Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 147 Bilag 10
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 147
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den [13. marts 2019]
3. udkast
Betænkningsbidrag fra EL
Betænkning
over
Forslag til lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om
næringsstofreducerende tiltag
[af miljø- og fødevareministeren (Jakob Ellemann-Jensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. Miljø- og
fødevareministeren har stillet ændringsforslag nr. 1 og 4-8.
Det Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis medlem‐
mer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2 og 3.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
Enhedslisten
Et
mindretal
i udvalget (EL) kan ikke støtte lovforslaget.
Enhedslisten bemærker, at indholdet i lovforslaget ikke le‐
ver op til formålsparagraffen, der ellers forsikrer om, at ”Lo‐
ven har til formål at regulere jordbrugets anvendelse af gød‐
ning med henblik på at begrænse udvaskningen af kvælstof
og for i respekt for menneskers livsvilkår at værne om natur
og miljø og bevare dyre- og plantelivet under hensyn til en
smidig og ensartet forvaltning på tværs af miljø- og land‐
brugsområdet. ” Lovforslaget forholder sig dog ikke til den
store udfordring, Danmark står overfor med hensyn til kvæl‐
stofbelastningen af naturen og kommer ikke med en løsning
på, hvordan man via en række virkemidler og en målrettet
regulering kunne sikre, at Danmark inden 2027 får nedbragt
kvælstofforureningen fra ca. 60.000 t til 42.000 t og dermed
kunne leve op til forpligtigelserne i Vandrammedirektivet.
EL mener, at det er dybt bekymrende, at regeringen med
lovforslaget i stedet skubber problemet foran sig ved at ud‐
skyde 6.200 t kvælstofreduktion til den 3. vandplansperiode,
dvs. efter 2021. Det vil uvægerligt betyde, at man senere
kommer til at stå med et enormt stort problem, der skal løses
på meget kort tid for at kunne sikre god økologisk tilstand i
de indre danske farvande. EL bemærker, at såfremt man
stemmer for lovforslaget, blåstempler man kvælstofregnska‐
bet i landbrugspakken, da der i lovforslaget ligger som for‐
udsætning, at indsatsbehovet for en reduktion på 6.200 t
kvælstof udskydes til efter 2021 i tråd med landbrugspak‐
kens kvælstofregnskab, hvilket EL ikke kan støtte.
Endvidere bemærker EL, at landbruget ifølge landbrugs‐
pakken ad frivillighedens vej årligt skulle reducere udled‐
ningen af kvælstof med 1.451 t i 2018 stigende til 2.907 t i
2021. Realiteterne viser inkl. tal for 2018, at landbruget kun
frivilligt har mindsket udledningen med 12 t årligt. EL me‐
ner, at det er bekymrende, at lovforslaget ikke tager hånd
om denne manglende realisering af landbrugets kvælstofre‐
duktion via de kollektive virkemidler. EL bemærker også at
lovforslaget ikke forholder sig til, at den seneste NOVANA
rapport viser, at kvælstofudledningen ikke er faldende som
forudsat i den såkaldte baseline, som indgår i landbrugspak‐
kens kvælstofregnskab.
EL bemærker desuden, at miljø- og fødevareministeren i
udvalgsbehandlingen ikke har været villig til at oversende et
opdateret skema over landbrugspakkens kvælstofregnskab.
EL finder det dybt beklageligt, at der ikke svares fyldestgø‐
DokumentId
Journalnummer