Tak.
Der er jo rigtig meget at sige om det her lovforslag, desværre kun dårlige ting.
Det er et endeligt opgør med enhver form for sund fornuft, som regeringen som DF's handskedukke her har fremsat, for vi kan ikke i høringssvarene opdrive nogen med viden på området, der kan få det til at give mening; ingen kan påvise, at det kommer til at løse nogen problemer, men mange kan til gengæld påvise, at det skaber en lang række nye problemer.
Det er tilmed dyr symbollovgivning, der bl.a.
sender 750 mio.
kr.
ud af vinduet til en øde ø i Stege Bugt.
Nu skal beboerne i Kalvehave og omegn overtage problemerne ved at stuve en gruppe uønskede mennesker, der har opgivet alt håb, sammen et sted.
Det er bedre at gøre livet utrygt for dem end for beboerne i Bording.
Hvorfor?
Det er for at kunne sige, at det er på en øde ø, og for at kunne tale om dyre færgebilletter, så de kan vade over, når vandet er lavt.
Det eneste argument for Lindholm, der synes at være tilbage, er, at udlændinge- og integrationsministeren og hr.
Martin Henriksen kan sige, at de har gjort livet utåleligt for 100 uønskede udlændinge – og borgerne i Kalvehave bliver naboer til et mærkeligt, usikkert og potentielt farligt eksperiment.
Og så er det jo ikke engang en billig løsning.
Der kommer først etableringsomkostningerne på de her 750 mio.
kr., og derefter er der årlige driftsudgifter på 225 mio.
kr.
for 125 pladser – altså 1,8 mio.
kr.
pr.
plads om året.
Det er det samme, som det vil koste at indlogere dem på d' Angleterre.
Det er en vanvittig prioritering.
Men endelig og mest alvorligt indeholder lovforslaget en nedsættelse af ydelser til flygtninge til et eksistensminimum.
Grundlovseksperter i Justitsministeriet har været indkaldt, så de sammen med økonomer kunne skrue ydelsen sammen, så den lige balancerer på kanten af grundlovens § 75.
Den kan ikke nedsættes med det samme – det er der også flere der har været inde på – men først efter 36 måneder, fordi andre ydelser skal supplere op, sådan at eksistensminimum lige præcis rammes, men grundloven ikke med sikkerhed overtrædes.
Så der spekuleres i forarmelse og fattiggørelse af en helt bestemt gruppe.
Det er usselt.
Så slettes ordet integration alle de steder, man kan komme til det, i loven, for ingen skal føle sig velkommen, tværtimod.
Arbejdsgiverne advarer – det var vi inde på – om, at det kommer til at betyde, at virksomhederne får langt mindre lyst til at gøre en indsats for at få flygtninge i arbejde.
Hvorfor skulle de det, hvis der er risiko for, at de ikke kan regne med dem?
Fagbevægelsen advarer mod det, og vi taler om at afvise mennesker, som hver dag er med til at gøre Danmark rigere, mennesker, som på bedste vis har levet op til kravene om arbejde, selvforsørgelse, uddannelse og aktivt medborgerskab.
Vi kan kun indtrængende opfordre regeringen til at tænke sig om igen og rette op på, hvad der kun kan være en uigennemtænkt fejl, siger formanden for FOA.
Mindst mulig betydning af uddannelse og arbejde, står der overalt i lovforslaget.
Og så ender man alligevel med at konkludere, at integrationsansvaret, som omfatter integrationsindsatsen, boligplaceringen og udgifterne i forbindelse med den enkelte flygtning, fortsat vil påhvile den kommune, hvortil flygtningen er visiteret.
Med andre ord:
Vi snakker alene symboler herinde på Christiansborg; se, hvor vi gungrer!
Men alt arbejdet, besværet og det, det egentlig handler om, som jo også tydeligvis har været kernen i uenigheden mellem regeringen og dens støtteparti, nemlig integration, for hvad i alverden skal de ellers gøre ude i kommunerne, må de tage sig af.
Så vi har lige leveret en lang række nye problemer ud til kommunerne og ingen løsninger, ingen redskaber – det er bare ærgerligt, men så kan vi skælde dem ud bagefter, hvis de ikke lykkes på trods.
Så bare i selve lovforslaget modsiger man sig selv.
I ved jo udmærket godt i Venstre, Konservative og Liberal Alliance, at arbejde og uddannelse ikke bare er en del af integrationen, men nøglen til integration.
Men I lader DF diktere, så I nu fortæller mennesker, der er flygtet hertil, at de absolut ikke skal integrere sig, men de skal gøre det alligevel, for ellers vanker der.
Det giver ingen mening.
Så er der det usle, usle forslag om, at kommunerne ikke engang længere må hjælpe ekstraordinært, når de mener, det er bydende nødvendigt.
De har hidtil fået 50 pct.
refusion, hvis der var ekstraordinært behov for lægehjælp eller tandlægehjælp, men den mulighed for hjælp ophæves.
Jeg har mødt rigtig mange af de mennesker, det her handler om.
For nogle måneder siden mødte jeg Sedra, som læser medicin på første år.
Hun tog sin studentereksamen fra Aabenraa Gymnasium på 2 år; hun kom til Danmark fra Syrien for 4 år siden – hun taler selvfølgelig flydende dansk.
Ja, tak for kaffe, hvor kunne vi godt bruge flere af hendes slags.
Hvad gør vi i stedet?
Vi straffer hende og fortæller hende, at det jo ikke gør nogen forskel, om hun uddanner sig her.
Tværtimod, hun skal ikke regne med noget.
Hun skal ikke satse på et job som læge her i Danmark, selv om vi har brug for hende.
Kan hun vende tilbage til Syrien?
Det kan hun jo ikke.
Hendes brødre kan blive, for de risikerer at blive indkaldt til og slået ihjel af Assads hær.
Det er en imponerende ligestillingspolitik, vi bedriver her.
I skaber nye problemer med det her lovforslag.
I løser ingen.
Vi har brug for et helt andet paradigmeskifte i Danmark – et, der bringer os fremad, med noget sund fornuft og en anerkendelse af mennesker.
Lige til sidst – den her lov er en samlelov:
Der er Indrejsecenter Lindholm, der er nedsættelser af ydelser til eksistensminimum, og der er aflysninger af integration − der er alt muligt i en stor pærevælling.
Der var stillet 100 ændringsforslag på 175 sider, inden høringssvarene var indkommet.
Ingen har kunnet svare på, hvorfor denne lov skulle hastes igennem.
Hvorfor giver man reelt høringsparterne fingeren på den måde?
Hvorfor har man så lidt respekt for det parlamentariske arbejde, som vi udfører?
Det synes jeg er arrogant.
Det er magtfuldkomment, og der er ingen, der har kunnet fortælle mig, hvad meningen er med det.
Vi stemmer imod i Radikale Venstre.