Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 13 Bilag 33
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 13
Folketinget 2018-19
Tillægsbetænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 19. december 2018
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om
sygedagpenge og barselsloven
(Opholdskrav for ret til arbejdsløshedsdagpenge m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
Forretningsorden, § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2 dage fra
offentliggørelse af tillægsbetænkningen, til lovforslaget
kommer til 3. behandling.
Et mindretal i udvalget (EL) indstiller, at en sådan dis-
pensation ikke gives.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
i den affattelse, hvori det foreligger ef-
ter 2. behandling.
Et
mindretal
i udvalget (S, EL, ALT, RV og SF) indstil-
ler lovforslaget til
forkastelse.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af tillægsbetænk-
ningen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at de svar,
der er afgivet efter betænkningsafgivelsen, bekræfter ind-
trykket af, at den egentlige hensigt med lovforslaget er at
begrænse adgangen til dagpengesystemet og at svække det.
Det underbygges af svar på spørgsmål 81, hvoraf fremgår, at
ca. 8.300 personer pr. 1. december 2018 ikke opfylder et op-
holdskrav på 5 ud af 12 år, og at disse personer derfor står til
at miste deres dagpengeret pr. 1. januar 2019 og vil blive
henvist til at søge om den nye hjemsendelsesydelse, hvis de
bliver ledige. Andre svar bekræfter, at lovforslaget er yderst
betænkeligt set i forhold til medlemmernes retssikkerhed og
a-kassernes muligheder for at administrere loven på betryg-
gende vis. Der henvises til en række svar, som ensidigt pla-
cerer ansvaret for at skaffe tilstrækkelig dokumentation for
opholdskravet hos medlemmet. Det er betænkeligt, i betragt-
ning af at opholdskravet skal dokumenteres i 12 år, og for
børn, der har været med deres forældre på ophold i tredje-
lande, helt op til 30 år tilbage. Det er især betænkeligt, i be-
tragtning af at ministeren ikke vil pålægge virksomhederne
særlige forpligtelser til at gemme oplysningerne, ligesom
ministeren heller ikke har kunnet garantere, at myndigheder-
ne i EU-/EØS-lande gemmer oplysningerne, eller at de er
forpligtet til det, jf. svaret på spørgsmål 20. Enhedslisten
henviser i denne forbindelse til ministerens præcisering af
undtagelsen vedrørende ophold i udlandet for børn under 18
år, jf. bilag 32. Ministerens svar på spørgsmål 84 bekræfter
formodningen om, at loven vil medføre en betragtelig for-
øget arbejdsbyrde for a-kasserne. Fremover skal a-kasserne
med et ledighedsniveau som det nuværende undersøge, om
opholdskravet er opfyldt i ca. 130.000 tilfælde årligt – en
opgave, som ministeren vil pålægge a-kasserne uden at sikre
øgede midler til at løse den. Enhedslistens medlemmer af
udvalget er således kun blevet bestyrket i, at lovforslaget bør
trækkes tilbage eller i modsat fald forkastes.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2018 og var til
1. behandling den 23. oktober 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudval-
get. Udvalget afgav betænkning den 13. december 2018.
Lovforslaget var til 2. behandling den 18. december 2018,
hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i udvalget.
AX022444