Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 148 Bilag 1
Offentligt
2008449_0001.png
 
Su dheds‐ og Ældre i isteriet 
 
E hed: AELSAM 
Sags eh.: DEPSDPE 
Koordi eret  ed:  
Sags r.: 
 
Dok.  r.: 
 
Dato:  ‐ ‐
 
 
 
 
NOTAT
Høringsnotat over forslag til lov om ændring af lov om social
service (målretning af de forebyggende hjemmebesøg)
 
 
1. Høring
 
Udkast til lovforslag o   ålret i g af de fore ygge de hje
e esøg har i periode   . 
okto er 
 til  .  ove er 
 været se dt i høri g hos: 
 
Advokatrådet, Alzhei erfore i ge , A kestyrelse , Ce ter for Su d Aldri g ‐ KU, Da sk 
Ar ejdsgiverfore i g, Da sk Erhverv, Da sk I dustri, Da sk Sygeplejeråd, Da ske 
Diako hje , Da ske Fysioterapeuter, Da ske Ha di aporga isatio er, Da ske Regio er, 
Da ske Se iorer, Da ske So ialrådgivere, Da ske Ældreråd, Datatilsy et, De 
sa
e virke de Me ighedsplejere, De e sKoordi atorer i Da ark, De  Da ske 
Do
erfore i g, De  Uvildige Ko sule tord i g på Ha di apo rådet, 
Do stolsstyrelse , Det Ce trale Ha di apråd, EGV, Ergoterapeutfore i ge , Faglige 
Se iorer, FOA, For rugerrådet, Fore i ge  af Ko
u ale So ial‐, Su dheds‐ og 
Ar ejds arkeds hefer i Da ark  FDS , Forha dli gsfællesska et, Fu ktio ærer es og 
Tje este æ de es Fællesråd  FTF , Hjer esage , I stitut for Me eskerettigheder, KL, 
Kost & Er æri gsfor u det, Lægefore i ge , Natio alt Vide s e ter for De e s, OK‐
Fo de , PLO, Pårøre degruppe  for svage ældre, Selveje Da ark, So ialpædagoger es 
La dsfor u d, SUFO  La dsfore i ge  for a satte i su dhedsfre
e de og fore ygge de 
hje
e esøg , VIVE og Ældre Sage .  
 
Udkastet til lovforslag har e dvidere været tilgæ geligt på høri gsportale . De i dko e 
høri gssvar er tilgæ gelige på Høri gsportale . 
 
Der er  odtaget høri gssvar fra: 
A kestyrelse , Da sk Ar ejdsgiverfore i g, Fore i ge  af Ko
u ale So ial‐, Su dheds‐ 
og Ar ejds arkeds hefer i Da ark  FDS , Da ske Ha di aporga isatio er, Da ske 
Regio er, Da ske Ældreråd, Datatilsy et, De e sKoordi atorer i Da ark, FOA, 
Forha dli gsfællesska et, I stitut for Me eskerettigheder, KL, Natio alt Vide s e ter 
for De e s, SUFO og Ældre Sage . 
 
Da ske Fysioterapeuter i dse dte høri gsvar efter friste ,  e  deres svar er  edtaget i 
otatet.  
 
I det følge de resu eres hovedpoi ter e i de i dko e høri gssvar. Mi isteriets 
ko
e tarer er kursiverede. Høri gssvare e har ikke ført til æ dri ger af lovforslaget. 
 
 
 
L 148 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ældreministeren
 
 
2. Høringssvar og kommentarer
 
A kestyrelse , Datatilsy et, Forha dli gsfællesska et og I stitut for 
Me eskerettigheder har oplyst ikke at have 
e ærk i ger til lovforslaget.  
 
Da sk Ar ejdsgiverfore i g har oplyst, at sage
 falder ude  for DA’s virkefelt, og at de 
u der he vis i g hertil ikke ø sker at afgive  e ærk i ger. 
 
De i dko e høri gssvar ge e gås  ede for.  
 
 
. . Ge erelle  e ærk i ger 
 
Da ske Ældreråd fi
der, at lovforslagets i te tio  o  at styrke i dsatse   od e so hed 
la dt ældre er særdeles vigtig, da e so hed ka  have alvorlige ko sekve ser for de  
e kelte og være lige så skadelig so  e  række sygdo
e. 
 
Da ske Ha di aporga isatio er er 
eget positive over for, at  a   ed lovforslaget 
foreslår e  udvidelse af  ålgruppe  for de fore ygge de hje
e esøg. 
 
Da ske Regio er er positive over, at regeri
ge  har fokus på at fore ygge e so hed 
la dt ældre  orgere. Da ske Regio er deler hold i ge  til, at det er 
vigtigt at sætte tidligt i d i forhold til opspori g af e so hed og a dre faktorer, 
der ka  påvirke de ældre  orgeres livskvalitet og hel red. E  tidlig i dsats og 
op ærkso hed ka  være  ed til at fore ygge sygdo  og selv ord, og der ed 
sikre et  edre liv for de ældre. Da ske Regio er i ødeser derfor forslaget o  at til yde 
et fore ygge de  esøg til perso er, der er fyldt   år og so   or ale e. 
 
De e sKoordi atorer i Da ark har i
ge  u iddel are i dve di ger til forslaget. 
 
FOA støtter op o
 de foreslåede æ dri ger og har i ge  yderligere ko
e tarer til 
høri gs aterialet. 
 
Ko
u er es La dsfore i g a
erke der vigtighede  af og pote tialet i de fore ygge de 
hje
e esøg, der a ve des til at ide tifi ere eve tuelle pro le er hos de  ældre 
orger, og afklare  ehov for fre tidige støtte eller he vis i g til fore ygge de og/eller 
aktiverede til ud. Der er dog e kelte forhold, so   eky rer KL  ed de  foreslåede 
lovæ dri g. Med lovforslaget forpligtes ko
u er e til at til yde fore ygge de 
hje
e esøg til flere forskellige  ålgrupper i flere forskellige aldre og aldersgrupper. KL 
opfordrer derfor Su dheds‐ og Ældre i isteriet til at lave e  udførlig vejled i g til 
ko
u er e, hvori lovæ dri ger e og ko sekve ser e heraf tydeligt fre går. 
 
La dsfore i ge  for a satte i su dhedsfre
e de fore ygge de hje
e esøg  SUFO
 
glæder sig overord et over, at de fore ygge de hje
e esøg strategisk tæ kes i d i 
lovgiv i ge  ved  ye tiltag, der skal styrke ko
u er es fore ygge de i dsatser.  
SUFO  e er, det giver  e i g at  ålrette de fore ygge de hje
e esøg ift. f.eks. 
e so
e ældre,  e  har flere  etæ keligheder ved det forslag, so   u er i høri g. Hertil 
efterspørges evalueri g af effekte  af de  se este lovæ dri g på o rådet. 
 
Ældre Sage
 er so  udga gspu kt positivt i dstillet over for forslag til æ dri g af lov o  
fore ygge de hje
e esøg  ed he sy  til at give til ud o  fore ygge de hje
e esøg 
til e lige  ‐årige  orgere. Ældre Sage  fi der det afgøre de, at vi so  
Side 2
L 148 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ældreministeren
 
sa fu d  odar ejder e so hed. Det er på de   aggru d positivt, at der  u foreslås 
fore ygge de hje
e esøg til de e gruppe. Dog fi der Ældre Sage , at til uddet  ør 
gives til alle  ‐ ‐årige og hertil utilfredsstille de, at til uddet o  fore ygge de 
hje
e esøg til e lige  ‐årige skal ske på  ekost i g af fore ygge de hje
e esøg til 
alle  ‐årige. 
 
Natio alt Vide s e ter for De e s hilser ge
erelt de foreslåede æ dri ger velko e. 
 
Fore i ge  af ko
u ale so ial‐, su dheds‐ og ar ejds arkeds hefer i Da ark  FSD  
deler i te tio e   ag forslaget o  at fore ygge e so hed  la dt ældre og de utilsigtet 
ko sekve ser heraf,  e   e er ikke, at lovæ dri ge  vil have  oge  selvstæ dig effekt i 
forhold til at  i dske e so hede   la dt ældre. FSD he viser til, at de foreslåede 
æ dri ger i stedet foreko
er at være u ødve dige, at i de ære e  øget risiko for 
uhe sigts æssig ressour ea ve delse, sa t at være svære at ko
u ikere til 
ålgruppe . 
 
For så vidt a går  e ærk i ge  o  e  vejled i g til ko
u er e, hvori lovæ dri ger e 
og ko sekve ser e heraf t deligt fre går, skal det hertil  e ærkes, at Su dheds‐ og 
Ældre i isteriet i sa ar ejde  ed Su dhedsst relse  vil opdatere vejled i g   til 
servi elove  so  følge af lovæ dri ge . For  e ærk i ger til de restere de ge erelle 
e ærk i ger he vises til de efterfølge de pu kter i høri gs otatet.
 
. . I dførelse af til ud o  fore ygge de hje
e esøg til alle  ‐årige, der  or 
ale e 
 
Da ske Ha di aporga isatio er er 
eget positive over for, at  a   ed lovforslaget 
foreslår e  udvidelse af  ålgruppe  for de fore ygge de hje
e esøg. 
 
Da ske Ældreråd 
e er, at det ka  være for uftigt at lave e   ålrettet i dsats i forhold 
til de  ‐årige ale e‐ oe de  orgere for at ku e opspore isolatio  og e so hed,  e  
sav er doku e tatio  for, at ale e‐ oe de i  etop de e aldersgruppe udgør e  særlig 
risikogruppe. De
e sKoordi atorer Da arK tilslutter sig 
ehovet for doku e tatio  af 
‐årige so   ålgruppe. 
 
Da ske Fysioterapeuter 
e er, at det virker for uftigt, at hje
e esøget sker i 
forlæ gelse af  a ge ældres overga g fra ar ejds arked til pe sio . 
 
FSD påpeger, at e
so hed ikke ka  sættes på for el og redu eres til et spørgs ål o  
alder og  ivilsta d. E so hed ka  f.eks. foreko
e  åde  la dt e lige og par. Ekse pler 
herpå ka  være so ialt udsatte ægtepar, hvor de  e e part er syg, har et alkoholpro le  
eller a det. Her er ægtefælle  i høj risiko for at  live isoleret i frygt for, at a dre skal 
opdage de udfordri ger, de kæ per  ed.  FSD påpeger hertil, at ko
u er e i dag i 
forveje  har fokus på at hjælpe de udsatte ældre, der reelt  efi der sig i risikogruppe  for 
e so hed – heru der  ‐årige e lige. Dette ar ejde fi der sted i de  for ra
er e af 
de   uvære de lovgiv i g, hvorefter der skal til ydes fore ygge de hje
e esøg efter 
ehov til  orgere i aldere   ‐  år, so   efi der sig i e  va skelig livssituatio  og deraf i 
risikogruppe  for e so hed. De e i dsats vil  aturligvis fortsætte. Me  hvis 
ærvære de æ dri gsforslag vedtages, vil det uvilkårligt i de ære, at flere 
perso aleressour er vil skulle prioriteres på at til yde de o ligatoriske fore ygge de 
hje
e esøg til alle  orgere i deres fyldte  . år efter det e e kriterie, at de  or ale e. 
 
Ko
u er es La dsfore i g a
erke der, at der er e  øget foreko st af e so hed 
la dt ældre, der  or ale e, og at e so hed er for u det  ed e  række 
Side 3
L 148 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ældreministeren
 
su dheds æssige risi i. Derfor er e so hed  etop e  pro le atik ko
u er e allerede 
prioriterer  eget højt i de fore ygge de hje
e esøg, og  a ge ko
u er a ve der 
ko krete redska er til opspori g af e so hedspro le atikker. KL a tager, at de ældre, 
der er  levet ale e før de fylder   år og so  på de   aggru d allerede er  levet til udt et 
fore ygge de hje
e esøg, ikke skal til ydes e d u et fore ygge de hje
e esøg i 
deres  . år. Med det for ehold, fi der KL det positivt, at der  ed lovforslaget ko
er e  
tydelig afgræ s i g af e  risikogruppe for hve  de fore ygge de hje
e esøg  la dt 
a dre skal  ålrettes.  
 
SUFO tror, det er e
 fejlslut i g at ko kludere, at der er e  e so hedspro le atik på 
spil,  lot fordi e   orger er   år og ale e oe de. SUFO  e er desude , det ka  være 
stig atisere de at drage de e ko klusio . SUFO  e er ikke, at der fi des tilstrækkelig 
evide s for, at  orgere, so   or ale e i ko
u e , i deres fyldte  . år, har  ere  rug 
for til ud o  hje
e esøg e d ko
u e s  orgere på   år, so  ifølge lovforslaget er 
de  aldersgruppe, der så skal u dtages for til ud o   esøg. 
 
Ældre Sage
 fi der det positivt, at der  u foreslås fore ygge de hje
e esøg til de 
e lige  ‐årige,  e  fi der, at afgræ s i ge  til e lige  ‐årige er forkert, da til uddet 
ør gives til alle  ‐ ‐årige. Overga ge  til e  tilværelse so  e lig ka  fi de sted efter 
det fyldte  . år. Derfor  ør til uddet gives til alle e lige i hele aldersgruppe    til   år. 
 
For så vidt a går lovforslagets alderskriteriu  o  at til de et fore gge de 
hje
e esøg til alle  ‐årige, so   or ale e, er det Su dheds‐ og Ældre i isteriets 
opfattelse, at et til ud o  et fore gge de hje
e esøg vil ku e opspore og hjælpe 
orgere i risiko for e so hed. Dette  gger ikke  i dst på, at u dersøgelser viser, at 
e lige er i øget risiko for e so hed,  e s alderskriteriet på   år skal ses i l set af 
pe sio saldere  og de  lø e de udvikli g heraf. 
 
O  det a førte vedrøre de ældre, so  allerede er til udt et fore gge de hje
e esøg 
et foregåe de år, så ligger det ikke i lovforslaget, at disse ældre skal u dtages. Dette er 
la dt a det  aseret på, at regler e skal være e kle at hå dtere for ko
u er e ift. 
ekse pelvis at trække data i s ste er e. På de   aggru d skal alle  ‐årige, so   or 
ale e, til des et fore gge de hje
e esøg. 
 
For så vidt a går  ulighede  for at udvide  ålgruppe  til alle  ‐ ‐årige, så skal 
ko
u er e allerede til de fore gge de hje
e esøg til  orgere, so  er i særlig risiko 
for  edsat fu ktio sev e. Det er ko
u al est relse , so  skal tilrettelægge til uddet 
o  de fore gge de hje
e esøg – heru der skal ko
u al est relse  defi ere, hvilke 
særlige risikogrupper ko
u al est relse   eslutter at  ålrette til uddet. Dette ka  
ekse pelvis være ældre i risiko for e so hed og isolatio .  
 
 
. . Tilrettelæggelse af de fore ygge de hje
e esøg 
 
SUFO påpeger, at fore
ygge de hje
e esøg orga iseres og forvaltes  eget forskelligt 
fra ko
u e til ko
u e. Nogle ko
u er  e ytter sig i høj grad af  ulighede  for 
kollektive arra ge e ter, so  også var e  del af lovæ dri ge  i 
. Det kollektive 
arra ge e t erstatter i  ogle tilfælde det fore ygge de hje
e esøg i hje
et. SUFO 
ka  være  eky rede for, at e d u e   ålgruppe for fore ygge de hje
e esøg i stedet 
liver til e d u e   ålgruppe for et kollektivt arra ge e t, hvorved for ålet  ed 
esøget forsvi der. 
 
Side 4
L 148 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ældreministeren
 
Da ske Regio er påpeger, at der er 
a ge faktorer, der spiller i d på e s su dhed og 
trivsel og e s risiko for at  live syg. Da ske Regio er er derfor også glade for at se, at der 
er lagt op, at de fore ygge de hje
e esøg skal have et helhedsorie teret fokus på de  
ældres tilværelse  ed hovedvægt på so iale forhold og opretholdelse eller styrkelse 
af de  ældres fu ktio sev e i  red forsta d. I forlæ gelse heraf fi der Da ske Regio er 
det dog uhe sigts æssigt, at ko
u er e fortsat har  ulighed for at til yde kollektive 
arra ge e ter i stedet for fore ygge de hje
e esøg, da det ved kollektive 
arra ge e ter ikke vil være  uligt at ko
e ru dt o  so iale forhold på sa
e  åde, 
so   år  a  sidder ale e  ed de  ældre og evt. pårøre de. Ligeledes giver et  esøg i 
hje
et  ulighed for, at perso alet ka  lave vigtige o servatio er i forhold til  orgere s 
fu ktio stilsta d og ge erelle trivsel. 
 
Ved se este lovæ dri g af de fore gge de hje
e esøg, so  trådte i kraft  . ja uar 
, so  ud ø tede e   red politisk aftale, ø skede aftalepartier e at å e op for et 
ere differe tieret fore ggelsestil ud, hvor de fore gge de hje
e esøg i større 
o fa g  lev  ålrettet de svageste ældre, sa tidig  ed at de  ge erelle fore gge de 
i dsats  lev opretholdet. Bla dt a det på de   aggru d  lev der å et op for, at 
ko
u er e ka  tilrettelægge til uddet, so  ko
u e  lokalt fi der det  est 
he sigts æssigt, heru der f  til de et eller flere kollektive arra ge e ter, so  ka  
erstatte det fore gge de hje
e esøg i  orgere s hje . Baggru de  herfor er  la dt 
a det e  forve t i g o , at de kollektive i dsatser ville få  ogle af de  orgere, so  siger 
ej til et hje
e esøg, til at takke ja, sa tidig  ed, at kollektive arra ge e ter ka  have 
e  effekt i forhold til  etværksda else. Hvis e   orger ikke ø sker at deltage i et kollektivt 
arra ge e t, skal ko
u al est relse  i stedet til de  orgere  et i dividuelt  esøg i 
hje
et. Det er ikke i te tio e   ed lovforslaget, at æ dre orga isatorisk eller 
i dholds æssigt i de fore gge de hje
e esøg, hvorfor det fortsat skal være op til de  
e kelte ko
u e, hvorda  til udde e tilrettelægges  est he sigts æssigt. 
 
. . Ad i istratio  af de fore ygge de hje
e esøg 
 
FDS påpeger, at ko
u er e allerede i dag har fokus på at hjælpe de udsatte ældre, der 
reelt  efi der sig i risikogruppe  for e so hed – heru der  ‐årige e lige. FDS vurderi g 
er, at hvis  ærvære de æ dri gsforslag vedtages, vil det uvilkårligt i de ære, at flere 
perso aleressour er vil skulle prioriteres på at til yde de o ligatoriske fore ygge de 
hje
e esøg til alle  orgere i deres fyldte  . år efter det e e kriterie, at de  or ale e. 
FSD fi der, at opgave   ed at  ekæ pe e so hed  la dt ældre er e  væse tlig 
sa fu dsopgave,  e  at de  ikke løses ved at erstatte faglige skø   ed alders aserede 
regler. Opti al opgaveløs i g forudsætter i stedet gode ra
er for ko
u er e til at 
tilrettelægge lokalt fora krede i dsatser, der er  aseret på solide faglige og i dividuelle 
vurderi ger af  orger es  ehov. 
Ko
u er es La dsfore i g fi
der, at ko
u er e  ed de  gælde de lovgiv i g 
oplever, at det ka  være va skeligt og ressour ekræve de at opspore ældre i særlig risiko 
for  edsat so ial, psykisk og fysisk fu ktio sev e, da det i praksis er svært at fi de 
a ve delige dataoplys i ger o  risikogrupper og risikosituatio er. Det vil være e  
vedvare de pro le atik, so  KL har rejst flere ga ge, og so  lovforslaget ikke 
i ødeko
er. KL opfordrer derfor Su dheds‐ og Ældre i isteriet til at udar ejde 
tydeligere juridiske ret i gsli jer for a ve delse af perso he før are data til opspori g af 
ældre i særlig risiko. 
SUFO 
ifalder, at hje
e esøge e er  levet  ålrettede,  e  har efter 
‐lovgiv i ge  
odtaget til age eldi ger fra  edle
er over hele la det, so   eretter o , at de   y 
lovgiv i g ad i istrativt er  etydeligt tu gere at ad i istrere e d før. Dels fordi det er 
Side 5
L 148 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ældreministeren
 
va skeligt at få lov til at tilgå data for de udsøgte grupper, og dels fordi det i daglig drift i 
øvrigt er tu gt at ad i istrere  a ge forskellige grupper. Især giver perso datalove  
udfordri ger ‐ hvilket de går ud fra de   ye lovgiv i g tager højde for. Dertil ko
er, at 
edar ejder e  u  øder e  la g række  ye pro le stilli ger, hvor de skal ku e ko
ed de  rette rådgiv i g eller he vise til de korrekte i sta ser. De   ere differe tierede 
tilga g i de fore ygge de hje
e esøg  ed forskellige  ålgrupper koster således  åde 
flere ressour er at ad i istrere og stiller større krav til  edar ejder es ko pete er. 
Begge dele ø sker SUFO, at der tages højde for og afsættes  idler til, også i det  ye 
lovforslag. 
 
For så vidt a går  e ærk i ger e o  det ressour e æssige aspekt ved ad i istratio  af 
lovforslaget og de faglige skø  er det ikke Su dheds‐ og Ældre i isteriets opfattelse, at 
lovæ dri ge  står i veje  for de faglige skø , da særlige risikogrupper fortsat skal til des 
fore gge de hje
e esøg. Hertil skal e lige  ‐årige desude  til des et  esøg  ed 
he lik på at fore gge e so hed i e  tid, hvor  a ge står overfor pote tielle 
fora dri ger i deres liv i overga ge  til pe sio isttilværelse .  
A gåe de  e ærk i ge  o  de øgede krav til  edar ejder es ko pete er skal det 
hertil  e ærkes, at der i for i delse  ed de  se este lovæ dri g af de fore gge de 
hje
e esøg  lev udviklet et videreudda elsesforlø  til de fore gge de  edar ejdere. 
Det er pla e , at disse videreudda elsesforlø  lø e de skal ud des. 
I forhold til ad i istratio e  af det ko
e de lovforslag fre går det af pkt.  . o  de 
øko o iske ko sekve ser, at der  ed lovforslaget er afsat  idler til, at ko
u er e ka  
justere s ste er e ift. de   e lovæ dri g. Der er dog tale o  et o råde, hvor der 
allerede er alderskriterier, hvorfor det er Su dheds‐ og Ældre i isteriets vurderi g, at der 
udelukke de vil være tale o  e   i dre justeri g i s ste er e ift. o  e  perso   or ale e. 
For at u dgå tvivlstilfælde har Su dheds‐ og Ældre i isteriet i pkt.  .  o  de  foreslåede 
ord i g allerede defi eret, at ” or ale e” ekse pelvis ka  defi eres so , at e  perso  er 
de  e este registeret  ed  opæl på folkeregisteradresse .  
Det  e ærkes i de  for i delse, at det efter gælde de ret er de e kelte ko
u er, der er 
a svarlig for at sikre, at de lever op til gælde de lovgiv i g fsva. perso he før are 
opl s i ger  v. 
.
Æ dri g af aldersgræ se for til ud o  årligt fore ygge de hje
til   år 
e esøg fra 
 
 
Da ske Regio er fi
der, at ved at flytte tidspu ktet ka  der gå et vigtigt 
fore yggelsespote tiale ta t, i det ko
u er e vil have ri gere  ulighed for at opdage 
egy de de fu ktio sta  eller sygdo  i tide  la dt de  orgere, der er u der   år. 
Da ske Regio er sav er e   egru delse for, hvorfor Su dheds‐ og Ældre i isteriet har 
esluttet at udskyde til uddet o  de årlige fore ygge de hje
e esøg. 
 
De e sKoordi atorer Da arK a
fører, at de fore ygge de hje
e esøg er  ed til at 
opspore  orgere  ed  egy de de de e s, hvorfor det ka  være et pro le , at aldere  
hæves fra   år til   år, da risiko for de e s stiger  ed aldere
 
FSD fi
der, at e este æ dri g for de  ‐årige sy es at være  ehovet for at fi de 
fi a sieri g til de  ye fore ygge de hje
e esøg til de e lige  ‐årige. FSD fi der, at det 
er e  uhe sigts æssig  åde at fastsætte alderskriterier på. I de  udstræk i g, der skal 
fastsættes spe ifikke alderskriterier,  ør de være  aseret på faglige  egru delser og være 
ge e skuelige for de  erørte  orgere. De  vokse de sa lede  æ gde af forskellige 
aldersspe ifikke  este
elser i love   etyder desude , at det  liver 
Side 6
L 148 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ældreministeren
 
tiltage de svært at forklare og for idle, hvor år og hvorfor  a  ege tlig får til ud o  
hje
e esøg. 
 
SUFO fi
der, at det er e   eky re de glide a e, der ka  udhule  åde for ålet  ed og 
til uddet o   esøg,  år  a  rykker aldere  yderligere op fra   til   år. 
Dette fi der SUFO uhe sigts æssigt –  l.a. i forhold til at ku e eta lere relatio er til 
orger e på et tilstrækkeligt tidligt tidspu kt for at fore yggelse og su dhedsfre
giver  e i g. Der ka  ske  a ge æ dri ger på et år,  år  a  er ældre, så selvo  
orgere  so   ‐årig ikke  lev vurderet so  være de i e  risikogruppe, ka  
vedko
e des situatio  hurtigt æ dre sig. At de først  liver til udt et  esøg ige  so  
‐årige, er derfor ærgerligt. SUFO ø sker, at  evare  esøge e til de  ‐årige  orgere, 
også selvo  det aktuelle lovforslag således ikke  liver udgifts eutralt. 
 
Ældre Sage  fi
der det utilfredsstille de, at til uddet o  fore ygge de hje
e esøg til 
e lige  ‐årige skal ske på  ekost i g af fore ygge de hje
e esøg til alle  ‐årige. 
Ældre Sage  he viser til, at det er i aldersgruppe  + ‐årige, at  ehovet for hjælp er 
størst. Æ dri ger i de  e keltes hel redstilsta d  v. ka  opstå hurtigt i de e 
aldersgruppe, hvorfor der  ør være e  ko ti uerlig ko takt til alle + ‐årige. Ældre Sage  
e er ikke, at det er ri eligt, at der skal gå to år  elle  de fore ygge de hje
e esøg. 
Ældre Sage  frygter, at de e reduktio  vil være e  fortsættelse af de  glide a e, so  
startede i 
, der udhuler i te tio er e o kri g det vigtige fore ygge de ar ejde på 
ældreo rådet. Ældre Sage  opfordrer til, at  a  so   i i u  fastholder det årlige 
esøg for alle + ‐årige og sa tidig iværksætter det for uftige tiltag  ed til ud o   esøg 
til alle e lige  ‐årige 
 
For så vidt a går  ek ri ge  o  at for ålet  ed de fore gge de hje
e esøg 
udhules,  år det årlige til ageve de de  esøg fl ttes fra   år til   år, skal det  e ærkes, 
at til uddet o  et fore gge de hje
e esøg i det  . år skal  ruges til afklari g af 
ehovet for fre tidige  esøg og ide tifi ere  orgere  ed særlig  ehov for e  
fore gge de i dsats. Det fre går desude  af lovforslagets pkt.  .  o  de  foreslåede 
ord i g, at ko
u al est relse  fortsat skal til de  orgere i særlig risiko for  edsat 
so ial, ps kisk eller f sisk fu ktio sev e  ehovs este te fore gge de hje
e esøg. 
Aldersgruppe  udvides  ed de  foreslåede  este
else til at o fatte  ‐ ‐årige i særlig 
risiko for  edsat so ial, ps kisk eller f sisk fu ktio sev e. Forslaget sikrer således, at 
orger e i aldersgruppe   ‐  år, so  er i særlig risiko, og so  har  ehov for et 
fore gge de hje
e esøg, til des dette. Der ka  ekse pelvis være tale o   orgere, 
so  er i e  va skelig livssituatio , eller so  har været ige e   elaste de livsfora dre de 
egive heder so  for ekse pel ta  af ægtefælle,  orgere  ed et overfor rug af alkohol, 
orgere der er udskrevet fra hospitalet,  orgere  ed sa seta  eller  orgere, der er isoleret 
i særlig grad. Det er på de   aggru d Su dheds og Ældre i isteriets opfattelse, at 
ko
u er e fortsat ge e  det risiko aseret til ud o  fore gge de hje
e esøg vil 
opfa ge de svage  ‐årige, so  har  ehov for et fore gge de hje
e esøg. 
 
. I dholdet i det fore ygge de hje
e esøg 
 
Da ske Ha di aporga isatio er gør op
ærkso  på, at der er ko
et e   y  etode til  
at u dersøge de e s hos perso er  ed sy s‐ og høre edsættelse, so  det vil være  
releva t at he vise til ift. de fore ygge de hje
e esøg.  Da ske Ha di aporga isatio er 
e er, at det vil være he sigts æssigt, at  etode   liver ke dt i de ko
u ale 
forvalt i ger, særligt i forhold til  ålgruppe  af  orgere i aldere    år til   år, so  er i 
særlig risiko for at få  edsat so ial, psykisk eller fysisk fu ktio sev e. 
 
Side 7
L 148 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ældreministeren
 
Da ske Regio er påpeger, at det øger risikoe
 for, at der opstår forskelle  elle  
ko
u er e i til uddets kvalitet,  år det er op til de  e kelte ko
u e at  ålrette og 
tilrettelægge i dsatse  og  eskrive e  kvalitetssta dard for fore ygge de hje
e esøg.  
Da ske Regio er fi der det uhe sigts æssigt, da alle ældre  orgere, ua set post u
er, 
skal ku e være sikre på, at ko
u e  ka  til yde fore ygge de hje
e esøg af høj 
kvalitet udført af velkvalifi eret perso ale. Da ske Regio er  e er, at der  urde sættes 
fælles kvalitetssta darder for fore ygge de hje
e esøg i ko
u er e, heru der  ed 
eskrivelse af hvilke ko pete er perso alet skal  esidde og i dholdet af  esøget. Det vil 
være  ed til at sikre e  e sartet og høj kvalitet på tværs af la det. 
 
Det er op til de  e kelte ko
u e, hvorda  de tilrettelægger  esøge e, hvad der skal 
være fokus på  v. For ålet  ed til ud o  fore gge de hje
e esøg er fortsat at 
opprioritere de  fore gge de og su dhedsfre
e de i dsats over for ældre ved at  de 
råd og vejled i g o  aktiviteter og støtte uligheder  ed he lik på at  idrage til øget 
tr ghed og trivsel. Det  e ærkes hertil, at det fre går af satspuljeaftale  for 
 
på ældreo rådet, at Su dhedsst relse  skal udar ejde e  faglig vejled i g for i dholdet i 
de fore gge de hje
e esøg. Vejled i ge  skal  eskrive, hvorda  det fore gge de 
hje
e esøg ka  a ve des  ere fokuseret og s ste atisk til at tage hå d o  ældre, der 
viser teg  på so ial, ps kisk og f sisk  istrivsel. 
 
 
. Evalueri g 
 
Da ske Ældreråd er ikke 
eke dt  ed, at der er ge e ført e  kortlæg i g af, hvorda  
ko
u er e har valgt at i ple e tere de  tidligere lovæ dri ger e i deres 
kvalitetssta darder og ser derfor ger e, at der forud for  y lovgiv i g på o rådet var 
ge e ført e  kortlæg i g af disse og ko
u er es opspori gs eka is er,  l.a. for at 
elyse, o  ko
u er e allerede har fokus på ale e‐ oe de og e so
e ældre. Da ske 
Ældreråd opfordrer, so  de også gjorde sidste ga ge regler e vedr. de fore ygge de 
hje
e esøg  lev æ dret, at de   u foreslåede  ålret i g, hvis de  ge e føres ved 
lov, evalueres sa
e   ed reste  af servi elove s §   a to år efter love s ikrafttræde .  
 
SUFO påpeger, der ge
erelt  a gler  y evide s o kri g fore ygge de hje
e esøg, og 
so   i i u  ø sker SUFO, at det tilføjes, at der skal afsættes  idler til e  evalueri g af 
y lovgiv i g efter to år. De
e sKoordi atorer i Da ark tilslutter sig dette.  
 
Da ske Regio er sav
er ge erelt vide  o  effekte  af de fore ygge de til ud og  e er 
ligeledes at der er  ehov for  ere vide  o , hve  der tager i od til uddet, hvilke 
i dsatser der iga gsættes og o  der er forskelle i kvalitete   elle  ko
u er e. Da ske 
Regio er  e er derfor, at æ dri ge  af love   ør i de ære, at der stilles krav o  
doku e tatio  o  fore ygge de hje
e esøg.  
 
I for i delse  ed aftale  o   ålret i ge  af de fore gge de hje
e esøg fra 
 
lovede aftalepartier e hi a de  at følge op på lovæ dri ge  efter   år. På de   aggru d 
lev der pri o 
 i dkaldt til  øde  elle  aftalepartier e ift. e  status på 
lovæ dri ge  og de dertilhøre de i itiativer, heru der  la dt a det udvikli ge  af et 
videreudda elsesforlø  for fore gge de  edar ejder, på o rådet. Der var dog ikke tale 
o  e  evalueri g af ekse pelvis effekter e af lovæ dri ger e, da det lå ude  for aftale . 
 
I forhold til forslage e o  e  evalueri g af lovgiv i ge , og de s effekter,  e ærkes det, 
at der ikke på  uvære de tidspu kt er afsat ressour er til e  såda  u dersøgelse. Sa tidig 
vurderes det, at e   ær ere vurderi g af, hvor år og hvorda  der i givet fald  ør 
Side 8
L 148 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ældreministeren
 
evalueres på love ,  ør afve te Su dhedsst relse s ko
e de vejled i g, så ord i ge  
ka  holdes op i od i dholdet i de e. 
 
.  He ve delsesfor  
 
Da ske Fysioterapeuter påpeger, at for at de fore
ygge de hje
e esøg skal have de  
ø skede effekt er det vigtigt, at lovæ dri ge  følges op af ko krete tiltag i ko
u er e, 
der sikrer, at flere ældre tager i od til uddet o  hje
e esøg og ser derfor ger e, at 
det i dskærpes ko
u er e, at der skal gøres e  stor i dsats for at  esøge e reelt 
ge e føres, og at der følges op på de .  
 
Natio alt vide s e ter for De e s gør op
ærkso  på, at ældre  orgere  ed kog itiv 
svækkelse ka  have svært ved at reagere aktivt på til ud o  hje
e esøg, hvis det 
for uleres so  et tilvalg. Derfor påpeger vide s e tret, at  år det drejer sig o   orgere i 
særlig risiko for  edsat fu ktio sev e, så ka  det  åske være releva t at tilrettelægge det 
første hje
e esøg, så det auto atisk vil fi de sted,  ed  i dre  orgere  foretager et 
aktivt fravalg og aflyser  esøget.  
 
Ældre Sage
 påpeger, at et af de te aer, der her skal være op ærkso hed o kri g, er 
de  e keltes  ulighed for at gøre  rug af digitaliseri gsløs i ger. Me tal svækkelse ka  
ekse pelvis  evirke,  at  a   ikke  læ gere ka  gøre  rug  af  digital  post,  hvorfor der  skal 
være  op ærkso hed  o kri g  eve tuel  overga g  til  papirko
u ikatio   fra  det 
offe tlige. 
 
Det er op til ko
u er e, hvorda  de vil he ve de sig til  orger e  ed et til ud o  et 
fore gge de hje
e esøg. Hvis de  e kelte  orger er fritaget digital post, skal 
ko
u e  selvfølgelig he ve de sig pr.  rev. Ko
u er e ka  også ri ge, eller på a de  
vis fre sætte til uddet o  et fore gge de hje
e esøg. Det er et krav, at ko
u er e 
he ve der sig direkte til  orgere   ed et til ud o  et fore gge de hje
e esøg. Det er 
således ikke  ok, at oprette ekse pelvis a o er i lokalavise . Det er op til de  e kelte 
ko
u e at tilrettelægge i dsatse   est he sigts æssigt ift. at leve op til 
forpligtigelser e. 
 
 
3 Lovforslaget
 
Det e delige lovforslag i deholder ikke justeri ger so  følge af høri gssvare e,  e  der 
er foretaget få lovtek iske æ dri ger og  i dre redaktio elle justeri ger og præ iseri ger 
af lovudkastet. 
 
 
 
 
 
Side 9