Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling), Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling), Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 141 Bilag 11, L 141 A Bilag 11, L 141 B Bilag 11
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 141
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 26. marts 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed
(Regulering af nåleakupunktur på brystkassen og forbud mod konstruktion af en kunstig hymen (jomfruhinde))
[af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 5 æn‐
dringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, DF og RV) indstiller lovforslag A
og B til
vedtagelse
med de under nr. 2, 3 og 5 stillede æn‐
dringsforslag. Flertallet vil stemme imod ændringsforslag
nr. 4.
Et
mindretal
i udvalget (V, LA og KF) indstiller lovfor‐
slag A og B til
vedtagelse
med de under nr. 3 og 5 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod ændringsfor‐
slag nr. 2 og 4.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller
lovforslag A og B til
vedtagelse
med de stillede ændrings‐
forslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er helt enige i, at
myten om en jomfruhinde er dybt skadelig og kan få store
konsekvenser for unge kvinder. Det er helt afgørende at
styrke informations- og oplysningsindsatsen og at sikre
hjælp og støtte til de kvinder og familier, der måtte være un‐
derlagt denne myte.
Derfor har EL først og fremmest arbejdet for at styrke in‐
formations- og oplysningsindsatsen og i den forbindelse
fremsat et ændringsforslag, der ville pålægge klinikker, der
måtte tilbyde konstruktion af kunstig hymen, en skærpet op‐
lysnings- og informationspligt, ud over det krav om infor‐
meret samtykke, der allerede gælder for personer ansat i
sundhedsvæsenet. Erfaringer viser, at information og oplys‐
ning netop afholder langt de fleste kvinder, der måtte over‐
veje indgrebet, fra at få det foretaget. Desværre har det ikke
været muligt at samle flertal bag dette ændringsforslag.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget deler for‐
slagets intentioner om ved forbud mod konstruktion af kuns‐
tig hymen at signalere, at det er en myte, at der skulle eksi‐
stere en jomfruhinde. SF mener imidlertid, at forslaget alene
er symptombehandling af de bagvedliggende årsager til, at
kvinder efterspørger rekonstruktion af hymen. SF vil derfor
arbejde for oplysningskampagner m.v., som er målrettet mil‐
jøer, hvor myten om jomfruhinden har forårsaget, at frygt‐
somme kvinder i hemmelighed har søgt hjælp til rekonstruk‐
tion af hymen. SF vil samtidig arbejde for at højne sikkerhe‐
den for kvinder, som lever i miljøer, hvor myten om jom‐
fruhinden fortsat håndhæves.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige ud‐
valg):
AX023358