Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 133 Bilag 12
Offentligt
2008822_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg Slot 1
1240 København K
(sendt per mail til:
[email protected])
Høringssvar om L 133 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (fuld
brugerbetaling for danskundervisning under au pair-ordningen).
FOA har modtaget høring over L33 om fuld brugerbetaling for danskundervisning
under au pair-ordningen.
I be ærk i ger e til lovforslaget a føres det, at for ålet ed forslaget er ’så
vidt muligt at indføre fuld brugerbetaling for personer, som ønsker at benytte sig
af au pair-ord
i ge i Da ark’.
Det er imidlertid ikke det, der foreslås med L33.
Det er ikke det formål, der forfølges med lovforslaget.
Lovforslaget vedrører ikke den gældende lovgivning om, hvornår der skal
opkræves brugerbetaling og hvem, der er fritaget fra brugerbetaling (herunder
au pair). Lovforslaget vedrører derimod den bestemmelse i udlændingeloven,
der gør opholdstilladelsen betinget af, at værtspersonen, eller dennes ægtefælle
eller samlever, betaler et beløb til Styrelsen for Integration og International
Rekruttering.
I lovforslaget foreslås der ikke brugerbetaling, men derimod at ændre en i dag
entydigt fastsat afgift på opholdstilladelsen. En afgift på au pair-arbejdskraft om
man vil. Det er denne afgift, der med lovforslaget foreslås ændret fra et fast
(reguleret) beløb til et ikke fast beløb, der ifølge forslaget skal svare til det
offentliges forventede udgift til at tilbyde danskundervisning til udlændingen
samt administrationsomkostningerne ved at opkræve beløbet.
FOA finder det stærkt betænkeligt, og vil derfor gerne advare mod at lovgive på
grundlag af et så omfattende misforhold mellem formål og indhold.
Ønsker forslagsstilleren eller Folketinget at modvirke, at ordningen fungerer som
adgang til billig hushjælp, bør lommepengebeløbet i stedet sættes i vejret. FOA
vil anbefale, at L33 trækkes til fordel for et nyt lovforslag herom.
Hvis L33 erstattes af et forslag om et større lommepengebeløb til au pair for at
vil det samtidigt øge skattefinansieringen af offentlige udgifter i relation til au
pair-ordningen. I dag bidrager brugerne af au pair-ordningen allerede til
finansieringen af de offentlige udgifter i relation til au pair-ordningen
(danskundervisningen). Dels betaler værtsfamilien et engangsbeløb i forbindelse
Dato:
31-01-2019
Dokumentnummer:
19/05498
Ref.:
Nina Banerjee
FOA
Staunings Plads 1-3
1790 København V
Telefon:
46972626
www.foa.dk
L 133 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 12: Høringssvar fra FOA
2008822_0002.png
-2-
med opholdstilladelsen på 5.380 kr. (2019-niveau), som dækker knap halvdelen
af de offentlige udgifter til danskundervisning for au pair-personer. Dels betaler
au pair-perso
er skat af ’lo
epe ge e’ og af fri bolig efter gælde de regler
herfor, der kan beregnes til at give en skatteindkomst i samme størrelsesorden
som de samlede udgifter til danskundervisning for au pair-personer. Et forslag
om et større lommepengebeløb til au pair-personer vil øge de danske
skatteindtægter fra au pairs yderligere.
Selv en beskeden forhøjelse vil kunne indbringe et større provenu end den
foreslåede forhøjelse af engangsbeløb i forbindelse med opholdstilladelsen.
Det vil samtidigt stille au pairs bedre og ikke, som det nuværende forslag, øge
problemerne. Udlændingelovgivningen er i dag sådan, at en au pair-tilladelse er
knyttet til den specifikke værtsfamilie. Det gør det svært for au pairs at hævde
deres rettigheder, også hvis de bliver krævet højere arbejdstid end de 30 timer
eller udsat for andre urimeligheder. For disse au pairs kan udvejen være at skifte
værtsfamilie og, hvis de bliver godkendt, arbejde resten af de maksimale to år
hos en ny værtsfamilie. En ny værtsfamilie, der, som forslaget lægger op til, skal
betale mere end det dobbelt af det nutidige niveau, vil vægre sig mod at ansætte
au pairen. Au pairen vil derfor være tvunget til at blive i sin nuværende
værtsfamilie.
Danskundervisningen er et vigtig for au pairens forståelse af danske vilkår,
rammer og kultur. I praksis er det i dag imidlertid langt fra alle au pairs, der
deltager i danskundervisning. Vi hører bl.a. fra au pairs, at de bliver forhindret på
grund af lang og dyr transport eller skiftende arbejdstider, der gør det svært at
følge et hold. Det gør forslaget endnu mere urimeligt.
Med venlig hilsen
Pia Heidi Nielsen
Formand for kost- og servicesektoren