Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
L 137 Bilag 1
Offentligt
1998275_0001.png
Enhed
Familier
Sagsnr.
2018 - 3499
Doknr.
622797
Dato
02-01-2019
Kommenteret høringsnotat
over
Forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven
(Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for forældre der er dømt
for visse former for kriminalitet af grovere karakter)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. september 2018 til den 19.
oktober 2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Universitet (Juridisk Institut), Ad-
vokatrådet, Amnesty International, Ankestyrelsen, Barnets Tarv Nu, Byretterne,
Børn og Familier, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Danner,
Danske Advokater, Danske Familieadvokater, Datatilsynet, Den Danske Dom-
merforening, Det grønlandske Departement for Sociale Anliggender og Justits-
væsenet, Digitaliseringsstyrelsen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes
Tjenestemandsforening, Domstolsstyrelsen, Foreningen af Advokater og Advo-
katfuldmægtige, Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre, Foreningen
Mor, ForældreLANDSforeningen FBU, Godfar, Institut for Menneskerettighe-
der, KL, Kriminalregisteret, Kvinderådet, Københavns Universitet (Det Juridiske
Fakultet), Landsforeningen Børn og Samvær, Landsorganisationen af Kvinde-
krisecentre (LOKK), Landsforeningen for børn og forældre, Mandecentret,
Mødrehjælpen, Red Barnet, Rigsombudsmanden i Grønland, Statsforvaltnin-
gen, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Unicef Danmark, Vestre Landsret,
VIVE og Østre Landsret.
Børne- og Socialministeriet har modtaget høringssvar fra følgende:
Ankestyrelsen, Børnerådet, Datatilsynet, Det grønlandske departement for
Sociale Anliggender og Justitsområdet, KL, Mødrehjælpen, Rigsombudsman-
den i Grønland, Statsforvaltningen, Vestre Landsret, VIVE og Østre Landsret.
Børne- og Socialministeriet har endvidere den 30. november 2018 modtaget
høringssvar fra Den Danske Dommerforening, den 3. december 2018 fra Insti-
tut for Menneskerettigheder og den 4. december 2018 fra Amnesty Internatio-
nal.
Børne- og Socialministeriet har desuden modtaget høringssvar fra følgende,
som ikke er opført på høringslisten:
Lev uden vold.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
1
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998275_0002.png
2. Høringssvarene
Ankestyrelsen, Den Danske Dommerforening, Det grønlandske departement
for Sociale Anliggender og Justitsområdet, Rigsombudsmanden i Grønland og
Statsforvaltningen har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Vestre Landsret og Østre Landsret har ikke ønsket at udtale sig om lovforsla-
get.
2.1. Generelle bemærkninger
Amnesty International
er som udgangspunkt positive over for lovforslaget,
men finder ikke, at det er vidtgående nok, idet også domme for simpel vold bør
omfattes af lovforslaget. Amnesty International finder ligeledes, at domme for
psykisk vold bør omfattes. Endvidere bemærker Amnesty International, at Fa-
milieretshuset bør have mulighed for at indhente oplysninger fra Kriminalregi-
steret uden den pågældende parts samtykke.
Børnerådet
hilser forslaget velkomment.
Datatilsynet
ønsker en specifikation af, hvad hjemlen er til Familieretshusets
indhentning af oplysninger fra Kriminalregisteret, idet den i lovforslaget be-
skrevne ændring af bekendtgørelsen om behandling af oplysninger i Det Cen-
trale Kriminalregister (Kriminalregisteret) kun giver hjemmel til, at Kriminalregi-
steret kan videregive oplysningerne. Datatilsynet anmoder endvidere ministeri-
et overveje, hvorvidt et samtykke fra parten vil leve op til kravene om samtykke
efter databeskyttelsesforordningen, idet manglende samtykke vil kunne have
betydning for Familieretshusets behandling af sagen.
Institut for Menneskerettigheder
rejser en række konventionsretlige betæn-
keligheder vedrørende overholdelsen af retten til privat- og familieliv i den eu-
ropæiske menneskerettighedskonvention og forbuddet mod diskrimination i
FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap.
KL
er positiv over for, at hensynet til barnets bedste og barnets ret til trivsel og
beskyttelse sættes over andre hensyn, herunder over hensynet til en forælder
der har begået alvorlig personfarlig kriminalitet.
Lev uden vold
er positiv over for lovforslaget, men finder, at også forældre,
der er idømt en betinget fængselsstraf for alvorlig personfarlig kriminalitet, bør
omfattes af lovforslaget.
Mødrehjælpen
støtter forslaget. Organisationen peger dog på, at det er pro-
blematisk, at forslaget kun finder anvendelse, når der er en konflikt mellem
parterne og ikke for aftaler, der indgås mellem forældrene. Mødrehjælpen an-
erkender de praktiske udfordringer i at lade forslaget omfatte frivillige aftaler,
idet myndighederne i mange tilfælde ikke kender til aftalerne. Mødrehjælpen
peger dog på, at myndighederne er inddraget i en lang række aftaler i en rådgi-
vende eller mæglende rolle. På den anden side bemærker Mødrehjælpen, at
kommunerne med forslaget til Familieretshusloven gives en initiativret i sager
efter forældreansvarsloven.
VIVE
kan på baggrund af erfaringerne med forældreansvarsloven og viden om
den skadelige virkning, som vold kan have for børn, tilslutte sig forslaget. Det
bemærkes videre, at den foreslåede bestemmelse vil kunne skærpe be-
vidstheden om, at et barn skal beskyttes fra et opvækstmiljø, hvor der kan væ-
re begrundet risiko for, at barnet udsættes eller eksponeres for vold eller andre
overgreb. VIVE opfordrer til, at såfremt Justitsministeriet fremsætter forslag om
ændring af straffeloven til kriminalisering af psykisk vold, bør også grov psykisk
vold omfattes af forslaget. VIVE efterlyser oplysninger om retstilstanden i
sammenlignelige lande og et estimat for antallet af sager.
2
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998275_0003.png
Børne- og Socialministeriets bemærkninger
Ministeriet har på baggrund af bemærkningerne fra Amnesty International og
Datatilsynet indsat en udtrykkelig hjemmel i lovforslaget til, at Familieretshuset
kan indhente oplysninger fra Kriminalregisteret om en forælder uden dennes
samtykke. Ændringen er foretaget dels for at leve op til de databeskyttelsesret-
lige krav for indhentning af oplysning, dels for at sikre at oplysningen i sagen
af, hvad der er bedst for barnet, ikke kan forhindres af en forælders manglende
samtykke til indhentning af oplysninger fra Kriminalregisteret.
Ministeriet skal til forslaget fra Lev uden Vold om at udvide forslaget til også at
omfatte forældre, der er idømt en betinget fængselsstraf, og til Amnesty Inter-
nationals forslag om at udvide forslaget til at omfatte forældre, der er dømt for
simpel vold, bemærke, at det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at
lovforslaget er begrundet i, at der efter ministeriets opfattelse ikke må opstå
tvivl om muligheden for at beskytte et barn og forpligtelsen til at sætte barnets
bedste højest i sager efter forældreansvarsloven, når en forælder er idømt
ubetinget fængsel for de i bestemmelsen anførte former for kriminalitet, der er
af grovere karakter. Det fremgår videre, at formodningen alene bør finde an-
vendelse, hvis forholdet har haft en så alvorlig karakter, at forælderen er idømt
ubetinget fængselsstraf eller en anden retsfølge efter §§ 68-70 i straffeloven.
Ministeriet skal endvidere i forlængelse heraf bemærke, at en betinget fæng-
selsstraf eller en straf for simpel vold vil indgå i den samlede vurdering af bar-
nets bedste efter § 4 i forældreansvarsloven. Med ændringen af § 4 i forældre-
ansvarsloven med lov nr. 1711 af 27. december 2018, der træder i kraft den 1.
april 2019, er Familieretshuset og familieretten forpligtet til i afgørelser om for-
ældremyndighed, barnets bopæl og samvær at have fokus på, at afgørelsen
skal medvirke til at sikre barnets trivsel og beskytte barnet mod vold og anden
behandling, der udsætter barnet for skade eller fare, herunder mod at være
vidne til vold.
Til forslaget fra Amnesty International vedrørende psykisk vold skal ministeriet
bemærke, at et lovforslag om kriminalisering af psykisk vold ikke er fremsat for
Folketinget. Såfremt der er eller har været psykisk vold i forholdet mellem to
forældre, vil det indgå i den samlede vurdering af barnets bedste efter § 4 i
forældreansvarsloven, når der træffes en afgørelse om forældremyndighed,
barnets bopæl eller samvær. Som beskrevet umiddelbart ovenfor skærpes
beskyttelsen af barnet mod blandt andet vold fra den 1. april 2019, når lov nr.
1711 af 27. december 2018 træder i kraft.
Ministeriet finder ikke, at bemærkningerne fra Institut for Menneskerettigheder
giver anledning til ændringer af lovforslaget. Det er for ministeriet afgørende, at
lovforslaget er begrundet i hensynet til at beskytte barnet mod vold og over-
greb, herunder seksuelle overgreb. Det er endvidere afgørende, at hensynet til
barnet og alene hensynet til barnet på baggrund af en konkret vurdering kan
begrunde, at der, uanset at en forælder har begået kriminalitet omfattet af den
foreslåede bestemmelse i § 4 a i forældreansvarsloven, træffes afgørelse om,
at forælderen har del i forældremyndighed, at barnet har bopæl hos forælde-
ren, eller at der fastsættes samvær. Barnets interesse i at bevare kontakten til
den pågældende forælder vil kunne indgå i denne vurdering af, hvad der er
barnets bedste. Ministeriet kan endvidere oplyse, at den foreslåede bestem-
melse i § 4 a i forældreansvarsloven naturligvis vil blive fortolket og anvendt i
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser, herunder den
europæiske menneskerettighedskonvention og FN’s konvention om rettigheder
for personer med handicap.
Ministeriet skal til Mødrehjælpens overvejelser vedrørende aftaler mellem for-
ældrene bemærke, at myndighederne skal tage udgangspunkt i barnets bed-
ste, når der ydes støtte gennem konflikthåndtering eller mægling. Dette under-
streges med § 1 i lov nr 1702 af 27. december 2018 om Familieretshuset, der
træder i kraft den 1. april 2019. Efter denne bestemmelse skal Familieretshuset
3
L 137 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
1998275_0004.png
sætte barnets bedste og barnets ret til trivsel og beskyttelse i første række.
Dette gælder også, når Familieretshuset yder konflikthåndtering og mægling
med henblik på, at forældrene bliver enige om en aftale om forældreansvar,
barnets bopæl eller samvær. Ministeriet skal endvidere bemærke, at det frem-
går af forarbejderne til Familieretshusloven, at hvis forældre ønsker at anmelde
en aftale efter forældreansvarsloven til Familieretshuset, og den indledende
screening viser tegn på bekymrende forhold, skal Familieretshuset visitere
sagen til behandling som en § 7-sag, dvs. som en kompleks sag, der behand-
les tværfagligt. Formålet er at sikre, at der er reel enighed mellem forældrene
om aftalen. Det fremgår af forarbejderne, at bekymrende forhold f.eks. kan
være tegn på, at der er eller har været vold, herunder psykisk vold, i forholdet
mellem parterne eller over for barnet.
Ministeriet kan til VIVE’s bemærkning om retstilstanden i andre lande oplyse, at
den familieretlige lovgivning hverken i Norge eller Sverige indeholder bestem-
melser svarende til lovforslaget. I begge lande skal familieretlige afgørelser om
forældreansvar, barnets bopæl og samvær træffes ud fra, hvad der er bedst for
barnet, og i denne vurdering kan indgå en forælders dom for de i lovforslaget
anførte former for kriminalitet.
Ministeriet kan endvidere til VIVE’s bemærkninger oplyse, at der ikke foreligger
oplysninger om, i hvor mange sager den i lovforslaget foreslåede bestemmelse
forventes at finde anvendelse.
2.2. Den foreslåede bestemmelse om, at der uanset forælderens dom kan
fastsættes samvær m.v., hvis det er til barnets bedste
Børnerådet
hilser forslaget velkomment og hæfter sig særligt ved formulerin-
gen om, at afgørelser om forældremyndighed, bopæl og samvær, når en for-
ælder er dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet træffes ud fra, hvad der er
bedst for barnet. Udfoldelsen af begrebet barnets bedste i de almindelige be-
mærkninger er i den forbindelse fornuftig. Børnerådet anbefaler en uddybning
af beskrivelsen af alvorligt misbrug og alvorlig psykisk lidelse på side 19 i de
almindelige bemærkninger.
Mødrehjælpen
er enig i forslaget om, at der ved afgørelser af familieretlig ka-
rakter foretages en konkret og dybdegående vurdering af barnets bedste, såle-
des at barnet ikke fratages en relation til forælderen, som barnet ønsker, og
hvor forælderens tidligere domme ikke har relevans for relationen til barnet.
Mødrehjælpen peger i denne forbindelse på, at tidsperspektivet som beskrevet
i lovforslaget kan være af betydning.
VIVE
finder, at ministeriets overvejelser over modificerende omstændigheder
er afbalancerede, og er enig i, at der kan være situationer, hvor det efter et
konkret skøn af hensyn til barnet er bedst, at der fortsat er kontakt eller om-
gang med en forælder.
Børne- og Socialministeriet
Ministeriet skal til Børnerådets bemærkning oplyse, at den passage, som Bør-
nerådet henviser til i de almindelige bemærkninger, er en beskrivelse af gæl-
dende ret efter § 11 i forældreansvarsloven om ophævelse af fælles forældre-
myndighed. Lovforslaget indeholder ikke ændringer af lovgivningen vedrørende
ophævelse af fælles forældremyndighed i tilfælde, hvor en forælder ikke er
dømt for de i lovforslaget anførte former for kriminalitet.
4