Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 140 Bilag 10
Offentligt
HØRINGSNOTAT
København, den 29. januar 2019
Bemærkninger til L 140 - forslag til lov om ændring af udlændingeloven,
integrationsloven, repatrieringsloven m.fl.
GENERELLE BEMÆRKNINGER
L140 indeholder en række forslag til
stramninger og forringelser for
asylansøgere og flygtninge, som tilsammen
skal tegne det billede, som i flere
sammenhænge er blevet præsenteret som
det såkaldte ”paradigmeskift”.
Paradigmeskiftet er karakteristisk derved,
at der foreslås gennemført en lang række
stramninger, som tilsammen er så
belastende, at de færreste længere
foregiver, at stramningerne skal tjene andre
formål end at gøre tilværelsen så vanskelig
og trøstesløs som muligt for asylansøgere
og flygtninge i Danmark.
Samlet set er L140 bemærkelsesværdigt
derved, at der intetsteds redegøres for,
hvordan
regeringen i praksis tænker sig
forslagene implementeret, og
hvilke
konsekvenser
de mange stramninger kan
tænkes
–
eller må tænkes - at få.
En anden bemærkelsesværdig detalje er, at
den del af forslaget, som medfører, at alle
flygtninge som udgangspunkt skal have
beskyttelse
med henblik på midlertidigt
ophold
–
er beskrevet så skitseagtigt og
løst, at ingen med rimelighed kan hævde,
at man ud fra lovforslaget har et dækkende
billede af den fremtidige retstilstand - hvem
der skal sendes til oprindelseslandet, og
hvem der skal have lov at blive, fordi
Danmark ellers ville komme i konflikt med
sin internationale forpligtelser.
Man må frygte, at den fremtidige
retstilstand vil blive fastlagt lidt tilfældigt fra
sag til sag af de sagsbehandlende
udlændingemyndigheder, eventuelt
suppleret med domstolsafgørelser fra tid til
anden.
Heller ikke i forhold til forslaget om at
beskære de i forvejen lave
integrationsydelser med henholdsvis 1000
pr. person for par og 2000 kr. for enlige om
måneden indeholder forslaget nogen
former for konsekvensberegninger,
perspektivering, dokumentation af, at
regeringen har overvejet, hvad det vil
betyde eller medføre, når man reducerer
sociale ydelser, der
i forvejen
er for lave til
at flygtningefamilier kan leve et basalt liv for
dem
–
med udgifter til vintertøj, fodtøj,
deltagelse i fritidsaktiviteter m.v.
Man leder på tilsvarende vis forgæves efter
perspektiverende overvejelser om, hvordan
det vil virke
i praksis,
hvis man skærper
straffene for personer på tålt ophold eller
kriminelle udviste for at overtræde deres
opholds- og meldepligt. Efter forslaget skal
ikke-overholdelse af opholds- og meldepligt
kunne medføre månedlange og i yderste
konsekvens årelange frihedsstraffe.
Hvordan tror regeringen, at det vil virke,
når personer med årelange ophold på
Kærshovedgård eller den kommende lejr-ø
Lindholm nu får at vide, at de
–
på grund af
”ulovlige besøg” hos familie og venner
-
—
BAGGRUNDSNOTAT
1