Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 15 Bilag 1
Offentligt
1946242_0001.png
Enhed
Valgenheden
Sagsbehandler
Camilla Leides-
dorff Laudrup
Sagsnr.
2018-224
Doknr.
544686
Dato
03-10-2018
KOMMENTERET HØRINGSNOTAT
OVER
Forslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget, lov om kommunale og
regionale valg, lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet, parti-
regnskabsloven og lov om kommunernes styrelse
(Ændring af antallet af danske medlemmer af Europa-Parlamentet, forbud mod
ens listebetegnelser, valgret til Europa-Parlamentsvalg til udlandsdanskere un-
der værgemål med fratagelse af den retlige handleevne, sikring af udøvelsen af
herboende EU-statsborgeres valgret og valgbarhed fra bopælstidspunktet, lov-
fæstelse af en særlig vederlagsordning for stedfortrædere i kommunalbestyrel-
sen og regionsrådet m.v.)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget blev den 28. juni 2018 sendt i høring hos:
Advokatsamfundet, Advokatrådet, Akademikerne, Alzheimerforeningen, Arbejderbe-
vægelsens Erhvervsråd, Cepos, Cevea, Danmarks Statistik, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Dansk Blindesamfund, Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Danske
Handicaporganisationer, Dansk Industri, Danske Regioner, Danske Seniorer, Dansk
Ungdoms Fællesråd (DUF), Danske Regioner, Danske Ældreråd, Datatilsynet, DESA
Dansk Erhvervssammenslutning, De til valg til Folketinget og Europa-Parlamentet
opstillingsberettigede partier (Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Venstre, Enheds-
listen, Liberal Alliance, Alternativet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Kristendemokraterne og Folkebevægelsen
mod EU), Det Centrale Handicapråd, Digitaliseringsstyrelsen, Domstolsstyrelsen,
Forbrugerrådet Tænk, Forhandlingsfællesskabet, Funktionærernes og Tjenestemæn-
denes Fællesråd (FTF), IBOS
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Institut for Men-
neskerettigheder, ITU/Demtech, Justitia, KL, Kommunale Tjenestemænd og Overens-
komstansatte, Kraka, Københavns Universitet (Institut for Statskundskab), Landsor-
ganisationen i Danmark (LO), Lokallisterne i Danmark, Netværket af Ungdomsråd
(NAU), Sammenslutningen af Unge med Handicap, Sjældne Diagnoser, Stats- og
Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab, ULF Udviklingshæmmedes Landsfor-
bund, Valgnævnet, Ældre Sagen, Aarhus Universitet (Institut for Statskundskab).
Økonomi- og Indenrigsministeriet har modtaget svar fra:
Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Regioner, Danske Ældreråd, Datatilsynet, En-
hedslistens Landskontor, Forbrugerrådet Tænk, Forhandlingsfællesskabet, Guldborg-
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946242_0002.png
sund Kommune, Institut for Menneskerettigheder, KL, og Venstres Landsorganisati-
on, Ældre Sagen og Aarhus Universitet (Institut for Statskundskab).
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar
se
afsnit 2.
Visse dele af lovforslaget har ikke været sendt i ekstern høring sammen med udkast til
nærværende lovforslag Der henvises til lovforslagets dele om ændring af antallet af
danske medlemmer af Europa-Parlamentet og overflytning af opgaven som anmeldel-
sesmyndighed til folketingsvalg fra Statsforvaltningen til Ankestyrelsen
se
afsnit 3.
2. Høringssvarene
Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Ældreråd, Enhedslistens Landskontor, Forbru-
gerrådet Tænk, Forhandlingsfællesskabet, Institut for Menneskerettigheder, KL, Æl-
dre Sagen og Aarhus Universitet (Institut for Statskundskab) har ingen bemærkninger
eller har ikke ønsket at udtale sig om lovforslaget.
Danske Regioner, Datatilsynet, Guldborgsund Kommune og Venstres Landsorganisa-
tion har afgivet bemærkninger til lovforslaget.
2.1. Bekendtgørelse af oplysninger på myndighedernes hjemmesider til kom-
munale og regionale valg
Datatilsynet
anfører i sit høringssvar, at behandling af personoplysninger altid skal
ske i overensstemmelse med de grundlæggende principper i databeskyttelsesforord-
ningens artikel 5. Det fremgår af artikel 5, stk. 1, litra e, at personoplysninger skal op-
bevares på en sådan måde, at det ikke er muligt at identificere de registrerede i et læn-
gere tidsrum end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil de pågældende personop-
lysninger behandles.
Datatilsynet anbefaler derfor, at det i udkastet præciseres, hvor længe de omhandlede
kandidatlister skal forblive offentliggjort på henholdsvis kommunens og regionens
hjemmeside. Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 13-16, hvoraf det fremgår, at god-
kendte kandidatlister, herunder samtlige kandidaters navne, oplysning om anmeldte
listeforbund og valgforbund, skal bekendtgøres på henholdsvis kommunens og regio-
nens hjemmeside.
Datatilsynet anbefaler endvidere, at det i udkastets almindelige bemærkninger under
afsnit 2.6. generelt vurderes, hvorvidt den behandling af personoplysninger, som lov-
forslaget forudsætter
for så vidt angår offentliggørelse af kandidatlister på henholds-
vis kommunernes og regionernes hjemmeside
kan ske inden for rammerne af data-
beskyttelsesreglerne.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Økonomi- og Indenrigsministeriet har på baggrund af Datatilsynets bemærkninger
præciseret i bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 14, og § 2, nr. 16, at kommunal-
bestyrelsen og regionsrådet skal drage omsorg for, at personoplysninger
dvs. oplys-
ninger om de enkelte kandidater
ikke er tilgængelige på kommunens henholdsvis
regionens hjemmeside i længere tid, end det er nødvendigt. Dette indebærer, at kom-
munalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet skal fjerne de oplysninger om de enkelte
kandidater, der efter valgdagen ikke længere er relevante i forhold til kommunalbesty-
relsens eller regionsrådets virke. Det kan f.eks. være relevant for kommunen hen-
holdsvis regionen at bevare oplysninger på deres hjemmeside om, hvilke kandidater
der er stedfortrædere, i kommunalbestyrelsens henholdsvis regionsrådets funktions-
2
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946242_0003.png
periode, idet vælgerne har en legitim interesse i at kunne få oplyst, hvilke kandidater
der skal indtræde i kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet i forbindelse med
medlemmers orlov eller udtræden.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har endvidere i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger under afsnit 2.8. nærmere redegjort for ministeriets vurdering af, hvorvidt den
behandling af personoplysninger, som lovforslaget forudsætter
for så vidt angår
offentliggørelse af kandidatlister på henholdsvis kommunernes og regionernes hjem-
meside
kan ske inden for rammerne af databeskyttelsesreglerne.
Det er Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse, at den som følge af lovforslaget
nødvendige behandling af personoplysninger i forbindelse med bekendtgørelse af op-
lysninger om opstillede kandidater på kommunens henholdsvis regionens hjemmeside
kan ske inden for rammerne af databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordnin-
gen.
2.2. Lovfæstelse af en særlig vederlagsordning for stedfortrædere i kommunal-
bestyrelsen og regionsrådet
Guldborgsund Kommune
foreslår i forlængelse af lovforslagets § 5, nr. 2, at der
lovfæstes en tilsvarende særlig vederlagsordning for stedfortrædere, der indkaldes til
enkelte møder i udvalg, når medlemmets forfald forventes at vare kortere end én må-
ned. Guldborgsund Kommune finder, at der kan opnås den samme administrative
forenkling i kommuner og regioner ved lovfæstelse af en tilsvarende vederlagsordning
for stedfortrædere indkaldt til enkelte møder i udvalg, idet disse ikke længere for hver
valgperiode vil skulle søge dispensation og efterfølgende gennemføre ændringer i de
enkelte kommuners og regioners styrelsesvedtægter.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Økonomi- og Indenrigsministeriet bemærker, at lovfæstelsen af den særlige vederlags-
ordning i lovforslagets § 5, nr. 2, vedrører en langvarig fast dispensationspraksis fra
ministeriet til at give dispensation til at vederlægge stedfortrædere, der deltager i
kommunalbestyrelsesmøder. Det er denne dispensationspraksis, der foreslås lovfæ-
stet. Ministeriet har ikke en tilsvarende langvarig fast praksis for at meddele dispensa-
tion til at vederlægge stedfortrædere, der deltager i udvalgsmøder, hvor medlemmets
forfald har en forventet varighed på under 1 måned.
Økonomi- og Indenrigsministeriet er dog opmærksom på den situation, som Guld-
borgsund Kommune beskriver vedrørende stedfortrædere, der indkaldes til enkelte
møder i udvalg, der har en forventet varighed på under 1 måned. Ministeriet har derfor
for indeværende valgperiode givet Guldborgsund Kommune dispensation fra de gæl-
dende regler til at vederlægge stedfortrædere, der deltager i udvalgsmøder.
Det er ministeriets vurdering, at en ændring på området mest hensigtsmæssigt skal
ske ved en generel ændring i vederlagsbekendtgørelsen, idet en lovændring ikke er
nødvendig for at gennemføre denne ændring. Efter § 16, stk. 2, i lov om kommunernes
styrelse har ministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om udvalgsvederlag.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
2.3. Øvrige tilkendegivelser
Danske Regioner
anfører i sit høringssvar, at Danske Regioner og regionerne er
positive over for de foreslåede ændringer, som vedrører forbud mod anvendelse af ens
3
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946242_0004.png
listebetegnelser ved valg til regionsrådene, udøvelse af valgret for EU-statsborgere,
bekendtgørelser i forbindelse med valg og lovfastsættelse af den særlige vederlagsord-
ning for stedfortrædere indkaldt til enkelte møder i regionsrådene.
Danske Regioner har ikke yderligere bemærkninger.
Venstres Landsorganisation
anfører i sit høringssvar, at Venstres Landsorganisa-
tion generelt finder forslagene hensigtsmæssige og fornuftige, idet der er tale om re-
gelforenkling og oprydning i forhold til praksis. Venstres Landsorganisation har såle-
des ingen bemærkninger til de foreslåede lovændringer.
3. Øvrige ændringer af lovforslaget
Efter at et udkast til lovforslaget har været i høring, er der foretaget en række ændrin-
ger af lovteksten og i lovforslagets bemærkninger af teknisk og formuleringsmæssig
karakter.
Derudover er der tilføjet en ændring af lov om valg af danske medlemmer til Europa-
Parlamentet. Ændringen har til formål at gennemføre Det Europæiske Råds afgørelse
2018/937/EU af 28. juni 2018 om Europa-Parlamentets sammensætning i dansk ret.
Det Europæiske Råds afgørelse af 28. juni 2018 medfører, at antallet af danske med-
lemmer af Europa-Parlamentet ændres fra 13 til 14 for valgperioden 2019-2024 som
følge af, at Det Forenede Kongerige udtræder af EU. I den forbindelse foreslås det, at
økonomi- og indenrigsministeren bemyndiges til at fastsætte tidspunktet for, hvornår
den kandidat, der ved valget af danske medlemmer til Europa-Parlamentet i 2019 for
valgperioden 2019-2024 opnår det 14. mandat i Europa-Parlamentet, tiltræder sit
mandat, således at der tages højde for den situation, hvor Det Forenede Kongerige
først udtræder af EU i løbet af valgperioden 2019-2024.
Der er endvidere tilføjet en ændring af lov om valg til Folketinget. Lovforslaget vedrø-
rer overflytning af opgaven som anmeldelsesmyndighed ved folketingsvalg fra Stats-
forvaltningen og formanden for valgbestyrelsen i Bornholms Kommune til Ankestyrel-
sen. Med lovforslaget foreslås det, at opgaven vedrørende kandidatanmeldelser efter
folketingsvalgloven, som i dag varetages af Statsforvaltningen, fra 1. januar 2019 vare-
tages af Ankestyrelsen. Endvidere foreslås det, at opgaven vedrørende kandidatanmel-
delser til folketingsvalg for opstillingskredse beliggende på Bornholm, der hidtil er
blevet varetaget af formanden for valgbestyrelsen i Bornholms Kommune, ligeledes
varetages af Ankestyrelsen fra 1. januar 2019. Lovforslaget har været sendt i høring i
perioden fra den 28. juni 2018 til den 24. august 2018 som en del af Børne- og Social-
ministeriets kommende lovforslag om Familieretshuset og tilhørende følgelovforslag.
KL
har den 24. august 2018 afgivet høringssvar til Børne- og Socialministeriets lov-
forslag.
KL
anfører i høringsvaret vedrørende lovforslagets del om overflytning af opgaven
som anmeldelsesmyndighed ved folketingsvalg, at det er uheldigt, at myndighedsover-
dragelsen fra Statsforvaltningen og Bornholms Kommune til Ankestyrelsen sker sam-
tidig med, at KOMBIT er ved at teste og udrulle Danmarks nye valgsystem, som skal
afløse KMD-valg. Det nye it-system skal være klar til brug ved udgangen af 2019 og vil
dermed ikke skulle anvendes til det kommende folketingsvalg, hvor KMD-valg fortsat
benyttes.
KL understreger vigtigheden af, at KOMBIT i testfasen kan indhente kompetencer fra
både Statsforvaltningen og Ankestyrelsen til at teste det nye valgsystem, da dette er af
4
L 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
1946242_0005.png
stor betydning for udviklingen og implementeringen af det nye valgsystem for den del,
der vedrører anmeldelse af kandidater til folketingsvalg.
Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Økonomi- og Indenrigsministeriet bemærker, at Børne- og Socialministeriets kom-
mende lovforslag om Familieretshuset og tilhørende følgelovforslag forventes at skulle
træde i kraft den 1. april 2019. Lovforslaget medfører, at Statsforvaltningen nedlægges.
Opgaven som anmeldelsesmyndighed ved folketingsvalg, som i dag varetages af Stats-
forvaltningen og formanden for valgbestyrelsen i Bornholms Kommune, skal derfor
overflyttes til en anden myndighed. For at sikre, at opgaven som anmeldelsesmyndig-
hed vil kunne varetages på betryggende vis, finder Økonomi- og Indenrigsministeriet
det nødvendigt, at opgaven overflyttes til Ankestyrelsen i god tid, inden Statsforvalt-
ningen nedlægges. Lovforslaget om overflytning af opgaven som anmeldelsesmyndig-
hed ved folketingsvalg foreslås derfor at skulle træde i kraft fra den 1. januar 2019.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
5