Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 132 Bilag 5
Offentligt
Til Folketingets Skatteudvalg
Den 17. januar 2019
L 132 nedsættelse af forsikringsafgift for lystfartøjer
Dansk Sejlunion er naturligvis glade for forslaget om at nedsætte
forsikringsafgiften for lystfartøjer.
Vi vil dog strækt opfordre til, at loven træder i kraft med tilbagevirkende kraft
fra 1. januar 2019. Der er med vedtagelsen af Finansloven for 2019 skabt
forventning om en afskaffelse af afgiften for 2019. Dansk Sejlunion,
bådmedierne og forsikringsselskaberne har fået mange kritiske henvendelse fra
bådejere, hvis præmie har forfald i januar måned. De forstår ikke, at der fortsat
opkræves den høje afgift, når det nu er besluttet med Finansloven, at den skal
sænkes. De mener, at der må være tale om en fejl, hvilket skaber konflikt
mellem bådejerne og deres forsikringsselskaber og hovedrysten over for det
politiske system. Dansk Sejlunion forstår frustrationen og opfordrer til, at
ikrafttræden ændres til 1. januar 2019.
Vi havde naturligvis gerne set afgiften helt afskaffet eller subsidiært sat endnu
længere med de argumenter, som fremgår nedenfor. Såfremt dette ikke er
muligt, vil vi i det mindste foreslå en fuldstændig fritagelse for afgiften for
klubejede både, hvor bådene anvendes som idrætsredskaber til træning,
konkurrence eller uddannelse. Afgiften virker som en urimelig skat på netop
vores sport, som sejlklubberne ikke forstår, og som er en reel økonomisk byrde.
Vores argumenter imod afgiften:
•
Lystfartøjer er idrætsredskaber og ramme om aktivt fritidsliv
De danske bådejere og sejlere er en broget skare. Sejlsport er en idræt,
og afgiften på forsikringer er dermed en skat på sportsudøvere. En jolle
for vores unge sejlere kan let koste 50-250 tkr., og vi har mange
eksempler på, at atleterne betaler 5-10 tkr. i skat på deres forsikring.
Det forekommer helt urimeligt, og man beskatter da heller ikke cykler,
fodbolde eller andre idrætsredskaber. Andre bådejere er ”fritidssejlere”
eller ”havets motionister”. De findes i alle samfundslag og over hele
landet, for sejlads i sejl- og motorbåde er reelt tilgængeligt for de fleste,
der ønsker det – enten i egne både eller i klubejede fartøjer. Mange
pensionister har glæde af fortsat at kunne være aktive på vandet.
Billedet af sejlere som særligt privilegerede har ikke hold i virkeligheden –
ud over at vi naturligvis oplever det store privilegium at have adgang til
havet og den skønne natur.
Afgiften rammer skævt - de dyreste både går fri!
Da kaskoafgiften blev forhøjet med 34 procent i 2013 lød et
•