Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 140 Bilag 5
Offentligt
2004621_0001.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
RIGSADVOKATEN
FREDERIKSHOLMS KANAL 16
1220 KØBENHAVN K
TELEFON: 7268 9000
FAX: 7268 9004
E-MAIL: [email protected]
www.anklagemyndigheden.dk
DATO 18. januar 2019
JOURNAL NR.
RA-2018-3200604-91
SAGSBEHANDLER: MBI/
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af bl.a.
udlændingeloven
(Skærpet
straf
for
overtrædelse
af
indrejseforbud og overtrædelse af opholds-, underretnings- og
meldepligt m.v.)
Ved
e-mail
af
21.
december
2018
(sagsnr.
607159)
har
Udlændinge-
og
Integrationsministeriet anmodet om Rigsadvokatens eventuelle bemærkninger til udkast
til forslag til lov om ændring af udlændingeloven, integrationsloven, repatrieringsloven
og forskellige andre love (Videre adgang til inddragelse af opholdstilladelser for
flygtninge, loft over antallet af familiesammenføringer, skærpet straf for overtrædelse
af indrejseforbud og overtrædelse af opholds-, underretnings- og meldepligt,
ydelsesnedsættelse for forsørgere m.v.).
Udlændinge- og Integrationsministeren har den 15. januar 2019 fremsat det pågældende
lovforslag.
I den anledning skal jeg meddele, at det fremsatte lovforslag giver mig anledning til
følgende bemærkninger:
Strafskærpelse for overtrædelse af opholds-, underretnings- og meldepligt
Med lovudkastet indføres skærpet straf for overtrædelse af opholds-, underretnings- og
meldepligt i både udlændingelovens § 60, stk. 2, og den nye bestemmelse i straffelovens
§ 143.
1
Page 1 of 2
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Supplerende høringssvar, fra Udlændinge- og Integrationsministeriet
Rigsadvokaten
skal
i
den
forbindelse
bemærke,
at
afgrænsningen
mellem
udlændingelovens § 60, stk. 2, og straffelovens § 143 med fordel kan præciseres, og at
det i den forbindelse angives, hvordan strafniveauet efter straffelovens § 143 forudsættes
afstemt i forhold til de nøje angivne strafpositioner efter udlændingelovens § 60, stk. 2.
Der anvendes ved udmåling af straffen et system baseret på overtrædelser pr.
kalendermåneder.
Rigsadvokaten
bemærker
i
den
forbindelse,
at
det
efter
anklagemyndighedens vurdering – i hvert fald for sager omfattet af bilag 1 og 2 – kan
medføre situationer, hvor det samme antal overtrædelser begået indenfor det samme
antal dage kan medføre en uensartet straf alene baseret på, om overtrædelserne begås
i samme måned eller over et månedsskifte.
Skærpelse af straffen for overtrædelse af indrejseforbud
Det kan overvejes at præcisere ikrafttrædelsesbestemmelsen så det udtrykkeligt
fremgår, om de lovovertrædelser, der er omfattet af den nye bestemmelse i
udlændingelovens § 59 b, stk. 2, skal forstås som den aktuelle overtrædelse af
indrejseforbuddet eller som overtrædelserne, der tidligere har medført en straf på
mindst 3 måneders ubetinget fængsel.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til lovforslaget, at straf efter den nye
bestemmelse vil medføre, at den pågældende udlænding på ny kan udvises. Det bør efter
Rigsadvokatens opfattelse i den forbindelse fremgå, hvad der skal gælde i forhold til det
allerede meddelte indrejseforbud.
Økonomiske konsekvenser
Lovforslaget skønner at ville medføre merudgifter for anklagemyndigheden svarende til
to juridiske anklager-årsværk.
Rigsadvokaten skal afslutningsvist bemærke, at der flere steder i lovforslaget anvendes
ordene ”dømt”. Rigsadvokaten skal i den forbindelse bemærke, at det bør præciseres,
om også udenretligt vedtagne bødeforelæg, advarsler og indenretligt vedtagne
bødeforelæg er omfattet.
Med venlig hilsen
Kathrine Krejbjerg
Vicestatsadvokat, kst.
2
Page 2 of 2
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Supplerende høringssvar, fra Udlændinge- og Integrationsministeriet
2004621_0003.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
[email protected], [email protected] og [email protected]
ModtagerID:
Dato:
J.nr.:
Sagsbehandler:
21. januar 2019
19/000830-002
chha
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved e-mail af 21. december 2018 sendt udkast til
forslag til lov om ændring af udlændingeloven, integrationsloven, repatrieringsloven og forskel-
lige andre love (Videre adgang til inddragelse af opholdstilladelser for flygtninge, loft over antal-
let af familiesammenføringer, skærpet straf for overtrædelse af indrejseforbud og overtrædelse af
opholds-, underretnings- og meldepligt, ydelsesnedsættelse for forsørgere mv.) i høring og an-
modet om Flygtningenævnets bemærkninger hertil senest den 18. januar 2019.
Flygtningenævnet kan i den anledning oplyse, at det fremsendte udkast til lovforslag giver næv-
net anledning til følgende bemærkninger:
1. Ad lovforslagets § 1, nr. 4 og 6
Det fremgår af ordlyden af den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 19 a, stk. 1, 1. pkt.,
at bestemmelsen finder anvendelse, når betingelserne for inddragelse, jf. § 19, stk. 1-5, er op-
fyldt. Det fremgår videre af lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.3.1, s. 46 ø., samt
af bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser til nr. 4, s. 149 ø., at § 19 a ikke finder
anvendelse på afgørelser om nægtelse af forlængelse af opholdstilladelser meddelt til bl.a. flygt-
ninge. Samtidig er det i bemærkningerne anført, at:
”Spørgsmålet
om forlængelse af opholdstilladelsen
skal fortsat afgøres under inddragelse af Danmarks
internationale forpligtelser…”
(de almindelige bemærk-
ninger, s. 46) Herudover fremgår det af forslaget, at der
”Ved
en nægtelse af forlængelse skal udlændin-
gemyndighederne dog fortsat vurdere, om udlændingen som følge af Danmarks internationale forpligtelser fortsat
skal have ret til ophold i Danmark.”
(Bemærkninger til de enkelte bestemmelser, s. 149).
Såfremt det er hensigten, at Flygtningenævnet i forlængelsessager på samme måde som i inddra-
gelsessager skal vurdere, om udlændingen som følge af Danmarks internationale forpligtelser
fortsat skal have ret til ophold i Danmark, foreslås det, at der for forlængelsessager indsættes en
udtrykkelig henvisning hertil i lovteksten.
2 Ad bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser, til § 1, nr. 6, og § 10
Det fremgår af bemærkningerne til § 1, nr. 6, s. 150, at den foreslåede bestemmelse i § 19 a vil
skulle benyttes ved de inddragelsessager, som Udlændingestyrelsen indleder efter lovens ikraft-
træden den 1. marts 2019, og at inddragelsessager indledt forud for 1. marts 2019 fortsat skal
vurderes efter udlændingelovens § 26.
Adelgade 11-13
1304 København K
Telefon: +45 6198 3700
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.fln.dk
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Supplerende høringssvar, fra Udlændinge- og Integrationsministeriet
Samtidig fremgår det af bemærkningerne til § 10, s. 211, at behandlingen af en ansøgning om
forlængelse til udlændinge, der før den 1. marts 2019 er blevet meddelt opholdstilladelser efter §
7, § 8, stk. 1 og 2, […], skal behandles efter reglerne i lovforslaget.
Som lovforslaget er formuleret, indebærer ikrafttrædelsesbestemmelserne, at verserende sager
om inddragelse og nægtelse af forlængelse med henvisning til ændrede generelle forhold i hjem-
landet skal behandles efter forskellige retsregler, uanset inddragelsen/nægtelse af forlængelsen
måtte være sket på samme grundlag
for eksempel ændrede generelle forhold i hjemlandet.
Flygtningenævnet skal i den anledning foreslå, at ikrafttrædelsesbestemmelserne ændres, således
at sådanne verserende sager behandles efter de samme retsregler.
3. Ad de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.1.1.1
Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.1.1., s. 27 n., at det er gæl-
dende ret, at:
”En
flygtning, der før 2015 er meddelt opholdstilladelser efter udlændingelovens § 7, stk. 2, på
baggrund af de generelle forhold i hjemlandet, vil efter 2015 i en forlængelsessituation således blive meddelt op-
holdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, såfremt betingelserne herfor stadig er opfyldt.”
Flygtningenævnet skal hertil bemærke, at nævnet ikke er bekendt med en sådan praksis, som i
øvrigt ikke ses at have støtte i bemærkningerne til L 72 (Forslag til lov om ændring af udlændin-
geloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af realitetsbehand-
ling af asylansøgninger, når ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.)).
4. Ad de almindelige bemærkninger, afsnit 18.1
Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 18.1, s. 140, vedrørende lov-
forslagets økonomiske konsekvenser for det offentlige, at:
”Forslaget
om stramning af reglerne om ind-
dragelse af opholdstilladelser for flygtninge og familiesammenførte til flygtninge forventes ikke at medføre ændret
ressourcetræk i forlængelsessagerne på området og forventes dermed ikke at have økonomiske konsekvenser i disse
sager.”
Endvidere fremgår det, at:
”Det
forventes, at stramningerne sammen med de øvrige nye initiativer om midlerti-
dighed og styrket kontrol vil have en mærkbar effekt på den danske inddragelsespraksis vedrørende flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge. På den baggrund vil der på sigt kunne være afledte økonomiske konsekvenser på
inddragelsesområdet.”
Det må antages, at lovforslaget vil medføre, at Flygtningenævnet vil modtage flere sager om
inddragelse og nægtelse af forlængelse af opholdstilladelser. Dette kombineret med den yderlige-
re monitorering af relevant praksis fra internationale organer, som lovforslaget forudsætter, vil
medføre et øget ressourceforbrug for såvel Flygtningenævnet som nævnets sekretariat. Flygtnin-
genævnet forudsætter, at der med en vedtagelse af lovforslaget tilføres nævnet og nævnets sekre-
tariat de nødvendige ressourcer. Nævnet står naturligvis til rådighed for en nærmere drøftelse
med Udlændinge- og Integrationsministeriet om beregningen af det øgede ressourcebehov.
Der henvises til ministeriets j.nr. 2018-20616.
P. N. V.
Bloch Andersen
Side 2
<
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Supplerende høringssvar, fra Udlændinge- og Integrationsministeriet
2004621_0005.png
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Supplerende høringssvar, fra Udlændinge- og Integrationsministeriet
2004621_0006.png
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Supplerende høringssvar, fra Udlændinge- og Integrationsministeriet
2004621_0007.png
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Supplerende høringssvar, fra Udlændinge- og Integrationsministeriet
2004621_0008.png
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Supplerende høringssvar, fra Udlændinge- og Integrationsministeriet
2004621_0009.png
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Supplerende høringssvar, fra Udlændinge- og Integrationsministeriet
2004621_0010.png
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Supplerende høringssvar, fra Udlændinge- og Integrationsministeriet
2004621_0011.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
[email protected] (UIM Hovedpostkasse), [email protected] (Henriette Sundgaard Land), [email protected] (Caroline Krogh)
[email protected] (Carina Marie Gjede Hansen)
Mikael Sjöberg ([email protected])
VS: høring vedr. udlændingeloven
22-01-2019 09:50:46
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved brev af 21. december 2018 anmodet om Dommerforeningens bemærkninger til
forslag til Lov om ændring af udlændingeloven, integrationsloven, repatrieringsloven og forskellige andre love vedrørende videre
adgang til inddragelse af opholdstilladelser for flygtninge, loft over antallet af familiesammenføringer, skærpet straf for
overtrædelse af indrejseforbud og overtrædelse af opholds-, underretnings- og meldepligt, ydelsesnedsættelse for forsørgere mv.
(UIM Id: 607159)
Dele af det omfattende lovforslag har været drøftet på et bestyrelsesmøde, og forslaget giver Dommerforeningen anledning til
følgende bemærkninger:
Strafskærpelserne for overtrædelse af opholds-, underretnings- og meldepligt er udmøntet i to detaljerede skemaer, der – trods det
i bemærkningerne anførte – ikke levner domstolene et reelt skøn i forbindelse med straffastsættelsen.
Igen har ministeriet fravalgt den sædvanlige fremgangsmåde, at strafferammen og normalstraffen fastsættes af regering og
Folketing, og at det herefter er overladt til domstolene – typisk under deltagelse af domsmænd - at fastsætte straffen i det enkelte
tilfælde ud fra en konkret vurdering af samtlige omstændigheder i sagen. Hermed sættes domstolenes dømmende funktion reelt ud
af kraft. At den valgte fremgangsmåde samtidig er uhensigtsmæssig ses i straffeskemaerne, der indeholder store spring og savner
indbyrdes sammenhæng. I bilag 2 ses således et spring fra 60 dage til 6 måneder i tredjegangstilfælde alt efter, om der er tale om 5
eller 6 overtrædelser. I bilag 1 ses omvendt, at straffen i førstegangstilfælde og andengangstilfælde er den samme ved 10
overtrædelser og i øvrigt den samme som ved 9 overtrædelser i et tredjegangstilfælde. Ønskes straffen fastsat så skematisk som
foreslået, foreslår Dommerforeningen, at skemaet underkastes en egentlig lovteknisk gennemgang.
Ved den foreslåede skærpelse af adgangen til varetægtsfængsling efter § 35 a i udlændingeloven, angives der i bemærkningerne en
række detaljerede anvisninger på, hvornår der kan foreligge gentagne overtrædelser. Uanset at det er anført i forslaget, at det altid
vil bero på en konkret vurdering, skal Dommerforeningen bemærke, at så detaljerede bemærkninger kan føre til mulige utilsigtede
resultater. Dommerforeningen skal derfor foreslå, at det overlades til domstolene – indenfor nogle af lovgiver mere løst skitserede
rammer – at tage stilling til, om der er grundlag for varetægtsfængsling i det enkelte tilfælde. I den forbindelse gør foreningen
opmærksom på, at domstolene inden for beslægtede områder har stor erfaring med at vurdere spørgsmål, om der i konkrete
tilfælde foreligger væsentlig misligholdelse i form af gentagen overtrædelse af en forpligtelse.
Til forslaget om indførelse af en minimumsstraf af fængsel i 1 år for visse overtrædelser af indrejseforbud, henviser
Dommerforeningen til Straffelovrådets overvejelser og vurdering i betænkning 1531/2012, hvorefter brug af særskilt forhøjede
minimumsstraffe for visse forbrydelser ses som et unødvendigt og samtidig uhensigtsmæssigt middel for lovgivningsmagten til at
give anvisninger om strafniveauet i typetilfælde. Det er i forslaget ikke nærmere begrundet, hvorfor der ikke på dette område vil
være behov for, at domstolene – typisk under medvirken af domsmænd - kan fastsætte straffen mere skønsmæssigt fra sag til sag.
Igen skal foreningen bemærke, at forslaget muligt kan give anledning til utilsigtede resultater. Således vil en nordisk statsborger, der
har fået fængsel i mere end 3 måneder og indrejseforbud for eksempel for tidligere overtrædelser af indrejseforbud forud for
lovens ikrafttræden ved fornyet indrejse i strid med indrejseforbuddet efter lovforslagets i krafttræden blive straffet med fængsel i
1 år, der ifølge bemærkningerne tillige skal være ubetinget.
Dommerforeningen skal i tilslutning hertil gøre opmærksom på, at lovgiver ved bemærkningerne i lovforslaget i realiteten sætter
dele af straffeloven ud af kraft, når lovgiver fastslår, at straffen skal være ubetinget. En sådan bestemmelse ses end ikke i
straffeloven. Den forekommer lovteknisk uhensigtsmæssig og vil som nævnt kunne føre til utilsigtede afgørelser.
Den øgede kontrol, den øgede adgang til varetægtsfængsling samt de længere straffe må samlet set forventes at føre til øget
ressourceforbrug ved domstolene og til længerevarende sager med domsmænd. Således har retten i Herning efter etableringen af
udrejsecenter Kærshovedgård måttet afsætte en ekstra retsdag om ugen til behandling af disse sager.
Dommerforeningen har med sine bemærkninger til lovforslaget ikke taget højde for, om forslaget i øvrigt er i overensstemmelse
med Danmarks internationale forpligtelser, herunder i relation til EU-retten.
Med venlig hilsen
Mikael Sjöberg
L 140 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Supplerende høringssvar, fra Udlændinge- og Integrationsministeriet
2004621_0012.png
Mikael Sjöberg
landsdommer/Formand for Den Danske Dommerforening
Direkte: + 45 99 68 65 01/ + 45 21 66 18 49