Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 133 Bilag 17
Offentligt
2017025_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I forbindelse med oversendelse af høringssvar fra Styrelsen for International Re-
kruttering og Integration vedrørende lovforslag nr. L 133 af 19. december 2018
om ændring af udlændingeloven (Fuld brugerbetaling for danskundervisning un-
der au pair-ordningen) oplyste jeg, at Udlændinge- og Integrationsministeriet var i
gang med at undersøge, om den foreslåede ændring er i overensstemmelse med
grundlovens § 43.
Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at:
Grundlovens § 43 har følgende ordlyd:
Ȥ
43.
Ingen skat kan pålægges, forandres eller ophæves uden ved lov…«
Bestemmelsen indeholder et delegationsforbud, således at reguleringen af skatter
kun kan ske umiddelbart ved lov og altså ikke administrativt med hjemmel i lov.
De forhold, der er bestemmende for, om der foreligger skattepligt, og hvem skat-
tepligten påhviler, skal fastsættes direkte ved lov. Desuden må skatte-
/afgiftssatsens størrelse eller beregningsmåden fremgå udtrykkeligt af selve loven.
Skattebegrebet i grundlovens § 43 omfatter ikke alene direkte skatter, men også
indirekte skatter som moms og told. Det samme gælder afgifter, som pålignes
forskellige befolkningsgrupper, og som anvendes til mere generelle samfunds-
mæssige foranstaltninger i form af overførselsindkomster, uddannelse mv.
Derimod omfatter begrebet skat i grundlovens § 43 ikke bl.a. gebyrer for udste-
delse af offentlige tilladelser mv., for så vidt gebyrerne ikke overstiger de omkost-
ninger, der er forbundet med den pågældende ordning.
Grundlovens § 43 omfatter heller ikke en »lukket ordning«, hvor medlemmerne af
en gruppe, som har pligt til at bidrage til ordningen, mere generelt kan nyde godt
af de ydelser, som kommer fra ordningen.
Det kan efter ministeriets opfattelse give anledning til tvivl, om den foreslåede
betaling er omfattet af skattebegrebet i grundlovens § 43.
18. februar 2019
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 968
632101
Side
1/3
L 133 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Det taler for at anse betalingen for en skat, at pligten til at betale til ordningen
ikke påhviler dem, som modtager opholdstilladelsen, eller som har ret til blive
tilbudt danskundervisning, og at der er tale om et tilbud om, og ikke en pligt til, at
deltage i danskundervisning. Deltagelse i danskundervisning er således ikke en
forudsætning for opholdstilladelse som au pair-person.
På den anden side kan der peges på, at værtspersonerne også kan nyde godt af, at
der stilles et dansktilbud til rådighed for au pair-personerne.
Det er på den anførte baggrund ministeriets umiddelbare vurdering, at det er
sandsynligt, at de danske domstole ved en eventuel fremtidig sag vil finde, at den
foreslåede ordning vil være omfattet af begrebet skat i grundlovens § 43.
For at sikre, at lovforslaget i alle tilfælde er inden for grundlovens rammer, er det
derfor Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at beløbet som i dag
skal fremgå af loven. Det kan f.eks. ske ved, at der
såfremt fuld brugerbetaling
for danskundervisning under au pair-ordningen ønskes indført
angives et fast
beløb, der svarer til et gennemsnit af det offentliges udgifter til au pair-personers
danskundervisning de seneste 3 år.
Engangsudgiften pr. tilladelse pr. værtsfamilie ved fuld selvfinansiering vil ligge i
gennemsnit på omkring 14.100 kr. (2019-pl). Opgørelsen er baseret på den gruppe
af au pairs, der fik opholdstilladelse i perioden fra 1. oktober 2015 til 1. oktober
2016, og hvor der er registeroplysninger og oplysninger om deltagelse i danskud-
dannelse. Der er tale om en mere omfattende analyse, hvor ministeriet har set på
brugen af danskuddannelse over en periode med de seneste tilgængelige data.
Det er baggrunden for, at udgiften er lidt højere end det skøn for fuld brugerbeta-
ling for danskundervisning til au pairs, som blev oversendt til Folketinget i forbin-
delse med besvarelsen af spørgsmål 932 (alm. del) fra Udlændinge- og Integrati-
onsudvalget i 2017.
Hvis taksten fastsættes til 14.100 kr., forudsættes det, at beløbet satsreguleres,
således som det også er tilfældet i dag.
Som det fremgår ovenfor, kan en skat også være angivet ved, at beregningsmåden
fremgår af lovteksten. Denne fremgangsmåde vil dog indebære, at der skal ske en
genberegning hvert år, hvilket kan føre til udsving i både opadgående og nedad-
gående retning, som kan blive svære at forklare i praksis, da den ikke kun vil af-
hænge af omfanget af den danskundervisning, som au pairen modtager, men
f.eks. af priserne på markedet, valg af udbydere osv. i det specifikke år.
Som bekendt kan regeringen ikke støtte forslaget om fuld brugerbetaling for
danskundervisning til au pairs, og dermed at gøre en allerede dyr ordning endnu
dyrere. Au pair-ordningen skal være tilgængelig for almindelige hårdtarbejdende
danske familier
og ikke blot for de allermest velstillede. Til 1. behandlingen af
lovforslaget stod det dog også klart, at der er flertal i Folketinget for at indføre
fuld brugerbetaling for danskundervisning til au pairs, og regeringen her derfor, til
Side
2/3
L 133 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
trods for at være grundlæggende imod forslaget vedlagt et ændringsforslag, der
indsætter et fast beløb i udlændingelovens § 9 j, stk. 6, så de nye regler, som et
flertal i Folketinget eventuelt måtte vedtage, med sikkerhed er inden for grundlo-
vens rammer.
Med venlig hilsen
Inger Støjberg
Side
3/3