Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 145 Bilag 9
Offentligt
2025695_0001.png
Til lovforslag nr.
L 145
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 28. februar 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat
og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven,
opkrævningsloven og selskabsskatteloven
(Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i
foderfosfat og forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 11 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Socialdemokratiets medlemmer af
udvaget har stillet ændringsforslag nr. 1-4, og skatteministe-
ren har stillet ændringsforslag nr. 5-11.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de af skatteministeren stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (S) vil stemme for ændringsfor-
slag nr. 1-4 om deling af lovforslaget. Mindretallet vil stem-
me imod det under A nævnte forslag og for det under B
nævnte forslag. Hvis der ikke er flertal for en deling af lov-
forslaget ved 2. behandling, vil mindretallet stemme for
skatteministerens ændringsforslag til det udelte lovforslag
ved 2. behandling og imod lovforslaget ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) vil stemme for æn-
dringsforslag nr. 1-4 om deling af lovforslaget ved 2. be-
handling. Mindretallet vil stemme imod de under A og B
nævnte forslag. Hvis der ikke er flertal for en deling af lov-
forslaget ved 2. behandling, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod de af skatteministeren stillede æn-
dringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for de af skatteministeren stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
(SF) vil stemme for ændringsforslag
nr. 1-4 om deling af lovforslaget. Mindretallet vil stemme
imod de under A og B nævnte forslag. Hvis der ikke er fler-
tal for en deling af lovforslaget ved 2. behandling, vil min-
dretallet stemme for skatteministerens ændringsforslag til
det udelte lovforslag ved 2. behandling og imod lovforslaget
ved 3. behandling.
Et
femte mindretal
(RV) vil ved 2. behandling redegøre
for sin holdning til lovforslaget og ændringsforslagene.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget bemærker, at
Socialdemokratiet stiller ændringsforslag om deling af lov-
forslaget for at kunne differentiere stemmeafgivningen. So-
cialdemokratiet er generelt optaget af at gøre det nemt og at-
traktivt at drive virksomhed i Danmark og mener, at det er
fornuftigt løbende at se på afgifterne. Dels for at mindske
grænsehandelen, dels for ikke unødigt at rykke job i detail-
branchen uden for landets grænser. Socialdemokratiet støtter
derfor den del af lovforslaget, som handler om en nedsættel-
se af afgiften på øl og vin, ligesom partiet støtter en forhø-
jelse af restskatteprocenten for selskabsskat.
Når Socialdemokratiet samlet set ikke kan støtte lovfor-
slaget, skyldes det de andre elementer. For det første afskaf-
felsen af registreringsafgiften på fly. Socialdemokratiet un-
drer sig over, at regeringen ikke er villig til at prioritere en
reel omstilling af bilbeskatningen og samtidig vil gøre det
AX023105
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 28. februar 2019
2025695_0002.png
2
billigere for velhavere at købe og indregistrere fly. For det
andet afskaffelsen af foderfosfatafgiften. Det trækker i den
forkerte retning i forhold til at beskytte natur og miljø i Dan-
mark. I bemærkningerne til lovforslaget står det direkte, at
en afskaffelse isoleret set kan øge fosforoverskuddet på kort
sigt, hvilket også fremgår af Saneringsrapporten fra 2017.
Socialdemokratiet er heller ikke betrygget gennem ministe-
rens besvarelse af spørgsmål til lovforslaget i forhold til pe-
rioden mellem en afskaffelse af foderfosfatafgiften i 2019
og den senere ikrafttrædelse af skærpede krav til fosforlofter
i 2022.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(S), tiltrådt af et
mindretal
(EL og SF):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mine-
ralsk fosfor i foderfosfat og ændring af opkrævningsloven
og lov om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og
panterettigheder m.v. (tinglysningsafgiftsloven) (Afskaffelse
af registreringsafgiften på fly og ophævelse af lov om afgift
af mineralsk fosfor i foderfosfat)« omfattende §§ 1, 2 og 4
og § 7, stk. 1-3.
B.
»Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og øl-
og vinafgiftsloven (Nedsættelse af afgift på øl og vin og for-
højelse af restskatteprocenten for selskabsskat)« omfattende
§§ 3, 5 og 6 og § 7, stk. 1, 2 og 4.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 7
d
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til titlen
5)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i
foderfosfat og ændring af opkrævningsloven,
selskabsskatteloven, lov om afgift af tinglysning og
registrering af ejer- og panterettigheder m.v.
(tinglysningsafgiftsloven) og øl- og vinafgiftsloven
(Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af
registreringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af
mineralsk fosfor i foderfosfat og forhøjelse af
restskatteprocenten for selskabsskat)«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
6)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 2
I opkrævningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29.
september 2016, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1434 af 5.
december 2018 og senest ved § 15 i lov nr. 1728 af 27.
december 2018, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 9, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »bilag 1, liste A, nr. 5, 6, 9-17
og 30« til: »bilag 1, liste A, nr. 5, 6 og 9-16«.
2.
I
bilag 1, liste A, nr. 28,
udgår »og registrering«.
3.
Bilag 1, liste A, nr. 29,
ophæves.
Nr. 30 og 31 bliver herefter nr. 29 og 30.«
[Konsekvens af lov nr. 1728 af 27. december 2018]
Til § 4
7)
Efter nr. 7 indsættes som nye numre:
2)
I
stk. 2
udgår »og § 5«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 7
3)
I
stk. 1
udgår »og 3«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
4)
I
stk. 2
udgår »§ 2, nr. 1 og 2, § 4, nr. 1-15, 17 og 18,
og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(DF, V, LA, ALT og
KF):
»01.
I
§ 4, stk. 3, 4. pkt.,
ændres »§ 3, stk. 3, 5.-7. pkt.« til:
»6.-8. pkt.«, og »tilsvarende« udgår, og i
stk. 3
indsættes
som
6.-8. pkt.:
»Den afgiftspligtige hæfter for omkostningerne ved vur-
deringen. Skyldes vurderingen, at værdiansættelsen efter
told- og skatteforvaltningens skøn har været for lav, bæres
omkostningerne dog af statskassen, medmindre vurderingen
ligger mere end 10 pct. over den afgiftspligtiges værdian-
sættelse. Told- og skatteforvaltningen beregner afgiften, når
vurderingen foreligger.«
02.
I
§ 4
indsættes som
stk. 12:
»Stk. 12.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler
om fremgangsmåden ved vurderingen af værdien efter stk.
3, 6.-8. pkt.«
03.
§ 4
affattes således:
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 28. februar 2019
2025695_0003.png
3
Ȥ 4.
For tinglysning af ejerskifte af fast ejendom eller
andele heraf udgør afgiften 1.660 kr. og 0,6 pct. af ejerskif-
tesummen. Dette gælder også, hvis ejerskiftet er betinget.
Ved anmeldelse til tinglysning af ejerskiftet skal ejerskifte-
summen være oplyst.
Stk. 2.
Ved anmeldelse til tinglysning af ejerskifte af ejer-
boliger, jf. ejendomsvurderingslovens § 4, skal den senest
offentliggjorte eller meddelte ejendomsværdi endvidere væ-
re oplyst eller ved ejerskifte af en ideel andel af en fast ejen-
dom den forholdsmæssige andel heraf. Er ejendommen ikke
selvstændigt vurderet på tidspunktet for anmeldelse til ting-
lysning, eller er der i tiden mellem den senest offentliggjorte
vurdering og anmeldelsen sket væsentlige forandringer med
hensyn til ejendommen, skal ejendommens værdi angives
efter bedste skøn.
Stk. 3.
Angives værdien efter stk. 2, 2. pkt., ikke, eller er
registreringsmyndigheden i tvivl om rigtigheden af værdien,
oversender registreringsmyndigheden spørgsmålet om ejen-
dommens værdi til told- og skatteforvaltningen til afgørelse,
når tinglysningsekspeditionen er afsluttet. Registrerings-
myndigheden underretter samtidig anmelderen om oversen-
delsen. Told- og skatteforvaltningen foranlediger om fornø-
dent ejendommen vurderet efter ejendomsvurderingsloven.
Ved denne vurdering finder 6.-8. pkt. om, hvem der hæfter
for omkostningerne ved vurderingen, anvendelse. Told- og
skatteforvaltningen beregner herefter afgiften. Den afgifts-
pligtige hæfter for omkostningerne ved vurderingen. Skyl-
des vurderingen, at værdiansættelsen efter told- og skattefor-
valtningens skøn har været for lav, bæres omkostningerne
dog af statskassen, medmindre vurderingen ligger mere end
10 pct. over den afgiftspligtiges værdiansættelse. Told- og
skatteforvaltningen beregner afgiften, når vurderingen fore-
ligger.
Stk. 4.
Foreligger der ved ejerskifte af en ejendom som
nævnt i stk. 2 ikke en ejerskiftesum, hvoraf afgiften kan be-
regnes, beregnes afgiften af den senest offentliggjorte eller
meddelte ejendomsværdi på tidspunktet for anmeldelse til
tinglysning eller ved ejerskifte af en ideel andel af en ejen-
dom af den forholdsmæssige andel heraf. Foreligger der ik-
ke en ejendomsværdi, eller er der i tiden mellem den senest
offentliggjorte vurdering og anmeldelsen sket væsentlige
forandringer med hensyn til boligen, beregnes afgiften af
værdien efter stk. 2, 2. pkt., eller stk. 3.
Stk. 5.
Er ejerskifte af en af ejendommene nævnt i stk. 2
ikke sket som almindelig fri handel, og udgør ejerskiftesum-
men et beløb, der er mindre end 80 pct. af den senest offent-
liggjorte eller meddelte ejendomsværdi på tidspunktet for
anmeldelse til tinglysning eller den skønnede værdi efter
stk. 2, 2. pkt., eller den fastsatte værdi efter stk. 3, beregnes
afgiften af 80 pct. af denne værdi. Ved ejerskifte af en ideel
andel af en ejendom efter stk. 4 gælder procentandelen i 1.
pkt. den forholdsmæssige andel af ejendomsværdien.
Stk. 6.
Foreligger der ved ejerskifte af fast ejendom bort-
set fra ejendommene nævnt i stk. 2 ikke en ejerskiftesum,
hvoraf afgiften kan beregnes, skal den afgiftspligtige ved
anmeldelsen vedlægge en begrundet angivelse af værdien af
ejendommen efter bedste skøn. Vedlægges denne angivelse
ikke, eller er registreringsmyndigheden i tvivl om rigtighe-
den af den angivne værdi, oversender registreringsmyndig-
heden spørgsmålet om opgørelse af værdien til told- og skat-
teforvaltningen til afgørelse, når registreringsekspeditionen
er afsluttet. Registreringsmyndigheden underretter samtidig
anmelderen om oversendelsen. Told- og skatteforvaltningen
foranlediger om fornødent ejendommen vurderet efter ejen-
domsvurderingsloven. Ved denne vurdering finder stk. 3,
6.-8. pkt., om, hvem der hæfter for omkostningerne ved vur-
deringen, tilsvarende anvendelse.
Stk. 7.
Er ejerskifte af fast ejendom bortset fra ejendom-
mene nævnt i stk. 2 ikke sket som almindelig fri handel mel-
lem uafhængige parter, skal der ved anmeldelsen til tinglys-
ning afgives en erklæring om, at ejerskiftet ikke er sket som
almindelig fri handel. Afgiften skal i disse tilfælde beregnes
af en ejerskiftesum, der skal svare til det, som ville være op-
nået, hvis ejerskiftet var sket på almindelige markedsvilkår.
Der skal ved anmeldelsen til tinglysning endvidere angives
en ejerskiftesum opgjort efter 2. pkt. Afgives der ikke erklæ-
ring om ejerskiftesummen efter 1. og 3. pkt., eller er regi-
streringsmyndigheden eller told- og skatteforvaltningen i
tvivl om den angivne værdis rigtighed, finder stk. 6, 2.-5.
pkt., tilsvarende anvendelse.
Stk. 8.
Skatteministeren kan fastsætte regler om pligt til at
afgive erklæringer, dokumentation og oplysninger til brug
for beregningen af og kontrollen med afgift efter stk. 2-7.
Stk. 9.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om
fremgangsmåden ved vurderingen af værdien efter stk. 3,
6.-8. pkt.««
[Konsekvens af lovforslagets § 4, nr. 7]
Ny paragraf
8)
Efter § 6 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 1729 af 27. december 2018 om ændring af
ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love
(Videreførelse
af
vurderingerne,
ændring
af
vurderingsterminen, udskydelse af fremrykning af
beskatningsgrundlaget m.v.) foretages følgende ændring:
1.
§ 8, nr. 2,
ophæves.«
[Konsekvens af lovforslagets § 4, nr. 7]
Til § 7
9)
I
stk. 1
ændres »jf. dog stk. 2 og 3« til: »jf. dog stk.
2-4«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
10)
I
stk. 2
ændres »§ 4, nr. 1-15, 17 og 18« til: »§ 4, nr.
1-7, 01, 02, 8-15, 17 og 18«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7, 01
og 02]
11)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
§ 4, nr. 03, træder i kraft den 1. januar 2022.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 28. februar 2019
2025695_0004.png
4
[Forslag om, at nyaffattelsen af tinglysningsafgiftslovens §
4, jf. ændringsforslag nr. 7, 03, træder i kraft den 1. januar
2022]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved ændringsforslaget foreslås, at lovforslaget deles i to
separate lovforslag. Det ene lovforslag (A) vedrører forslag
om at afskaffe registreringsafgiften på fly og forslag om at
afskaffe foderfosfatafgiften. Forslaget omfatter herudover en
række konsekvensændringer af opkrævningsloven, der ud-
springer af de førnævnte forslag. Det andet lovforslag (B)
vedrører forslag om at nedsætte afgift på øl og vin og for-
slag om at forhøje restskatteprocenten for selskabsskat. For-
slaget omfatter herudover en konsekvensændring af lov nr.
526 af 7. juni 2006.
Til nr. 2
Der foreslås en konsekvensændring af ikrafttrædelsesbe-
stemmelsen i lovforslagets § 7, stk. 2, som følge af at det i
ændringsforslag nr. 1 foreslås at dele lovforslaget.
Til nr. 3
Der foreslås en konsekvensændring af ikrafttrædelsesbe-
stemmelsen i lovforslagets § 7, stk. 1, som følge af at det i
ændringsforslag nr. 1 foreslås at dele lovforslaget.
Til nr. 4
Der foreslås en konsekvensændring af ikrafttrædelsesbe-
stemmelsen i lovforslagets § 7, stk. 2, som følge af at det i
ændringsforslag nr. 1 foreslås at dele lovforslaget.
Til nr. 5
Der foreslås en ændring af lovteknisk karakter i forbin-
delse med ændring af lovtitel for lov om afgift af tinglysning
og registrering af ejer- og panterettigheder m.v. (tin-
glysningsafgiftsloven) samt ændring af rækkefølgen af lov-
titler i lovforslagets titel.
Til nr. 6
I lovforslagets § 2 foreslås en række konsekvensændrin-
ger i opkrævningslovens § 9, stk. 2, 1. pkt., og bilag 1, liste
A, som følge af lovforslagets § 1 og § 4, nr. 1.
Med dette ændringsforslag foreslås det, at lovforslagets §
2 affattes på ny, da bilag 1, liste A, nr. 17, i opkrævningslo-
ven er ophævet ved § 15 i lov nr. 1728 af 27. december
2018. Lov nr. 1728 af 27. december 2018 trådte i kraft den
1. februar 2019, hvorfor det ikke var muligt at tage højde for
ophævelsen af bilag 1, liste A, nr. 17, ved lovforslagets
fremsættelse den 30. januar 2019.
Til nr. 7
Ad 01
Tinglysningsafgiftslovens § 4, som vedrører tinglysning
af ejerskifte af fast ejendom, er ændret ved lov nr. 688 af 8.
juni 2017, der trådte i kraft den 1. januar 2018. Efter æn-
dringslovens overgangsbestemmelse, jf. § 22, stk. 11, i lov
nr. 688 af 8. juni 2017, får ændringen dog først virkning for
ejerskifter, der er anmeldt til tinglysning fra og med den 1.
januar 2020.
Tinglysningsafgiftslovens § 4 er nyaffattet med ikrafttræ-
delse den 1. januar 2019, jf. § 8, nr. 1, og § 13, nr. 1, i lov
nr. 1729 af 27. december 2018. Nyaffattelsen skal bl.a. sik-
re, at den affattelse af tinglysningsafgiftsloven, der er tilpas-
set den tidligere gældende vurderingslov og dermed det tid-
ligere gældende vurderingssystem, bliver tilpasset i forhold
til § 1, nr. 22-35, i lov nr. 1729 af 27. december 2018, hvor-
efter de nye ejendomsvurderinger og dermed også det nye
ejendomsvurderingssystem udskydes med 2 år. I
tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 3, 4. pkt., henvises der til
§ 3, stk. 3, 5.-7. pkt.
I lovforslagets § 4, nr. 7, foreslås det at ophæve
tinglysningsafgiftslovens § 3, stk. 3, der omhandler situatio-
ner, hvor der ved registrering af ejerrettigheder over fly ikke
foreligger en ejerskiftesum efter § 13. § 3, stk. 3, 5.-7. pkt.,
regulerer, hvem der hæfter for omkostningerne ved en vur-
dering. Forslaget om ophævelse af § 3, stk. 3, er en konse-
kvens af lovforslagets § 4, nr. 8, hvori tinglysningsafgiftslo-
vens § 13 foreslås ophævet.
Ordlyden af tinglysningsafgiftslovens § 3, stk. 3, 5.-7.
pkt., som er »Den afgiftspligtige hæfter for omkostningerne
ved vurderingen. Skyldes vurderingen, at værdiansættelsen
efter told- og skatteforvaltningens skøn har været for lav,
bæres omkostningerne dog af statskassen, medmindre vur-
deringen ligger mere end 10 pct. over den afgiftspligtiges
værdiansættelse. Told- og skatteforvaltningen beregner af-
giften, når vurderingen foreligger.«, foreslås indsat i § 4, stk.
3, som 6.-8. pkt. med dette ændringsforslag, jf. ændringsfor-
slag nr. 7, 01, til lovforslagets § 4. Som følge heraf skal end-
videre henvisningen i § 4, stk. 3, 4. pkt., ændres fra »§ 3,
stk. 3, 5.-7. pkt.« til: »6.-8. pkt.«, ligesom »tilsvarende« skal
udgå.
Ad 02
Efter tinglysningsafgiftslovens § 3, stk. 3, 5.-7. pkt., hæf-
ter den afgiftspligtige for omkostningerne ved vurderingen.
Skyldes vurderingen, at værdiansættelsen efter Skattefor-
valtningens skøn har været for lav, bæres omkostningerne
dog af statskassen, medmindre vurderingen ligger mere end
10 pct. over den afgiftspligtiges værdiansættelse. Det er
Skatteforvaltningen, der beregner afgiften, når vurderingen
foreligger.
Efter tinglysningsafgiftslovens § 3, stk. 3, 8. pkt., kan
skatteministeren fastsætte nærmere regler om fremgangsmå-
den ved vurderingen af værdien.
I lovforslagets § 4, nr. 7, foreslås det at ophæve
tinglysningsafgiftsloven § 3, stk. 3, som en konsekvens af
lovforslagets § 4, nr. 8, hvori tinglysningsafgiftslovens § 13
foreslås ophævet. I tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 3, 4.
pkt., henvises der til § 3, stk. 3, 5.-7. pkt. Som følge heraf
foreslås ordlyden af § 3, stk. 3, 5.-7. pkt., indsat i § 4, stk. 3,
som 6.-8. pkt., jf. ændringsforslag nr. 7, 01, til lovforslagets
§ 4. Følgelig foreslås ordlyden af § 3, stk. 3, 8. pkt., endvi-
dere indsat som stk. 12 i lovens § 4, jf. ændringsforslag nr.
7, 02, til lovforslagets § 4.
Ad 03
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 28. februar 2019
2025695_0005.png
5
Tinglysningsafgiftslovens § 4, som vedrører tinglysning
af ejerskifte af fast ejendom, er ændret ved lov nr. 688 af 8.
juni 2017, der trådte i kraft den 1. januar 2018. Efter æn-
dringslovens overgangsbestemmelse, jf. § 22, stk. 11, i lov
nr. 688 af 8. juni 2017, får ændringen dog først virkning for
ejerskifter, der er anmeldt til tinglysning fra og med den 1.
januar 2020.
Tinglysningsafgiftslovens § 4 er endvidere nyaffattet
med virkning fra den 1. januar 2019, jf. § 8, nr. 1, og § 13,
stk. 1, i lov nr. 1729 af 27. december 2018, der trådte i kraft
den 1. januar 2019. Nyaffattelsen skal bl.a. sikre, at den af-
fattelse af tinglysningsafgiftsloven, der er tilpasset den tidli-
gere gældende vurderingslov, bliver tilpasset i forhold til §
1, nr. 22-35, i lov nr. 1729 af 27. december 2018, hvorefter
de nye ejendomsvurderinger og dermed også det nye ejen-
domsvurderingssystem udskydes med 2 år.
Herudover er tinglysningsafgiftslovens § 4 også nyaffat-
tet med ikrafttrædelse den 1. januar 2022, jf. § 8, nr. 2, og §
13, stk. 3, i lov nr. 1729 af 27. december 2018, således at
ordlyden svarer til den, der blev vedtaget ved lov nr. 688 af
8. juni 2017 og trådte i kraft den 1. januar 2018. Der er såle-
des ligeledes tale om en konsekvensændring i lyset af den
samtidig vedtagne videreførelse af ejendomsvurderingerne
med 2 år. I tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 3 og 6, henvi-
ses der til lovens § 3, stk. 3, 5.-7. pkt., der omhandler, hvem
der hæfter for omkostningerne ved en vurdering.
I lovforslagets § 4, nr. 7, foreslås det at ophæve
tinglysningsafgiftslovens § 3, stk. 3, som en konsekvens af
lovforslagets § 4, nr. 8, hvori tinglysningsafgiftslovens § 13
foreslås ophævet. Som følge heraf foreslås lovens § 4 nyaf-
fattet på ny med virkning for ejerskifter, der er anmeldt til
tinglysning fra og med den 1. januar 2022.
Til nr. 8
Tinglysningsafgiftslovens § 4 vedrører tinglysning af
ejerskifte af fast ejendom.
Bestemmelsen er nyaffattet med ikrafttrædelse den 1. ja-
nuar 2022, jf. § 8, nr. 2, og § 13, stk. 3, i lov nr. 1729 af 27.
december 2018, således at ordlyden svarer til den, der blev
vedtaget ved lov nr. 688 af 8. juni 2017 og trådte i kraft den
1. januar 2018. Der er således tale om en konsekvensæn-
dring i lyset af den samtidig vedtagne videreførelse af ejen-
domsvurderingerne med 2 år. I tinglysningsafgiftslovens §
4, stk. 3 og 6, henvises der til lovens § 3, stk. 3, 5.-7. pkt.,
der omhandler, hvem der hæfter for omkostningerne ved en
vurdering.
I lovforslagets § 4, nr. 7, foreslås det at ophæve
tinglysningsafgiftslovens § 3, stk. 3, som en konsekvens af
lovforslagets § 4, nr. 8, hvori tinglysningsafgiftslovens § 13
foreslås ophævet. Som følge heraf foreslås nyaffattelsen, der
har virkning for ejerskifter, der er anmeldt til tinglysning fra
og med den 1. januar 2022, ophævet.
Til nr. 9
Lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelser fremgår af §
7. Det fremgår af stk. 1, at loven træder i kraft den 1. juli
2019, jf. dog stk. 2 og 3. Det følger af stk. 2, at lovens § 2,
nr. 1 og 2, § 4, nr. 1-15, 17 og 18, og § 5 træder i kraft den
1. april 2019.
Efter stk. 3 træder lovens § 4, nr. 16, i kraft den 1. januar
2020, og efter stk. 4 har lovens § 3 virkning for indkomst-
året 2019 og senere indkomstår. Stk. 3 og 4 bliver stk. 4 og
5 efter ændringsforslag nr. 11.
Da det med ændringsforslag nr. 11 foreslås, at der ind-
sættes et nyt stk. 3 i lovforslagets § 7, foreslås henvisningen
i stk. 1 ændret.
Til nr. 10
Med ændringsforslaget foreslås det at ændre stk. 2 i lov-
forslagets § 7, så ændringsforslag nr. 7, 01 og 02, træder i
kraft den 1. april 2019.
Til nr. 11
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 3 i lovforslagets §
7.
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af æn-
dringsforslag nr. 7, 03, til § 4, hvor der foreslås en nyaffat-
telse af tinglysningsafgiftslovens § 4, som efter nærværende
ændringsforslag skal træde i kraft den 1. januar 2022 og ha-
ve virkning for ejerskifter, der er anmeldt til tinglysning fra
og med den 1. januar 2022.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. januar 2019 og var til
1. behandling den 7. februar 2019. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 19. december
2018 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 102.
Den 31. januar 2019 sendte skatteministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål til
ministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besva-
ret.
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 28. februar 2019
2025695_0006.png
6
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Carsten Kissmeyer (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
Anders Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S)
Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S)
fmd.
Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Julius Graakjær Grantzau (ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1