Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 145
Offentligt
2021906_0001.png
27. februar 2019
J.nr. 2018 - 7939
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 145 - Forslag til Lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i
foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningslo-
ven og selskabsskatteloven (Ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat,
afskaffelse af registreringsafgiften på fly, nedsættelse af afgiften på øl og vin og forhøjelse
af restskatteprocenten for selskabsskat).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 11. februar 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Lea Wermelin (S).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvornår de skærpede krav til fosforlofter træder i kraft, til skatteministeren
2021906_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvornår de skærpede krav til fosforlofter træder i kraft, og om der
vil være en periode med større fosforudledning, fordi de skærpede krav til fosforlofter
endnu ikke er trådt i kraft, men afgiften afskaffes?
Svar
Til brug for besvarelsen har Skatteministeriet indhentet bidrag for miljø- og fødevaremi-
nisteren. Miljø- og fødevareministeren har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Skærpelserne af fosforlofterne fremgår af forarbejderne til ændringen af husdyrbruglo-
ven fra 2017, jf. Folketingstidende A, L 114, 2016-17.
Fosforlofterne - angivet som maksimal tilførsel af fosfor (kg) per hektar - er angivet i ta-
bellen nedenfor fordelt på forskellige typer af husdyrgødning. Det gennemsnitlige niveau
er centralt, idet der fra 2022 kun er fastsat krav til dette på nuværende tidspunkt.
Som det fremgår af tabel 1, er der tale om en gennemsnitlig lettelse i 2017 samlet set i for-
hold til reglerne fra før 2017, men med begrænsning i forhold til de største tidligere ud-
bringninger af fosfor per hektar, herunder særligt fjerkræbedrifter. Frem mod 2025 skal
der ske yderligere skærpelser af fosforlofterne, således at det gennemsnitlige tilladte ni-
veau i 2025 kommer under det niveau, der kunne udbringes med de tidligere regler.
Tabel 1. Krav for fosforlofter
2016
Tidligere
regulering
(2016)
45-55
/43
33,5
34/37
27 kvæg
36
32,2
2017 (2018)
Generelt Skær-
78 pct.
pet
af landet 22 pct.*
(2018)
43
39
35
30
35
30
30
30
30
35
2020 (2019)
Generelt Skær-
78 pct. af pet
landet
22
pct.*
35 (2019)
35
35
30
35
30
30
30
30
35
32-33
30-31
2022
Ge-
Skær
nerelt pet
(X
(Y
pct.) pct.)
2025
Ge-
Skær
nerelt pet
(W
(Z
pct.) pct.)
kg P/ha
Fjerkræ/mink
Slagtesvin
Søer og
Smågrise
Kvæg/får/geder
Undtagelses-
brug**
Gns.Krav
(besluttet for
2022-2025)
34,7 (2018)
34,1 (2019)/
33,2 (2020)
Kilde: Miljø- og Fødevareministeriet.
*De skærpede fosforlofter gælder i visse oplande til søer omfattet af vandområdeplanerne svarende til 22 pct. af
Danmarks landbrugsareal.
** Bedrifter omfattet af kvægundtagelsen fra nitratdirektivet.
Den maksimale mængde husdyrgødning er desuden begrænset af et krav om, at der mak-
simalt må tilføres 170 kg kvælstof per hektar (230 kg kvælstof per hektar på bedrifter om-
Side 2 af 3
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvornår de skærpede krav til fosforlofter træder i kraft, til skatteministeren
2021906_0003.png
fattet af kvægundtagelsen fra nitratdirektivet). For mange kvægbrug er dette den begræn-
sende faktor. Selvom der er tale om en lempelse af det gennemsnitlige niveau i 2017 i for-
hold til 2016, kan der derfor reelt være skærpelser i forhold til den tidligere regulering alle-
rede fra 2018-2019 bl.a. på grund af kvælstofkravet. Der vil endvidere ske skærpelser fra
2022, når det gennemsnitlige niveau nærmer sig niveauet fra den tidligere regulering. Der
kan i den forbindelse henvises til rapport fra Aarhus Universitet fra januar 2019 om An-
vendelse af gødning i dansk landbrug i relation til indførsel af fosforlofter, hvor konse-
kvenserne af fosforlofterne er yderligere belyst (https://pure.au.dk/portal/fi-
les/143286922/Levering_Fosforlofter.pdf).
Samspillet mellem afskaffelse af afgiften på foderfosfat i 2019 og fosforreguleringen frem
mod 2022 er således påvirket af en række faktorer, der gør det vanskeligt at vurdere de
præcise konsekvenser af afskaffelsen af afgiften. Det miljømæssige formål med foderfos-
fatafgiften forventes fremover varetaget af fosforreguleringen.
Øget fosforoverskud kan ikke direkte oversættes til en øgning i fosfortabet uden at kende
forholdene på den enkelte mark, idet fosfor fra udbragt husdyrgødning m.v. ikke straks
udvaskes til vandmiljøet, men bindes i pløjelaget og dermed ophobes, og pløjelaget kan
derfor på et givet tidspunkt nå til et kritisk mætningsniveau. Det afgørende for en bære-
dygtig fosforregulering er derfor ikke, at der med det samme skabes balance mellem til-
førsel og fraførsel af fosfor, men at mængden af udbragt fosfor på sigt bringes ned på et
mere bæredygtigt niveau.”
Side 3 af 3