Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 145
Offentligt
2022574_0001.png
27. februar 2019
J.nr. 2018 - 7939
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 145 - Forslag til Lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i
foderfosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningslo-
ven og selskabsskatteloven (Ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat,
afskaffelse af registreringsafgiften på fly, nedsættelse af afgiften på øl og vin og forhøjelse
af restskatteprocenten for selskabsskat).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 11. februar 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Lea Wermelin (S).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at bekræfte, at det af Saneringsrapporten fra 2017 fremgår, at det ikke vurderedes, at der var grundlag for at afskaffe foderfosfatafgiften, til skatteministeren
2022574_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at det af Saneringsrapporten fra 2017 fremgår, at det ikke vur-
deredes, at der var grundlag for at afskaffe foderfosfatafgiften, da ”en afskaffelse af afgif-
ten medfører, at der vil blive udledt mere fosfor fra landbruget end med afgiften, og at
det vil medføre en stigning
i fosforoverskuddet, især i de dyrerige områder”? Vil ministe-
ren i forlængelse heraf redegøre for, hvad der har ændret sig siden da, når det af Sane-
ringsrapporten fremgår, at der bør iværksættes et arbejde med at evaluere effekten med
henblik på en eventuel ændring eller fjernelse i 2022?
Svar
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folke-
parti har den 30. november 2018 indgået aftale om finansloven for 2019, som indeholder
initiativ om afskaffelsen af foderfosfatafgiften.
Som det fremgår af lovforslaget, som gennemfører dette initiativ, kan afskaffelsen af fo-
derfosfatafgiften isoleret set øge fosforoverskuddet i naturen på kort sigt. Det vurderes
dog, at afgiften på længere sigt er overflødig, da der i 2017 er indført ny regulering vedrø-
rende udbringning af fosfor i lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. Der er
således med den nye fosforregulering foretaget en ændring af miljøkravene for udbring-
ning af fosfor ift. den tidligere regulering og gennemført lofter for udbringning af fosfor
med gødning med gradvise skærpelser frem til 2022. Efter 2022 skal lofterne for de en-
kelte gødningstyper besluttes, så gennemsnittet af fosforlofterne rammer et samlet niveau,
som er udtryk for yderligere skærpelser. Der henvises i øvrigt til besvarelsen SAU spm. 3
til L 145.
Det kan i relation hertil bekræftes, som det også fremgår af Saneringsrapporten fra 2017,
at en afskaffelse af afgiften vil medføre, at der udledes mere fosfor end med afgiften.
På den baggrund anbefales det i
Saneringsrapporten, at ”en
evt. afskaffelse af afgiften overvejes
på baggrund af en analyse af afgiftens virkninger samt de nye fosforregler med henblik på en evt. ændring
eller fjernelse i 2022.”
Det fremgår dog også af Saneringsrapporten, at foderfosfatafgiften
skal gøre anvendelsen af fytase mere økonomisk attraktivt i forhold til tilførslen af mine-
ralsk fosfor i husdyrfoder. Ved anvendelse af fytase forbedres udnyttelsen af det naturlige
fosforindhold i foderet, og landbrugets brug af mineralsk fosfor i foderet reduceres.
Fosforreguleringen fra 2017 har imidlertid skabt et incitament til at øge anvendelsen af fy-
tase og begrænse anvendelsen af mineralsk fosfor. Derved kan en mere effektiv fodring af
husdyr, fx ved anvendelse af fytase, bidrage til fosforreguleringen og derved imøde-
komme de nye fosforlofter.
Der er derfor ikke længere det samme behov for en afgift på foderfosfat, da det miljø-
mæssige formål med foderfosfatafgiften fremover varetages af fosforreguleringen.
I tillæg hertil bemærkes, at aftaleparterne bag finanslovsaftalen for 2019 med afskaffelsen
af foderfosfatafgiften ønsker at styrke danske producenters konkurrenceevne over for
udenlandske producenter. Afskaffelsen af foderfosfatafgiften vil lempe byrderne for dan-
ske landbrugsvirksomheder og gøre det billigere at producere danske fødevarer.
Side 2 af 2