Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 15 Bilag 6
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 15
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 6. december 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget, lov om kommunale
og regionale valg, lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet,
partiregnskabsloven og lov om kommunernes styrelse
(Ændring af antallet af danske medlemmer af Europa-Parlamentet, forbud mod ens listebetegnelser, valgret til Europa-
Parlamentsvalg til udlandsdanskere under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne, sikring af udøvelsen af
herboende EU-statsborgeres valgret og valgbarhed fra bopælstidspunktet, lovfæstelse af en særlig vederlagsordning for
stedfortrædere i kommunalbestyrelsen og regionsrådet m.v.)
[af økonomi- og indenrigsministeren (Simon Emil Ammitzbøll-Bille)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 1
ændringsforslag om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF) ind‐
stiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Flertallet vil stem‐
me imod det stillede ændringsforslag om deling af lovforsla‐
get.
Et
mindretal
i udvalget (DF) vil stemme for det stillede
ændringsforslag om deling af lovforslaget og indstiller det
under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
og det under B
nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at lov‐
forslaget indeholder flere forskellige mindre justeringer af
valglovgivningen, som giver god mening. Det gælder f.eks.
forslaget om, at antallet af danske medlemmer af Europa-
Parlamentet ændres fra 13 til 14 medlemmer som følge af
Storbritanniens udtræden af EU, og forslaget om et forbud
mod, at flere forskellige kandidatlister til kommunalbesty‐
relsesvalg eller regionsrådsvalg opstiller under samme liste‐
betegnelse i den samme kommune eller region.
Men DF er stærk modstander af, at herboende EU-stats‐
borgere med dette lovforslag får lov til at udøve deres valg‐
ret og stille op til kommunale og regionale valg og til valg af
danske medlemmer til Europa-Parlamentet fra det tidspunkt,
hvor de faktisk tager bopæl i Danmark, dvs. uafhængigt af,
om de som følge af manglende registreringsbevis endnu ik‐
ke er registreret med bopæl i Danmark i Det Centrale Per‐
sonregister (CPR). På den baggrund ønsker DF, at lovforsla‐
get bliver delt.
Ud over DF’s principielle modstand mod, at EU skal dik‐
tere, hvem der må stemme til og stille op til danske valg, er
det også DF’s klare holdning, at kun personer med dansk
statsborgerskab bør kunne stemme ved og stille op til kom‐
munale og regionale valg og dermed have indflydelse på
den politik, der føres i Danmark.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget stemmer imod det
af DF stillede ændringsforslag om opdeling af lovforslaget.
EL kræver og støtter selv opdeling af lovforslag, hvis de in‐
deholder elementer, som ingen forbindelse har med hinan‐
den. Det er der imidlertid ikke tale om i dette tilfælde. De
elementer, DF vil have adskilt, hører naturligt og indholds‐
mæssigt sammen. Der er tale om en politisk uenighed, ikke
et lovstrukturelt problem. Uenigheder om det politiske ind‐
hold i lovforslag bør ifølge EL afklares gennem ændrings‐
forslag til indholdet.
AX022268