Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 13
Offentligt
1980975_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Bjarne Laustsen (S)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. november 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 48 (L 13), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bjarne
Laustsen (S).
Spørgsmål nr. 48:
”Ministeren
bedes redegøre for de økonomiske og andre konsekvenser af en evt.
ændring af lovforslaget således, at alle, der har optjent dagpengeret inden et ud-
landsophold vil opholdet tælle som en ”død periode” ved tilbagevenden til Dan-
mark. Således at A-kassemedlemmet kan indplaceres på samme niveau som før ud-
landsopholdet?”
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet således, at medlemmer af en a-kasse, som har optjent dag-
pengeretten og dermed er indplaceret i en dagpengeperiode, og derefter rejser ud af
Danmark, uden at have opbrugt dagpengeretten, skal have mulighed for at fortsætte
i den samme dagpengeperiode og bevare samme dagpengesatsniveau, når de ven-
der tilbage til Danmark.
Udlandsopholdet vil dermed tælle som en ”død periode” i
forhold til referenceperioden på 3 år.
Det medfører, at
alle
medlemmer af en a-kasse, der er indplaceret i en dagpengepe-
riode, før de rejser til udlandet, vil være omfattet af denne nye model, som spørge-
ren opstiller. De vil dermed kunne indplaceres i den samme dagpengeperiode, når
de vender tilbage til Danmark, uanset hvor lang tid de har været væk, og uanset om
de opfylder opholdskravet eller ej. Det vil medføre, at et medlem kan være udrejst i
5 eller 10 år, uden at det påvirker dagpengeretten, hvis medlemmet er blevet ind-
placeret i en dagpengeperiode inden udrejsen.
Den ”døde periode” vil
dermed fungere som en forlængelse af referenceperioden,
så alle, der har været i udlandet, kan indplaceres i den samme dagpengeperiode,
herunder med samme dagpengesats og samme forbrug af dagpengeperioden, som
før afrejsen.
Der vil være tale om en helt ny generel regel, der gælder alle medlemmer af en a-
kasse. Det betyder, at alle, som har været indplaceret i en dagpengeperiode forud
for et udlandsophold, vil få ret til at forlænge referenceperioden med den periode,
de har været i udlandet.
J.nr.
18/18171 / 2018-2158
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om konsekvenserne ved en eventuel ændring af lovforslaget, hvor alle, der har optjent dagpengeret inden et udlandsophold, vil indplaceres på samme niveau som før udlandsopholdet ved tilbagevenden til Danmark, til beskæftigelsesministeren
Udlandet må forstås som både EU/EØS-landene, Schweiz og tredjelande.
Ved dagpengereformen er der fastsat nogle grundlæggende principper for dagpen-
gesystemet, herunder dagpenge- og referenceperioden, og i hvilke tilfælde perio-
derne kan forlænges. Jeg mener, at forslaget vil undergrave disse grundlæggende
principper. Derudover kan medlemmer, der har været indplaceret i en dagpengepe-
riode før et udlandsophold, blive stillet bedre end medlemmer, der ikke har været i
udlandet, eller som ikke er blevet indplaceret forud ophold i udlandet.
Forslaget vedrører alle indplacerede dagpengemodtagere med ophold i udlandet
og ikke kun ydelsesmodtagere, der er berørt af opholdskravet. Målgruppen af per-
soner, der ikke lever op til betingelserne for opholdskravet for ret til dagpenge, vil
kunne drage nytte af en forlængelse af referenceperioden, da det netop er en gruppe
som rejser til udlandet. Dertil vil der fx være personer, som har boet i Tyskland de
seneste 10 år, som kan vende tilbage til Danmark og fortsætte i den samme dag-
pengeperiode og bevare samme dagpengesatsniveau, som inden de forlod Dan-
mark. Forslaget vurderes yderligere at medføre adfærdsmæssige konsekvenser. På
baggrund af ovenstående vurderes forslaget at indebære betydelige økonomiske
konsekvenser (merudgifter).
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2