Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 132 Bilag 1
Offentligt
1993995_0001.png
Skatteudvalget
Christiansborg
1240 København K
Henvendelse vedrørende L 132 (nedsættelse af afgiften på
lystfartøjsforsikringer)
Forsikring & Pension skal hermed kvittere for, at der med L 132 foreslås en ned-
sættelse af satsen for afgift på lystfartøjsforsikringer.
Lovforslaget er samtidig sendt i høring , og denne henvendelse tjener derfor des-
uden som vores bemærkninger til lovforslaget.
Nedsættelsen af afgiftssatsen med 0,34 pct. point tilbageruller den forhøjelse af
afgiftssatsen, der i 2012 blev gennemført af den daværende regering
med det
erklærede formål at finansiere nogle udgifter til driften af de radiobaserede mari-
time nød-, il- og sikkerhedstjenester i Danmark.
Afgiften er i sin tid (i 1976) udtænkt som en afgift, der i praksis ville ramme større
lystfartøjer, idet man formodede, at:
”… næsten alle større lystfartøjer er forsikrede, mens der sjældent tegnes særskilt
forsikring for mindre både som robåde, kanoer, kajakker og små sejljoller. I prak-
sis vil lovforslagets gennemførelse således virke som en afgift på lystfartøjer med
fritagelse for mindre både.”
En senere omlægning af afgiften i 1982 fra at være en præmieafgift til afgift af
forsikringssummen forventedes yderligere at flytte afgiftsbelastningen til de større
fartøjer, og dermed at være mere retfærdig.
Men dette fordelingsmæssige perspektiv på afgiften er i det store og hele fejlag-
tigt. Realiteten er vel, at afgiften netop rammer ejerne af de mindre både
2
, mens
ejerne af de større fartøjer har mulighed for at opnå besparelser på afgiften gen-
nem vinteroplag i udlandet. Det samlede forsikringsvolumen reduceres som følge
af afgiften, og der mistes beskæftigelse og indtjening til danske værfter. Hertil
kommer Skattestyrelsens begrænsede muligheder for at kontrollere, om afgiften
er betalt for et givet fartøj, som befinder sig i en dansk havn.
1
19.12.2018
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
Fax:
41 91 91 91
41 91 91 92
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Torsten Schiøler
Chefkonsulent, cand. polit.
Dir.
41 91 90 94
[email protected]
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
tsc
GES-2018-00219
374148
1
2
Med frist 11. januar 2019.
Forsikring & Pension vurderer, at den gennemsnitlige kaskoforsikringssum er ca.
250.000 kr.
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 132 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Henvendelse af 19/12-18 fra Forsikring & Pension om bemærkninger til nedsættelse af satsen for afgift på lystfartøjsforsikringer
1993995_0002.png
Der skal ikke herske tvivl om, at Forsikring & Pension helst så afgiften helt afskaf-
fet.
Men af samme grund støtter vi ubetinget nedsættelsen af afgiftssatsen til 1,0 pct.
Vi har noteret os, at L 132 har virkning for forsikringer, hvor forsikringspræmier
forfalder til betaling den 1. februar 2019 eller senere, jf. forslagets § 3, stk. 2.,
og bemærkningerne hertil.
L 132 kan først forventes færdigbehandlet i løbet af januar 2019. Forsikring &
Pension lægger i den forbindelse til grund, at forslaget vedtages som fremsat, da
det er omfattet af finanslovsaftalen for 2019, som der på forhånd er parlamenta-
risk flertal for med regeringens støtteparti DF.
Vi forventer, at forsikringsselskaberne, hvis de agerer i henhold hertil, vil kunne
nå at tilpasse administrative systemer og udsende præmieopkrævninger med kor-
rekt afgift efter lovforslaget med forfald den 1. februar 2019
3
.
Forsikring & Pension
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
tsc
GES-2018-00219
374148
Med venlig hilsen
Torsten Schiøler
3
Skulle lovforslaget mod forventning ikke blive vedtaget, må selskaberne efter-
opkræve kunderne 0,34 pct. i yderligere afgift og indbetale beløbet til Skattesty-
relsen. Alternativet er at udsende opkrævninger med den nugældende afgift på
1,34 pct., hvoraf de 0,34 pct. skal tilbagebetales fra Skattestyrelsen og videregi-
ves til kunderne, når forslaget som forventet er vedtaget. Begge fejl-scenarier
kan administreres af selskaberne. Det er dermed tilliden til, at finanslovsaftalen
overholdes, der er styrende for, at vi forventer, at selskaberne handler efter, at
lovforslaget vedtages som fremsat.
Side 2