Det foregår døgnet rundt, nogle gange foregår det midt om natten i mørke, der kan være vådt og glat på dækket.
Fiskeri kan være en barsk og til tider også en farlig bedrift.
Måske blæser det, og der er høj søgang.
Man kan slå sig og komme til skade.
Man kan miste livet, hvis man falder over bord.
Arbejdsmiljøet er vigtigt om bord på Danmarks fiskefartøjer, ligesom det er det på arbejdsmarkedet i øvrigt.
På tværs af fiskeriflåden fra de mindste joller til de største trawlere har udfordringerne forskellig karakter, men de er der, og der skal tages hånd om dem til gavn for Danmarks fiskere, som stævner ud, og for deres familier, som venter derhjemme.
I Socialdemokratiet har vi den allerstørste respekt for Fiskeriets Arbejdsmiljøråds store indsats til gavn for dansk fiskeri.
Søsikkerhedsarbejdet moderniseres løbende og suppleres af indsatser, som vedrører f.eks.
en sund livsførelse for aktive danskere, som er langt væk hjemmefra mange dage om året.
Vejledninger om hviletidsbestemmelser, rygeregler og en sund og varieret kost er også blandt Fiskeriets Arbejdsmiljøråds indsatser.
I dag førstebehandler vi et lovforslag, som bestemmer, hvilke organisationer der vil være indstillingsberettiget til at deltage i bestyrelsesarbejdet i Fiskeriets Arbejdsmiljøråd.
Lovforslaget introducerer nye aktører, som repræsenterer fiskere og ansatte om bord.
Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri og CO-Søfart vil efter lovændringen kunne indstille et medlem hver til bestyrelsen.
Samtidig udvides antallet af pladser i bestyrelsen fra 8 til 10, så ingen af de nuværende medlemmer behøver at miste sin plads på grund af lovændringen.
Lovforslaget skal ses som en del af et større hele på fiskeriområdet, hvor implementeringen af »Vækst- og Udviklingspakken for dansk fiskeri« fra december 2018 har ført til et politisk ønske, der har nødvendiggjort ændringerne på den måde, som det sker nu.
I Socialdemokratiet støtter vi – i respekt for de aftaler, vi indgår – lovforslaget, men jeg vil gerne benytte lejligheden til at understrege, at vi ikke forventer, at lovændringen her vil varsle en praksisændring på det bredere arbejdsmiljøpolitiske område.
Lovforslaget løser et isoleret problem på et isoleret område.
Vi har samtidig noteret os de høringssvar, som er kommet.
Her rejses enkelte steder en mere grundlæggende debat om den danske model.
Indlæggene kommer måske naturligt nok fra de aktører, som i dag har siddet i Fiskeriets Arbejdsmiljøråds bestyrelse.
Det er en relevant debat.
Jeg er dog ikke hundrede procent enig i kritikken, men vi vil naturligvis bruge udvalgsarbejdet sammen med de øvrige partier til at vurdere, om der er grundlag for at ledsage lovændringen her med bemærkninger, som på den ene eller den anden måde kan imødekomme den mere principielle del af Danmarks Fiskeriforenings og 3F's bemærkninger.
Afslutningsvis vil jeg gerne benytte årets første fiskeripolitiske lovbehandling til at kvittere for, at det endnu en gang er et samlet Folketing, der står bag ændringer i fiskeripolitikken.
Her på Christiansborg klæder det os altid bedst, når vi kan lave forbedringer i helt bred enighed.
Sådan ser man også på det i dansk erhvervsliv.
Den brede enighed inde på Christiansborg borger for langtidsholdbare løsninger, og det kan man indrette sig efter.
Så derfor blot en tak til partierne bag fiskeripakken for den kurs, der er blevet sat, ikke mindst naturligvis til regeringen for at have tilsluttet sig den førte politik og dermed understøtte den retning, fiskeripolitikken bevæger sig i i disse år.
Med de bemærkninger skal jeg bare meddele, at Socialdemokratiet kan støtte lovforslaget.