Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 140
Offentligt
2009456_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 29. januar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 25 til L 140 efter ønske fra Carolina Magdalene Maier (ALT) til ud-
lændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 25 til L 140:
Hvad betyder ændringerne i inddragelse af opholdstilladelse konkret i forhold til
betydningen af børns tilknytning til Danmark?
Svar:
Det foreslås med lovforslaget, at der indsættes en ny bestemmelse i udlændinge-
loven, hvorefter inddragelse af en opholdstilladelse til flygtninge og familiesam-
menførte til flygtninge alene skal undlades, hvis dette vil være i strid med Dan-
marks internationale forpligtelser. Den foreslåede ordning vil bl.a. indebære, at
betydningen af børns selvstændige tilknytning til Danmark i inddragelsessager
bliver reduceret.
Det fremgår af lovforslagets pkt. 2.1.6.1., at det følger af Udlændingestyrelsens
nuværende praksis, at små børn under 6 år som udgangspunkt ikke har opnået
selvstændig tilknytning til det danske samfund.
Det fremgår endvidere af lovforslagets pkt. 2.3.2.1.1.5., at barnets alder i praksis
tillægges væsentlig betydning. Hvis barnet f.eks. har opholdt sig her i landet fra sit
1. til 5. leveår, har gået i en dansk daginstitution og kun kan tale dansk, lægges der
i almindelighed ikke vægt på barnets tilknytning til Danmark. Det lægges der ikke
op til at ændre med dette lovforslag for så vidt angår andre børn end flygtninge-
børn og børn, der er familiesammenført til flygtninge.
Det er imidlertid ministeriets vurdering, at hensynet til flygtningebørn og børn
familiesammenført til en flygtnings selvstændige tilknytning til Danmark kan vur-
deres anderledes, end tilfældet er i dag.
I forhold til børns selvstændige tilknytning har den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstol således i sagen Salija mod Schweiz vurderet, at to børn, der var 4-
5 og 8-9 år gamle, og som gik i børnehave og skole, let kunne tilpasse sig hjemlan-
1. februar 2019
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 1945
645868
Side
1/2
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om, hvad ændringerne i inddragelse af opholdstilladelse konkret betyder i forhold til børns tilknytning til Danmark, til udlændinge- og integrationsministeren
dets sprog og kultur var i en ”adaptable age” , hvilket havde betydning for alvor-
ligheden af de vanskeligheder, som barnet med sandsynlighed ville blive mødt
med.
På den baggrund vurderes det, at der, i al fald indtil barnet fylder 8 år, kan lægges
yderligere vægt på, at barnet let vil kunne tilpasse sig hjemlandets sprog og kultur
med den konsekvens, at barnet som udgangspunkt ikke kan anses for at have
opnået selvstændig tilknytning til Danmark, før barnet fylder 8 år. Det vil betyde,
at den tilknytning, som barnet har opnået til Danmark i en situation, hvor barnet
er under 8 år, ikke i udgangspunktet skal indgå i vurderingen af, om der kan ske
inddragelse af opholdstilladelsen for barnet og medlemmerne af barnets familie.
Det bemærkes i den forbindelse, at den ændrede vægt på barnets tilknytning i
disse situationer ikke ændrer på, at der kan være andre forhold, f.eks. handikap
eller helbredstilstand, som fortsat vil skulle inddrages som en del af vurderingen.
Hvis barnet er fyldt 8 år, har det betydning for, om der skal foretages en vurdering
af barnets selvstændige tilknytning, hvor stor en del af de formative år af barn- og
ungdommen, som barnet har tilbragt i Danmark, hvor lang tid barnet har gået i
skole i de formative år, og hvor længe barnet har opholdt sig i Danmark.
Jeg kan i øvrigt henvise til min tidligere besvarelse af 19. december 2018 af
spørgsmål nr. 8 til L 1 til Finansudvalget.
Inger Støjberg
/
Inge Fabricius
Side
2/2