Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 146 Bilag 6
Offentligt
2025073_0001.png
Til lovforslag nr.
L 146
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 28. februar 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af ligningsloven og personskatteloven
(Permanent forhøjet befordringsfradrag i yderkommuner og på visse øer, indførelse af øfradrag i yderkommuner og på visse
øer, fradrag for passage af Fjordforbindelsen Frederikssund, nedsættelse af bundskatten m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Socialdemokratiets medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, og Enhedslistens
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (S) vil stemme for ændringsfor-
slag nr. 1 om deling af lovforslaget. Hvis lovforslaget ikke
deles ved 2. behandling, indstiller mindretallet lovforslaget
til
vedtagelse uændret.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL og SF) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Hvis lovfor-
slaget ikke deles ved 2. behandling, indstiller mindretallet
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det af Enhedslisten stillede ændringsforslag
nr. 2.
Et
tredje mindretal
i udvalget (ALT) vil stemme for æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Hvis lovforsla-
get ikke deles ved 2. behandling, indstiller mindretallet lov-
forslaget til
vedtagelse
med det af Enhedslisten stillede æn-
dringsforslag nr. 2.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (RV) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og ændringsforslage-
ne.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget bemærker, at
Socialdemokratiet støtter bedre vilkår for pendlere i landets
yderkommuner og på øer og småøer. Det er vigtigt, at vilkå-
rene for at pendle fra landets yderområder og øer er med til
at sikre, at man kan bo og leve i alle dele af landet. Social-
demokratiet støtter ikke Enhedslistens ændringsforslag, da
der endnu ikke er etableret kollektiv transport på forbindel-
sen Kronprinsesse Marys Bro, men vil se positivt på at ind-
føre et fradrag, hvis en sådan transport oprettes, herunder på
at sikre den nødvendige finansiering. Socialdemokratiet
støtter ikke den del af lovforslaget, der omhandler en
bundskattelettelse på 0,03 procentpoint. Partiet ser den sam-
lede stigning i kommuneskatten som et udtryk for, at vel-
færdsbudgetterne er svære at få til at hænge sammen i en tid,
hvor der kommer flere børn og ældre, men pengene fra rege-
ringen ikke følger med. Socialdemokratiet har på den bag-
grund stillet ændringsforslag om deling af lovforslaget, så
der er mulighed for at differentiere stemmeafgivningen.
Hvis der ikke er flertal for delingen, vil Socialdemokratiet
ud fra en samlet bedømmelse af lovforslagets elementer dog
stemme for lovforslaget.
Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti
Enhedslistens og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter ændringsforslaget om deling af lovforslaget
og støtter det under A nævnte lovforslag. EL og SF finder
det positivt, at forslaget gør det forhøjede befordringsfradrag
for yderkommuner permanent og samtidig udvider ordnin-
gen til at omfatte de ti små øer, som ikke i dag er omfattet.
EL og SF mener, at det vil indebære en hjælp til at sikre og
fastholde bosættelse på øerne og i kommunerne. EL og SF
er grundlæggende skeptisk over for ordninger, der tilskynder
AX023052
L 146 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 28. februar 2019
2025073_0002.png
2
mennesker til at køre langt til arbejde. EL og SF ser hellere
en større indsats for at få flere uddannelsessteder og arbejds-
pladser tættere på de studerendes og arbejdstagernes bopæl
som en bedre løsning for herved at undgå store pendleraf-
stande. EL og SF erkender dog også, at det ikke er den ud-
vikling, der er i gang lige nu. Derfor er EL og SF positive
over for det nye fradrag for overnatning gældende for
pendlere med bolig på øerne.
EL og SF konstaterer, at der med lovforslaget indføres et
fradrag for personer, der krydser den nye fjordforbindelse,
Kronprinsesse Marys Bro ved Frederikssund, når det sker i
forbindelse med turen til og fra arbejde. EL og SF er enige i,
at pendlere over fjordforbindelsen skal ligestilles med
pendlere på Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindel-
sen i forhold til det foreslåede fradrag. EL og SF er samtidig
kritiske over for, at turen med kollektiv transport ikke er be-
rettiget til det samme fradrag for at krydse Kronprinsesse
Marys Bro. EL og SF mener, at personer, der benytter bus-
sen over broen for at komme til og fra arbejde, bør have
samme fradrag som dem, der benytter bilen. EL og SF me-
ner, at fradraget er relevant, da Frederikssund Kommune,
som det fremgår af spørgsmål 2, overvejer at etablere bus-
forbindelse mellem Hornsherred og den kommende Vinge
Station. Enhedslisten stiller derfor ændringsforslag nr. 2,
som skal sikre passagerer med kollektiv trafik et fradrag på
12 kr. pr. passager, hvilket svarer til fradraget for passage
med bil.
EL og SF støtter ikke den del af lovforslaget, der handler
om nedsættelse af bundskatten. Efter EL�½s og SF�½s opfattel-
se går den foreslåede sænkning af bundskatten ud på at
modvirke, at kommunerne i budgetterne tilsyneladende har
hævet skatterne. EL og SF mener, at kommunerne skal have
frihed til at fastlægge skatten selv, og at statens indblanding
er en dårlig idé. Samtidig er det set med EL�½s og SF�½s øjne
et problem, at grundlaget for bundskatten er bredere, og det
sammenholdt med disse stigninger på kommunalt niveau vil
betyde en mindre social balance, altså en forøgelse af den
økonomiske ulighed.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(S), tiltrådt af et
mindretal
(EL, ALT og
SF):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Permanent
forhøjet befordringsfradrag i yderkommuner og på visse øer,
indførelse af øfradrag i yderkommuner og på visse øer, fra-
drag for passage af Fjordforbindelsen Frederikssund m.v.)«
omfattende §§ 1 og 3.
B.
»Forslag til lov om ændring af personskatteloven (Ned-
sættelse af bundskatten)« omfattende § 2 og § 3, stk. 1.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT og SF):
b
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til § 1
2)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 9 c, stk. 9,
indsættes efter 3. pkt. som nyt punktum:
»Fradraget for benyttelse af Fjordforbindelsen Frederiks-
sund kan foretages med 12 kr. pr. passage ved benyttelse af
bil og med 12 kr. pr. passage for brugere af kollektiv tra-
fik.««
[Fradrag på 12 kr. pr. passage af Fjordforbindelsen Frede-
rikssund ved benyttelse af kollektiv trafik]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to separate lovforslag.
Det ene lovforslag (A) vedrører permanent forhøjet befor-
dringsfradrag i yderkommuner og på visse øer, indførelse af
øfradrag i yderkommuner og på visse øer og fradrag for pas-
sage af Fjordforbindelsen Frederikssund m.v. Det andet lov-
forslag (B) vedrører nedsættelse af bundskatten.
Til nr. 2
Det foreslås at indføre fradrag for passage af Fjordforbin-
delsen Frederikssund, når brugere af kollektiv trafik passerer
broen som led i den normale transportvej mellem hjem og
arbejde. Fradraget foreslås fastsat til 12 kr. pr. passage.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. januar 2019 og var til
1. behandling den 7. februar 2019. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 19. december
2018 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 99.
Den 30. januar 2019 sendte skatteministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
L 146 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: Betænkning afgivet den 28. februar 2019
2025073_0003.png
3
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Carsten Kissmeyer (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
Anders Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S)
Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S)
fmd.
Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Julius Graakjær Grantzau (ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1