Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 140
Offentligt
2009818_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 29. januar 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 21 til L 140 efter ønske fra Carolina Magdalene Meier (ALT) til ud-
lændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 21 til L 140:
Hvor hurtigt skal man udrejse, hvis man får sin opholdstilladelse inddraget eller
nægtet forlænget
er det muligt at tage hensyn til en gradvis afvikling af de på-
gældendes forpligtelser i Danmark (arbejde, uddannelse mm
for bl.a. at imøde-
ko
e DA’s eky ri g ift. pla læg i g af ar ejdsressour e )?
Svar:
Når Udlændingestyrelsen træffer afgørelse om inddragelse eller nægtelse af for-
længelse af en opholdstilladelse meddelt efter udlændingelovens § 7 eller § 8,
underretter Udlændingestyrelsen samtidig udlændingen om, at afgørelsen er ind-
bragt for Flygtningenævnet, og at udlændingen har mulighed for at frafalde kla-
gen.
Indbringelsen for Flygtningenævnet vil som hidtil have opsættende virkning, såle-
des at udlændingen har ret til at opholde sig her i landet under Flygtningenævnets
behandling. Udlændingestyrelsen vil derfor ikke skulle fastsætte en udrejsefrist i
medfør af udlændingelovens § 33, stk. 1. I denne periode vil udlændingen kunne
opretholde sin hidtidige bolig og vil fortsat have ret til at tage beskæftigelse, drive
selvstændig erhvervsvirksomhed eller uddanne sig mv.
Stadfæster Flygtningenævnet afgørelsen, skal Flygtningenævnet fastsætte en
udrejsefrist i medfør af udlændingelovens § 33.
Det følger af udlændingelovens § 33, stk. 2, 1. pkt., at udrejsefristen fastsættes til
1 måned, hvis udlændingen hidtil har haft opholdstilladelse, eksempelvis efter
udlændingelovens §§ 7 og 8.
En udrejsefrist fastsat i medfør af udlændingelovens § 33, stk. 2, kan forlænges,
hvis særlige grunde, herunder opholdets varighed, hensynet til skolesøgende børn
1. februar 2019
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 1944
645861
Side
1/2
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om, hvor hurtigt man skal udrejse, hvis man får sin opholdstilladelse inddraget eller nægtet forlænget, til udlændinge- og integrationsministeren
og anden familiemæssig og social tilknytning, taler herfor, jf. udlændingelovens §
33 c.
I påtrængende tilfælde kan udrejsefristen fastsættes til straks, hvilket navnlig er
tilfældet, når udlændingen er til fare for statens sikkerhed eller udgør en alvorlig
trussel mod den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed, eller når udlændingen
har begået et strafbart forhold, eller når der er risiko for, at udlændingen vil for-
svinde eller unddrage sig udsendelse, jf. udlændingelovens § 33, stk. 4, 4. og 5.
pkt.
Der er med lovforslaget ikke lagt op til en ændring af de eksisterende regler for
fastsættelse af udrejsefrist.
Hovedformålet med den foreslåede lovændring er, at opholdstilladelser til flygt-
ninge fremover alene skal meddeles med henblik på midlertidig ophold, og at gøre
det klart, at udlændingemyndighederne skal inddrage eller nægte at forlænge en
opholdstilladelse, medmindre det vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Den foreslåede ordning indebærer bl.a., at hensyn som udlændingens tilknytning
til arbejdsmarkedet, deltagelse i foreningsliv og danskkundskaber vil blive tillagt
mindst mulig betydning, når myndighederne skal vurdere, om inddragelse af en
opholdstilladelse må antages at virke særligt belastende. Desuden vil betydningen
af børns selvstændige tilknytning til Danmark i inddragelsessager blive reduceret.
Lovforslaget ændrer ikke ved regeringens mål om, at flygtninge hurtigst muligt
skal i beskæftigelse og blive selvforsørgende.
Der henvises herved i øvrigt til ministeriets svar i den kommenterede høringsover-
sigt af 22. januar 2019, jf. punkt 2.2.3.2.
Inger Støjberg
/
Inge Fabricius
Side
2/2