Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 133 Bilag 15
Offentligt
2011335_0001.png
Høringsnotat
Om L 133 Au pair-ordningen
Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget har i perioden fra 7. januar 2019 til 4. februar 2019 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer:
3F, Advokatsamfundet, Akademikernes Centralorganisation, Amnesty Inter-
national, Au pair agency, Au pair Forsikring, Au pair Network (APN), Børnerå-
det, Børns Vilkår, Caritas, Center for Frivilligt Socialt Arbejde, Center mod
Menneskehandel, Danske Advokater, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Er-
hverv, Dansk Industri, Dansk Missionsråd, Dansk Røde Kors, Danske Regio-
ner, Den Katolske Kirke i Danmark, Energy au pair, Fagbevægelsens Hoved-
organisation (FH), Flygtningenævnet, FOA, Foreningen af Udlændingerets-
advokater, FriSe, Frivilligrådet, Føroya Landsstỳri, HK, Håndværksrådet, Ind-
vandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, Kirkernes lntegrations-
tjeneste, KL, Københavns Byret, Ledernes Hovedorganisation, Naalakkersui-
sut, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Red
Barnet, Rigspolitiet, Styrelsen for International Rekruttering og Integration
(SIRI), Udlændingenævnet og UNICEF.
Udlændinge- og Integrationsudvalget har modtaget høringssvar fra:
Au pair Network, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Flygtningenæv-
net, FOA, Færøernes Landsstỳri, Københavns Byret, Præsidenten for Vestre
Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, SMVdanmark (det nye Hånd-
værksråd), Styrelsen for International Rekruttering og Integration og Udlæn-
dingenævnet
Forslagsstillernes kommentarer til høringssvarene er angivet i
kursiv.
5. februar 2019
J.nr.: 19-000015-3
Udlændinge- og
Integrationsudvalget
Høringssvarene
Flygtningenævnet, Færøernes Landsstỳri, SMVdanmark (det nye Hånd-
værksråd), Udlændingenævnet har oplyst, at de ikke har bemærkninger til
lovforslaget.
Side 1 | 3
L 133 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Høringsnotat, liste over høringssvar og høringssvar, fra forslagsstillerne
2011335_0002.png
Københavns byret, Vestre Landsret, Østre Landsret ønsker ikke at udtale sig
om lovforslaget.
Forslagets formål
FH og FOA er enig i, at au pair-ordningen har udviklet sig fra sit oprindelige
formål, og at det er vigtigt at sikre, at der ikke er tale om en ordning alene til
billig hushjælp.
FH og FOA finder, at det er nødvendigt med en ændring af lommepengesat-
serne for at nå dette mål. FOA finder, at dette bør fremmes frem for det frem-
satte forslag.
Forslagsstiller er positivt indstillet over for at ændre på satserne for lomme-
penge. Det er imidlertid en særskilt problemstilling, som forslagsstiller forven-
ter bliver behandlet i forbindelse med en revision af ordningen. Der er med
dette forslag ikke taget konkret stilling til spørgsmålet om satserne. Forslags-
stillerne ser dog helst, at ordningen helt afvikles.
Evaluering af au pair-ordningen
Au pair Network (APN) fremhæver, at Styrelsen for International Rekruttering
og Integration (SIRI) er i færd med at evaluere au pair-ordningen. Evaluerin-
gen ventes ifølge det oplyste færdig til marts 2019. APN foreslår på den bag-
grund, at Folketinget afventer udfaldet af evalueringen, inden nye ændringer
af ordningen besluttes.
Forslagsstiller er opmærksom på den kommende evaluering af ordningen, og
ser frem til at modtage anbefalingerne. Forslagsstiller er parat til at foretage
yderligere ændringer af au pair-ordningen. Den foreslåede ændring af ordnin-
gen kan imidlertid gennemføres uden at afvente evalueringen, hvorfor lov-
forslaget fastholdes.
Betaling for danskuddannelse
APN og FH og SIRI pointerer, at det ikke er obligatorisk at følge danskuddan-
nelsen. APN og FH finder, at det ikke er rimeligt at øge betalingen generelt,
når det ikke er alle, der anvender tilbuddet.
Forslagsstiller bemærker, at den eksisterende ordning ligeledes er en op-
krævning fra alle, uanset om man deltager i danskundervisning. Formålet
hermed var at sikre, at man ikke fravalgte danskundervisning på grund af pri-
sen, idet danskundervisning er et vigtigt element i den kulturelle udveksling,
som ordningen siges at være. Derfor er denne model videreført, så udgiften
fordeles på alle værtsfamilier frem for de ansøgere, der aktivt tager del i den
kulturelle udveksling gennem sprogtilbuddet. Det er efter forslagsstillernes
opfattelse rimeligt, så længe der er et flertal i Folketinget, der ønsker at be-
vare ordningen. Forslagsstillerne ser dog helst, at ordningen afvikles.
Side 2 | 3
L 133 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 15: Høringsnotat, liste over høringssvar og høringssvar, fra forslagsstillerne
2011335_0003.png
Risiko for fastholdelse
FOA bemærker, at et højere beløb for au pair risikerer at fastholde au pair-
personer i familier, hvor de ikke trives, da det vil blive vanskeligere at skifte
familie. Dette skyldes, at beløbet ifølge FOA er en afgift for ophold, der skal
søges ved familieskift, da opholdstilladelsen gives til en konkret familie.
Det er ikke hensigten med lovforslaget at fastholde au pair-personer i fami-
lier, hvor de ikke trives. Forslagsstiller vil derfor undersøge, om det er muligt
at indrette ordningen, så der tages større hensyn til au pair-personen, hvis
der er tale om et skift inden for en bevilget periode.
Lovforslaget
Udlændinge og integrationsministeren har oplyst, at ministeriet er i færd med
at undersøge, om der kan være en udfordring i forhold til grundlovens § 43
om opkrævning af skatter. Ministeren vil snarest informere udvalget herom.
Forslagsstiller finder ikke, at lovforslaget er i strid med grundloven. Forslags-
stiller ser imidlertid frem til ministerens redegørelse herom.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) har oplyst, at der
retteligt skal refereres til bekendtgørelse nr. 1683 af 17. december 2018, og
at der opkræves to beløb
et gebyr for SIRIs sagsbehandling og et engangs-
beløb for medfinansiering af udgifter til danskuddannelse, der betales af alle
uanset om tilbuddet om danskuddannelse anvendes.
Forslagsstiller har noteret sig de tekniske præciseringer og vil stille forslag
om at inddrage disse.
SIRI anbefaler endvidere, at beløbet til finansiering af dansk uddannelse fast-
sættes som et fast beløb, der satsreguleres for at mindske den administrative
byrde ved fastsættelsen af beløbet.
Forslagsstiller har noteret sig høringssvaret. Det vil indgå i overvejelserne i
udvalgsarbejdet.
Side 3 | 3