fleksibel ad‐
gang til at udføre bibeskæftigelse for visse udlændinge med
særlige individuelle kvalifikationer udskilles til lovforslaget
under B. Endelig foreslås det, at forslaget om mere fleksible
regler for arbejdstid udskilles til lovforslaget under B, dog
således at det kun kommer til at omfatte udlændinge med
opholdstilladelse efter beløbsordningen. Der henvises til be‐
mærkningerne til nr. 25.
Til nr. 2
Ændringsforslaget indebærer en yderligere opdeling af
det under ændringsforslag nr. 1 nævnte lovforslag B, der op‐
står ved den af udlændinge- og integrationsministeren fore‐
slåede deling af lovforslaget i to dele.
Ændringsforslaget betyder, at lovforslag B opdeles i to
dele med det formål, at der kan ske en selvstændig afstem‐
ning om forslaget om at skærpe bødestraffen for ulovligt op‐
hold og ulovligt arbejde.
Til nr. 3
Forslaget er en konsekvens af vedtagelsen af lovforslag
nr. L 118 af 28. november 2018 om forslag til lov om æn‐
dring af udlændingeloven og lov om dansk indfødsret (Æn‐
dring af reglerne om anbringelse af uledsagede mindreårige
udlændinge, justering af klageadgang i sager om frihedsbe‐
røvelse, præcisering af reglerne vedrørende politiets visita‐
tion af udlændinge ved udsendelse, kompetenceændringer
som følge af nedlæggelse af Statsforvaltningen m.v.) og
vedtagelsen af lovforslag nr. L 133 af 19. december 2018
om forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Fuld
brugerbetaling for danskundervisning under au pair-ordnin‐
gen). Lovforslagene blev vedtaget henholdsvis den 21. og
28. februar 2019 som lov nr. 173 af 27. februar 2019 og lov
nr. 208 af 5. marts 2019.
Til nr. 4-20
Konsekvensændringer som følge af delingen af lovforsla‐
get.
Til nr. 21
Forslaget er en konsekvens af vedtagelsen af lovforslag
nr. L 118 af 28. november 2018 om forslag til lov om æn‐
dring af udlændingeloven og lov om dansk indfødsret (Æn‐
dring af reglerne om anbringelse af uledsagede mindreårige
udlændinge, justering af klageadgang i sager om frihedsbe‐
røvelse, præcisering af reglerne vedrørende politiets visita‐
tion af udlændinge ved udsendelse, kompetenceændringer
som følge af nedlæggelse af Statsforvaltningen m.v.) og
vedtagelsen af lovforslag nr. L 133 af 19. december 2018
om forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Fuld
brugerbetaling for danskundervisning under au pair-ordnin‐
gen). Lovforslagene blev vedtaget henholdsvis den 21. og
28. februar 2019 som lov nr. 173 af 27. februar 2019 og lov
nr. 208 af 5. marts 2019.
Til nr. 22
Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 34,
hvorefter kravet om dansk bankkonto udvides til at gælde
flere typer af opholdstilladelse end beløbsordningen og der‐
for fremgår af et nyt selvstændigt stykke.
L 151a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Betænkning afgivet d. 23/4-19
2048274_0006.png
6
Til nr. 23-26
Konsekvensændringer som følge af delingen af lovforsla‐
get.
Til nr. 27
Med § 1, nr. 15, i lovforslag nr. L 151 foreslås mere flek‐
sible regler for arbejdstid, så det fremover bliver muligt at få
opholds- og arbejdstilladelse med henblik på beskæftigelse
på baggrund af ansættelse minimum 30 timer om ugen.
Ændringsforslaget er en konsekvens af delingen af lov‐
forslaget. Herudover foreslås det med ændringsforslaget, at
forslaget om mere fleksible regler for arbejdstid begrænses
således, at det kun kommer til at omfatte udlændinge med
opholdstilladelse efter beløbsordningen.
Til nr. 28-33
Konsekvensændringer som følge af delingen af lovforsla‐
get.
Til nr. 34
Det foreslås, at kravet om, at løn skal udbetales til en
dansk bankkonto, udvides, så det ikke blot gælder beløbs‐
ordningen. Det foreslås således at indføre et nyt stk. i § 9 a,
som medfører, at opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-3,
5, 8 og 9, og nr. 11 litra a og b, alle betinges af, at lønnen
udbetales til en bankkonto i en bank, der driver lovlig bank‐
virksomhed i Danmark. Det nye krav vil indebære, at al ud‐
betaling af lønkroner skal ske til en dansk bankkonto.
Forslaget medfører også en skærpelse af kravene under
beløbsordningen, hvor det hidtil blot var mindstebeløbet,
som fremgår af § 9 a, stk. 2, nr. 2, som skulle udbetales til
en dansk bankkonto. For så vidt angår beløbsordningen i § 9
a, stk. 2, nr. 2, gælder det fortsat, at der ved opgørelsen af
den årlige aflønning kun kan indgå aflønning, som reelt ud‐
gør likvide midler. I mindstebeløbet kan således ikke med‐
regnes værdien af f.eks. kost, logi, diæter, fri bil, fri telefoni,
internet, naturalier, abonnementer eller andre ydelser, som
tilbydes den ansatte af arbejdsgiveren. Kravet om udbetaling
af lønnen ved bankoverførsel medfører desuden, at mindste‐
beløbet ikke kan udbetales i kontanter, da der kan være en
større risiko ved udbetaling af løn i kontante penge. Indbeta‐
linger til arbejdsmarkedspensioner medregnes ved opgørelse
af mindstebeløbet i udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2,
herunder både den del af pensionsbidraget, der betales af ar‐
bejdsgiveren, og den del, der betales af lønmodtageren. Fe‐
riepenge, der bliver optjent i et ferieår med udbetaling i det
følgende år, indgår ikke i den årlige aflønning. Arbejdsgive‐
re vil fortsat kunne give andre personalegoder i tillæg til
mindstebeløbet, eksempelvis kost, logi m.v. Arbejdsgivere
vil imidlertid ikke længere kunne udbetale den andel af løn‐
nen, som overstiger mindstebeløbet, i et andet land.
Til nr. 35
Det er forslagsstillernes opfattelse, at beløbsordningen
skal anvendes til at give opholdstilladelse til udenlandsk ar‐
bejdskraft, som reelt mangler i Danmark. Der bør således
indføres et krav i beløbsordningen om, at en virksomhed,
som ansætter en udlænding med opholdstilladelse efter be‐
løbsordningen, dokumenterer, at det ikke har været muligt at
ansætte en person i den pågældende stilling, som på kvalifi‐
ceret vis vil kunne varetage det pågældende arbejde, og som
har lov til at opholde sig i Danmark. Den ansættende virk‐
somhed skal således dokumentere, at der forgæves er foreta‐
get en reel søgning efter kvalificeret arbejdskraft, som kan
varetage den konkrete stilling, som udlændingen, der søger
om opholdstilladelse efter beløbsordningen, skal varetage.
En virksomhed kan for eksempel opfylde dokumentations‐
kravet ved at vise, at der har været søgt efter den pågælden‐
de arbejdskraft blandt personer med opholdstilladelse i Dan‐
mark ved at udsende jobopslag på relevante hjemmesider
såsom virksomhedens egen hjemmeside, det offentliges job‐
portal (Jobnet) eller gennem organisationer, som er medlem‐
mer af det regionale arbejdsmarkedsråd. Hvis virksomheden
på anden vis kan dokumentere, at der forgæves er foretaget
en reel søgning efter kvalificeret arbejdskraft blandt perso‐
ner med opholdstilladelse i Danmark, kan dette også opfylde
kravet.
Ved vurderingen af, om der er foretaget en reel søgning
efter kvalificeret arbejdskraft, skal der bl.a. ske en vurdering
af, om jobprofilen har et realistisk indhold og realistiske for‐
udsætninger, om et eller flere jobopslag har været offentligt
tilgængelige, om der har været en passende ansøgningsfrist,
og om stillingens løn- og ansættelsesvilkår svarer til lignen‐
de stillinger. Hvis der har været kvalificerede kandidater til
en stilling, som den ansættende virksomhed har undladt at
ansætte, kan en udlænding ikke tildeles opholdstilladelse ef‐
ter beløbsordningen med henblik på at varetage den pågæl‐
dende stilling.
Til nr. 36
Med den foreslåede bestemmelse i § 9 i, stk. 3, 1. pkt.,
foreslås det, at der efter ansøgning skal kunne gives op‐
holdstilladelse til en udlænding med henblik på at opnå au‐
torisation som læge, tandlæge eller sygeplejerske i Dan‐
mark, hvis Styrelsen for Patientsikkerhed forinden har vur‐
deret, at udlændingens grunduddannelse er egnet til, at ud‐
lændingen kan gennemføre den nødvendige faglige afprøv‐
ning og sproglige opkvalificering med henblik på at opnå
dansk autorisation som læge, tandlæge eller sygeplejerske.
Med den foreslåede bestemmelse i § 9 i, stk. 3, 2. pkt.,
foreslås det, at opholdstilladelse til udlændinge med henblik
på opnåelse af autorisation som læge, tandlæge eller syge‐
plejerske skal betinges af, at udlændingens forsørgelse og
forsørgelsen af personer, der meddeles opholdstilladelse
som følge af familiemæssig tilknytning til udlændingen, skal
være sikret gennem egne midler.
Kravet opfyldes ved, at ansøger skal dokumentere at have
midler til rådighed svarende til de tidligere starthjælpssatser
fra 2012 i et år (svarende til 79.920 kr., hvis ansøger er fyldt
25 år og ikke har medfølgende familie med).
Til nr. 37-40
Konsekvensændringer som følge af delingen af lovforsla‐
get.
L 151a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Betænkning afgivet d. 23/4-19
2048274_0007.png
7
Til nr. 41
Konsekvensændring som følge af, at Styrelsen for Inter‐
national Rekruttering og Integration som følge af nedlæg‐
gelsen af Statsforvaltningen pr. 1. april 2019 overtage visse
dele af Statsforvaltningens opgaver, jf. lov nr. 173 af 27. fe‐
bruar 2019.
Til nr. 42
Konsekvensændring som følge af delingen af lovforsla‐
get.
Til nr. 43
Konsekvensændring som følge af fastholdelsen af det ek‐
sisterende selvforsørgelseskrav jf. ændringsforslag nr. 36.
Til nr. 44
EL mener, det er rimeligt at skærpe straffen over for per‐
soner, der forsætligt og for egen vindings skyld beskæftiger
en udlænding uden arbejdstilladelse. Det er i overensstem‐
melse med hensigten om, at udenlandske arbejdere ikke skal
udnyttes til at undergrave løn- og ansættelsesvilkår i Dan‐
mark. EL er derfor indstillet på, at bødestraffen hæves for
personer, der bidrager her til. EL kan derfor tilslutte sig de i
lovforslaget og bemærkningerne foreslåede skærpelser, her‐
under bemærkningerne om, at der som udgangspunkt ned‐
lægges påstand om en bøde på 2.500 kr., stigende med 750
kr. ud over den første måned, maksimalt 7.000 kr., for den,
der forsætligt bistår en udlænding med at arbejde her i lan‐
det uden fornøden tilladelse ved at stille husrum eller trans‐
portmidler til rådighed for den pågældende. Af samme
grund støtter EL forslaget om at der i § 59 stk. 6 indsættes
»eller ved grov uagtsomhed«.
EL ser imidlertid ingen grund til at hæve bødestraffen i
forhold til personer, der alene bistår en udlænding med op‐
hold. Med ændringsforslaget foreslås det derfor at fastholde
de nuværende bødeniveauer i forhold til ophold, men at hæ‐
ve bødeniveauet for personer, der bistår med udlændinges
beskæftigelse uden tilladelse. Det er derfor nødvendigt at la‐
de de to numre udgå, så der fortsat skelnes mellem de to for‐
hold.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. februar 2019 og var til
1. behandling den 21. februar 2019. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Inte‐
grationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 10. december 2018 dette udkast til udvalget, jf.
UUI alm. del – bilag 68. Den 6. februar 2019 sendte udlæn‐
dinge- og integrationsministeren høringssvarene og et hø‐
ringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 14 bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa‐
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor‐
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 19 spørgsmål
til udlændinge- og integrationsministeren og 2 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mini‐
strene har besvaret.
Martin Henriksen (DF)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod (DF)
Pernille Bendixen (DF) Mads Fuglede (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Martin Geertsen (V)
Erling Bonnesen (V) Carsten Kissmeyer (V) Laura Lindahl (LA) Joachim B. Olsen (LA) Naser Khader (KF)
Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Thomas Jensen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Søren Søndergaard (EL) Carolina Magdalene Maier (ALT) Julius Graakjær Grantzau (ALT)
Andreas Steenberg (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
46
37
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
7
6
L 151a - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Betænkning afgivet d. 23/4-19
2048274_0008.png
8
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
34
14
13
10
8
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
1
1
1
1