Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 147 Bilag 10
Offentligt
2028546_0001.png
Til lovforslag nr.
L 147
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den [13. marts 2019]
3. udkast
Betænkningsbidrag fra EL
Betænkning
over
Forslag til lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om
næringsstofreducerende tiltag
[af miljø- og fødevareministeren (Jakob Ellemann-Jensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. Miljø- og
fødevareministeren har stillet ændringsforslag nr. 1 og 4-8.
Det Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis medlem‐
mer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2 og 3.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
Enhedslisten
Et
mindretal
i udvalget (EL) kan ikke støtte lovforslaget.
Enhedslisten bemærker, at indholdet i lovforslaget ikke le‐
ver op til formålsparagraffen, der ellers forsikrer om, at ”Lo‐
ven har til formål at regulere jordbrugets anvendelse af gød‐
ning med henblik på at begrænse udvaskningen af kvælstof
og for i respekt for menneskers livsvilkår at værne om natur
og miljø og bevare dyre- og plantelivet under hensyn til en
smidig og ensartet forvaltning på tværs af miljø- og land‐
brugsområdet. ” Lovforslaget forholder sig dog ikke til den
store udfordring, Danmark står overfor med hensyn til kvæl‐
stofbelastningen af naturen og kommer ikke med en løsning
på, hvordan man via en række virkemidler og en målrettet
regulering kunne sikre, at Danmark inden 2027 får nedbragt
kvælstofforureningen fra ca. 60.000 t til 42.000 t og dermed
kunne leve op til forpligtigelserne i Vandrammedirektivet.
EL mener, at det er dybt bekymrende, at regeringen med
lovforslaget i stedet skubber problemet foran sig ved at ud‐
skyde 6.200 t kvælstofreduktion til den 3. vandplansperiode,
dvs. efter 2021. Det vil uvægerligt betyde, at man senere
kommer til at stå med et enormt stort problem, der skal løses
på meget kort tid for at kunne sikre god økologisk tilstand i
de indre danske farvande. EL bemærker, at såfremt man
stemmer for lovforslaget, blåstempler man kvælstofregnska‐
bet i landbrugspakken, da der i lovforslaget ligger som for‐
udsætning, at indsatsbehovet for en reduktion på 6.200 t
kvælstof udskydes til efter 2021 i tråd med landbrugspak‐
kens kvælstofregnskab, hvilket EL ikke kan støtte.
Endvidere bemærker EL, at landbruget ifølge landbrugs‐
pakken ad frivillighedens vej årligt skulle reducere udled‐
ningen af kvælstof med 1.451 t i 2018 stigende til 2.907 t i
2021. Realiteterne viser inkl. tal for 2018, at landbruget kun
frivilligt har mindsket udledningen med 12 t årligt. EL me‐
ner, at det er bekymrende, at lovforslaget ikke tager hånd
om denne manglende realisering af landbrugets kvælstofre‐
duktion via de kollektive virkemidler. EL bemærker også at
lovforslaget ikke forholder sig til, at den seneste NOVANA
rapport viser, at kvælstofudledningen ikke er faldende som
forudsat i den såkaldte baseline, som indgår i landbrugspak‐
kens kvælstofregnskab.
EL bemærker desuden, at miljø- og fødevareministeren i
udvalgsbehandlingen ikke har været villig til at oversende et
opdateret skema over landbrugspakkens kvælstofregnskab.
EL finder det dybt beklageligt, at der ikke svares fyldestgø‐
DokumentId
Journalnummer
L 147 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: 3. udkast til betænkning
2028546_0002.png
2
rende på spørgsmål 2 til L 147 om oversendelse af en opda‐
teret version af den tabel over kvælstofregnskabet, som er
bilagt svaret på spørgsmål S 426 (2015-16), idet ministeren i
besvarelsen på MOF alm. del - spørgsmål 837 skriver, at der
”udarbejdes en direktivbestemt statusrapportering af gen‐
nemførsel af indsatserne, som skal indrapporteres til EU-
kommissionen ved udgangen af 2018. Sideløbende gennem‐
føres der, jf. aftale om målrettet regulering, i efteråret 2018
en overordnet vurdering af indsatsen for at reducere udled‐
ningen af kvælstof til vandmiljøet. ” EL finder derfor, at der
burde kunne svares på spørgsmålet.
EL mener, at hvis formålsparagraffen om at værne om
miljø og natur skulle have reel betydning i lovforslaget, ville
der ikke med lovforslaget ske en udsættelse af en væsentlig
del af kvælstofreduktionen til efter 2021. Man havde i stedet
f.eks. indlejret nogle principper i lovforslaget, som sikrede,
at Danmark ville nå i mål med forpligtigelserne.
Endelig pointerer EL, at det er problematisk, at der med
lovforslaget flere steder gives uforholdsvis meget magt til
ministeren. F.eks. giver § 19 i lovforslaget miljø- og fødeva‐
reministeren hjemmel til at fastsætte den andel af den totale
mængde af kvælstof i de enkelte gødningstyper, som skal
anvendes ved beregning af forbruget af kvælstof i de pågæl‐
dende gødningstyper. Det mener vi ikke er hensigtsmæssigt.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
miljø- og fødevareministeren,
tiltrådt af <>:
Til titlen
1)
I
noten
til lovens titel ændres »nr. L 20, side 7, som
ændret senest ved Rådets direktiv 2013/17/EU« til: »nr. L
20, side 7, som ændret ved Rådets direktiv 2013/17/EU«.
[Lovteknisk rettelse]
Af et
mindretal
(RV og SF), tiltrådt af <>:
Til § 1
2)
I
overskriften
før paragraffen ændres »og anvendelses‐
område« til: », anvendelsesområde og indsatsniveau«.
[Ændringen er en konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
3)
Som
stk. 2
indsættes:
»Stk. 2.
Miljø- og fødevareministeren er ved udøvelsen af
sine beføjelser efter loven forpligtet til at standse og neutra‐
lisere enhver stigning i udvaskning og tilførsler af nitrat og
kvælstof til grundvand og overfladevand.«
[Forpligtelse til at standse enhver stigning i udvaskning]
Af
miljø- og fødevareministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 12
4)
Efter »§§ 13-17« indsættes: », og regler fastsat i med‐
før heraf«.
[Lovteknisk rettelse]
Ny paragraf
5)
Efter § 56 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01.
I lov nr. 1715 af 27. december 2016 om Miljø- og
Fødevareklagenævnet foretages følgende ændring:
1.
I
§ 19
indsættes som
nr. 8:
»8) Klager over afgørelser truffet i henhold til regler fastsat
i medfør af § 40 i lov om jordbrugets anvendelse af
gødning og om næringsstofreducerende tiltag.««
[Konsekvensændring af regler om gebyrfritagelse ved klage
til Miljø- og Fødevareklagenævnet]
Til § 57
6)
I
stk. 1
ændres datoen »1. april« til: »5. april«.
[Ændret ikrafttrædelsestidspunkt]
7)
I
stk. 3
indsættes efter »25. juni 2018«: », og for tidli‐
gere planperioder«.
[Regler om, at loven heller ikke finder anvendelse på for‐
hold, der vedrører tidligere planperioder end planperioden
2018/2019]
8)
I
stk. 4, 2. pkt.,
indsættes efter »finder«: »de hidtil gæl‐
dende regler i«.
[Lovteknisk rettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en lovteknisk rettelse som føl‐
ge af, at Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde
fugle, kun er ændret én gang.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der ved
ændringsforslag nr. 3 foreslås indsat en bestemmelse i kapit‐
let, der vedrører miljø- og fødevareministerens forpligtelse
til at standse og neutralisere enhver stigning i udvaskning og
tilførsler af nitrat og kvælstof til grundvand og overflade‐
vand. Med den foreslåede ændring angives det i overskrif‐
ten, at kapitlet også vedrører denne forpligtelse.
Til nr. 3
Med den forslåede ændring forpligtes miljø- og fødevare‐
ministeren til ved udøvelsen af sine beføjelser efter loven at
standse og neutralisere enhver stigning i udvaskning og til‐
førsler af nitrat og kvælstof til grundvand og overfladevand,
så snart stigningen konstateres.
Ændringsforslaget forpligter ministeren til at gribe ind –
også midt i en vandplanperiode – så det sikres, at en konsta‐
teret stigning i kvælstofudvaskning med det samme imøde‐
gås med reducerende tiltag, der neutraliserer stigningen.
Det fremgår af ministerens svar på spørgsmål nr. 23, at
udledningstallene for 2017 blev offentliggjort i starten af
L 147 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: 3. udkast til betænkning
2028546_0003.png
3
2019, dvs. allerede 2 år efter at stigningen er forekommet.
Med ændringsforslaget forpligtes ministeren således til at
gribe tidligere ind, nemlig allerede 2 år efter at en stigning
er forekommet, i stedet for at vente med at gribe ind til næs‐
te gang vandområdeplanerne skal revideres, hvilket kun sker
hvert 6. år.
De beføjelser, som vil være relevante i forhold til at
standse en eventuel stigning i udvaskning og tilførsler af ni‐
trat og kvælstof til grundvand og overfladevand, vil f. eks.
være de efterafgrødekrav, der kan fastsættes med hjemmel i
det foreslåede § 38, stk. 1, og de dyrkningsrelaterede tiltag,
der kan fastsættes regler om efter den foreslåede § 38, stk. 2.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er en lovteknisk ændring. Med
den foreslåede ændring tydeliggøres, at der også tages hen‐
syn til regler fastsat i medfør af §§ 13-17 ved vurderingen
af, om en virksomheds forbrug af kvælstof til gødningsfor‐
mål overstiger virksomhedens samlede kvote for kvælstof.
Til nr. 5
Efter § 19, stk. 1, nr. 5, i lov nr. 1715 af 27. december
2016 om Miljø- og Fødevareklagenævnet opkræves og beta‐
les ikke gebyr for klager over afgørelser, der træffes efter de
love på fødevareområdet-, landbrugsområdet- og fiskeriets
område, som giver klageadgang til nævnet efter bestemmel‐
serne i §§ 49-72 i lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet.
§ 49, stk. 1, i lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet gi‐
ver klageadgang til Miljø- og Fødevareklagenævnet for af‐
gørelser truffet i henhold til regler udstedt i medfør af tekst‐
anmærkninger ad § 24 på finansloven.
I 2017 og 2018 blev etableret en tilskudsordning som led
i den frivillige del af den målrettede efterafgrødeordning
med hjemmel i tekstanmærkning nr. 170 til § 24.23.07 i fi‐
nanslovene for 2017 og 2018. Klage over afgørelser om til‐
skud var derfor efter § 49 i lov om Miljø- og Fødevarekla‐
genævnet fritaget gebyr, jf. § 19, stk. 1, nr. 5, i lov om Mil‐
jø- og Fødevareklagenævnet.
Med lov nr. 497 af 22. maj 2018 om ændring af lov om
jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække og
lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Målret‐
tet kvælstofregulering m.v.) blev der i gødskningslovens §
24 c, stk. 1, etableret hjemmel til, at miljø- og fødevaremini‐
steren kunne yde nationalt tilskud til kvælstofreducerende
virkemidler i særlige områder.
Samtidig blev der indsat en bestemmelse om adgang til
klage til Miljø- og Fødevareklagenævnet over afgørelser
vedrørende tilskudsordningen i gødskningslovens § 26, stk.
1.
Lovændringen indebar således, at reglerne om tilskud
som led i den frivillige del af den målrettede efterafgrøde‐
ordning og om klage vedrørende tilskud blev flyttet fra en
tekstanmærkning på finansloven til gødskningsloven. Ved
en fejl blev henvisningen i § 19 i lov om Miljø- og Fødeva‐
reklagenævnet om, hvilke klager der er afgiftsfritaget, ikke
konsekvensrettet.
Med § 40 i forslag til lov om jordbrugets anvendelse af
gødning og om næringsstofreducerende tiltag videreføres
bemyndigelsen til at yde tilskud til kvælstofreducerende vir‐
kemidler i særlige områder, og med den foreslåede § 47 vi‐
dereføres klageadgangen til Miljø- og Fødevareklagenævnet
over afgørelser om tilskud.
Med den foreslåede ændring konsekvensrettes lov om
Miljø- og Fødevareklagenævnet, så det fremgår af lovens §
19, at klager over afgørelser truffet i henhold til regler fast‐
sat i medfør af den foreslåede § 40 i lov om jordbrugets an‐
vendelse af gødning og om næringsstofreducerende tiltag er
fritaget fra gebyr.
Til nr. 6
Det foreslås, at lovens ikrafttrædelsestidspunkt ændres
fra den 1. april 2019 til den 5. april 2019. Ændringsforslaget
stilles for at sikre en bedre proces for behandling af lovfor‐
slaget i Folketinget.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring indebærer, at sager, der vedrører
forhold fra planperioderne før planperioden 2018/2019, lige‐
ledes skal behandles efter de hidtil gældende regler. Det
gælder både for førsteinstansens behandling af sagen og for
behandling i forbindelse med evt. rekurs. Det gælder også
for så vidt angår strafferetlige forhold.
Lovforlaget vil som konsekvens heraf have virkning for
forhold, der vedrører planperioden 2019/2020 og fremad
med de undtagelser herfra, der følger af de foreslåede § 57,
stk. 4 og 5.
Til nr. 8
Ændringen er en sproglig forbedring, og den er alene af
lovteknisk karakter.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. januar 2019 og var til
1. behandling den 7. februar 2019. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareud‐
valget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <3> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og miljø- og fødevareministeren sendte den
15. november 2018 dette udkast til udvalget, jf. MOF alm.
del – bilag 145. Den 31. januar 2019 sendte miljø- og føde‐
vareministeren høringssvarene og et høringsnotat til udval‐
get.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla‐
get.
L 147 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: 3. udkast til betænkning
2028546_0004.png
4
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 23 spørgsmål
til miljø- og fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som
denne har besvaret.
Pia Adelsteen (DF)
fmd.
Lise Bech (DF) René Christensen (DF) Ib Poulsen (DF) Karina Due (DF) Erling Bonnesen (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Thomas Danielsen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Carsten Bach (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette Abildgaard (KF) Erik Lund ()
Orla Østerby (KF) Bjarne Laustsen (S) Lea Wermelin (S)
nfmd.
Christian Rabjerg Madsen (S) Jesper Petersen (S)
Kirsten Brosbøl (S) Simon Kollerup (S) Søren Egge Rasmussen (EL) Øjvind Vilsholm (EL) Christian Poll (ALT)
Roger Courage Matthisen (ALT) Rasmus Helveg Petersen (RV) Ida Auken (RV) Trine Torp (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1