Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 145 Bilag 1
Offentligt
2008379_0001.png
31. januar 2019
J.nr. 2018 - 8276
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar
vedrørende forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foder-
fosfat og ændring af tinglysningsafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven, opkrævningslo-
ven og selskabsskatteloven (Nedsættelse af afgift på øl og vin, afskaffelse af registre-
ringsafgiften på fly, ophævelse af lov om afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat og
forhøjelse af restskatteprocenten for selskabsskat).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2008379_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Advokatsamfundet har ingen be-
mærkninger.
Bryggeriforeningen
Bryggeriforeningen bifalder forsla-
get om nedsættelse af afgift på øl
og vin, som Bryggeriforeningen
mener er et godt og vigtigt skridt
for salget af dansk brygget øl i
Danmark. Bryggeriforeningen for-
venter, at tiltaget vil øge omsæt-
ningen af dansk øl i de danske bu-
tikker og restaurationer.
Forslaget om nedsættelse af afgif-
ten på øl gælder for både inden-
landsk og udenlandsk produceret
øl, der sælges i Danmark og er så-
ledes ikke kun målrettet dansk
produceret øl.
Ift. afsnit 4.1.1. bemærker Brygge-
riforeningen, at de ikke deler op-
fattelsen af, at den foreslåede af-
giftssænkelse vil føre til en stigning
i danskernes samlede (alkohol) for-
brug. Bryggeriforeningen forventer
i stedet, at tiltaget vil øge dansker-
nes indenlandske køb af øl og vin,
mens deres samlede forbrug ikke
forventes at blive øget, primært
som følge af et bortfald af lageref-
fekten. Bryggeriforeningen foreslår
desuden, at ordene ”dog må” i 3.
linje slettes.
Skatteministeriet deler ikke Bryg-
geriforeningens forventning om, at
det samlede alkoholforbrug ikke
vil stige som følge af afgiftsned-
sættelserne.
Forbrug af varer og tjenester af-
hænger generelt af priserne, og for
de fleste varer
herunder også øl
og vin
må forbruget forventes at
stige, når prisen falder.
Skatteministeriet kan imøde-
komme Bryggeriforeningens for-
slag om at slette ordene ”dog må”
i afsnit 4.1.1, 3. linje.
Bryggeriforeningen bemærker ift.
7.1, 2. afsnit, at det fremgår, at af-
giftssænkelsen for øl vil være ”…
på 13 pct. mens afgiften på vin fo-
reslås
nedsat med 3 pct.”. Brygge-
riforeningen mener, at hvis det
vurderes relevant at kommentere
afgiftsdifferentieringen, bør det li-
geledes fremgå, at afgiftssænkelsen
vil svare til 34
38 øre per liter øl
Skatteministeriet deler ikke Bryg-
geriforeningens vurdering af, at det
er de absolutte prisændringer målt
i kr. på hhv. øl og vin, der er afgø-
rende for sammensætningen af
forbruget af øl og vin. Forbruget
af øl og vin, og dermed også for-
brugernes præferencer, ændres
derimod som følge af ændringer i
den relative pris på hhv. øl og vin.
Side 2 af 20
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2008379_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
(4,6 - 5,2 pct. vol.) og 35
47 øre
per liter for bordvin (kl I) og hed-
vin (kl II), dvs. at prisen forventes
at blive sænket med samme ørebe-
løb ude på hylden (jf. afsnit 4.1.1.).
Derfor vil afgiftssænkelsen ikke
føre til en varig ændring i forbru-
gerens præference og er derfor
forenelig med EU retten.
Den relative prisændring for øl er
større end for vin, og der vil der-
med være en tilskyndelse til at øge
forbruget af øl frem for vin. Skat-
teministeriet vil imidlertid gerne
imødekomme Bryggeriforeningens
ønske om at tilføje prisændringen
målt i kr. på hhv. øl og vin i afsnit
7.1.
I forhold til hvorvidt afgiftsæn-
dringen er forenelig med EU-ret-
ten, er det ikke klart, præcist hvor
stort afgiftsspændet mellem øl og
vin kan være, før det vurderes at
være diskriminerende, da det af-
hænger af en række faktorer
her-
under i hvilket omfang afgiftsfor-
skellen varigt påvirker markedet
for og efterspørgslen efter de på-
gældende produkter.
I Danmark er der i dag et spænd
mellem afgifterne på øl og vin på
54 pct. til fordel for øl. Der findes
imidlertid større afgiftsspænd i an-
dre EU-lande, og derfor foreslås
det at nedsætte afgiften på øl med
13 pct., mens afgiften på vin fore-
slås nedsat med 3 pct. Dermed vil
afgiftsspændet ligge på niveau med
Litauen, hvor spændet i dag er på
72 pct.
Det er regeringens vurdering, at
afgiftsspændet er foreneligt med
EU-retten.
Bryggeriforeningen anbefaler, at
Skatteministeriet offentliggør en
nye lovbekendtgørelse, når oven-
Skatteministeriet er positiv overfor
forslaget om en ny lovbekendtgø-
relse, som der derfor vil blive set
Side 3 af 20
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2008379_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nævnte lovforslag er vedtaget, såle-
des at brugerne har en let tilgænge-
lig og enkel lovtekst.
nærmere på, når lovforslaget er
vedtaget.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
Dansk Arbejdsgiverforening øn-
sker ikke at afgive bemærkninger.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv er generelt positiv
over, at man endnu en gang sæn-
ker afgifterne på grænsehandelsva-
rer.
Dansk Erhverv bemærker, at det
med lovforslaget foreslås at sænke
ølafgiften med 13 pct., mens man
foreslår at sænke vinafgiften med
ca. 3 pct. Dansk Erhverv under sig
over denne prioritering, da øl i for-
vejen er væsentlig lavere beskattet
end vin. I forlængelse heraf be-
mærker Dansk Erhverv, at skif-
tende regeringer siden 2013 har
sænket ølafgifterne med 15 pct.,
mens vinafgifterne er blevet indek-
seret med 5,50 pct. i 2015. Afgif-
ten pr. enhed ren alkohol vil med
de foreslåede afgiftsændringer
være mere end dobbelt så høj for
vin, end den er for øl.
Dansk Erhverv mener, at der kan
sættes spørgsmålstegn ved, om en
så stor afgiftsforskel mellem øl og
vin vil være i overensstemmelse
med EU-retten, da afgiften ganske
ensidigt forfordeler udenlandsk
producerede produkter som vin
frem for øl, som primært er natio-
nalt produceret.
Der henvises til kommentaren til
Bryggeriforeningen.
Side 4 af 20
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2008379_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv undrer sig over en
yderligere forskelsbehandling mel-
lem øl og vin, også i lyset af, at det
af Skatteministeriets egne skatte-
økonomiske redegørelse fra 2018
fremgår, at den optimale afgiftssats
for øl bør ligge højere, end den gør
i dag, mens den optimale sats for
vin bør ligge lavere, end den gør i
dag.
Dansk Erhverv mener på den bag-
grund, at man burde have haft
større fokus på at sænke vinafgif-
ten og andre afgifter som choko-
lade, slik og spiritus, der alle sam-
men ligger langt over det sam-
fundsøkonomisk optimale.
De foreslåede nedsættelser af øl-
og vinafgifterne har til formål at
nedbringe grænsehandlen og beror
på aftaleparternes politiske priori-
tering.
Dansk Erhverv havde foretrukket,
at man i stedet for at sænke vinaf-
giften generelt havde benyttet mid-
lerne til helt at fjerne tillægsafgif-
ten på mousserende vin. Havde
men i stedet benyttet ressourcerne
på at fjerne tillægsafgiften, kunne
man samtidig have skabt regelfor-
enkling og en administrativ byrde-
lettelse for erhvervslivet.
Dansk Erhverv anfører, at de
gerne var foruden, at finansierin-
gen af sænkningen af afgifterne på
grænsehandelsvarer sker ved en de
facto selskabsskatteforhøjelse. Det
anføres endvidere, at det i den nu-
værende økonomiske situation
burde være muligt at give skattelet-
telser, uden at andre skatter
og
særligt nogle så skadelige for vækst
Den foreslåede forhøjelse af rest-
skatteprocenten er en del af den
forudsatte finansiering i aftale om
finansloven for 2019, som priorite-
res til lavere afgifter og bedre for-
hold for erhvervslivet. Provenuet
fra forhøjelsen føres således til-
bage til erhvervslivet.
Restskatteprocenten, der skal kor-
rigere for, at der i gennemsnit går
Side 5 af 20
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2008379_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
og produktivitet som selskabsskat-
ten
bliver forhøjet.
knap 1�½ år fra det gennemsnitlige
indtjeningstidspunkt, til restskatten
opkræves, udgør aktuelt 2,8 pct.
(indkomståret 2018), og vil med
den foreslåede forhøjelse udgøre
4,8 pct.
Med den foreslåede forhøjelse vil
restskatteprocenten i højere grad
afspejle de gennemsnitlige låneom-
kostninger ved at optage gæld på
de frie kapitalmarkeder og skal så-
ledes tilskynde til, at selskaber m.v.
i videst muligt omfang foretager
indbetaling af acontoskat for at
undgå restskat.
Dansk Erhverv er enig i, at det
ikke bør være muligt at benytte
staten som bank, men den foreslå-
ede forhøjelse ses også at ramme
situationer, hvor det ikke virker ri-
meligt, at virksomheder skal have
en forhøjet restskat.
Som eksempel herpå nævner
Dansk Erhverv situationer, hvor
Skattestyrelsen foretager en forhø-
jelse af dansk indkomst, som efter-
følgende bliver genstand for den
gensidige aftaleprocedure
(”MAP”) i udlandet. Den danske
skatteyder har principielt ikke ind-
flydelse på hverken sagens udfald
eller dens tidsmæssige udstræk-
ning. Skatteyderen risikerer at
skulle betale en høj rente af en
eventuel forhøjelse i Danmark,
mens virksomheden måske ingen
rente får på nedsættelsen i det an-
det land. Hvis sagen ender med, at
der ikke skal ske forhøjelse i Dan-
mark, vil virksomheden ikke blive
Med forslaget lægges alene op til
en forhøjelse af restskatteprocen-
ten, mens rentesatsen ved bereg-
ning af forrentning af restskat ved
senere forhøjelser er uændret.
I tilfælde, hvor der
som i de
nævnte eksempler med MAP og
APA
opstår en tidsmæssig for-
skydning af betalingen af selskabs-
skat, således at betalingen først
sker senere, vil forrentningen altså
som hidtil ske efter reglerne i SEL
§ 30, stk. 2.
Reglerne for renteberegning ved
ændring af ansættelsen af ind-
komstskat er ikke harmoniseret
mellem nationalstater, hvorfor det
kan forekomme, at en sag, der in-
volverer fordeling af skattebetaling
mellem nationalstater, betyder, at
en nedsættelse i et land rentemæs-
sigt ikke korresponderer med den
rentemæssige behandling af forhø-
jelsen i et andet land.
Side 6 af 20
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2008379_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kompenseret herfor med en tilsva-
rende godtgørelse, selvom forhø-
jelsen var uberettiget.
En tilsvarende skævhed vil gøre sig
gældende i Advance Pricing Agree-
ment(”APA”)-situationer,
som
ofte er årelange forhandlinger,
hvor den enkelte skatteyder ikke
kan styre processen.
Hvis en virksomhed har indbetalt
skatten ifølge den første ansættel-
sesændring, vil en efterfølgende
korresponderende nedsættelse
fuldt ud udligne renten på forhø-
jelsen.
Dansk Erhverv nævner også den
situation, hvor skattemyndigheder
ét år forhøjer skatteansættelsen for
så at give ditto nedsættelse året ef-
ter. Den tidsmæssige forskydning
har ikke betydning for skattebeta-
lingen, men giver en rentemæssig
meromkostning for selskabet, som
vil blive højere, hvis forslaget gen-
nemføres.
Dansk Erhverv angiver to eksem-
pler:
Eksempel 1
Hvis der sker en forøgelse af
skat-
tebetalingen
i år 1 på 1 mio. kr.
og en tilsvarende nedsættelse i år
2, så betyder det allerede i dag en
meromkostning for selskabet på
ca. 114 tkr. Dette beløb vil stige til
ca. 136 tkr., hvis forslaget gennem-
føres, altså en stigning på ca. 22
tkr. pr. million som skatten for-
øges med (1.000.000 x 2 pct. Eks-
tra tillæg x 1,084 rente i 12 mdr.).
Eksempel 2
Hvis et selskab har en verserende
skattesag ved domstolene om-
handlende en skattebetaling på 1
mio. kr., og selskabet taber sagen
Forhøjelser i ét indkomstår og en
nedsættelse i et andet indkomstår,
kan eksempelvis forekomme, hvis
en indkomst ikke har været hen-
ført til det korrekte indkomstår. I
denne situation vil der opstå rest-
skat i det første år og oversky-
dende skat for det andet år.
Formålet med restskatteprocenten
ved restskat er at sikre et incita-
ment til ikke at betale for lidt i for-
skudsskat. Godtgørelsesprocenten
ved overskydende skat skal give en
kompensation for at have betalt
for meget i forskudsskat, men
kompensationen må ikke tilskynde
til at bruge staten som bank.
I eksempel 1 vil renten naturligvis
ikke være den samme, idet rest-
skatteprocenten er større end
godtgørelsesprocenten, og der be-
regnes månedlig rente af ansættel-
sesændringen inkl. hhv. restskatte-
procent og godtgørelsesprocent af
den overskydende skat.
Fsva. eksempel 2 er det rigtigt, at
meromkostningen for selskabet vil
stige samlet set. En forhøjelse af
restskatteprocenten vil betyde, at
Side 7 af 20
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2008379_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
efter 8 år regnet fra udstedelse af
1. årsopgørelse, så betyder det alle-
rede i dag en meromkostning for
selskabet på ca. 719 tkr. Dette be-
løb vil stige til ca. 752 tkr., hvis
forslaget gennemføres, altså en
stigning på ca. 33 tkr. pr. million
som skatten forøges med 8 år til-
bage (1.000.000 x 2 pct. ekstra til-
læg x 1,672 rente i 96 mdr.).
beløbet, der ligger til grund for be-
regningen af renten også forhøjes.
Selskabet kan dog vælge at indbe-
tale skatten og det tilknyttede
restskattetillæg, mens sagen verse-
rer. I denne situation betaler sel-
skabet ikke renter. Det er også
muligt for selskabet at vælge at an-
søge om henstand med betaling af
skatten og det tilknyttede restskat-
tetillæg mod betaling af rente. I
denne situation vil det forhøjede
restskattetillæg naturligvis også
skulle forrentes.
Endelig anfører Dansk Erhverv, at
det retssikkerhedsmæssigt allerede
i dag er et stort problem, at skatte-
sager, som først kører for Lands-
skatteretten og derefter for dom-
stolene, tager 8-10 år, fordi sagen
tager så lang tid, og fordi den øko-
nomiske byrde ved at føre en sag
er stor.
Dette lagt sammen med, at sand-
synligheden for som skatteyder at
vinde en sag for domstolene er
forsvindende lille, så vil procesrisi-
koen ved at føre en sag ved dom-
stolene for mange virksomheder
være for stor til, at de overhovedet
vil føre en skattesag.
En forhøjelse af restskatteprocen-
ten vil øge omkostningen ved at
tabe en sag og dermed øge proces-
risikoen. Dette er retssikkerheds-
mæssigt problematisk.
Klagesystemet er udfordret af
lange sagsbehandlingstider. Derfor
er aftalepartierne bag Retssikker-
hedspakke IV enige om at styrke
klagesystemet i skattevæsnet med
yderligere ca. 200 mio. kr. de kom-
mende år. Foruden de ekstra til-
førte midler er aftalepartierne
enige om at gennemføre lovgiv-
ningsmæssige tiltag, som skal bi-
drage til et mere effektivt klagefor-
løb.
Side 8 af 20
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2008379_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DANVA
DANVA påpeger, at afskaffelsen
af foderfosfatafgiften sender et
dårligt signal, idet fosfor på ver-
densplan er en meget - og tilta-
gende
knap ressource.
Afskaffelsen af foderfosfatafgiften
kan isoleret set øge fosforover-
skuddet på kort sigt. Dog skal af-
skaffelsen af foderfosfatafgiften
ses i sammenhæng med ændringen
i 2017 af husdyrbrugloven jf. lov-
bekendtgørelse nr. 1020 af 06. juli
2018 af lov om husdyrbrug og an-
vendelse af gødning m.v.
DANVA fremhæver desuden, at
afskaffelsen af foderfosfatafgiften
ud over at øge efterspørgslen på
mineralsk fosfor
også kan mind-
ske incitamentet for genanvendelse
af fosfor, herunder genanvendelse
af fosfor i spildevandsslam, selvom
fosfor i spildevandsslam ikke ind-
går i dyrefoder.
På baggrund heraf finder
DANVA, at det er vigtigt at
fremme fokus på genanvendelse af
fosfor.
Der er med den nye fosforregule-
ring indført incitamenter til at øge
anvendelsen af fytase og begrænse
anvendelsen af mineralsk foderfos-
fat.
Derved kan en mere effektiv fod-
ring, fx ved anvendelse af fytase,
bidrage til fosforreguleringen og
derved imødekomme de nye fos-
forlofter. Der er derfor ikke læn-
gere det samme behov for en afgift
på foderfosfat.
Det vurderes, at afskaffelsen af fo-
derfosfatafgiften ikke vil have be-
tydning for genanvendelsen af af-
fald til jordbrugsformål, herunder
spildevandsslam. Indførelsen af
bl.a. den nye fosforregulering med
ændringen af husdyrbrugloven i
2017 har i øvrigt medvirket til at
forenkle reglerne for genanven-
delse af spildevandsslam.
De Samvirkende Køb-
mænd (DSK)
DSK hilser indsatsen imod de høje
danske punktafgifter velkommen,
men bemærker, at der ikke er tale
Side 9 af 20
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2008379_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
om et beløb, der for alvor kan æn-
dre danskernes grænsehandel i
Tyskland.
DSK foreslår, at der
efter sæd-
vanlig praksis
indføres mulighed
for godtgørelse af forskellen nuvæ-
rende og kommende afgift, dog
kun såfremt godtgørelsen af afgift
af varerne overstiger 500 kr.
DSK bemærker, at da folketinget
med L 17 i samlingen 2012-13 fjer-
nede afgiften på sodavand, var der
mulighed for godtgørelse
også
selvom forslaget blev vedtaget
mere end �½ år før, sodavandsaf-
giften blev fjernet.
DSK bemærker endvidere, at Fol-
ketinget i december 2017 fjernede
afgifterne på te, alkoholsodavand
og nødder med L 109. Her blev li-
geledes indført en godtgørelses-
ordning, der betyder, at virksom-
heder, der hhv. den 1. januar
2018/1. januar 2010 (for nødder)
har et lager af uåbnede poser og
beholdere af te, alkoholsodavand,
nødder og dækningsafgiftspligtige
varer, kan søge om tilbagebetaling
af afgiftsdifferencen på de varer,
der er afgiftsberigtiget med en hø-
jere afgift.
DSK opfordrer på den baggrund
til, at praksis holdes, og at virk-
somhederne kan ansøge om godt-
gørelse efter de sædvanlige prin-
cipper med en bagatelgrænse på
500 kr.
Der er tidligere i visse tilfælde gi-
vet mulighed for, at virksomheder
kunne få godtgørelse af betalt af-
gift for virksomhedernes lagerbe-
holdning. Dette har typisk været
tilfældet, hvor afgiftsnedsættelser
er trådt i kraft med meget kort var-
sel, og virksomhederne derfor har
haft kort tid til at indrette sig på
lovændringerne. Afgiftsnedsættel-
serne for øl og vin foreslås at have
virkning fra den 1. april 2019,
hvorfor det ikke vurderes nødven-
digt i dette tilfælde at give mulig-
hed for godtgørelse af afgift for en
eventuel lagerbeholdning af af-
giftsbelagte varer.
Muligheden for godtgørelse af be-
talt afgift for virksomhedernes la-
gerbeholdning skal holdes op mod
de administrative byrder for Skat-
teforvaltningen ved at administrere
en godtgørelsesordning. Afgifts-
lempelsen ved en godtgørelsesord-
ning vurderes ikke at stå mål med
de administrative omkostninger
forbundet hermed. På baggrund
heraf vurderes en godtgørelsesord-
ning at ligge uden for lovforslagets
rammer.
Side 10 af 20
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2008379_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DSK bemærker dog afslutnings-
vist, at en eventuel mulighed for
godtgørelse ikke bør forsinke tids-
planen for lovforslagets fremsæt-
telse hhv. vedtagelse.
Dansk Industri (DI)
DI kvitterer for, at nedsættelsen af
øl- og vinafgifterne samt afskaf-
felse af registreringsafgiften på fly
demonstrerer fortsat politisk fokus
på at sænke og sanere de høje dan-
ske punktafgifter, om end lempel-
serne er beskedne. DI påpeger
hertil, at i det omfang afgifterne
samtidig saneres, reduceres virk-
somhedernes administrative bøvl
og letter Skattestyrelsens kontrol af
regelefterlevelse.
DI kvitterer yderligere for initiati-
vet til at afskaffe afgifter på regi-
strering af ejer- og pantrettigheder
for fly. Forslaget imødekommer et
længe næret ønske fra luftfartser-
hvervet og stiller danske luftfarts-
selskaber på lige fod med konkur-
renter i vores nabolande.
DI opfordrer til, at den aftalte lem-
pelse af vinafgiften udmøntes som
en afskaffelse af tillægsafgiften på
mousserende vin. DI uddyber, at
tillægsafgiften ikke har et
sundhedsmæssigt belæg og alene
bidrager til at gøre det samlede af-
giftssystem mere besværligt at ad-
ministrere for virksomheder og
skattemyndigheder.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv.
DI opfordrer til, at arbejdet med at
sænke og sanere de høje danske
Nærværende forslag indeholder
ikke ændringer af den grønne
Side 11 af 20
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2008379_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
punktafgifter fortsættes. DI anfø-
rer, at beskæring og allerhelst af-
skaffelse af de grønne checks tæn-
kes ind som finansieringselement,
da de blev indført for at kompen-
sere husholdningerne for blandt
andet højere punktafgifter. DI ud-
dyber, at en lavere grøn check
især til den erhvervsaktive del af
befolkningen
vil bidrage til at
øge arbejdsudbuddet og dermed
forstærke effekten af lavere punkt-
afgifter.
check. Regeringen vil også fremad-
rettet have fokus på at rydde op i
afgifterne af hensyn til borgere og
virksomheder.
DI er kritisk over for den foreslå-
ede forhøjelse af restskatteprocen-
ten for selskabsskat. DI anfører i
den forbindelse, at renteforhøjel-
sen også vil ramme de virksomhe-
der, der har vanskeligt ved at for-
udse deres skattepligtige indkomst
og tilpasse betalingen af aconto-
skat herefter, ligesom den vil
ramme virksomheder, der efter
flere år får deres skattepligtige ind-
komst forhøjet af skattemyndighe-
derne.
DI mener, at reglerne bør tilgo-
dese de virksomheder, der søger at
efterleve reglerne, at selvangivel-
sesfristerne er sat i anerkendelse af
kompleksiteten i skattelovgivnin-
gen, og at virksomheder ikke bør
straffes for at overholde fristerne
og for at efterprøve afgørelser.
DI opfordrer på denne baggrund
til, at lovudkastet justeres, således
at tillægget til restskatteprocenten
for det
første
tidligst kan pålægges
fra selvangivelsesfristens udløb,
for det
andet,
at tillægget sættes i
Den foreslåede forhøjelse af rest-
skatteprocenten vil indebære, at
restskatteprocenten i højere grad
vil afspejle de gennemsnitlige låne-
omkostninger ved at optage gæld
på de frie kapitalmarkeder og skal
således tilskynde til, at selskaber og
foreninger m.v. i videst mulig om-
fang foretager indbetaling af acon-
toskat for at undgå restskat.
I tilfælde, hvor det kan være van-
skeligt at tilpasse indbetalingen af
acontoskat i løbet af indkomståret,
kan der ske indbetaling af aconto-
skat i perioden fra og med den 21.
november i indkomståret til og
med den 1. februar i året efter ind-
komståret mod betaling af rentetil-
læg.
Rentetillægget for denne tredje rate
er fastsat på grundlag af restskatte-
procenten. Størrelsen af rentetil-
lægget for den tredje rate er derfor
også foreslået forhøjet. Rentetil-
lægget for den tredje rate er dog la-
vere end restskattetillægget, idet
perioden, rentetillægget beregnes
Side 12 af 20
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2008379_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bero, såfremt selskabet påklager
årets skatteansættelse, og indtil der
er truffet endelig afgørelse i sagen,
inklusive efter eventuel domstols-
prøvelse. For det
tredje,
at såfremt
skattemyndighederne senere gen-
optager ligningen af et selskab for
et givent indkomstår
og dette re-
sulterer i en restskat
så skal ren-
tetillægget alene pålægges fra tids-
punktet for den endelige afgørelse
heraf, inklusive efter eventuel
domstolsprøvelse.
Et eventuelt ikke-trivielt mindre-
provenu på baggrund af en sådan
justering af lovforslaget foreslås
kompenseret for via bødeforhøjel-
ser til de selskaber, der bevidst
overtræder skattelovgivningen.
på grundlag af, er kortere end peri-
oden, som restskatteprocenten er
beregnet på grundlag af. Den
tredje rate giver selskaberne en
mulighed for at komme ud af en
sent opdaget restskat ved en lavere
betaling.
Der henvises endvidere til kom-
mentarerne ovenfor til Dansk Er-
hverv.
DVCA
DVCA støtter ikke den foreslåede
forhøjelse af restskatteprocenten,
som DVCA omtaler som en de
facto forhøjelse af selskabsskatten.
Der henvises til kommentaren
ovenfor til Dansk Erhverv og DI.
DVCA anfører, at den foreslåede
forhøjelse af restskatteprocenten
bl.a. vil have betydning i de til-
fælde, hvor der af myndighederne
gennemføres en forhøjelse af skat-
teansættelsen for et selskab, herun-
der hvor selskabet ikke er enig i en
sådan forhøjelse, og der derfor op-
står en tvist i det administrative sy-
stem og evt. ved domstolene.
DVCA foreslår i den forbindelse,
at der indføres en mulighed for, at
selskaber
og evt. også andre
skatteydere
–,
der får medhold i en
skattesag i Landsskatteretten, men
Regeringen er enig i, at en skatte-
yder ikke bør risikere væsentlige
rentetilskrivninger i de særlige til-
fælde, hvor Skatteministeriet væl-
ger at indbringe en afgørelse fra
Landsskatteretten for domstolene
eller anke en dom.
Skatteministeriet ser derfor for
øjeblikket på mulighederne for, at
der kan indføres adgang til, at en
skatteyder kan vælge at indbetale
det omtvistede beløb, hvis Skatte-
ministeriet indbringer en sag for
domstolene eller anker en dom.
Side 13 af 20
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2008379_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hvor Skatteministeriet efterføl-
gende indbringer Landsskatteret-
tens afgørelse for domstolene, un-
der domstolsbehandlingen frivilligt
kan vælge at indbetale det omtvi-
stede beløb og procentskattetillæg
heraf og dermed stoppe renteek-
sponeringen på det omtvistede be-
løb og procentskattetillægget.
Erhvervsstyrelsen
Team Effektiv Regule-
ring (TER)
TER vurderer, at lovforslaget sam-
let medfører administrative konse-
kvenser under 4 mio. kr. årligt.
Forbrugerrådet Tænk
Forbrugerrådet Tænk har af res-
sourcemæssige årsager ikke mulig-
hed for at forholde sig til lov-
forslaget. Forbrugerrådet Tænk er
på den baggrund hverken for eller
imod forslaget.
FSR
danske revisorer
FSR bemærker, at der i forslaget
ikke fremgår en overgangsordning
ifm. afgiftsændringerne for lager-
varer, hvorfor det foreslås, at Skat-
teministeriet overvejer, at der for
både foderfosfatafgiften og for øl-
og vinafgiften indføres en tilbage-
betalingsordning, således at virk-
somheder, der har et lager med af-
giftsberigtigede varer hhv. den
1/7-2019 og 1/4 -2019, har mulig-
hed for at få godtgjort den allerede
betalte afgift.
FSR bemærker, at en sådan tilba-
gebetalingsordning vil sikre, at der
ikke spekuleres i produktion og
indkøb af varer af hensyn til afgif-
ten, samt at hhv. afgiftsophævelsen
og afgiftssænkningen ikke kommer
Fsva. spørgsmålet om indførelse af
tilbagebetalingsordning i forbin-
delse med afskaffelsen af foderfos-
fatafgiften henvises til kommenta-
ren til SEGES.
Fsva. spørgsmålet om indførelse af
tilbagebetalingsordning i forbin-
delse med nedsættelse af afgift på
øl og vin henvises til kommenta-
ren til DSK.
Side 14 af 20
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2008379_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
til at fungere som et konkurrence-
parameter ifm. ændringerne.
FSR finder desuden, at en tilbage-
betalingsordning vil sikre ligestil-
ling mellem varemodtagere og op-
lagshavere ift. lagervarer.
Endeligt finder FSR, at den mang-
lende tilbagebetalingsordning kan
medføre en situation, hvor virk-
somheder ser sig nødsaget til at
spekulere i afgiftsændringen og
dermed udskyder indkøb, til efter
afgiftssænkningen er trådt i kraft.
KL
KL har ingen bemærkninger.
Kræftens bekæmpelse
Kræftens Bekæmpelse forholder
sig udelukkende til forslaget om
ændring af øl- og vinafgiftsloven.
Kræftens Bekæmpelse mener, at
der er problematisk, at regeringen
sammen med Dansk Folkeparti
ønsker at nedsætte afgiften på øl
og vin. En lavere pris på alkohol
vil betyde et større alkoholforbrug
blandt særligt prisfølsomme grup-
per, herunder unge. Kræftens Be-
kæmpelse finder det bekymrende,
idet danske unge i forvejen er de
unge, der drikker mest i Europa,
og idet alkoholrelaterede skader er
udbredt blandt unge. Kræftens Be-
kæmpelse mener, derfor, at en
nedsættelse af afgiften på øl og vin
er et skridt i den forkerte retning
ift. at forebygge et stort alkohol-
forbrug blandt unge i Danmark.
Fokus ved forslaget om nedsæt-
telse af afgifterne på øl og vin er at
reducere grænsehandlen.
Skatteministeriet forventer, at de
lavere afgifter på øl og vin vil få
danskere til at købe færre øl og vin
i udlandet, og det forventes samti-
dig at få udlændinge til at købe
flere øl og vin i Danmark. Skatte-
ministeriet vurderer således, at af-
giftsnedsættelsen på øl og vin som
følge af hjemvendt grænsehandel
vil medføre en øget omsætning af
øl og vin i Danmark til gavn for
dansk erhvervsliv.
Samtidig skønnes danskernes sam-
lede forbrug alene at stige margi-
nalt som følge af de lavere afgifter.
For øl og vin er der tale om stig-
ninger på henholdsvis ca. 1 og ¼
pct.
Side 15 af 20
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2008379_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Kræftens Bekæmpelse påpeger
endvidere, at alkoholvaner grund-
lægges i ungdommen, og at alko-
hol er relateret til mere end 60 for-
skellige sygdomme
herunder en
række kræftformer. Hvert år dør
ca. 3.000 danskere som følge af de-
res alkoholforbrug (alkoholrelate-
rede sygdomme og alkoholrelate-
rede ulykke), og danskernes over-
forbrug af alkohol er estimeret til
at koste samfundet 13 mia. kr. år-
ligt. Derfor finder Kræftens Be-
kæmpelse det vigtigt, at regeringen
og Dansk Folkeparti bidrager til
forebyggelsen af et stort alkohol-
forbrug blandt unge i Danmark via
lovgivningen.
Kræftens Bekæmpelse bemærker i
forlængelse heraf, at verdenssund-
hedsorganisationen, WHO, anbe-
faler, at lande indfører minimums
priser på alkohol for at forebygge
et skadeligt alkoholforbrug. Derfor
finder Kræftens Bekæmpelse det
problematisk, at regeringen og
Dansk Folkeparti vælger at gå i
den modsatte retning og vil ned-
sætte afgiften på øl og vin. Særligt
set i lyset af, at tal fra EHO viser,
at Danmark allerede halter mar-
kant bagud, når det kommer til at
forebygge et stort alkoholforbrug
via effektive strukturelle tiltag sam-
menlignet med andre lande i Eu-
ropa. Kræftens Bekæmpelse stiller
sig til rådighed ift. at gå i dialog
med regeringen og Dansk Folke-
parti om, hvilke politiske greb, der
kan bidrage til, at danskerne drik-
ker mindre alkohol.
Side 16 af 20
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2008379_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Kræftens Bekæmpelse foreslår i
forlængelse heraf, at regeringen og
Dansk Folkeparti særligt tager an-
svar for at forebygge en tidlig alko-
hol debut og et stort alkoholfor-
brug blandt unge i Danmark ved at
indføre én samlet 18-årsgrænse for
køb af alkoholholdige drikkevarer
på over 1,2 pct. i detailhandlen, da
en højere aldersgrænser er en af de
mest effektive strategier til at ned-
bringe alkoholforbruget blandt
unge.
Kræftens Bekæmpelse bemærker,
at en ensartet 18-års grænse dels
vil gære det væsentligt nemmere
for forhandlerne at efterleve lov-
givningen på området, dels vil gøre
området mere gennemsigtigt for
forbrugerne.
Endeligt bemærker Kræftens Be-
kæmpelse den uheldige signal-
værdi, der er i, at regeringen og
Dansk Folkeparti prioriterer redu-
ceret grænsehandel over dansker-
nes folkesundhed og opfordrer til,
at sundhedsmæssige konsekvenser
for samfundet og borgere i langt
højere grad og mere systematisk
tænkes ind i vurderinger af nye
lovforslag.
Landbrug og Fødevarer
Se høringssvar fra SEGES.
Der henvises til kommentaren til
SEGES.
Miljøstyrelsen
Miljøstyrelsen tilslutter sig de mil-
jømæssige konsekvenser fsva. af-
skaffelsen af foderfosfatafgiften,
som fremgår af lovforslaget.
Side 17 af 20
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2008379_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SEGES
SEGES og Landbrug og Fødeva-
rer finder de forslåede afgiftslem-
pelser positive og i særlig grad af-
skaffelsen af foderfosfatafgiften,
idet en afskaffelse af foderfosfataf-
giften, til trods for dens begræn-
sede økonomiske betydning, er en
lempelse af afgiftsbyrden for dan-
ske landbrugsvirksomheder.
SEGES og Landbrug og Fødeva-
rer noterer sig særligt ifm. afskaf-
felsen af foderfosfatafgiften, at
lovforslaget ikke indeholder ad-
gang til afgiftsgodtgørelse, såfremt
virksomheder har afgiftsberetti-
gede varer på lager den 1. juli
2019. Henset til lovens formål fin-
der SEGES og Landbrug og Føde-
varer finder det ærgerligt, at mulig-
heden for godtgørelse ikke er til
stede.
SEGES og Landbrug og Fødeva-
rer fremhæver, at det er almindelig
kutyme ifm. fx satsnedsættelser i
andre afgiftslove, at der er adgang
til godtgørelse og påpeger, at de
danske grovvareselskaber ofte er
store virksomheder med store la-
gerbeholdninger, hvor afgiftsbyr-
den ikke er uvæsentlig.
SEGES og Landbrug og Fødeva-
rer opfodrer derfor til, at der i lov-
forslaget bliver tilføjet adgang til
afgiftsgodtgørelse, såfremt virk-
somheder har afgiftspligtige varer
på lager den 1. juli 2019.
Der er tidligere i visse tilfælde gi-
vet mulighed for, at virksomheder
kunne få godtgørelse af betalt af-
gift for virksomhedernes lagerbe-
holdning. Dette har typisk været
tilfældet, hvor afgiftsnedsættelser
er trådt i kraft med meget kort var-
sel, og virksomhederne derfor har
haft kort tid til at indrette sig på
lovændringerne.
Afskaffelsen af foderfosfatafgiften
foreslås at træde i kraft den 1. juli
2019, hvorfor det vurderes, at tids-
horisonten gør det muligt for virk-
somhederne at reducere deres la-
gerbeholdninger betydeligt.
Side 18 af 20
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2008379_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
I tillæg hertil vurderes de admini-
strative omkostninger ved en godt-
gørelsesordning ikke at stå på mål
med afgiftslempelsen, som afskaf-
felsen af foderfosfatafgiften med-
fører.
På baggrund heraf vurderes en
godtgørelsesordning at ligge uden
for lovforslagets rammer.
Sikkerhedsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsen har ingen be-
mærkninger.
Vin og Spiritus Organi-
sationen i Danmark
(VSOD)
VSOD påskønner de forslåede af-
giftsnedsættelser på vin.
VSOD havde gerne set, at afgifts-
nedsættelserne var blevet benyttet
til samtidig at foretage en regelsa-
nering i øl- og vinafgiftsloven ved
at bruge de foreslåede vinafgifts-
nedsættelser til at fjerne tillægsaf-
giften på mousserende vin.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Erhverv.
VSOD finder det betænkeligt, at
man foreslår afgiftsnedsættelser på
øl. VSOD mener, at hvis man bry-
der den nuværende afgiftsbelast-
ning på øl og vin ned per liter ren
alkohol, fremkommer der et bil-
lede af, at afgiftsbelastningen på
vin er langt højere en afgiftsbelast-
ningen på øl. Det vil ifølge VSOD
betyde, at den samme alkoholgen-
stand er beskattet næsten 60 pct.
højere på vin end på øl, hvilket
Der henvises til kommentaren til
Bryggeriforeningen.
Side 19 af 20
L 145 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2008379_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ikke giver mening, da en genstand
har den samme virkning.
Side 20 af 20