Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 13
Offentligt
1976771_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 23. november stillet følgende spørgsmål nr. 44
(L 13
bilag 14), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Be-
skæftigelsesudvalget.
Spørgsmål nr. 44:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 21. november 2018 fra CA om at op-
holdskravet ikke vil virke efter hensigten, jf. L 13 - bilag 14?
Svar:
Det har været et helt afgørende ønske fra regeringen, at man skal have en tæt til-
knytning til det danske samfund, hvis man skal kunne drage fordel af dagpengesy-
stemet.
Opholdskravet sender et klart signal om, at forudsætningen for adgang til fulde
ydelser i Danmark er, at man har en fast tilknytning til det danske samfund og har
bidraget hertil gennem en længere årrække. Det synes regeringen er sund fornuft.
Det skal også ses i lyset af, at dagpenge ikke er en helt almindelig privat forsik-
ringsordning. Det er en forsikring mod arbejdsløshed, hvor omkring halvdelen af
udgifterne, er betalt af skatteborgerne, når man ser på finansieringen over en læn-
gere periode.
Regeringen ønsker samtidig ikke at lægge unødige hindringer i vejen for at fasthol-
de kvalificeret arbejdskraft i Danmark, tilskynde til at tage en uddannelse eller til at
sikre et velfungerede arbejdsmarked i Danmark. Derfor er der i aftalen lagt op til
en række undtagelser fra opholdskravet, hvor ophold i udlandet sidestilles med op-
hold her i riget eller et EU/EØS-land. Der lægges i regeringens lovforslag op til, at
følgende ophold i udlandet kan sidestilles med ophold her i riget:
1) Hyre på et dansk skib.
2) Ophold i udlandet som udsendt repræsentant for en dansk offentlig myn-
dighed.
3) Ophold i udlandet i øvrigt som beskæftiget i offentlig dansk interesse.
4) Ophold i udlandet som ansat i en dansk virksomhed, herunder filial eller
datterselskab.
5) Ophold i udlandet med henblik på erhvervsmæssig uddannelse, og med-
lemmet opfyldte kravet om bopæl og ophold umiddelbart før, uddannelsen
blev påbegyndt.
27. november 2018
J.nr.
2018-2158
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om kommentar til henvendelse af 21/11-18 fra CA om, at opholdskravet ikke vil virke efter hensigten, til beskæftigelsesministeren
6) Ophold i udlandet som forsker ved et udenlandsk universitet eller en uden-
landsk forskningsinstitution eller virksomhed, og medlemmet opfyldte kra-
vet om bopæl og ophold umiddelbart før, udlandsopholdet blev påbegyndt.
Der er derudover lagt op til, at også ægtefæller, samlevere, registrerede partnere og
umyndige børn til personer, der opfylder en af undtagelserne, kan sidestille et op-
hold i udlandet med ophold her i riget.
Som tidligere oplyst, rammer lovforslaget ikke fortrinsvis danske statsborgere, da
det skønnes, at forslaget fuldt indfaset vil berøre ca. 4.500 personer, heraf ca. 1.750
danske statsborgere og ca. 2.750 tredjelandsborgere, mens borgere fra øvrige
EU/EØS-lande antages at opfylde opholdskravet, når ophold i EU/EØS-lande tæl-
les med. Omregnet til fuldtidspersoner svarer dette til i alt ca. 1.500 fuldtidsperso-
ner fordelt på ca. 500 danskere og ca. 1.000 tredjelandsborgere, svarende til ca. 1/3
er danskere og ca. 2/3 er tredjelandsborgere.
Loven træder først i kraft den 1. januar 2019, og personer, der allerede er i gang
med en dagpengeperiode, vil ikke blive omfattet af opholdskravet, men kan fort-
sætte med at få dagpenge også efter den 1. januar. Lovforslaget vil udelukkende
gælde for medlemmer af en a-kasse, der melder sig ledige den 1. januar 2019 eller
senere.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2