Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 13
Offentligt
1976722_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af den 29. oktober 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 10 (L13), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn
Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 10:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvordan Beskæftigelsesministeriet er nået frem til,
at 20.350 vil melde sig ud af A-kasserne, som konsekvens af forslaget, herunder
fremsende den bagvedliggende beregning. Ministeren bedes endvidere oplyse den
skønnede fordeling på A-kasser.”
Svar:
Der har ikke tidligere været praksis for at indregne ændringer af forsikringsgraden
ved ændringer i dagpengesystemet. Det skal blandt andet ses i lyset af en nogen-
lunde konstant forsikringsgrad over årene. Opholdskravet for ret til dagpenge fjer-
ner imidlertid retten til dagpenge for nogle, og for nogle medlemmer kan der derfor
argumenteres for, at de vil fravælge medlemskab af en a-kasse.
Det er vanskeligt at vurdere, i hvilket omfang personer vil ændre adfærd og aktivt
vælger at melde sig ud. Potentielt vedrører det både ledige og beskæftigede, som i
tilfælde af ledighed ikke vil kunne modtage dagpenge. Beregningsteknisk er det an-
taget, at alle berørte ledige melder sig ud, mens det er forudsat, at dette gælder for
halvdelen af de beskæftigede.
I tilfælde af en person vender tilbage til Danmark efter flere år uden for EU/EØS,
vil personen først kunne modtage dagpenge syv år senere, hvis personen bliver le-
dig.
Personer, der er været udrejst kan, med mindre de er omfattet af lovforslagets und-
tagelsesbestemmelser, miste incitamentet til at være arbejdsløshedsforsikret i seks
ud af de syv år. Det sidste år forudsættes det, at de vil være medlem af en a-kasse
for at optjene ret til dagpenge.
Skønnet i lovforslaget tager udgangspunkt i to grupper og deres faktiske forsik-
ringsgrad de forudgående 7 år:
1) Ledige, som skønnes at blive ramt at opholdskravet
2) Beskæftigede, som skønnes at blive ramt af opholdskrav i tilfælde af ledighed
27. november 2018
J.nr.
2018-2158
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvordan Beskæftigelsesministeriet er nået frem til, at 20.350 vil melde sig ud af a-kasserne som konsekvens af forslaget, til beskæftigelsesministeren
1976722_0002.png
Ca. 4.500
ledige
skønnes direkte at blive berørt af forslaget
jf. besvarelsen af
spørgsmål 6.
Det skønnes, at disse personer i gennemsnit vil forsikre sig 2,7 år mindre end i dag.
Skønnet er fremkommet ved at se på den faktiske forsikringsgrad de seneste 7 år
(2008-2014) baseret på oplysninger for personerne, som skønnes at blive ramt af
forslaget, fratrukket ét år,
jf. ovenfor.
Det er ligeledes muligt, at opholdskravet vil påvirke tilslutningen til dagpengesy-
stemet for de
beskæftigede
personer, som ikke opfylder opholdskravet, og som
dermed risikere at blive berørt af forslaget i tilfælde af ledighed.
På tilsvarende vis som for de ledige, skønnes der over antallet af beskæftigede, som
potentielt ville blive berørt af opholdskravet i tilfælde af ledighed ved at se på deres
ophold i Danmark de seneste 7 ud af 8 år. For de beskæftigede er det forudsat, at
halvdelen af de potentielt berørte personer faktisk melder sig ud.
For de beskæftigede forudsættes det, at de i gennemsnit vil forsikre sig 1,5 år min-
dre. Skønnet beror på en antagelse om, at de vil melde sig ud i en periode svarende
til deres eksisterende forsikringsgrad inden for den seneste 7 årige periode, fratruk-
ket ét år.
Den anvendte forsikringsgrad, som ligger til grund for skønnet, er baseret på en
bagudrettet forsikringsgrad for grupperne i perioden 2008-2014. For nogle af per-
sonerne vil det undervurdere den faktiske tilknytning efter indrejse, fx tredjelands-
borgere som ikke tidligere har været beskæftigede i Danmark.
Det er forudsat at 3 pct. af de berørte fortsat vil forblive medlem, da de indbetaler
til efterlønsordningen.
Tabel 1 Beregningsforudsætninger
Antal
Ledige
Beskæftigede
4.500
11.750
Gennemslag
(andel)
1
0,5
Indbetaler til efterløn
(andel)
0,03
0,03
Antal som melder sig ud
4.350
5.700
Reduktion i forsikringsgrad
(år)
2,7
1,5
Anm: Antallet af beskæftigede er
udregnet på tilsvarende vis, som med de ledige, dog justeres for at den samme person, ikke både kan indgå i både ”le-
dige” og ”beskæftigede”-populationen.
Antallet er afrundet til nærmeste 50..
Kilde: Beskæftigelsesministeriet forløbsdatabase DREAM, CPR-registeret, HAMR
Antallet af beskæftigede er ligeledes justeret for eventuelle overlap til ledige.
Tabel 2 Skønnede udgifter, mio. kr. 2019-pl
Obligatorisk bidrag - direkte virkning
(mio. kr.)
Ledige
Beskæftigede
I alt
49,3
35,7
85,0
Efter skat og tilbageløb
(mio. kr.)
25,8
18,7
44,5
Anm.: Lovforslaget er udarbejdet i 2018-pl, og der er oprindeligt regnet med et månedligt bidrag på 344 kr.(2018-pl). Ovenstående er dog angivet i
2019-pl og er herved opregnet med en faktor 1,0125. Der er medregnet en skatteværdi af fradraget på 32 pct., og en tilbageløbsfaktor på 24,5 pct.
Kilde: Egne beregninger
2
L 13 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvordan Beskæftigelsesministeriet er nået frem til, at 20.350 vil melde sig ud af a-kasserne som konsekvens af forslaget, til beskæftigelsesministeren
1976722_0003.png
Med en årlig mindreindtægt på 85,0 mio. kr. i det obligatoriske medlemsbidrag og
en enhedspris pr. fuldtidsbidragsydelser på 4.176 kr. årligt (2019-pl) er det bereg-
ningsteknisk antaget, at 20.350 melder sig ud.
Nedenfor ses det skønnede antal fordelt på a-kasseniveau.
Tabel 3 Skønnede a-kasse fordeling
A-kasse
A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Socialpædagogernes Landsdækkende Arbejdsløshedskasse
3F Arbejdsløshedskasse
Fag og Arbejdes Arbejdsløshedskasse (FOA)
Danmarks Læreres Fælles Arbejdsløshedskasse (DLF-A)
Det Faglige Hus - A-kasse
Metalarbejdernes Arbejdsløshedskasse
Nærings- og Nydelsesmiddelarbejdernes Arbejdsløshedskasse
El-Fagets Arbejdsløshedskasse
Byggefagenes Arbejdsløshedskasse
HK/Danmarks Arbejdsløshedskasse
Min A-kasse
Funktionærernes og Servicefagenes Arbejdsløshedskasse
Ledernes Arbejdsløshedskasse
Teknikernes Arbejdsløshedskasse
Kristelig Arbejdsløshedskasse
Danske Sundhedsorganisationers Arbejdsløshedskasse
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsdækkende A-kasse (BUPL-A)
Business Danmarks Arbejdsløshedskasse
Frie Funktionærers Arbejdsløshedskasse (FLA)
Akademikernes Arbejdsløshedskasse (AAK)
Magistrenes Arbejdsløshedskasse
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fælles-A-kasse (FTF-A)
Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende (ASE)
DANA Arbejdsløshedskasse for Selvstændige
CA A-kasse
I alt
Kilde: Egne beregninger
Skønnet antal
285
100
2.345
780
335
1.710
265
185
75
65
1.020
1.075
25
990
165
2.220
520
185
-
195
3.845
870
1.005
1.150
95
845
20.350
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3