Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 13 Bilag 22
Offentligt
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR)
Dato:
5. december 2018
Høringssvar til høring om ændring af bekendtgørelse om kravene
til a-kassernes sagsbehandling og afgørelser, jf. L 13.
Lønmodtagersiden har følgende bemærkninger til høringen:
Til § 1, nr. 2: Det fremgår af § 1, nr. 2, at a-kasserne, til brug for opgørelse af
opholdskravet når en person ønsker at blive medlem af a-kassen, skal indhente
samtykke fra personen til at få adgang til CPR om tidligere adresser indenfor de seneste
8 år.
Lønmodtagersiden er stærkt kritiske over for ændringen.
Lønmodtagersiden kan ikke se den saglige begrundelse for, at a-kasserne skal indhente
bopælsoplysninger i CPR for personer, der ønsker optagelse.
Personer søger om optagelse hver dag
–
langt de fleste af dem uden samtidig at melde
sig ledige. Der er således ingen sammenhæng mellem optagelse og ledigmeldelse
henholdsvis indplacering i dagpengesystemet. De fleste personer, der optages i en a-
kasse, bliver slet ikke ledige eller bliver først ledige flere år efter optagelsen. Så hvorfor er
det nødvendigt at indhente samtykke og bopæls-oplysninger i CPR for dem på
optagelsestidspunktet. Det mener lønmodtagersiden ikke, at det er.
Indhentelse af oplysninger skal
–
af hensyn til den enkelte persons ret til databeskyttelse
–
kun indhentes, hvis det er nødvendigt, jf. den nye databeskyttelsesforordning.
Dette gælder uanset om oplysningerne i øvrigt indhentes ved forudgående samtykke.
Med ændringen i § 1, stk. 2, skal a-kasserne indhente samtykke og oplysninger, som
ikke er nødvendige, for så at indhente samtykke og oplysninger én gang til, når det
faktisk er nødvendigt. Dette er givet ikke i tråd med intentionen i nye
databeskyttelsesforordning.
Endelig er det ganske uklart, hvad der med ændringen vil ske, hvis en person ikke vil give
sit samtykke i forbindelse med optagelsen. Kan personen så ikke optages i a-kassen?
Det vil være helt uacceptabelt at fratage en person ret til optagelse og forsikring alene på
dette grundlag.
Lønmodtagersiden vil derfor kraftigt opfordre til, at § 1, nr. 2, udgår.