Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 147 Bilag 11
Offentligt
2032376_0001.png
Til lovforslag nr.
L 147
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 13. marts 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om
næringsstofreducerende tiltag
[af miljø- og fødevareministeren (Jakob Ellemann-Jensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. Miljø- og
fødevareministeren har stillet ændringsforslag nr. 1 og 4-8.
Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2 og 3.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de af miljø- og fødevareministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (S) vil ved 2. behandling af lov-
forslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og til de af
RV og SF stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme
for de af miljø- og fødevareministeren stillede ændringsfor-
slag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
(RV og SF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Hvis ændrings-
forslagene stillet af RV og SF forkastes, vil mindretallet
stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten og Alternativet
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) kan ikke støtte lov-
forslaget. Enhedslisten og Alternativet bemærker, at indhol-
det i lovforslaget ikke lever op til formålsparagraffen, der el-
lers forsikrer om, at »Loven har til formål at regulere jord-
brugets anvendelse af gødning med henblik på at begrænse
udvaskningen af kvælstof og for i respekt for menneskers
livsvilkår at værne om natur og miljø og bevare dyre- og
plantelivet under hensyn til en smidig og ensartet forvalt-
ning på tværs af miljø- og landbrugsområdet.« Lovforslaget
forholder sig dog ikke til den store udfordring, Danmark står
over for med hensyn til kvælstofbelastningen af naturen og
kommer ikke med en løsning på, hvordan man via en række
virkemidler og en målrettet regulering kunne sikre, at Dan-
mark inden 2027 får nedbragt kvælstofforureningen fra ca.
60.000 t til 42.000 t og dermed kunne leve op til forpligtel-
serne i vandrammedirektivet.
EL og ALT mener, at det er dybt bekymrende, at regerin-
gen med lovforslaget i stedet skubber problemet foran sig
ved at udskyde 6.200 t kvælstofreduktion til den tredje
vandplansperiode, dvs. efter 2021. Det vil uvægerligt bety-
de, at man senere kommer til at stå med et enormt stort pro-
blem, der skal løses på meget kort tid for at kunne sikre god
økologisk tilstand i de indre danske farvande. EL og ALT
bemærker, at såfremt man stemmer for lovforslaget, blå-
stempler man kvælstofregnskabet i landbrugspakken, da der
i lovforslaget ligger som forudsætning, at indsatsbehovet for
en reduktion på 6.200 t kvælstof udskydes til efter 2021 i
tråd med landbrugspakkens kvælstofregnskab, hvilket EL og
ALT ikke kan støtte.
Endvidere bemærker EL og ALT, at landbruget ifølge
landbrugspakken ad frivillighedens vej årligt skulle reducere
udledningen af kvælstof med 1.451 t i 2018 stigende til
2.907 t i 2021. Realiteterne viser inklusive tal for 2018, at
landbruget frivilligt kun har mindsket udledningen med 12 t
årligt. EL og ALT mener, at det er bekymrende, at lovforsla-
get ikke tager hånd om denne manglende realisering af land-
brugets kvælstofreduktion via de kollektive virkemidler. EL
AX023305
L 147 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Betænkning afgivet den 13. marts 2019
2032376_0002.png
2
og ALT bemærker også, at lovforslaget ikke forholder sig
til, at den seneste NOVANA-rapport viser, at kvælstofud-
ledningen ikke er faldende som forudsat i den såkaldte base-
line, som indgår i landbrugspakkens kvælstofregnskab.
EL og ALT bemærker desuden, at miljø- og fødevaremi-
nisteren i udvalgsbehandlingen ikke har været villig til at
oversende et opdateret skema over landbrugspakkens kvæl-
stofregnskab. EL og ALT finder det dybt beklageligt, at der
ikke svares fyldestgørende på spørgsmål 2 til L 147 om
oversendelse af en opdateret version af den tabel over kvæl-
stofregnskabet, som er bilagt svaret på spørgsmål S 426 (fol-
ketingsåret 2015-16), idet ministeren i besvarelsen på MOF
alm. del – spørgsmål 837 skriver, at der »udarbejdes en di-
rektivbestemt statusrapportering af gennemførsel af indsat-
serne, som skal indrapporteres til EU-kommissionen ved ud-
gangen af 2018. Sideløbende gennemføres der, jf. aftale om
målrettet regulering, i efteråret 2018 en overordnet vurde-
ring af indsatsen for at reducere udledningen af kvælstof til
vandmiljøet.« EL og ALT finder derfor, at der burde kunne
svares på spørgsmålet.
EL og ALT mener, at hvis formålsparagraffen om at vær-
ne om miljø og natur skulle have reel betydning i lovforsla-
get, ville der ikke med lovforslaget ske en udsættelse af en
væsentlig del af kvælstofreduktionen til efter 2021. Man
havde i stedet f.eks. indlejret nogle principper i lovforslaget,
som sikrede, at Danmark ville nå i mål med forpligtigelser-
ne.
Endelig pointerer EL og ALT, at det er problematisk, at
der med lovforslaget flere steder gives uforholdsvis meget
magt til ministeren. F.eks. giver § 19 i lovforslaget miljø- og
fødevareministeren hjemmel til at fastsætte den andel af den
totale mængde af kvælstof i de enkelte gødningstyper, som
skal anvendes ved beregning af forbruget af kvælstof i de
pågældende gødningstyper. Det mener EL og ALT ikke er
hensigtsmæssigt.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
miljø- og fødevareministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til titlen
1)
I
noten
til lovens titel ændres »nr. L 20, side 7, som
ændret senest ved Rådets direktiv 2013/17/EU« til: »nr. L
20, side 7, som ændret ved Rådets direktiv 2013/17/EU«.
[Lovteknisk rettelse]
Af et
mindretal
(RV og SF), tiltrådt af et
mindretal
(EL og
ALT):
Til § 1
2)
I
overskriften
før paragraffen ændres »og anvendelses-
område« til: », anvendelsesområde og indsatsniveau«.
[Ændringen er en konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
3)
Som
stk. 2
indsættes:
»Stk. 2.
Miljø- og fødevareministeren er ved udøvelsen af
sine beføjelser efter loven forpligtet til at standse og neutra-
lisere enhver stigning i udvaskning og tilførsler af nitrat og
kvælstof til grundvand og overfladevand.«
[Forpligtelse til at standse enhver stigning i udvaskning]
Af
miljø- og fødevareministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 12
4)
Efter »§§ 13-17« indsættes: »og regler fastsat i medfør
heraf«.
[Lovteknisk rettelse]
Ny paragraf
5)
Efter § 56 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01.
I lov nr. 1715 af 27. december 2016 om Miljø- og
Fødevareklagenævnet foretages følgende ændring:
1.
I
§ 19
indsættes som
nr. 8:
»8) Klager over afgørelser truffet i henhold til regler fastsat
i medfør af § 40 i lov om jordbrugets anvendelse af
gødning og om næringsstofreducerende tiltag.««
[Konsekvensændring af regler om gebyrfritagelse ved klage
til Miljø- og Fødevareklagenævnet]
Til § 57
6)
I
stk. 1
ændres datoen »1. april« til: »5. april«.
[Ændret ikrafttrædelsestidspunkt]
7)
I
stk. 3
indsættes efter »25. juni 2018«: », og tidligere
planperioder«.
[Regel om, at loven heller ikke finder anvendelse på for-
hold, der vedrører tidligere planperioder end planperioden
2018-2019]
8)
I
stk. 4, 2. pkt.,
indsættes efter »finder«: »de hidtil gæl-
dende regler i«.
[Lovteknisk rettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en lovteknisk rettelse, som
følge af at Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde
fugle kun er ændret én gang.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der ved
ændringsforslag nr. 3 foreslås indsat en bestemmelse i kapit-
let, der vedrører miljø- og fødevareministerens forpligtelse
til at standse og neutralisere enhver stigning i udvaskning og
tilførsler af nitrat og kvælstof til grundvand og overflade-
vand. Med den foreslåede ændring angives det i overskrif-
ten, at kapitlet også vedrører denne forpligtelse.
L 147 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Betænkning afgivet den 13. marts 2019
2032376_0003.png
3
Til nr. 3
Med den forslåede ændring forpligtes miljø- og fødevare-
ministeren til ved udøvelsen af sine beføjelser efter loven at
standse og neutralisere enhver stigning i udvaskning og til-
førsler af nitrat og kvælstof til grundvand og overfladevand,
så snart stigningen konstateres.
Ændringsforslaget forpligter ministeren til at gribe ind –
også midt i en vandplanperiode – så det sikres, at en konsta-
teret stigning i kvælstofudvaskning med det samme imøde-
gås med reducerende tiltag, der neutraliserer stigningen.
Det fremgår af ministerens svar på spørgsmål nr. 23, at
udledningstallene for 2017 blev offentliggjort i starten af
2019, dvs. allerede 2 år efter at stigningen er forekommet.
Med ændringsforslaget forpligtes ministeren således til at
gribe tidligere ind, nemlig allerede 2 år efter at en stigning
er forekommet, i stedet for at vente med at gribe ind til næs-
te gang, vandområdeplanerne skal revideres, hvilket kun
sker hvert sjette år.
De beføjelser, som vil være relevante i forhold til at
standse en eventuel stigning i udvaskning og tilførsler af ni-
trat og kvælstof til grundvand og overfladevand, vil f.eks.
være de efterafgrødekrav, der kan fastsættes med hjemmel i
det foreslåede § 38, stk. 1, og de dyrkningsrelaterede tiltag,
der kan fastsættes regler om efter den foreslåede § 38, stk. 2.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er en lovteknisk ændring. Med
den foreslåede ændring tydeliggøres, at der også tages hen-
syn til regler fastsat i medfør af §§ 13-17 ved vurderingen
af, om en virksomheds forbrug af kvælstof til gødningsfor-
mål overstiger virksomhedens samlede kvote for kvælstof.
Til nr. 5
Efter § 19, stk. 1, nr. 5, i lov nr. 1715 af 27. december
2016 om Miljø- og Fødevareklagenævnet opkræves og beta-
les ikke gebyr for klager over afgørelser, der træffes efter de
love på fødevareområdet, landbrugsområdet og fiskeriets
område, som giver klageadgang til nævnet efter bestemmel-
serne i §§ 49-72 i lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet.
§ 49, stk. 1, i lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet gi-
ver klageadgang til Miljø- og Fødevareklagenævnet for af-
gørelser truffet i henhold til regler udstedt i medfør af tekst-
anmærkninger ad § 24 på finansloven.
I 2017 og 2018 blev etableret en tilskudsordning som led
i den frivillige del af den målrettede efterafgrødeordning
med hjemmel i tekstanmærkning nr. 170 til § 24.23.07 i fi-
nanslovene for 2017 og 2018. Klage over afgørelser om til-
skud var derfor efter § 49 i lov om Miljø- og Fødevarekla-
genævnet fritaget gebyr, jf. § 19, stk. 1, nr. 5, i lov om Mil-
jø- og Fødevareklagenævnet.
Med lov nr. 497 af 22. maj 2018 om ændring af lov om
jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække og
lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Målret-
tet kvælstofregulering m.v.) blev der i gødskningslovens §
24 c, stk. 1, etableret hjemmel til, at miljø- og fødevaremini-
steren kunne yde nationalt tilskud til kvælstofreducerende
virkemidler i særlige områder.
Samtidig blev der indsat en bestemmelse om adgang til
klage til Miljø- og Fødevareklagenævnet over afgørelser
vedrørende tilskudsordningen i gødskningslovens § 26, stk.
1.
Lovændringen indebar således, at reglerne om tilskud
som led i den frivillige del af den målrettede efterafgrøde-
ordning og om klage vedrørende tilskud blev flyttet fra en
tekstanmærkning på finansloven til gødskningsloven. Ved
en fejl blev henvisningen i § 19 i lov om Miljø- og Fødeva-
reklagenævnet om, hvilke klager der er afgiftsfritaget, ikke
konsekvensrettet.
Med § 40 i forslag til lov om jordbrugets anvendelse af
gødning og om næringsstofreducerende tiltag videreføres
bemyndigelsen til at yde tilskud til kvælstofreducerende vir-
kemidler i særlige områder, og med den foreslåede § 47 vi-
dereføres klageadgangen til Miljø- og Fødevareklagenævnet
over afgørelser om tilskud.
Med den foreslåede ændring konsekvensrettes lov om
Miljø- og Fødevareklagenævnet, så det fremgår af lovens §
19, at klager over afgørelser truffet i henhold til regler fast-
sat i medfør af den foreslåede § 40 i lov om jordbrugets an-
vendelse af gødning og om næringsstofreducerende tiltag er
fritaget fra gebyr.
Til nr. 6
Det foreslås, at lovens ikrafttrædelsestidspunkt ændres
fra den 1. april 2019 til den 5. april 2019. Ændringsforslaget
stilles for at sikre en bedre proces for behandling af lovfor-
slaget i Folketinget.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring indebærer, at sager, der vedrører
forhold fra planperioderne før planperioden 2018-2019, li-
geledes skal behandles efter de hidtil gældende regler. Det
gælder både for førsteinstansens behandling af sagen og for
behandling i forbindelse med eventuel rekurs. Det gælder
også, for så vidt angår strafferetlige forhold.
Lovforlaget vil som konsekvens heraf have virkning for
forhold, der vedrører planperioden 2019-2020 og fremad
med de undtagelser herfra, der følger af de foreslåede § 57,
stk. 4 og 5.
Til nr. 8
Ændringen er en sproglig forbedring, og den er alene af
lovteknisk karakter.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. januar 2019 og var til
1. behandling den 7. februar 2019. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareud-
valget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
L 147 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 11: Betænkning afgivet den 13. marts 2019
2032376_0004.png
4
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og miljø- og fødevareministeren sendte den
15. november 2018 dette udkast til udvalget, jf. MOF alm.
del – bilag 145. Den 31. januar 2019 sendte miljø- og føde-
vareministeren høringssvarene og et høringsnotat til udval-
get.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10 bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 23 spørgsmål
til miljø- og fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som
denne har besvaret.
Pia Adelsteen (DF)
fmd.
Lise Bech (DF) René Christensen (DF) Ib Poulsen (DF) Karina Due (DF) Erling Bonnesen (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Thomas Danielsen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Carsten Bach (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette Abildgaard (KF) Erik Lund ()
Orla Østerby (KF) Bjarne Laustsen (S) Lea Wermelin (S)
nfmd.
Christian Rabjerg Madsen (S) Jesper Petersen (S)
Kirsten Brosbøl (S) Simon Kollerup (S) Søren Egge Rasmussen (EL) Øjvind Vilsholm (EL) Christian Poll (ALT)
Roger Courage Matthisen (ALT) Rasmus Helveg Petersen (RV) Ida Auken (RV) Trine Torp (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1